Achteraf

Discussie in 'Babynamen' gestart door Elmo, 6 aug 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lintje

    Lintje VIP lid

    9 okt 2006
    6.218
    1.423
    113
    Nederland
    Mijn moeder heeft spijt dat ze mijn eerste en tweede naam niet heeft omgedraaid. Uit liefde voor mijn vader heeft ze me dus L.W. genoemd ipv W.L. maar daar heeft ze heel veel spijt van. Want eigenlijk vindt ze L toch niet zo'n mooie naam.
     
  2. beertje1985

    beertje1985 Bekend lid

    4 dec 2006
    733
    1
    0
    Ik had Fienne met 1 n gedaan als ik het over zou doen. Veel mensen denken dat ze Fiënne heet op deze manier.
     
    MilaRose vindt dit leuk.
  3. CreaLinda

    CreaLinda Bekend lid

    31 mrt 2007
    918
    0
    0
    Juf
    Nootdorp
    Ik vind alles wat op i/ie/y een beetje klinken als een verkleining van het één of ander.
    Dat wordt het bij ons dus niet.

    Wij hebben er rekening meegehouden dat je zo'n naam ook gewoon kan roepen als het nodig is. Klinkt heel stom, maar ga maar eens heel hard Amber roepen of Max. Nou voordat jij een beetje op volume bent is de naam alweer voorbij.
    Dat los ik wel eens op door het kind (ik sta voor de klas) dan maar bij voor-en achternaam of bij de tweede naam te noemen.

    Maar ja, linksom of rechtsom, als het kind zo heet, heet het zo en iedereen is er zo aan gewend, als het dan maar een beetje een leuk kind is, maakt het verder niet uit.

    Linda
     
  4. Kiz

    Kiz Bekend lid

    21 nov 2005
    973
    0
    0
    Onze dochter heet Sibel, en dat spreek je uit als Sie-bèl, waarbij de klemtoon op de 'bèl' ligt. Net zoals bij Isabel en Annabel. Het is een Turkse naam, mijn man is van Turkse afkomst.
    Dat het deze naam moest worden, wist ik al jaren en ik heb er dan ook zeker geen spijt van!
    Maar.... ik had me niet gerealiseerd dat het ook uitgesproken kon worden als Siebuhl (met een stomme e dus, ipv een scherpe). Ik had het zelf namelijk nooit zo uitgesproken. Net voordat ze geboren werd, was er een Turks meisje in het nieuws en de nieuwslezer sprak de naam dus verkeerd uit. Ik kreeg het er helemaal warm van, ik vind die uitspraak namelijk vreselijk...
    Maar voor ik echt definitieve stappen kon ondernemen, is Sibel geboren als Sibel, en niet als Sibèl, wat de uitspraak wel vergemakkelijkt zou hebben (denk ik). Aan de ene kant denk ik dat ik misschien dat streepje op de e had geplaatst als ik het over kon doen, aan de andere kant hoort het er eigenlijk niet op, in de originele spelling...

    Wel ben ik in het begin erg alert geweest op de uitspraak. Wanneer mensen het verkeerd zeiden, heb ik dat direct aangegeven. Soms werd ik daar een beetje moe van, maar het heeft uiteindelijk wel resultaat gehad. Ik kom nauwelijks nog mensen tegen die het verkeerd uitspreken... :)

    Ik ben zwanger van de 2e en ben nu wel van plan om op het geboorte-kaartje erbij te zetten hoe de naam uitgesproken wordt (mochten we weer kiezen voor een naam die voor verwarring kan zorgen).
     
  5. Aquilegia

    Aquilegia VIP lid

    19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Ik ken een boomlange man met een zeer verantwoordelijke functie. Zijn ouders vonden hem echter zo'n schattige baby toen hij werd geboren, dat hij een verkleining op -ie als doopnaam heeft gekregen. Deze kinderachtige naam is nog steeds zijn officiële naam, hoewel hij anders wordt genoemd. Inderdaad: hou er rekening mee dat je kind ooit een volwassene zal worden.
     
  6. Kiki

    Kiki Fanatiek lid

    8 jul 2005
    4.364
    1
    38
    Fulltime memmie en mod :-)
    Steenwijk
    Hahahaha, ik zie het al voor me, komt een grote man met een diepe baritonstem op je aflopen, hij steekt je zijn hand (maatje kolenschep) toe, kijkt je eens diep in je ogen en zegt: "Hallo, mijn naam is Henkie...."

    Groet van Kiki
     
  7. Kalush

    Kalush Fanatiek lid

    7 jan 2006
    2.694
    0
    0
    Noorden v/h land
    Ik heb een vriendin die heet Alice, zo spreek je het ook uit, alleen veel mensen noemen haar Alies.
    Het is wel van belang om meteen goed aan te geven hoe je kindje heet.
    Mijn Neeftje heet Jan Thomas, al vrij snel zij iedereen Thomas, of Tommie (klinkt zo lief)
    Tja voordat je het weet blijft het de rest van zijn leven zo.. En je hebt die naam niet voor niets gegeven, zodat mensen het veranderen. Blijf corrigeren.. zodat het niet anders wordt.

    Vind het ook raar om een kindje een 'volwassen' naam te geven maar andersom is nog dommer, als de kids dan groter worden hebben ze nog zo'n 'ieniemienie' naam..

    Ach ja, wie heeft gezegt dat namen verzinnen makkelijk is?
    Eerder dacht je er niet zo moeilijk over, maar het is natuurlijk wel iets wat je de rest van je leven meeneemt!

    Succes met uitvogelen, we horen het over een 13 a 14 a 15 weken (misschien wel meer/minder) wel wat het geworden is!
     
  8. Yentl

    Yentl Fanatiek lid

    30 aug 2006
    2.445
    0
    0
    Culemborg
    Onze dochter heet Yentl.Ik moet ook vaak mensen verbeteren omdat ze het niet goed uitspreken of schrijven :rolleyes: We hebben de meeste variaties nu wel langs zien komen denk ik,De geschreven zijn jentle,yentle, yentel om over de uitspraak maar te zwijgen Schentle djentl terwijl we haar gewoon Yentl(de y uitspreken als j)hebben genoemd.Ik heb nog steeds geen spijt van de naam,wij vinden hem nog steeds mooi en hij past precies bij haar!

    Liefs,Claudia
     
  9. chacha

    chacha Fanatiek lid

    20 jan 2006
    4.918
    0
    0
    Ik ken een kindje dat heet Jurre. Zijn neefjes en nichtjes kunnen de naam niet uit spreken en zeggen jurk :)
     
  10. zonnetjes

    zonnetjes Fanatiek lid

    19 aug 2006
    3.079
    0
    0
    drenthe
    een jongens naam hadden we al vrij snel toen ik net zwanger was, meisjes naam zijn we sinds pas uit.[/quote]

    hihi, wij precies hetzelfde.
     
  11. Moesje78

    Moesje78 Fanatiek lid

    26 apr 2006
    2.177
    1
    0
    ik vind Ruth een mooie naam.....maar weet nu waar hierop ooit gerijmd gaat worden. dus geen Ruth....

    Ik zou er verder op letten om de meest gangbare schrijfwijze te kiezen.
    Persoonlijk zou ik mijn kind ook geen naam geven waarvan hij zijn hele leven mag antwoorden op de vraag "hoe spel je dat"
    Maar goed, dat is persoonlijk. Ook zou ik ervoor waken dat mensen de naam niet gaan verkleinen, volgens mij is dat heel moeilijk er weer af te krijgen....
     
  12. loetje

    loetje VIP lid

    6 jun 2006
    7.366
    1.766
    113
    Wij hebben in 2004 voor de naam Milan gekozen voor onze zoon. Een jaar later steeg deze naam ineens explosief in de namenlijsten, echt heel irritant. In de tijd dat wij deze naam kozen, kwam hij echt nog maar heeeel sporadisch voor en we hebben in het begin ook erg veel complimentjes gekregen voor deze naam. Nu hoor je hem te kust en te keur. Maar ondanks dat vind ik het nog steeds een erg mooie naam, lekker kort, mooie klank en makkelijk uit te spreken. En belangrijk, het past gewoon bij hem.

    Tegen alle adviezen in, hebben wij onze dochter een naam gegeven met dezelfde voorletter, namelijk Misha. Ze hebben beide maar 1 naam. Heel dwars misschien van ons, maar bij Milan hebben we niet eens over een 2e naam nagedacht en met Misha waren we al blij dat we ein-de-lijk 1 meisjenaam hadden gevonden die we mooi vonden. We zien wel wat de toekomst brengt, iig hebben onze kinderen namen die we allebei prachtig vinden en hopelijk vinden onze kindjes dat later zelf ook....
     
  13. runner

    runner VIP lid

    12 jan 2006
    5.387
    0
    0
    katwijk ZH
    Ik zit ook af en toe flink te balen dat Ruben de laatste tijd veel voorkomt.
    Heb al geopperd om hem om te dopen tot Marijn, maar dat gaat er niet inzitten. ;)

    Wij hebben de kleine juist vernoemt naar mijn vader (Ben). vonden andere variaties minder leuk.
    Maar zou niet zo tof zijn om nu te zeggen, 'laat maar zitten bedankt voor de eer maar toch maar niet.' hihi

    Toch blijf ik het jammer vinden dat zijn naam wat minder 'speciaal' is.
    Ach hij moet het er maar mee doen..... :)
     
  14. Kalush

    Kalush Fanatiek lid

    7 jan 2006
    2.694
    0
    0
    Noorden v/h land
    xTips voor het kiezen van een Kindernaam

    x

    Is het duidelijk hoe de naam moet worden uitgesproken.

    Is de naam voor anderen makkelijk te spellen (wist je dat uit onderzoek is gebleken dat mannen met een vreemd gespelde naam minder mannelijk gevonden worden)?

    Geeft de naam duidelijk aan of het om een jongen of een meisje gaat?

    Kijk kritisch naar de initialencombinatie.Willem Cornelis is een prachtige naam, W.C. is toch minder... Je kunt ook een naam in een naam bedenken. Initialen kunnen heel leuk uitpakken: wat dacht je bijvoorbeeld van Iris Ruth Irene Sigrid (I.R.I.S.)?

    Je kunt er voor kiezen je kindje naar je (schoon)ouders te vernoemen. Leuk om bepaalde niet veel voorkomende, mooie namen in stand te houden


    Geef kinderen binnen hetzelfde gezin niet exact dezelfde initialen. Verwarrend als er post is.

    Bedenk hoe de naam in de praktijk gebruikt gaat worden. Is hij af te korten, zijn er makkelijke spotrijmpjes op te maken (Annelies, Pies)?

    Ga na welke namen populair zijn. Vijf Annes in een klas is wel wat verwarrend.

    Let op de klankharmonie met de achternaam. Een naam moet lopen: zo klinkt Jan Klaassen vloeiender dan Jan Klaas. Een voornaam eindigend met dezelfde letter als de beginletter van de achternaam is ook lastig. Annet Terheul: is dat Annette Heul of Annet Terheul?

    Het is bij wet niet toegestaan je kind een naam te geven die normaal als achternaam wordt gebruikt.

    En, maar dat spreekt vanzelf, het is verboden om voor je kind een schuttingwoord of een ongepast woord als voornaam te nemen.
     
  15. hope43

    hope43 Fanatiek lid

    14 jul 2006
    2.255
    0
    0
    nou ik dacht zekers een naam te hebben, en de initialen vonden we ook oke,...
    sinds we die naam hadden, er een 2de bijnamen, hebben we beiden geen behoefte meer gehad dit te wijzigen, mijn mannetje is nu ook heel zeker vd naam.
    maar nu de tijd nadert denk ik steeds vaker , zal die naam wel oke zijn, kan ie die wel zijn hele leven dragen, was ie leuk in een opwelling, maar niet voor altijd?
    pfffffffffff ben zo bang dat ie niet oke zal vallen ,..
    dat ik bijna al van tevoren wil verraden hoe hij gaat heten om te zien hoe men er op reageert....
     
  16. Niet meer actief

    wij dachten ook orgineel te zijn met Danisha. Ik kon niet wachten om het te vertellen aan iedereen o.a. de maart mama's en wat denk je?

    Zijn er in totaal 3 maart baby's die danisha heten :) 1 daarvan schrijf je met een c dus danischa. De meesten hier op het forum zeggen ook vaak hoe is het met danischa :rolleyes:
     
  17. Niet meer actief

    @hope43: je mag het mij wel pben hoor hihi
     
  18. hope43

    hope43 Fanatiek lid

    14 jul 2006
    2.255
    0
    0
    ik zal het in gedachten houden lauraatje ,....
    als ik er echt mee omhoog kom te zitten,......
    eerst wist ik nog niet hoe het te schrijven, nu wel maar,....... :confused: :cry:
     
  19. tiruja

    tiruja VIP lid

    28 jul 2007
    6.837
    0
    0
    de naam van mijn oudste zoon lijkt op die van mijn man. Niet echt lastig voor ons hoor, maar wel voor mensen die ons niet goed kennen want die halen de namen door elkaar.
     
  20. puzzcat24

    puzzcat24 Niet meer actief

    Ik ga ervoor kiezen om ons kindje (als ik ooit zwanger raak) 2 namen te geven:

    Zoë alexia
    OF
    Joey jordan

    Vind ik heel mooi hihi
    Mijn vriend hield niet van mijn echte meidennaam alexis dus gaf ik hem een compromie hihi (hoe je het ook maar schrijft) En ja de naam joey is van de serie friends hihi ik hou van bepaalde tv series...Wat kan je bedenken als pest naam bij deze...
    1 van mijn pestnamen hadden er niks mee temaken de rest wel lol:
    Eskimo (ik had een bont kraag)



    Knuffies ikke
     

Deel Deze Pagina