Goh, zo herkenbaar. Mijn fopspeen als kind in de elixir d'anvers (soort superstraf likeurtje). Tja dan sliep ik goed he. Met 6 jaar een eerste wijntje (echte, geen kidibull) bij de feesten. Als puber kon ik zien dat ik alles zelf regelde, mijn vader ging mij niet naar een feestje brengen/halen. Zonnemelk: mijn moeder streek mij in met Nivea (uit het blikken doosje) en dat was genoeg vond ze. O en 10 dagen in het ziekenhuis verblijven als kraamvrouw en pas op dag 9 kreeg je je kindje de eerste keer in handen (tot dan lagen ze allemaal in zo'n babykamer) En nog eentje: meehelpen in het huishouden: van zodra ik kon (jaar of 5) moest ik helpen afwassen
wat grappig... ik lees zoveel herkenbaars. Op een lange vlucht - toen mijn ouders me mee terug naar NL namen - kreeg ik inderdaad van de stewardess ook brandy in mijn flesje (ik was bijna 2). Je voeten uit elkaar houden achterop de fiets en mijn moeder kijkt nu nog wel eens raar als we Fay geen slagroomtaartjes geven. Dat wilde ze al met 6 maanden doen... iek! Afgelopen weekend bracht ze een muffin en een mandarijntje mee omdat ze wist dat Fay geen taart mocht. Het is bij hen echt ieder bezoekje taart en zoutjes en borreltjes (mijn ouders zijn wat dat betreft net hobbits) en ze vinden het maar wat zielig dat Faytje gewoon haar fruithapje en boterhammetjes krijgt. Tja En idd, slapen op de buik
Volgens mij valt het bij mij nog wel mee en ben toch van 1975. Mijn moeder was nogal op voeding, dus geen snoep, geen cola door de week en op zaterdag een gewogen schaaltje chips (als het gewicht afweek hadden mijn broers en ik nl ruzie). Ze deed wel boodschappen als wij een middagslaapje deden, want ze was erg verbaasd dat ik dat niet doe. Zonnebrandcreme was ze ook uiterst gul mee bovendien moesten wij tussen 12 en 15 uur in het zwembad een t shirtje aan tegen de ergste zon. (doe ik nu nog en ook bij mijn kinderen doe ik dat) Mijn moeder heeft nooit gerookt en gedronken heeft ze ook niet tijdens haar zwangerschappen, haar oudste is van 1968 en toen werd er al gewaarschuwd voor alcohol alleen misschien niet zo massaal als tegenwoordig. Mijn vader rooktte wel (nog) ook in de auto met de raampjes dicht, ook op school in de klas rookte de leraar gewoon de hele dag sigaren......! Een speen met alcohol kregen wij ook niet, wel mochten we met een verjaardag 1 shandy. Traphekjes waren er inderdaad niet en ik zal best vervoerd zijn in een kinderwagenbak, dat heb ik gelukkig wel overleefd
Ik ga even betweterig doen: een droog t-shirt is vergelijkbaar met spf factor 10 en een nat t-shirt met factor 2 Dus niet heel nuttig, alleen erg ongemakkelijk. Oh ja en ik moest op mijn buik slapen, maar mijn jongste slaapt sinds hij 1 week oud is ook alleen maar op zijn buik Babyfoon hadden mijn ouders ook niet. Moest gewoon harder janken hahaha!
even voor de duidelijkheid dan: we mochten wel zwemmen tussen 12 en 15 maar als we uit het water waren moesten we ons insmeren en t shirt aandoen, dus niet zwemmen met een t shirt oh ja en een zonnehoedje op trouwens.
Ik heb als peutertje van 2 een aantal rinocaps gegeten, vond het alleen niet zo volgens mijn moeder. De reaktie van de ha: die kan ze beter eten dan paracetamol! Ik heb er niets aan over gehouden
Oh zo Nee wij ook hoor. Mijn ouders lieten me echt niet verbranden Dat vind ik ook echt wel zielig, dat doet vet zeer..
nee mijn ouders waren hier heel strict in, en ik moet zeggen ik zelf ook, verbranden doet zo'n zeer,mijn oudste was paar jaar terug met vriendje en diens ouders dagje zwemmen heb nog zonnebrandcreme meegegeven en gezegd insmeren, t shirt smiddags waren ze dat vergeten....... Helemaal verbrand en 2 nachten niet geslapen, ja dan baal ik echt hoor,
Hmm, valt bij mij denk ik wel mee Mijn moeder is bij mij gestopt met roken, bij mijn zus was ze al iets van 4 (?) maanden onderweg toen ze erachter kwam (bleef gewoon ongesteld worden). Voor de rest: mijn ouders hadden / hebben geen van beide een rijbewijs, dus geen autostoel gevaar gehad, maar later ZO vaak met tig kinderen op de achterbank van de auto van een vriendinnetje gezeten zonder gordel! Mijn ouders rookten allebei in huis, geen punt. Bij speciale gelegenheden kregen mijn zus en ik best wel een slokje bier, wijn, etc. Appelcider met Oud & Nieuw Hele dagen buiten spelen en pas thuis komen als de lantarenpalen aangingen. Mijn man, toen hij nog klein was, bracht altijd de glazen/flesjes naar de keuken als zijn ouders een feestje gaven, en stond de restjes eruit te kantelen Fietshelm? Nooit! Ik zou willen dat ik ermee weg zou kunnen komen heden ten dage, maar helaas is een helm verplicht in Nieuw-Zeeland Op zich wel logisch, ze hebben hier niet zoveel fietspaden als in Nederland, dus je fietst vaak gewoon op de autoweg. Ik liep zelf naar school (5 minuten), en mijn vader ging weleens een snel boodschapje doen als ik als baby lag te slapen. Op zondagochtend vroeger opstaan dan onze ouders en TV gaan kijken, en we hebben nooit het huis afgebrand In de vakantie wakker worden, en een briefje op tafel vinden dat mijn vader boodschappen aan het doen was.
ik weet wel dat me moeder heel streng was met bepaalde dingen WIij mochten dus niet in de keuken als er gekookt werd Verbranden gebeurde zelden we kregen t shirts aan ook met zwemmen en het hielp wel Ook vele klodders zonnebrand gehad Ik heb tot me tiener tijd nog nooit een slok alchohol gekregen tuurlijk wel eens stiekem genomen net als een haaltje van een peukie ook roofde wij de snoepjes kast leeg. Dus me moeder lette wel op veiligheid maar kinderkattekwaad moest kunnen. Dus op het roken na heb ik een heerlijke vrije opvoeding gehad waarin ik mezelf als kind goed kon ontplooien, DUs veel dingen doe ik nu hetzelfde Ik ben met voeding niet zo mega streng meer vind dat DL moet leren verantwoord te snoepen en ben van mening dat ze dat niet leert door het haar te ontnemen, Roken doen we niet ook me moeder niet meer en alchohol cola kauwgum zijn uit den boze.
Mijn moeder heeft het er nog aardig goed van af gebracht zo te lezen.. Gestopt met roken bij de zw.schap van mn zus, nooit weer begonnen.. Drinken tijdens de zw.schap ook niet gedaan.. Bij gebrek aan ruimte idd zitten in de kofferbak van de auto.. Wel streng met de gordel, die moe(s)ten we altijd om, anders bleef ze net zolang staan tot we luisterden.. Achterop de fiets met de benen in moeders fietstas.. Wel een traphekje, heeft mn pa zelf gemaakt.. (i.v.m. Lenn hebben ze nu ook weer een traphekje geplaatst) Mijn vader rookte overigens wel stoïcijns door in de auto (wel met raam open) Insmeren op het strand was ook verplicht, anders hadden we een boze moeder (niet grappig) Rustig boodschappen doen tijdens onze slaapjes.. Chips alleen op vrijdagavond OF zaterdagavond.. Allebei was geen optie.. Doordeweeks konden we een koekje na schooltijd krijgen.. Ben trouwens van 1987
IK kan mij dus niet herinneren dat mijn moeder ons ooit alleen gelaten heeft. Heb ook nooit klachten gehad dat ik dat met mijn dochter ook niet doe. En ik scheel 6 jaar met mijn zusje kan me ook niet herrineren dat ik naar school gebracht werd en me zusje thuis bleef. Daarom zeg ik op het roken na en geen BV geven ( wat ik erg jammer vind) heb ik eigenlijk niet zon andere jeugd gehad als mijn dochter nu. En de dingen die ik anders doe vind mijn moeder na mijn uitleg niet eens zo raar. Tja alleen dat ik DL tot 19 maanden BV heb gegeven vind ze apart hahaha en het is dat DL niet meer wilt anders had ze tot 24 maanden gekregen. Tja en de dingen die nu anderes gaan hebben meer met de wet geving van toen te maken zoals met zoveel mogelijk kids op de achterbank vervoerd worden zonder gordel . Dat is nu strafbaar. Al worden sommige kindjes nog steeds op gevaarlijke manieren vervoerd. WIj hadden een vader op het werk (KDV) die deed zijn kind van 2 op zijn schoot achter het stuur en reed zo weg.