Mijn zoontje is in september 6 jaar geworden. Op dit moment heb ik heel veel aanvaringen met hem. Hij liegt ontzettend veel tegen mij, als ik hem daar op aanspreek zegt hij dat hij niet de waarheid durft te zeggen omdat hij bang is dat ik boos wordt. Waar hij dat vandaan haalt weet ik niet, want hij krijgt praktisch nooit straf. Wel spreek ik hem op zijn gedrag aan, en dat vindt hij blijkbaar heel erg. Hij haalt ook van alles uit, waarvan hij weet dat het niet mag. Stiekum naar beneden gaan en de uit de snoeptrommel gaan eten (niet 1 snoepje, maar hele rollen) Snoep van zijn zussen 'stelen', dingen opzettelijk kapot maken, zijn brood op school niet opeten en dat thuis in de prullebak gooien en dan anderen de schuld geven enz enz. Op zich lijken het allemaal wat 'kleine' dingen, maar als dat in 1 of 2 dagen gebeurt en zich elke keer herhaalt wordt de sfeer er ook niet gezelliger op. We lopen op dit moment een jaar bij een kinderpsychologe voor zijn gedrag en slechte concentratie. We hebben al heel veel bereikt door hem op een zeer positieve manier te benaderen. Alles wat juist wel goed gaat te benadrukken en de minderen dingen te negeren. Duidelijk grenzen aangeven enz... Maar de koek is nu even op en ik kan het echt niet meer positief in zien.... Hebben jullie misschien tips?
Mja wat hier werkt.. Is vantevoren zeggen dat je boos word als hij datgene gaat doen wat je niet wil. Althans.. Hier bij dochterlief zie ik vaak aankomen als ze iets gaat doen wat niet mag... En dan zeg ik vaak nog voordat ze het doet.. "Zeg Anne, je weet dat ik boos wordt als je stiekem dat snoepje toch gaat pakken hè?" Hier ook een meisje dat er slecht tegen kan als iemand boos is op d'r. (Ondanks dat wij dat inderdaad niet heel vaak zijn) Maar het vooraf even benoemen blijkt erg effectief moet ik zeggen. Meestal is de reactie dan "oh... " Of "ja maar... Hoe WEET je dat dan?" Tja... Mama's...
hier net zo, het straalt al van dat koppie af als hij iets van plan is, meestal werkt het om het van te voren te zeggen, anders is het helaas de gang op.