Achternaam (kind) bij trouwen

Discussie in 'De lounge' gestart door DeeLighT, 6 mrt 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Guppy1978

Guppy1978 Actief lid

26 dec 2007
    231
    0
    0
    Toen ik getrouwd ben, heb ik het zo gedaan; eerst mijn achternaam en dan de achternaam van mijn man, gewoon omdat het mooi klinkt en ik trots was op mn eigen achternaam, nu heb ik dus 2 achternamen, maar ons kindje krijgt denk ik gewoon de achternaam van mijn man. want anders krijg je inderdaad steeds langere achternamen! :)

2. amaranta

amaranta VIP lid

6 mrt 2007
    7.734
    0
    0
    Nee, in principe niet.
    Wij hebben bij het trouwen beide onze achternaam gehouden.
    Mijn dochter krijgt wél beide achternamen. Dit omdat ze half spaans is, en in Spanje krijgen alle kinderen de achternaam van vader en moeder.
    Op grond van haar Spaanse nationaliteit mag ze dus allebei de achternamen dragen.
    Ik moet nog wel een aanvraag indienen bij 'de koningin'. Maar dat is een formaliteit. Verder kost het wel veel geld.

Maar, voor kindjes waarvan beide ouders Nederlands is, kan dit nog niet. Ik weet dat ze er in Brussel mee bezig zijn om hier een Europese wet van te maken.

3. amaranta

amaranta VIP lid

6 mrt 2007
    7.734
    0
    0
    De familie van Yolanthe kabal is dus zelfde verhaal. Ze zijn half Spaans en dan magh het.

Over dat veel namen bij trouwen. De laatste achternaam zou dan vervallen.

Mijn man heet: 'Jansen'
    Ik heet: 'Hendriksen Cornelis'
    Dan zou Ik dus kunnen kiezen uit:
    1) Jansen
    2) Hendriksen Cornelis
    3) Jansen Hendriks
    4) Hendriks Jansen

Mijn 2e achternaam zou dus komen te vervallen.

4. Patricia01

Patricia01 VIP lid

31 okt 2007
    6.577
    0
    0
    Office Manager/Freelance model
    Zuid Holland
    In Spanje (Zoals Jolanthe) is het normaal dat het kind eerst de naam van de vader draag en dan van de moeder. Mijn aanstaande man heeft ook twee achternamen, van zijn vader en moeder. Nu wij gaan trouwen krijg ik alleen zijn vaders achternaam erbij en niet die van zijn moeder, dat is echt persoons gebonden. Ook de kleine heeft alleen de eerste achternaam van hem. Dus waarschijnlijk is Jolanthe in Spanje aangegeven en draag zij ook deels de Spaanse nationaliteit.

Hier in NL is het niet mogelijk, alleen als je in het huwelijk treed (of geregisteerd partnerschap). Dus met de geboorteaangifte kan je volgens mij alleen de naam van de moeder OF van de vader gebruiken..maar misschien verschilt dat per gemeente. :)

5. amaranta

amaranta VIP lid

6 mrt 2007
    7.734
    0
    0
    Het scheelt niet per gemeente het mag nergens.

Zou wat zijn als elke gemeente er andere regels op nahield...

Ehm, ehm, ik vind Lotjebotje een leuke achternaam.. Doe mij die maar ;)

6. Patricia01

Patricia01 VIP lid

31 okt 2007
    6.577
    0
    0
    Office Manager/Freelance model
    Zuid Holland
    Lotjebotje :)

Ik ben blij dat ik maar één Spaanse achternaam krijg, want zijn moeders achternaam bestaat ook uit twee woorden. Damn dan heb ik een lang stuk nodig als ik alle namen zou moeten opschrijven :)

Amaranta, klopt wij hebben het bij Björn nagevraagd, en dat verzoekschrift kosten in totaal haast € 600,00 met alle aktes erbij.
    Dan moest we eerst een aanvraag indienen, met een kort verhaal waarom
    er een wijziging moest plaatsvinden in de achternaam enz. Nu draag Björn gewoon één Spaanse achternaam, omdat wij eind maart gaan trouwen vonden we dat wel voldoende want ik zal ook alleen de eerste achternaam dragen en daarachter mijn meisjesnaam.

7. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.810
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland

Dat gaat niet op; Je wijzigt de naam namelijk niet, maar je gaat de achternaam alleen 'voeren' op officieele documenten houd je je eigen achternaam. Dus feitelijk heb je 1 achternaam. En als je trouwt en je wijzigt het niet; krijgt je kindje automatisch de achternaam van de man.
    Ook als de man de achternaam van de vrouw voert... Feitelijk zou je dus een gezin kunnen hebben waarin de ouders de naam van de vrouw/moeder dragen/voeren en het kind die van de man/vader. Beetje raar geregeld, maar om dat te voorkomen moet je dus voor de geboorte al een naamswijziging doorgeven voor je kindje.

8. Guppy1978

Guppy1978 Actief lid

26 dec 2007
    231
    0
    0
    Nee hoor, mijn achternaam bestaat op off. documenten ook uit mijn naam en dan mijn mans naam

9. DeeLighT

DeeLighT VIP lid

9 jan 2007
    8.722
    628
    113
    Hoi allemaal,

erg bedankt voor jullie antwoorden...

Zal het nog wel even laten weten als we eruit zijn :)

Groetjes DeeLighT

10. Cellie

Cellie Fanatiek lid

23 apr 2006
    2.928
    0
    0
    Ik heb niet alle antwoorden gelezen..........

maar in Nederland kan dit niet.

In Portugal (bijvoorbeeld) is dit gebruikelijk, maar ook al beval je als Portugese in Nederland, mag het dus NIET.

En bij officiële documenten behoud je altijd ten eerste je eigen meisjesnaam, zoals bijvoorbeeld in een paspoort.....natuurlijk mag er onder vermeld worden echtgenoot van: en dan je man's naam.

Maar een uitnodiging van de gemeente om bijvoorbeeld te komen stemmen, komt gewoon binnen op je meisjesnaam.

11. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Wij hebben het van het geslacht laten afhangen, als het een meisje zou zijn dan zou ze de achternaam van mijn vriend krijgen en een tweede voornaam uit mijn familie. Bij een jongen omgekeerd. Nou heeft ons kindje het wel danig in de soep laten lopen :) We hebben nu dus een jongetje met de achternaam van mijn vriend en een 2e naam uit mijn familie. Zo heb ik toch nog een "naam-connectie" met mijn kindje.

Vind het trouwens af en toe wel een beetje moeilijk dat ik nu de enige ben met een andere achternaam, maar goed dat is nu eenmaal zo. Het blijft toch mijn kindje :)

Groetjes Rosa

12. Niet meer actief

hier niet getrouwd, en kids hebben beide mijn achternaam.. Dit omdat mijn vriend al twee kids uit eerder huwelijk had met zijn achternamen. Dus nu is het eerlijk verdeeld... 3 om 3...

13. amaranta

amaranta VIP lid

6 mrt 2007
    7.734
    0
    0
    Ik neem aan dat voor portuguese vrouwen dezelfde regels gelden als voor spaanse.. maar het mag dus wel...
    Als je wilt weten hoe, stuur me even een pb dan leg ik het uit. Ben namlijk hier mee bezig voor mijn dochter.

14. Marijke1982

Marijke1982 Niet meer actief

Ja maar die is spaans, en daar is het heel normaal dat het kind een dubbele achternaam krijgt.

15. Niet meer actief

Hoi,

Je kan het ook anders oplossen: jij kan ook de naam van je man achter je eigen naar plakken.

Piet Jansen
    Marijke de Vries - Jansen
    Smurfje Jansen

Op die manier heb je wel allemaal dezelfde naam in het paspoort staan maar gebruik jij gewoon je eigen naam in de volksmond. Mijn zus heeft dit gedaan en ik ben het ook van plan.
    Mijn kind krijgt de naam van zijn vader omdat ik op die manier ook heel duidelijk aan de wereld laat weten dat het ZIJN kind is. Als vrouw baar je het kind en kan er geen misverstand over bestaan van wie het kind is, als man ben je toch een beetje overgeleverd aan de leeuwen :(

Pien

16. DeeLighT

DeeLighT VIP lid

9 jan 2007
    8.722
    628
    113
    Hallo mensen,

daar ben ik weer.....
    Heb hem gister verklaard dat ik verheugd ben zijn naam aan te nemen. Hij was er blij mee.

Moest gewoon even aan het idee wennen denk ik, maar ik ben er nu klaar voor!

:D

Groetjes!

17. kimm1988

kimm1988 Fanatiek lid

27 dec 2007
    3.125
    0
    0
    Enschede
    ik ken het dilemma

ticho heeft mijn achternaam en de baby zou dan de achternaam van me vriend krijgen

mjah ik heb zoiets we kunnen nu ook gewon de baby mijn achternaam doen en wanneer we gaan trouwen nemen we allemaal jouw achternaam

ben bang dat ticho gaat denken het is wel mijn broertje maar we hebben niet dezelfde naam enzo

ik vind het heerlijk dat ze mijn naam hebben. weet niet zo waarom maar vind het wel lekker. echt het gevoel hebben van mij :oops: beetje ego misschien

18. amaranta

amaranta VIP lid

6 mrt 2007
    7.734
    0
    0
    dit gaat niet zomaar hoor
    Volgens mij krijgen alle babys dezelfde achternaam als het 1e kind. In dit geval dus die van jou.
    Als jij dan trouwt dan houden de kinderen jouw naam en neem jij eventueel zijn naam aan.
    Je knt niet zomaar stel op sprong van naam wisselen alsof het sokken zijn ofzo.

19. kimm1988

kimm1988 Fanatiek lid

27 dec 2007
    3.125
    0
    0
    Enschede
    wij zijn en nu niet getrouwd en we hebben geen geregristeerd partner schap
    we zijn bij de gemeente alleen samenwonend zeg maar verder niet

20. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    ik ben van mening maar dat is dus ieder voor zich, dat het kind gewoon de naam van de vader "hoort" te krijgen..

wij waren destijds bij de andere 2 nog niet getrouwd, maar ik vond (en vindt) het niet meer dan normaal dat je kind "gewoon"de naam van de vader meekrijgt (mits onbekend of om welke andere reden dan ook niet)....

en tis misschien "ouderwets"maar wat is er mis om bepaalde "tradities' in "ere" te houden....al dat "moderne geëmancipeerde" gedoe... ;)

ik ben een heel modern ding, maar wbt de naam van je kind, vindt ik dat het de naam van de vader "hoort" te krijgen...

wij zijn later getrouwd (bij de andere 2 kids) en zij heten allen pietersen en ik heet pietersen-jantje(meisjesnaam)....wij zijn pas getrouwd eigenlijk toen de middelste 8 mnd was.(ons gezin was toen eigenlijk wel compleet tot het weer begon te kriebelen bij mij)

niks mis mee, maar he wie ben ik ;)

Deel Deze Pagina