tepelhoedje, kom ik er nog vanaf?

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by daantje28, Jul 23, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. daantje28

daantje28 Lid

Jul 19, 2007
    63
    0
    0
    Tilburg
    Hallo,

Ik was heel erg gemotiveerd om borstvoeding te geven. Helaas heb ik veel tegenslag gehad in het begin (mijn zoontje is nu bijna 4 maanden), vlakke tepels, borstontsteking dat uiteindelijk een abces werd in één borst en operatief verwijderd moest worden. In het ziekenhuis kreeg ik al een tepelhoedje, tijdens de kraamweek lukte het al steeds beter zonder.

Tegen de tijd dat ik toch een lactatiekundige even mee heb laten kijken ging het heel goed. Dat was het moment waarop de borstontsteking bijna over leek. Helaas volgde daarna de ziekenhuisopname. De rode harde plek die maar niet weg ging werd door HA niet herkend, ben wel 3 keer terug geweest.

Het happen ging daarna weer heel moeilijk, omdat ik veel melk heb, glijdt het mondje teveel weg en krijgt geen grip. Ik had ook veel pijn en besloot het hoedje weer te gebruiken.
    Kolven helpt ook niet echt, het effect is zo weer weg. Blijkbaar heb ik wel erg vlakke tepels.
    Het gebruik van het hoedje gaat eigenlijk goed, maar ik lees steeds dat je dit maar tijdelijk mag doen en ik heb het idee dat er meer lucht mee komt vanwege krampjes en boeren.
    De voeding verloopt nu weer pijnloos en de borst is hersteld. Alleen pakt mijn kindje de borst niet meer zonder hoedje (sowieso is het liggend nooit gelukt terwijl ik dit vaak doe vanwege de onrust van mijn kindje). Kan ik hem wel gewoon blijven gebruiken :(: :(:

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

Jun 30, 2008
    2,754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hallo Daantje,

wanneer het voeden goed gaat en je borst goed geleegd wordt kun je het hoedje gewoon blijven gebruiken. Het is raadzaam om dagelijks een keer extra (na) te kolven om je productie op peil te houden.

mocht je er echt van af willen, is het misschien een idee om de eerste druk van de borst te kolven, zodat je mannetje beter grip heeft, echter stel je daar niet te veel van voor. als hij deze specifieke prikkel gewend is, is dat lastig veranderen. Heel diep aanleggen kan helpen.

Ik zou zeggen, let erg op je borsten, zorg dat ze niet te vol raken, let op rode plekken en kolf (eventueel gecombineerd met massage) om te zorgen dat de borst goed geleegd wordt. meestal is 1 keer per dag extra leegkolven voldoende.

Succes!
    Heid Margit

Share This Page