Achternaam veranderen!!!

Discussie in 'De lounge' gestart door butterfly1984, 25 okt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. butterfly1984

butterfly1984 Niet meer actief

mijn man en ik zijn in 2006 getrouwd.
    Omdat we geen contact hebben met zijn ouders heeft hij besloten om mijn achternaam aan te nemen.
    Nu werd ons na het trouwen verteld dat hij zich echter wel met zijn achternaam nog moet indentificeren, maar hij mag zich in dagelijks leven wel met mijn achternaam benoemen.Ook via poststukken mag hij mijn naam gebruiken.
    Maar wij vinden het zo jammer dat hij zich nog met zijn eigen achternaam moet identificiren.Zo word hij nu dus ook op het werk genoemd.

Nu is mijn vraag, zou het zo kunnen zijn dat zijn eigen achternaam helemaal verdwijnt en hij alleen mijn achternaam draagt?:(

Sorry als het wat warrig overkomt, vraag gerust als iets je niet duidelijk is.;)

2. Merijn

Merijn Niet meer actief

Dan moet je een naamsveranderingprocedure starten en die kan lang duren en kost geloof ik ook aardig veel geld.

Bij vrouwen is het ook zo hoor. Je meisjesnaam blijft op je paspoort staan, er staat alleen bij 'gehuwd met' (of iets van die strekking). Punt is volgens mij dat je bij je huwelijk moet aangeven wie welke achternaam neemt en je dat later niet zomaar kunt aanpassen.

3. Mijkeltje

Mijkeltje Fanatiek lid

7 jun 2009
    3.029
    1
    0
    Je kunt trouwens ook gewoon op je werk aangeven dat je niet meer met je geslachtsnaam genoemd of aangeschreven wilt worden, maar met de naam die je aan hebt genomen bij je huwelijk, dat hebben ze in principe gewoon te accepteren... Doen ze bij getrouwde vrouwen ook zo moeilijk?

Manlief heeft hier (naast z'n eigen naam) ook die van mij aangenomen en sommige instanties schijnen dat maar niet te snappen, maar met wat doorzettingsvermogen kom je 'n heel eind...
    Ja kom, zelfs de belastingdienst en de gemeente schrijven hem aan als 'J-v O' en niet als 'J', dus dan kan 'n werkgever of 'n bank dat ook...

Soms levert 't ook wel hilarische situaties op... Vooral omdat hij overal z'n 'meisjesnaam' moet invullen... :s

't Is natuurlijk geen antwoord op je vraag, maar 'n naamswijziging heeft zoveel voeten in de aarde dat ik dit voor de zekerheid toch maar wilde melden.

4. butterfly1984

butterfly1984 Niet meer actief

Mijn man heeft bij trouwen wel aangegeven dat hij mijn achternaam aan ging nemen, dit stond ook gewoon op papier en hebben hier voor getekend.

mijkeltje: staat er bij jullie in trouwboekje ook alleen zijn achternaam dan?Hier bij ons wel.
    Wel krijgen we post van belasting en gemeente en daar staat wel mijn naam op.
    Op zijn rijbwewijs staan beide namen en op id alleen zijne.

Het levert zeker wel hilarische momenten op, maar soms word je er ook gewoon moe van omdat ze het soms gewoon niet snappen.
    In het ziekenhuis was wel leuk, we moesten beide bloedprikken en ze roepten mijn man op, dus 2 achternamen.
    Ze hadden verwacht dat ik dus kwam, maar mijn man kwam dus daar stonden ze raar van te kijken.

De meeste mensen weten ook niet dat het kan!

5. Merijn

Merijn Niet meer actief

Als jullie het bij het trouwen hebben aangegeven, kan hij gewoon jouw naam gebruiken op zijn werk hoor :) Misschien dat je de gemeente even moet bellen om te vragen of zijn achternaam veranderd kan worden in alleen jouw naam (qua benoeming dan, niet officieel).

Dat zou wel de makkelijke weg zijn.

6. Angelina

Angelina Niet meer actief

7. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.818
    3.344
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    herkenbaar inderdaad allemaal... zeker in het begin vonden we het vaak vermoeiend vooral ook hoor...

Nu is het wat gewend. Op zijn werk wordt mijn man gewoon met 'mijn' achternaam aangesproken.

Alleen van de week ging het weer even een beetje mis. Via de nood-tandarts had hij een receptje gehad en zijn gewoon aangegeven als 'mijn' achternaam. Maar bij de apotheek konden ze het niet vinden. Toen hij z'n verzekeringpasje liet zien (die wel op zijn oude achternaam) toen wisten gelijk dat hij dus 'een dubbele' achternaam had. En m'n man zei al; ja ik ben gehuwd.
    Ik was wel verbaasd dat ze het eens zelf doorhadden ! Maar m'n man zei al: Ze hebben vast gedacht dat het om een homo huwelijk ging, als man zijnde een andere achternaam dan je geboortenaam... ;) maar ach. Ik vond het al prettig om te horen dat ze het principe een beetje kende....

Naamsverandering hebben wij ook aan gedacht, maar dat vonden wij te veel gedoe.

8. Napoleon

Napoleon VIP lid

19 jan 2009
    11.632
    0
    0
    Docente
    ja, kan best lastig worden het officieel te veranderen... dus een echte naamsverandering, misschien moet je het gooien op psychisch leed met die naam?

Hier heb ik de naam van mijn man ACHTER mijn eigen naam geplakt... gaat ook niet soepel hoor... pfff. Wordt mijn man dan met mijn naam aangesproken omdat het normaal is dat je jouw achternaam achter die van je echtgenoot plaatst.

Deel Deze Pagina