Liever een windmolen in mijn achtertuin dan een hoogspanningsmast (hebben vrienden van ons) Tja geluidsoverlast, wij wonen naast een doorgaande drukke weg, er komen regelmatig straaljagers en andere vliegtuigen over dus daar kan dat beetje gezoem ook wel bij..
ik woon naast een autoweg waar dag en nacht auto's rijden hier heb ik 2 dagen last van gehad en daarna hoorde ik het niet meer toen me moeder in den haag woonde en ik als noordeling van het platteland kwam heb ik 3 dagen last gehad van de politie auto's, ambulances en de brandweer die elke keer uitrukte ik denk persoonlijk dat ik dat laatste veel storende vind dan wat windmolens
Ik heb alleen het eerste bericht gelezen, dus het zal vast wel een keer eerder gezegd zijn. Groene stroom bestaat niet. Iedereen krijgt dezelfde stroom geleverd, alleen mensen met groene stroom betalen er meer voor om op die manier bij te dragen aan het kunnen plaatsen van o.a. windmolenparken. Ik vind het ook niet hypocriet of achterbaks dat ze tegen zijn. Je kunt wel vóór windmolens zijn, maar er geen in je achtertuin willen. Maar nu wat anders... wat veel mensen niet weten, is dat groene stroom, zoals opgewekt uit windmolens, helemaal niet beter is voor het milieu. De kosten van het maken, plaatsen en onderhouden van zo'n windmolen is namelijk veel slechter voor het milieu dan dat een draaiende windmolen bespaart. Echt slecht dat dit nog niet algemeen bekend is. Beetje vergelijkbaar met zonnepanelen. Als je zelf op je eigen huis zonnepanelen laat plaatsen, dan heb je pas na ruim 10 jaar het geld erop terugverdiend. Nou, als je dat snapt... Bij windmolens duurt het veel langer. Misschien wel 40-50 jaar. Alleen de levensduur van zo'n windmolen is niet zo lang! Die moet voor die tijd vervangen worden! Als het niet in zijn geheel is dan in ieder geval gedeeltelijk. De schroef bijvoorbeeld. Dit is al jaren bekend bij de mensen die zich hiermee bezig houden.
Je bent me net voor LadyXochi! Het is dus helemaal niet bewezen beter voor het milieu, daarom vind ik het vervelend dat er zoveel van die parken uit de grond verrijzen. Het stoort me ook ontzettend als ik op vakantie ga naar een prachtige gebied, dat opeens ontsierd wordt door al die windmolens overal.
Nou ja, persoonlijk vind ik ze er niet stom uitzien. Maar dat het ecosysteem erdoor verstoord wordt, daar had ik nog niet eens bij nagedacht. Dat zal ook wel meevallen als het langs een snelweg is, want dat doen de snelwegen zelf namelijk ook al. En dat ze voor geluidsoverlast zorgen, daar had ik ook nog niet bij stilgestaan. Gewoon helemaal afschaffen, die windmolens...
Is dus een beetje het zelfde verhaal als die electrische auto hype van tegenwoordig. Stille schone en zuinige auto....ja als hij eenmaal gemaakt is wel ja! Maar voor die batterijen die er in zitten (accu's...hoe je die krengen ook noemt) gemaakt zijn, er accuzuur in zit en daar zijn waar ze moeten zijn ben je al zo een ENORME berg aan vervuiling en ellende verder dat het beetje wat je bespaart door dat de auto op electriciteit rijd niets meer uit maakt. Overigens heb ik in Hoofddorp vlak bij zo'n ding gewoont en hem werkelijk waar nog nooit gehoord! Ook die 2 die hier dicht bij staan hoor ik nooit als ik er met de fiets ofzo langsaf ga. Dus...zoemen?? Hoof eerlijk gezegd nu pas dat die dingen zoemen (kunnen).... Vraag me af wanneer ze nou eens met een energie bron aan komen die EN rendabel EN ECHT groen is ipv volksverlakkerij nrtje zoveel... Ken wel een besparing:Laat alle woning bezitters (dus ook de woningbouw corporaties etc) alles verplicht van dubbel glas En isolatie voorzien! Desnoods met subsidie! Goh wat zou MIJ dat alleen al aan energie verspilling al niet opleveren (en iedereen in mijn lange straat en zo zijn er veel straten!). Want als het hier n beetje waait dan zie je mn gordijnen op en neer gaan. Swinters is het ijskoud op de vloer door dat je zo ongeveer onder de deur door kijkt(een borstel werkt hier niet omdat t schots en scheef is) en de vloer niet geisoleerd is. NOG EEN! Promoot thuis werk! Iedereen thuis op zijn computer werken en voila we hebben die auto niet nodig om op ons werk te komen. En wat dacht men van video chat? Waarom helemaal naar tokyo vliegen (bijvoorbeeld) als je het via internet over iets als skype (weet niet wat de naam van de proffesionele tegenhanger van skype is) kan regelen? Maar nee laten we dingen zoals electrische auto's subsidieren... Maareuh even weer OT... ik zou er geen problemen mee hebben als het idd echt wat opleverde en er geen schade is voor de gezondheid (maar goed....die N201 hier is ook niet bepaald het gezondste wat er hier te vinden is om nog maar te zwijgen van schiphol)
qua uitzicht zou ik het niet zo erg vinden, en zolang je er verder geen last van hebt. Liever dat dan nog een kerncentrale. Maar ik heb ook al een paar keer gehoord dat de vervuiling voor de productie niet terugverdiend wordt in de levensduuur van de windmolen.
Tja daar kiezen jullie toch voor? Ik heb nu prachtig vrij uitzicht en rust...maar met een windmolenpark van 70 tot 110 molen verpest dat wel even.
Tja ik woon langs het spoor met daarnaast een drukke doorgaande weg. En de ambulance en brandweer zitten hier om de hoek, verder woon ik aan de rand van het centrum met de bijbehoorde geluiden (dronken jongeren, enz). Ik kom dus nergens meer van onder de indruk, hihi (ik moest in het begin wel aan de geluiden wennen). Maar ja wat er ook word gezegt, ik heb hier voor gekozen.. Ik kan me voorstellen als je ergens open en vrij woont je niet zit te wachten op zo'n park in de achtertuin.
Thuiswerk zou idd een goede oplossing zijn, al is dat natuurlijk voor veel mensen niet mogelijk (lees: zorg, onderwijs, etc. etc.)... beetje lastig
Hmm, een matig betoog. Ten eerste gebruik je 2 argumenten door elkaar; namelijk de vervuiling van een windmolen enerzijds en de kosten van het opwekken van energie anderzijds. Die dingen moet je echt uit elkaar houden. Uit meerdere bronnen blijkt dat het ongeveer 6 maanden duurt voordat de energie die in een windmolen wordt gestoken weer terugverdiend is (energieterugverdientijd) Eerlijk gezegd vind ik dat nog wel meevallen. Daarnaast moet je altijd een vergelijk maken met het alternatief. Ook het delven van fossiele brandstoffen kost energie. Bovendien is fossiele energie niet oneindig. Op een gegeven moment raakt het op. Daarom heeft men op hoog niveau ook besloten dat een bepaald percentage aan verbruikte energie duurzaam opgewekt moet zijn. Of wind- of zonne energie nu de beste oplossing is, geen idee. De technieken zijn wel een heel stuk verbeterd, waardoor de opbrengst een stuk hoger ligt en het rendabeler wordt, maar er zit ook een einde aan die ontwikkeling. Elke vorm van energieopwekking heeft zijn voor- en nadelen. Het is daarom prima om kritisch te zijn, maar ga geen onzin verkopen en houdt altijd rekening met het feit wat de gevolgen van de alternatieven zijn.
Ik verkoop geen onzin. En dat mijn betoog 'matig is', komt omdat ik niet betaald wordt om hier op het forum een volledig wetenschappelijk artikel te gaan schrijven. Heb ik ook geen zin in. Ik houd ze ook uit elkaar. Ik tel ze bij elkaar op. De energie die het kost om zo'n ding te maken en te vervoeren naar de plek waar hij komt te staan en hem daar neer te zetten (en alle vervuiling die daarmee gepaard gaat). EN de kosten voor het onderhoud. En daarnaast de energie die het kost om zo'n ding te laten draaien. Die had ik nog niet eens expliciet genoemd hiervoor. Valt ook wel mee. Maar ik verwijs je dus toch weer even naar mijn stukje hierboven. De energie en vervuiling die gepaard gaan met het produceren, vervoeren, installeren en onderhouden. Dat wordt namelijk niet meegerekend in de formule voor de energieterugverdientijd. Uiteindelijk leveren ze een grotere belasting voor het milieu dan dat ze voorkomen aan vervuiling, zoals CO2 uitstoot. Daarvoor hoef ik geen vergelijking te maken met alternatieven... Overigens ben ik een voorstander van kernenergie, maar dat is een heel andere discussie.
En hoeveel vogels worden er neergemaaid door die "wieken"??? Fijn hoor, windmolens, maar dan wel ìn de noordzee!
is voor mij de reden om niet een huis te kopen daar waar jij het over hebt. Heel mooi nieuwbouwplan met nu nog vrij uitzicht, maar moet er niet aan denken om tegen 70 of meer windmolens aan te kijken.
Maar komen de molens echt "in de achtertuin" te staan? Of een heel stuk verder waardoor je alleen in de verre verte wat zou zien? Ik zou daar echt geen moeite mee hebben hoor. Zo lelijk zijn ze nou ook weer niet. Mensen trappen vaak al op de rem voordat ze zich ubderhaupt ergens in verdiept hebben. Waardoor het vaak helemaal niet zo dramatisch is als het lijkt.
2 1/2 jaar geleden een kavel gekocht met "belofte" vrije uitzicht voor 20 jaar De gemeente wil geen molenpark, maar helaas mag de provincie en overheid daar ook in beslissen. Als wij het toen hadden geweten hadden we geen grond gekocht. Om eerlijk te zijn voel ik me zwaar vern**kt.!
De precieze plek is nog niet bepaald. De afstand van huis naar molen wordt bepaald door een geluidsnorm van 80 (dacht ik???) decibel. De molens worden 200 meter hoog met wieken van 130 meter. Even ter vergelijking een kerktoren (gemiddeld) is 26,36 m.