Achternaam vader of moeder?

Discussie in 'Babynamen' gestart door San76, 25 jul 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. San76

    San76 Actief lid

    2 jul 2007
    240
    0
    16
    Hoi,
    De titel zegt het al; wij twijfelen welke achternaam we ons kindje gaan geven; die van mijn vriend of die van mij. We zijn niet getrouwd, gaan dat ook niet doen, maar wonen samen met samenlevingscontract. Mijn vriend gaat ook het kindje erkennen en het ouderlijk gezag aanvragen.
    We hebben beide een lichte voorkeur voor mijn achternaam, maar bij het ter sprake komen van de naamsgeving bij een bezoek aan mijn schoonouders gaf schoonvader te kennen dat hij het erg op prijs zou stellen dat hun naam "voortgezet" zou worden....

    We weten al dat onze lieve kleine een meisje gaat worden, dus wat betreft die voortzetting maakt dat mss niet zo heel veel uit, alleen als we ooit mss nog een kindje krijgen en het wordt een jongetje, dan ligt dat anders.
    Wat is jullie mening hierover?
     
  2. Hanneke

    Hanneke VIP lid

    18 jun 2007
    14.893
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Hoi, ik zou gaan voor de achternaam van je vriend. Want, als je je dochter nu jou achternaam geeft, en een eventueel volgend kindje word een jongetje. Dan krijgt die dus de achternaam van je vriend. Dan hebben dus beide kinderen een andere achternaam. En dat lijkt me dan weer niks. Weet niet hoe andere hier over denken, maar dit is mijn idee hierover. Groetjes bolbuikje.
     
  3. angela80

    angela80 Fanatiek lid

    8 jan 2006
    1.488
    0
    0
    ik zou de achternaam van je vriend aanhouden,want wat bolbuikje zegt klopt niet.
    als je je eerste kindje jouw achternaam geeft dan krijgen jullie volgende kinderen ook jouw achternaam.je kan dan niet meer kiezen..
    ik zou alleen voor jouw achternaam gaan als je vriend poepjes ofzo heet.
     
  4. Hanneke

    Hanneke VIP lid

    18 jun 2007
    14.893
    275
    83
    Onze roze wolk!
    @ angela. Sorry wist ik niet! Dacht dat je dan t volgende kindje de achternaam van de vader kon geven.
     
  5. Iloon

    Iloon Fanatiek lid

    5 mei 2007
    2.583
    0
    0
    Huismama
    Maastricht
    Nou mijn oudste heeft mijn achternaam en mijn dochter heeft de achternaam van haar papa en de beeb krijgt ook papa's achternaam
     
  6. cimbomlu

    cimbomlu Fanatiek lid

    13 mei 2006
    1.554
    0
    0
    informatie van de overheid:

    Ouders van Nederlandse kinderen kunnen voor hun eerste kind kiezen tussen de achternaam van de vader of de moeder. Alle volgende kinderen krijgen dan ook deze naam. Dit wordt gedaan om binnen het gezin eenheid van naam te bewaren. Vooral kinderen blijken dit belangrijk te vinden.
    De eenmaal gemaakte keuze kan door de ouders niet meer ongedaan gemaakt worden.

    Gehuwde ouders
    Gehuwde ouders kunnen kiezen voor de achternaam van de moeder. Dit kan al voor de geboorte van het kind. Beide ouders moeten bij de naamskeuze persoonlijk aanwezig zijn. Het is daarom verstandig om dit te doen tijdens de zwangerschap. Wordt er geen verklaring van naamskeuze afgelegd, dan krijgt het kind bij de geboorteaangifte de naam van de vader.

    Ongehuwde ouders
    Zijn de ouders ongehuwd, dan krijgt het kind automatisch de naam van de moeder. Wilt u dat het kind de naam van de vader krijgt, dan moet u bij de erkenning van uw eerste kind persoonlijk een verklaring van naamskeuze afleggen. Het is verstandig dit voor de geboorte van het kind te doen. Als er bij de erkenning geen naamskeuze wordt gedaan, krijgen alle kinderen de achternaam van de moeder.

    Geregistreerde partners
    Geregistreerde partners kunnen kiezen voor de achternaam van degene uit wie het kind niet geboren wordt. Dit kan al voor de geboorte van het kind. De laatste mogelijkheid om dit kenbaar te maken is bij de geboorteaangifte.
     
  7. angela80

    angela80 Fanatiek lid

    8 jan 2006
    1.488
    0
    0
    Mag ik zelf kiezen welke achternaam mijn kind krijgt?
    Ja, sinds 1 januari 1998 biedt de wet de mogelijkheid om zelf de achternaam van je baby te kiezen. Je mag kiezen of je kind jouw achternaam krijgt of die van je partner. Dit geldt echter alleen voor je eerste kind met deze partner: de keuze die je voor je eerste kind maakt, geldt ook voor alle volgende kinderen in het gezin
     
  8. angela80

    angela80 Fanatiek lid

    8 jan 2006
    1.488
    0
    0
    dat is dus 2 keer,haha
     
  9. runner

    runner VIP lid

    12 jan 2006
    5.387
    0
    0
    katwijk ZH
    jullie moeten gewoon doen wat jullie zelf willen hoor.
    je doet het toch voor jezelf en niet voor (schoon)ouders?!

    ruben heeft trouwens wel de naam van zijn vader.
    wie weet krijg ik die ook ooit eens een keer te pakken! ;) :) :) :) whahaha!
     
  10. Nex

    Nex Fanatiek lid

    5 dec 2006
    1.553
    0
    0
    Gelderland
    Ik zou kiezen voor de achternaam die je het mooist vind en waar jij je goed bij voelt. Als jullie echter ooit willen gaan trouwen en je wil zijn naam dan aannemen (of andersom) zou ik je kindje(s) die achternaam meegeven.

    Ons kindje krijgt ook de naam van de vader omdat ik die ook op een dag hoop te krijgen.
     
  11. wannabe

    wannabe Fanatiek lid

    17 dec 2006
    1.493
    1
    0
    accountmanager
    Deventer
    Als jullie er al uit waren , lijkt het me voor de hand liggen dat je bij die keuze blijft.
    Schoonouders wennen er wel aan hoor :)

    Er zijn nml geen goede argumenten om voor de ene of andere naam te kiezen. Gewoon een kwestie van smaak, welke naam je het beste vind passen, etc etc....
     
  12. Saona

    Saona Fanatiek lid

    24 jun 2006
    4.529
    640
    113
    Ik zou gaan voor jouw achternaam. Als jullie daar allebei al lichte voorkeur voor hebben. Joey heeft de achternaam van zijn vader, en hoewel ik geen reden heb om daar spijt van te hebben, had ik hem achteraf nu het kan toch liever mijn achternaam gegeven...
     
  13. Valerie

    Valerie Fanatiek lid

    22 jun 2007
    4.206
    1.041
    113
    Vrouw
    Ik zou trouw blijven aan de keuze van mezelf en mijn partner, hoe moeilijk dat ook is nu je aan het twijfelen bent gebracht door jouw schoonvader.

    Je geeft zelf al aan dat jullie ALLEBEI een voorkeur hebben voor JOUW achternaam. Volg jullie eigen gevoel hierin. Ik kan me voorstellen dat het lastig is als jouw schoonvader zo'n opmerking maakt (en misschien voel je je ook wel wat onder druk gezet), maar het is JULLIE kindje, dus het is JULLIE beslissing. En waarom zou het belangrijker zijn om de naam van jouw schoonfamilie voort te zetten dan de naam van jouw eigen familie? Eerlijk gezegd, vind ik dat best een egoïstische benadering van jouw schoonvader. (Sorry dat ik het zo bruut uitdruk :oops: )

    En mochten jullie in de toekomst toch de behoefte krijgen om te trouwen, dan is dat ook geen enkel probleem. De man kan tegenwoordig ook de achternaam van de vrouw aannemen, zodat jullie met het hele gezin dezelfde achternaam hebben (als jullie dat zouden willen).

    Ik wens jullie in elk geval veel succes met deze beslissing!
     
  14. Aquilegia

    Aquilegia VIP lid

    19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Ik zou gewoon de "mooiste" of meest bijzondere achternaam van de 2 kiezen. Wij hebben gekozen voor de achternaam van mijn vriend, die vind ik nog net iets mooier dan mijn eigen naam (hoewel ik zijn naam zelf niet zal aannemen). Maar voor mij was het geen vanzelfsprekendheid. Had hij Jansen geheten, dan was het toch mijn naam geworden.

    En ik zou je eigen gevoel/voorkeur volgen. Je schoonouders zijn van de vorige generatie, die staan er helemaal niet bij stil dat 't nu ook anders kan. Ik heb mijn schoonvader toen ik zwanger was nog de stuipen op 't lijf gejaagd. "Goh, het kindje is nu erkend en we hebben de achternaam gekozen..." "Moet je die kiezen dan?" "Ja, raad eens wat het geworden is..." Hij wist gewoon niet wat hij moest zeggen... Het is gewoon allemaal nieuw en onbekend voor ze.
     
  15. San76

    San76 Actief lid

    2 jul 2007
    240
    0
    16
    Hallo!

    Super bedankt voor jullie eerlijke en nuttige reacties, heb er echt wel wat aan! Ben tot nu toe veel mensen tegengekomen die vasthouden aan tradities en het maar raar vinden dat we hierover nadenken.
    Dat van de volgende kinderen die dezelfde achternaam krijgen waren we bekend mee idd, vandaar ook "als een mogelijke 2e een jongetje wordt."

    We voelden ons idd een beetje "onder druk gezet" zoals Serafijntje zei...Schoonvader heeft al die tijd gezegd dat hij ervan overtuigd was dat het een jongen zou worden en toen hij hoorde dat het een kleindochter wordt, zágen we gewoon aan hem dat dat een lichte teleurstelling was en hij zei; 'met meisjes heb je veel meer zorgen en problemen dan met jongens in deze tijd..." wat volgens ons mss niet per definitie zo hoeft te zijn..Dus voelde me wel wat aangedaan na het betreffende bezoekje..

    Mijn vriend is echter superblij met zijn op komst zijnde dochtertje en dat zou voor mij wel een reden zijn om het meiske zijn achternaam te geven, ware het niet dus dat we die naam allebei minder mooi vinden. Zet allebei de namen hier liever niet neer maar anders had ik uit kunnen leggen wat we precies bedoelden. We denken er nu dan wel over om in haar doopnamen de naam van mijn schoonvader te verwerken. Maar...het gaat ons uiteindelijk om het kindje zélf en de naam waar zij verder mee moet, en dan niet om de traditie. Thnx!
    Groetjes, San
     
  16. Nex

    Nex Fanatiek lid

    5 dec 2006
    1.553
    0
    0
    Gelderland
    Heel mooi verwoord!

    Wij hebben wel traditioneel gekozen voor zijn achternaam omdat ik totaal geen binding heb met mijn schternaam. Ik wil dan ook zijn achternaam aannemen als we ooit gaan trouwen.

    Dat veel mensen vasthouden aan tradities hebben wij ook meegemaakt. Omdat we niet getrouwd zijn gingen veel mensen er vanuit dat ons kleintje een "ongelukje" was :(
    Sanpte er niets van, je kan toch ook voor een kindje kiezen als je geen trouwring draagt. Ik heb ook al heel vaak de vraag gekregen of we dan ook gaan trouwen, is tenslotte "makkelijker"
     
  17. Lintje

    Lintje VIP lid

    9 okt 2006
    6.218
    1.423
    113
    Nederland
    Tja.. en je dochtertje trouwt later wellicht ook en neemt een andere achternaam aan. Maar als een volgende een zoon is, kan hij ook trouwen en zijn vrouws naam aannemen... duss.. Je vriend/man kan ook jouw naam aannemen zodat jullie wel een familie-zelfde-achternaam zijn.

    Als je mijn mening wilt over de achternamen mag je me pb'en.

    Enneh... wat is er mis met Jansen? ;) ;) ;)
     
  18. Mila24

    Mila24 Fanatiek lid

    30 jun 2007
    2.199
    0
    0
    Antwerpen
    Mijn dochter heeft mijn achternaam.
    Automatisch krijgt ons evt. 2de kindje ook mijn naam.
    Wij zijn wel getrouwd overigens, ik heb mijn eigen naam ook gehouden.
     
  19. San76

    San76 Actief lid

    2 jul 2007
    240
    0
    16
    Hoi allemaal!

    Nogmaals hartstikke bedankt voor jullie reacties! We hebben ook nog enkele mensen uit onze omgeving gesproken die voor mijn vriend's naam zouden gaan. Wij zelf neigden nog steeds lichtelijk naar mijn naam.

    Vandaag gingen we het kindje erkennen en ze hadden gezegd dat we nog even konden wachten met de definitieve achternaam door te geven, dat dat ook na de geboorte, bij de aangifte kon. Maar toen we er eenmaal zaten kregen we te horen dat we meteen moesten beslissen....

    Mijn vriend zei; "als ik heel eerlijk ben, zou ik er toch wel n beetje trots op zijn als het mijn achternaam krijgt, omdat dat toch eigenlijk wel het puntje op de i is dat het mijn kindje is, gewoon omdat ik zelf zo heet, los van de tradities..." En dat gaf voor mij de doorslag; het is de naam van mijn vriend geworden!

    Thnx voor het meedenken! xSan
     
  20. lovewinnie

    lovewinnie VIP lid

    13 jan 2007
    16.250
    790
    113
    tilburg
    wij kiezen de achternaam van mijn omdat we met deze naam meer hebben. mijn vriend heeft de naam van zijn vader en omdat zijn moeder daarna opnieuw getrouwt is (broertje zusje naam van de moeder) en mijn vriend zijn vader niet goed kent willen we die achternaam ook niet aan ons kindje geven. hij is dus het enige kind met een andere achternaam en waarom dit zo is weet ik niet maar heb het altijd stom gevonden hij kent zijn vader amper. we gaan volgend jaar trouwen en dan neemt mijn vriend ook mijn achternaam en zo heten we alsnog allemaal het zelfde
     

Deel Deze Pagina