achternaam kind

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door boompje, 30 mrt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. nanette77

nanette77 VIP lid

11 jan 2009
    10.817
    545
    113
    Vrouw
    met die appels en peren leest dit topic heel grappig..

ik heet peer-appel, mijn man peer en onze dochter ook peer. Dus de meest traditionele keuze gemaakt.

In jullie geval zou ik ook voor peer gaan om de eenheid in de namen te bewaren. jullie heten beide peer-appel de peer staat dus vooraan. Hierdoor krijg je mama peer-appel en kindje peer (net als bij bij dus)

owkkkkkeee ik kan het niet laten:
    maar je kunt natuurlijk geen appels met peren vergelijken:p

2. Saz667

Saz667 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.841
    177
    63
    Kinderen hebben achternaam van mijn man. Ik niet (wel getrouwd).

3. Micchan

Micchan VIP lid

24 jan 2012
    22.458
    2.258
    113
    Vrouw
    Wenen
    Geweldig. :D

4. Teddy26

Teddy26 Niet meer actief

Officieel hou je altijd de meisjesnaam.
    Bij het trouwen heb ik de naam van mijn man erbij genomen

Ik heet nu bijv. Peer-Appel
    Man heet; Peer
    Zoon heet Peer.

Doorgaans gebruik ik alleen de naam Peer, omdat ik zijn naam ook gewoon mag gebruiken. Officiële instanties spreken mij nooit aan, dus mijn meisjesnaam hoor ik zelden meer.

Ik heb deze keus gemaakt, omdat ik dezelfde naam is mijn man en kind wilde. Jouw kindje krijgt straks ook dezelfde naam, alleen hebben jullie er 1tje extra. Ik zou mij er niet zo druk om maken.
    Ik snap wel dat beide ouders het fijn vinden als hun kind naam hem of haar wordt vernoemd, maar ik vind geen enkel argument sterk genoeg om die 'eer' te krijgen.

Wat ik in jullie situatie zou doen?
    Ik zou kijken naar de naam van jullie kind. Heb je al een hele mooie naam in gedachten? Dan zou ik kijken welke naam daar het beste bij aansluit.
    Heb je nog geen naam? Dan zou ik kijken of 1 van de achternamen toevallig minder mooi klinkt, een nare associatie hebben of juist een mooie.

5. missgwen

missgwen Bekend lid

23 apr 2007
    775
    16
    18
    aan het water
    Ik ben niet traditioneel en de kids hebben mijn achternaam.
    Wij zijn een samengesteld gezin. En mijn zoon had al mijn achternaam.
    Ik heb altijd gezegd komt er nog een broertje of zusje dan krijgt die ook mijn naam.
    Wij zijn wel getrouwd en ik heb mijn achternaam gehouden.
    Hij wou mijn naam niet en ik wou zijn naam niet😁

Ik persoonlijk vind het achterhaald dat je je man zijn naam aanneemt
    Nu heb je tegenwoordig de keuze hoe je het wilt doen
    En iedereen moet doen waar zij of hij zich goed bij voelt.😀

6. Born2beMom

Born2beMom Fanatiek lid

9 dec 2014
    1.484
    0
    36
    NULL
    NULL
    First of al,
    Je kunt in Nederland geen naam meer aannemen. Je krijgt alleen het recht om gedurende je huwelijk (en na overlijden tenzij je hertrouwt) de naam van je echtgenoot / echtgenote te gebruiken. Vroeger mocht je de naam (omdat je deze had aangenomen ) ook echt behouden na echtscheiding of overlijden (Ook na hertrouwen )

De enige keuze die je maakt is Hoe je aangeschreven wil worden Door de officiële instanties zoals belastingdienst en gemeente.

Verder heb je het recht om elke willekeurige variatie te gebruiken die je leuk vind, zelfs als je het leuk vindt om overal iets anders te doen. Dat is niet erg praktisch maar het mag wel!

Jij heet Hoe dan ook Appel, je man heet Hoe dan ook Peer!
    Hij mag zich Appel noemen (en elke combinatie en weglating )
    Jij mag je Peer noemen (en elke combinatie of weglating )

De eenheid kun je creëren Door gemeente en belasting aan te schrijven met het vriendelijke verzoek jouw voortaan gewoon als Peer aan te schrijven en je kindje ook Peer te noemen of man te vragen zich voortaan Appel te noemen en de kleinde ook Appel te noemen.

Overigens ben ik redelijk ouderwets en hou ik er niet van om kinderen een andere naam te geven dan die van de wettelijke vader.. maar dat is smaaK.

7. Mamsvan

Mamsvan Fanatiek lid

9 mrt 2014
    1.110
    1
    0
    Zuid Holland
    vriend heet appel,
    kinderen heten appel.
    ik heet nog peer,

ik wil wel graag peer-appel heten, maar ja dan moet vriend appel me toch eens appelschilletje geven ;):D

8. Vrolijkheid

Vrolijkheid Niet meer actief

#28 Vrolijkheid, 30 mrt 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 30 mrt 2015
    Mijn officiële naam is nu Peer - Appel. Mijn man heet Peer. en de achternaam van ons zoontje is Peer.

Maar officieel is mijn achternaam nog steeds Appel. In mijn paspoort staat Appel, voor officiële instanties ben ik Appel alleen word ik nu aangeschreven met Peer - Appel. Overigens word ik er een beetje schizofreen van dus gebruik zoveel mogelijk alleen nog Peer.

Mijn man wilde gewoon graag dat de achternaam van ons zoontje Peer werd. En ik ben redelijk traditioneel dus ben het daar wel mee eens.

9. McDsee

McDsee Niet meer actief

Wij heten appel-peer mijn man gebruikt mijn naam. Ons kind heet appel. Maar hiervoor moet peer voor de geboorte een formulier voor ondertekenen bij het gemeentehuis.

10. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.058
    1.290
    113
    Nederland
    Zo! Wat een appels en peren in Nederland:D

Ik zou jullie kindje de achternaam van jouw man geven.

Nadat we getrouwd waren heb ik zijn naam achtergenomen en daarna komt mijn meisjes naam. Onze zoon heeft ook de achternaam van mijn man.
    Ik ben best van de oude stempel en vind het 'mooi' als de vrouw de naam van man draagt. Mijn man had ook graag mijn achternaam gewild, maar dat wilde ik liever niet omdat ik van de oude stempel ben.

11. Luja

Luja Niet meer actief

Ik zou in jullie geval voor Peer gaan, die naam noem je toch als eerst, die is vaker en prominenter aanwezig.

(Hier heet (ex) man Peer, dochters Peer en ik Appel. Mocht ik ooit trouwen dan heten dus de kinderen Peer en nieuwe vriend en ik Kers. Ook apart :D maar mn ex kan in ieder geval nog een gezin met allemaal de naam Peer krijgen met zn nieuwe vriendin)

12. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    #32 lovewinnie, 30 mrt 2015
    Laatst bewerkt: 30 mrt 2015
    Mijn man heeft mijn naam aangenomen. Kinderen hebben mijn naam.
    Dit omdat mijn man een Turkse achternaam heeft dieNederlanders niet kunnen uitspreken en wordt dan altijd kots of kak genoemd.

Verder heeft mijn man niet veel met zijn achternaam. Ook hebben mijn ooms en vader alleen maar dochters :) en de naam zou anders uitsterven denk :):) wordt het toch een beetje doorgegeven.

Wij heten nu dus familie appel :)( mijn meisjesnaam)

Ook is je eigen naam geven aan je kind handig bij een relatie die instabiel is of als je niet samen bent met de vader. Dit omdat als je nieuwe relatie krijgt en je kinderen krijgt bij hem ze allemaal andere achternamen hebben als je naam partner geeft. Zelf al bijns 13 jaar samen met mijn man maar toch :). Mijn nichtje heeft 3 kinderen en alle 3 andere achternaam ivm 3 verschillende vaders. Das echt een gedoe

13. Ntje

Ntje Fanatiek lid

11 nov 2012
    3.720
    90
    48
    Almere
    Moet wel lachen om al die appels en peren:D:p.

Maar ik ben getrouwd dus heet ook peer (appel) man en dochter heten ook peer. Ik gebruik mijn achternaam nagenoeg nooit meer omdat dit in het verleden zo veel problemen heeft gegeven dat ik blij ben dat ik hem (bijna) niet meer hoef te gebruiken.

14. NafNaf

NafNaf Fanatiek lid

5 feb 2015
    1.258
    55
    48
    NULL
    NULL
    Ik heb mijn eigen naam gehouden, mijn man ook (!). Wij heten dus niet hetzelfde. Eigenlijk wilde ik dat de kinderen mijn naam zouden krijgen, vanwege mijn familiegeschiedenis (waar ik trots op ben) en het feit dat mijn vader geen zoons heeft en de stamboom dus anders zou stoppen. Daarnaast had ik geen makkelijke zwangerschap en ik vond het wel een leuk bevallingscadeautje als ons kindje míjn naam zou krijgen. Maar helaas is de Nederlandse wetgeving nog zou ouderwets dat je helemaal niet samen kiest. Tenzij je sámen zegt dat je het anders wilt, krijgt het kind de naam van zijn vader. Mijn man wilde graag zijn naam, vooral ook onder invloed van zijn ouders die mij maar een enge feminist vonden of zo, en daar kon ik niets tegen inbrengen. Omdat we het niet eens waren, kreeg het kind zijn naam... :)
    Eind van het liedje: jaar later draaide zijn vader half door, zijn zijn ouders gescheiden en is zijn moeder hertrouwd. Schoonmoeder die mij maar raar vond, heet inmiddels zelf anders en mijn kinderen hebben de achternaam van hun opa die zijn zoon en hen niet meer wil zien. Manlief zegt dat hij het achteraf anders zou doen. Maar ja, dat soort dingen kun je van tevoren niet weten, he?

Hahaha, sorry, je vroeg om redenen zonder emotie...niet helemaal gelukt ;)

15. speentje2012

speentje2012 Actief lid

3 okt 2012
    474
    0
    16
    zeeland
    Ik heet appel en mijn vriend heet peer.

Ik heb er ook lang over getwijfeld maar onze kinderen heten ook peer.
    Ik had ze graag appel genoemd, maar mijn vriend wilde echt heel erg graag dat ze peer gingen heten.

Soms vind ik het wel jammer dat ze peer heten omdat ik nu de enige appel ben.
    Ik wil zelf geen peer heten omdat ik appel eigenlijk mooier vind.

Ik zal doen waar jij jou goed bij voelt, het maakt tegenwoordig volgens m ij niet zoveel uit of het appel of peer is.

16. Ana leigh

Ana leigh Fanatiek lid

11 feb 2013
    1.753
    9
    38
    Vrouw
    x
    Hier ook ik een Peer - Appel, ml en F. Peer. :)

Liefs,

17. Theeleutje

Theeleutje Fanatiek lid

5 apr 2011
    2.221
    3
    38
    NULL
    @Home
    Ik heet peer-appel maar noem mezelf eigenlijk alleen peer. Bij iets officieels teken ik wel als peer-appel.
    Maar man en dochter heten dus gewoon peer. En ik 9 van de 10 keer dus ook

18. xxBloesem

xxBloesem Bekend lid

1 feb 2015
    536
    173
    43
    Vrouw
    Mijn man heet peer, ik heet officieel peer-appel, maar zeg altijd peer. Mijn kinderen zullen straks ook peer heten.

19. aora

aora Actief lid

6 sep 2012
    444
    13
    18
    NULL
    NULL
    Daar had ik nog niet aan gedacht maar dat zou ik idd ook denken als een kind de achternaam van de moeder draagt (zwanger/gebroken relatie/naam mama).

Hier hebben we na ons huwelijk dezelfde constructie aangehouden als jij TS. De kinderen hebben de naam van hun vader (en mijn man) gekregen.

20. aora

aora Actief lid

6 sep 2012
    444
    13
    18
    NULL
    NULL
    +1 met 1 aanpassing. Ook vroeger mocht je de naam alleen maar gebruiken en niet aannemen.

(Reuze praktisch als je je stamboom wil opzoeken want de originele achternaam verdwijnt nooit uit de basisadministratie van de gemeente.)

Deel Deze Pagina