Achteraf

Discussie in 'Babynamen' gestart door Elmo, 6 aug 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. bosi333

    bosi333 VIP lid

    1 aug 2006
    37.179
    6.711
    113
    Als Isabella een jongen was geweest, was het Ruben geworden. Alleen vind ik dat geen leuke naam meer, :oops: . Nou ja, wel leuk, alleen erg populair.

    Ik had misschien achteraf Isabella haar tweede naam Sofia willen doen in plaats van Sophie. Ik vind beide even mooi, alleen is Sofia ook Italiaans.

    Maar misschien ook wel leuk een Italiaanse en een Nederlandse naam.

    Vroeger was het trouwens erg speciaal om een buitenlandse naam te hebben. En vaak waren dat ook alleen de buitenlandse kindjes die een buitenlandse naam hadden. Ik ook, ik ben italiaans, dus ook een aparte naam.

    Verder had ik misschien nog een derde naam willen toevoegen. Maar misschien houd ik die naam wel voor een eventueel tweede meid!
     
  2. Jucade

    Jucade VIP lid

    20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Ik was laatst op t cb en Justin mocht binnen komen. Dus wij stonden op en nog iemand met de kleine. Dus we keken elkaar al aan van huh>? :confused: en toen kwam er n vrouw bij n andere naar buiten en riep ze JUSTIN kom maar.. WTF? We moesten allemaal lachen natuurlijk en ik zei 't is zeker Justin dag vandaag hier?' :) . Voor de rest ken ik 1 koppel die n Justin heeft maar die zeggen Djustin en wij zeggen gewoon Justin.
     
  3. Pendrag

    Pendrag VIP lid

    26 jul 2006
    6.458
    1
    0
    Ben je er al uit Elmo? Mijn ouders hebben mij doopnamen gegeven met de initialen A.R. Niets mis mee. Maar mijn roepnaam heeft als initiaal L en is op geen enkele manier een vervorming van A.R. (mocht je het niet snappen dan wil ik je de namen met alle plezier even pb-en). Ik vond dat vooral vroeger heel vervelend. Bij Jarissa hebben we er dus heel bewust voor gekozen om haar wel 2 namen te geven maar haar eerste naam is meteen haar roepnaam.

    In het begin heb ik nog wel getwijfeld over de naam Jarissa. Die is nl. als Jari voor een jongetje ontstaan (eerste 2 letters van de naam van mijn moeder en eerste 2 letters van de naam van mijn schoonmoeder). Als we nu toch nog een zoon zouden krijgen, moeten we daar dus een andere naam voor vinden. Dat vond ik eerst heel jammer. Inmiddels niet meer want we hebben al (hoezo voorbarig?) een andere hele mooie jongensnaam gevonden.

    Verder vond ik het vooraf wel spannend of ik de naam echt mooi zou (blijven) vinden. Nu Jarissa er eenmaal is en zo heet, hoort het zo bij haar dat ik er nooit meer bij stil sta. De naam en je baby worden 1 als het ware. En omdat je eigen kind natuurlijk helemaal fantastisch is en de perfectie wel erg dicht benaderd, geldt dat ook voor de naam! Haha.
     
  4. jingels

    jingels VIP lid

    8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Namen kiezen is gewoon heel moeilijk. Mijn man en ik hebben allebei een naam gekozen, wij vonden beide namen mooi,maar konden gewoon niet kiezen. Nu hebben we mijn man's naam als roepnaam genomen, omdat deze over 60 jaar ook nog *makkelijk* is.
    Mijn naam staat dan als eerst op het geboortecertificaat.

    Fedor-Jelte.

    Ik heb een collegaatje die wilde haar dochter graag Floor noemen,aangezien haar man een baas (man) heeft die Floor heet,ging dat dus niet door. Ze heet nu Britt,maar heeft wel spijt dat ze de naam Floor toch niet heeft doorgezet.
     
  5. toerist18

    toerist18 VIP lid

    23 okt 2005
    8.317
    1
    0
    ik maak babymutsjes met naam
    Nederland
    Ik ken iemand die hun dochter Max hebben genoemd, ze kregen zoveel commetaar, dat ze de naam hebben veranderd in Maxime.
     
  6. laika10

    laika10 Actief lid

    28 jul 2007
    213
    0
    0
    hilversum
    ik vind zelf dat achter namen not done zijn. Zoals dean (james dean). Ook moet het duidelijk een jongens of meisjes naam zijn ( renee ofdaan dus niet). Buitenlandse en dan voor al amerikaanse namen vindt ik ook niet leuk. Vooral amerikaanse namen worden vaak zo plat uitgesproken en klinken popi. Als je zelf engelse of italiaanse bent vindt ik het wel weer leuk dat er naar de afkomst wordt verwezen. en een kind moet zijn of haar hele leven met de naam doen, dus namen met verkleiningen vindt ik ook raar ( zoals eefje, of roosje). Een meisje dat ik ken die heet Jip, als ze naar school gaat wordt er vast gevraagd waar janneke is of zeggen ze jippie!

    Moeilijk hoor. Ik hou het maar op hollandse namen, in elkgeval een naam die kinderen uit kunnen spreken en als je in het buitenland geen raar wordt betekend
     
  7. Lisje86

    Lisje86 Fanatiek lid

    26 jan 2007
    3.504
    0
    0
    mama!!
    mijn tante had vroeger een vriendinnetje die heette daisy (op zicht een mooie naam) maar ze diarreee op haar omdat ze pas 2,3 was hahaa
     
  8. bosi333

    bosi333 VIP lid

    1 aug 2006
    37.179
    6.711
    113
  9. mirell

    mirell VIP lid

    17 jul 2007
    15.021
    1
    0
    in een hele leuke winkel de xenos
    ik woon in julianadorp aan zee
    deze snap ik ook niet hihihiihih
     
  10. mirell

    mirell VIP lid

    17 jul 2007
    15.021
    1
    0
    in een hele leuke winkel de xenos
    ik woon in julianadorp aan zee
    moet wel zeggen dat je achter elke naam wel wat kan gaan verzinnen waar ze mee gepest kunnen worden
    natalie=natte alie
    mirella=mier die ella heet/ mitella
    enz enz
     
  11. Lisje86

    Lisje86 Fanatiek lid

    26 jan 2007
    3.504
    0
    0
    mama!!
    ze riep diarree op dat meisje in plaats van daisy
     
  12. Niet meer actief

    Onze dochter heet Noa, we vonden het toen erg mooi (nu nog hoor) maar toen ze geboren werd was het "hé mijn nichtje/buurkindje/zusje/kleindochter heet ook Noa' .... bleek het nogal erg populair te zijn....
     
  13. marsab

    marsab VIP lid

    6 okt 2006
    6.315
    0
    0
    Leerkracht basisonderwijs, hobby fotografe
    Twente
    onze zoon heet Aiden.
    Sommigen zeggen het zoals je het schrijft met een /A/, maar het is een ierse naam dus je zegt:

    EEjden (op zijn iers/ engels dus) ;)
     
  14. maris

    maris Bekend lid

    6 mrt 2006
    843
    0
    0
    Ik heb eens iemand ontmoet die Alien heette en een nogal misvormd hoofd had. De associatie met aliën is dan snel gemaakt....
     
  15. Lia

    Lia Bekend lid

    10 nov 2006
    989
    0
    0
    Secretaresse
    Mijn Engelse buurmeisje van vroeger heette Zoë, met die naam kon destijds niemand uit de voeten, ze werd geregeld Zoe genoemd. Maar Zoë is nu een vrij gangbare naam, dus dat zegt ook niet alles.

    Namen als Beer, Wolf, Zwaan, Leeuw en Panter vind ik persoonlijk vreselijk. En in Nederland zijn serieus twee jongetjes die rondlopen met de naam Stom en Stout, waarbij ik me niet alleen afvraag waar die ouders in godsnaam aan dachten bij het uitkiezen van een naam, maar ook hoe de ambtenaar van de burgerlijke stand zoiets goed kan vinden. Als ik in zijn schoenen had gestaan, had ik de desbetreffende vader die serieus zijn kind Stom wilde noemen, uit de ouderlijke macht laten ontzetten , want volgens mij zijn er dan een paar draadjes losgeraakt bij de ouders in kwestie (ohhh, wat draaf ik weer door!).

    Mocht je ervoor kiezen om je kind Catootje, Leentje of Puck of iets dergelijks te noemen, zou ik ervoor zorgen dat ze in ieder geval nog een andere voornaam hebben om op terug te vallen, wanneer ze op een leeftijd komen dat ze die verkleinnamen niet meer zo leuk vinden.

    En verder zou ik mijn zoon/dochter niet zo snel namen als Dick, Wenke of Cocky geven... dat kan in het buitenland toch voor wat rare gezichten zorgen.

    Ik heb zelf een beetje een namen-tic, leuke sites zijn o.a. de sites van Emma van Nifterick, toch een beetje Neerlands expert op dat gebied:

    www.voornamen-weblog.nl
    www.voornamelijk.nl

    Ze heeft ook een boek geschreven 'Over voornamen' en achteraan dit boek zit een lijst met namen vanaf 1983, met een weergave van de toenemende, afnemende of gelijkblijvende populariteit, plaats op de namenranglijst en hoe vaak de naam sinds 1983 is gegeven. Het gaat hier dan wel om de eerste namen, maar tegenwoordig worden die dan hier wel ook vaak als roepnaam gegeven.

    Oh en dat is ook een tip. De eerste naam als officiele naam op laten nemen is ook wel handig. Want mijn voornaam is dus een afkorting van mijn volledige naam. Een vriend van mij wist dat niet en toen hij een ticket voor mij boekte, deed hij dat dus met de voorletter van mijn roepnaam. Met als gevolg dat ik dus bijna niet mee kon op die vlucht.. ik kon uiteindelijk toch mee, ik werkte zelf op de luchthaven en had nog wat andere papieren bij me, maar dit was wel voor 11 september, na deze datum is vliegen met een andere voorletter dan in het paspoort vermeld staat ongetwijfeld een stuk lastiger.
    Niet dat ik nu continu op reis ga ofzo, maar het kan dus wel lastige situaties opleveren.

    Zo, dat was weer een heel verhaal *zucht* :-D
     

Deel Deze Pagina