Hier eigenlijk dezelfde gedachte wij zijn pas getrouwd toen mijn vader was overleden. Ik wilde daarom ook geen afstand doen van mijn naam. Ik heb de optie gekozen meisjesnaam en daar achter mansnaam. Maar de mijne staat eerst en toch de naam van mijn man ivm de kids zodat we toch bij elkaar horen als gezin.
Dit,.. Vind het heel vermoeiend als ik ergens ben met mijn kinderen en ze gaan er vanuit dat ik ook zo heet.
Hier in België blijf je gewoon je eigen naam houden, tenzij je hem zelf wijzigt. En dan gebruik je meestal de dubbele naam. Ik trouw in juni, maar ik blijf mijn eigen achternaam houden. Mijn partner kan het echt niet schelen. Zijn moeder heeft wel voor een stuk de naam aangenomen van zijn vader (ook omdat het simpeler was en zij huisvrouw werd en het wel de gewoonte was 50 jaar geleden), maar partner vraagt helemaal niet dat ik dat zou doen. We leven in de 21ste eeuw, dus ik blijf liever baas over mijn eigen naam .
Ik had toen ook gekozen voor de naam van mijn ( toen man) en ik ga niet vertellen hoe die naam heet. Want als je de p er afhaalt verklap ik nu een geheim. Heet zo al heel lang niet meer! Heet gewoon nu weer bij mijn meisjesnaam sommige kennen die wel, Die mij op facebook hebben. Bijvoorbeeld.
Ik heb ook gewoon mijn meisjesnaam behouden. Laat het misschien nog wel een keer omzetten dat ik de achternaam van mijn man en kinderen ook heb. Maar als ik mijn naam met zijn achternaam uitspreek, klinkt het gewoon niet, en ik kan er niet aan wennen. Reden voor de keuze was omdat er bij de ondertrouw gevraagd werd wat ik wilde, terwijl ik er nog helemaal niet over had nagedacht. Dus toen eerst de beslissing gemaakt mijn eigen naam te houden, wetende dat ik het altijd (online zelfs) kan wijzigen.
Ik neem de naam aan van mijn vriend. Ik had liever mijn eigen naam maar hij vind het vreselijk belangrijk. En eerst zijn naam en dan de mijne vind ik onzin. Dus ik neem alleen zijn naam, hij blij ik weeg nog steeds dat ik het kind bent van mijn vader, dat ik een andere achternaam aanneem verandert daar niks aan
Hier heb ik dan weer geen moeite mee. Maar dat is misschien omdat ik zelf juf ben en het soms ook wel lastig vind. Ik durf nooit "Beste mevrouw ..." boven een briefje te zetten. Je kent wel de achternaam van de kinderen, maar weet niet wat de achternaam van de ouders is. Nou ja, wel als je in het administratieprogramma duikt maar dan ben je wel lang bezig voor een simpel briefje. Maar "Beste moeder van ..." staat ook altijd zo suf, vind ik. Of aan het begin van een schooljaar: staat er weer een mevrouw voor je neus die zich voorstelt met een achternaam die je niet bekend voorkomt en zegt "Ik wil even doorgeven dat mijn dochter / zoon ziek is." Geen idee welk kind er dan bij hoort, haha. Dus ondanks dat ik mijn eigen naam aanhoudt, gebruik ik bijv. op het werk van mijn man of als het om de kinderen gaat vaak wel hun achternaam.
Ik ga aan het eind van dit jaar voor optie 2. Mijn eigen achternaam en daarachter die van mijn vriend. Ik heb het altijd wat raar gevonden dat je als vrouw de naam van je echtgenoot moest aannemen, en toen de optie kwam om als vrouw je eigen naam te behouden, heb ik altijd geroepen dat ik dat zou doen als ik ging trouwen. Maargoed, nu we twee kinderen hebben die de achternaam van mijn vriend hebben (bewust voor gekozen...ik heb ze negen maanden bij mij gedragen, wat hij ook graag had gewild, en vond het een mooi iets dat ze dan wel zijn achternaam zouden hebben) vind ik het erg lastig dat ik, als ik alleen met ze zou reizen, moet gaan bewijzen dat het mijn kinderen zijn, aangezien ik nu een andere achternaam heb dan zij. Door de naam van mijn vriend achter mijn naam te laten zetten, is er iig een duidelijke connectie. Ik ben nog bezig mijn vriend over te halen mijn naam achter die van hem te krijgen als we gaan trouwen, maar tot nu toe nog niet echt succesvol
Ik heb naam man + eigen naam. Maar in de omgang gebruik ik alleen de naam van mijn man. Als ik de telefoon opneem noem ik niet allebei zeg maar.. Maar officieel staat er allebei op. Ik vind het prettig om ook mijn eigen naam nog te houden en zo kan je gelijk zien dat ik getrouwd ben
Ik heb de achternaam van mijn man + mijn eigen achternaam. Ik gebruik met voorstellen en dagelijkse dingen alleen de naam van mijn man. Maar op mijn paspoort en rijbewijs en al dat soort dingen laat ik alleen mijn meisjesnaam zetten, ik weet niet waarom Ik vind geloof ik nog steeds dat ik dat gewoon BEN ofzo
Ik heb optie 3. Gewoon omdat ik ook trots ben op mijn meisjesnaam en mijn eigen familie. Maar daarnaast vind ik het altijd zo stom als bijv. het gemeentehuis álleen mijn meisjesnaam gebruikt. Ik zeg dan altijd dat ik nu toch echt -achternaam man- heet!
Dat geldt ook voor mij. Plus, mijn meisjesnaam komt erg veel voor in Nederland, en wordt altijd verkeerd gespeld. Dat is vervelend als je vindbaar wilt zijn (en dat wil ik voor mijn werk). Met die dubbele naam spellen mensen nog steeds verkeerd, maar google suggesties helpen dan veel meer.
Ik heb optie 3, naam man + mijn meisjesnaam. Maar ik moet zeggen dat ik meer mijn meisjesnaam gebruik, ik denk doordat ik nog niet zo lang voor de nederlandse wet getrouwd ben (wij waren in 2011 in turkije al getrouwd, maar pas vorig jaar hier ook aangegeven) en dus nog erg moet wennen aan mijn man zijn achternaam te gebruiken.
Je naam veranderd niet, je mag kiezen waar je "GEBRUIK VAN" wilt maken. En dan idd de bovenstaande opties. Ik maak alleen gebruik van de naam van mijn man. Mijn eigen naam vind ik niet fijn en vermeid ik dus waar mogelijk.
Ik heb gewoon mijn eigen naam en mijn man heeft mijn naam genomen. Best lastig, want vooral de systemen van instellingen zijn niet ingericht op dat de man een meisjesnaam heeft. Ik vind het wel leuk dat onze kinderen mijn achternaam hebben (wij dus allemaal)
Hmm goeie vraag...ik ga in Italie trouwen,geen idee hoe het daar geregeld is.Wil zelf eigen naam+van mijn as man gaan gebruiken.
Same here. Plus dat mijn man's achternaam makkelijk is en mensen dat nooit fout kunnen schrijven wat met mijn achternaam heel vaak gebeurt helaas