Achternaam

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Veertje1986, 14 aug 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. BabeBabe

BabeBabe VIP lid

14 jul 2009
    13.173
    3
    0
    Logistiek
    Fryslan
    Mijn persoonlijke mening is, tenzij je vriend/man een lapzwans is die niet voor zijn kind zorgt, het kind miesje of jongen gewoon de achternaam van de vader krijgt! alleen bij gescheiden ouders ofzo snap ik dat de kind de naam van de moeder krijgt, anders zou ik het raar vinden.... wij zijn dus getrouwd op een maandagochtend voor de wet zodat ik ook dezelfde achternaam had ;) dusdat gevoel snap ik! maar je eigen meisjesnaam word eigenlijk alleen nog gebruikt bij vliegtickets e.d. ivm. paspoort/IDkaart verder vul ik over mijn nieuwe achternaam in, en noem ik mezelf ook gewoon met mijn nieuwe (nieuw,nieuw, inmiddels 4 jaar getrouwd haha) achternaam

2. Mama Larissa

Mama Larissa Fanatiek lid

11 aug 2009
    3.946
    1
    0
    Mama zijn en 3 dagen per week werken
    Noord-Holland
    Toen ik 20 weken zwanger was van de 1e, zijn mijn man en ik getrouwd, omdat we juridisch etc. alles zo goed mogelijk wilde regelen voor onze dochter EN omdat ik dolgraag zijn achternaam wilde aannemen!
    Inderdaad met het gevoel en idee erachter dat we dan echt 1 familie 'X' zouden worden.

De achternaam van mijn man is best bijzonder, komt weinig voor en ik moet t altijd spellen (en dan nog gaat t soms fout) maar ik zou niet anders willen!

Binnenkort komt er nog een meisje bij en dan zijn we papa, mama, peuter & baby 'X', ik vind het top! :D

3. Julix

Julix Actief lid

16 jan 2012
    135
    0
    0
    Ik snap je helemaal Veertje! Ooit voor precies dezelfde beslissing gestaan hier. Vind het idee fijn om allemaal dezelfde naam te hebben, maar de combi van mijn voornaam met zijn achternaam werkt niet. Uiteindelijk heb ik er wel voor gekozen zijn achternaam aan te nemen met daarachter-met-een-streepje :cool: mijn achternaam. Dit gebruik ik eigenlijk alleen in schrift, gesproken gebruik ik altijd nog mijn meisjesnaam.

Is het nog altijd niet toegestaan om je kind beide achternamen te geven? Dat had ik toen graag gewild, maar kon niet. Leek me eigenlijk nog de fijnste oplossing (en het meest logisch ook... Beide familienamen vertegenwoordigd in ons kind!)

4. firstone

firstone Bekend lid

27 apr 2009
    664
    0
    0
    Drenthe
    Wij zijn getrouwd en ik heb zijn achternaam aangenomen. ten eerste omdat ik het mooi vond om echt bij elkaar te horen. Daarnaast leek het me een vreselijk idee om naar school te moeten bellen : hallo, met truus pieters, de moeder van... karels. Dit is puur gevoel hoor. Maar jij moet doen wat voor jou goed voelt!

5. Ikke31

Ikke31 Actief lid

8 apr 2014
    273
    18
    18
    NULL
    NULL
    Wij zijn ook niet getrouwd en ons kindje krijgt de achternaam van mijn vriend.
    Maar ik snap je wel, ik zou het namelijk ook veel leuker vinden om alle 3 dezelfde achternaam te hebben. We wilden echter niet nu snel snel daarvoor trouwen, dus dat komt later wel wanneer ons kindje oud genoeg is om er bij te zijn :D

6. Boris10

Boris10 Niet meer actief

Onze kindjes hebben mijn achternaam. We zijn niet getrouwd en mijn vriend vond het meer dan prima.
    Zodra hij ook maar iets getwijfeld had dan hadden ze zijn achternaam gekregen.

7. Dyson

Dyson Fanatiek lid

8 mrt 2013
    1.404
    551
    113
    Mijn dochter heeft mijn achternaam. Wij zijn getrouwd en ik heb voornaam-mijn achternaam-zijn achternaam als naam. Ik vind zijn achternaam echt vreselijk en mijn man was er ook totaal niet moeilijk over toen ik voorstelde om onze kindjes mijn achternaam te geven.

Mijn schoonvader vindt het minder leuk. Schoonmoeder gaf ons groot gelijk, haar is 40 jaar geleden de naam opgedrongen maar ze vindt het ook een vreselijke naam.

Denk er goed over na, praat er goed over en kom samen tot een keuze. Succes!

8. Mandy3

Mandy3 Fanatiek lid

27 dec 2013
    3.658
    0
    36
    NULL
    Ik ben echt een voorstander van achternaam vriend.. Dit hebben wij ook al besloten...

9. Stiertje73

Stiertje73 VIP lid

27 feb 2011
    5.738
    268
    83
    Tsja, woorden als 'normaal' en 'logisch' lijken hier niet helemaal op hun plaats, omdat het heel persoonlijk is welke keuze mensen hierin maken en er nu eenmaal meerdere keuzes mogelijk zijn, die allemaal verdedigbaar zijn.
    Wij zijn niet getrouwd, maar ook al zouden wij dat gaan doen, ik wil hoe dan ook mijn eigen achternaam houden. Als hij mijn naam wil aannemen: prima, moet hij zelf weten. Onze dochter heeft zijn achternaam. We hebben ook overwogen dat zij mijn achternaam zou krijgen. Het was echt 50/50, maar ik vond het wel een mooi gebaar naar hem toe dat ze zijn achternaam kreeg. Voor ons beiden was het geen halszaak.
    Ik heb zelf niet zo veel met het argument 'dan wordt de stamboom zo rommelig'. Jammer dan.
    En is het tegenwoordig in NL niet zo dat je als getrouwde vrouw altijd alleen maar je 'geboorte-achternaam' in je paspoort krijgt? Zou ik eigenlijk wel logisch vinden. Bij mannen staat toch ook niet in het paspoort met wie ze getrouwd zijn?

10. Veertje1986

Veertje1986 Bekend lid

26 jul 2014
    550
    38
    28
    NULL
    NULL
    Julix: Helaas is het nog altijd niet toegestaan om je kind beide achternamen te geven. Daar zou anders ook mijn voorkeur naar uit gaan. Beide familienamen vertegenwoordigd in ons kind, zou geweldig zijn. Maar helaas is het dus of het 1 of het ander. Bij jezelf kan je dan weer wel voor een combi kiezen. Ik blijf alleen twijfelen wat het beste is om te doen. Ik kom zelf uit een groot gezin en bij ons thuis hadden we vrijwel allemaal een andere achternaam. Op die manier was het net alsof we niet bij elkaar hoorden, tenminste zo voelde dat voor mij. We kregen er ook vaak vragen over. Mede om die reden zou ik het wel heel fijn vinden als we straks als gezin gewoon 1 naam hebben. Voor mij staat dat toch een beetje symbool voor bij elkaar horen. Het lastige is alleen dat ik heel blij ben met mijn eigen achternaam en dat ik maar niet aan mijn vriend zijn achternaam kan wennen in combinatie met mijn voornaam. Om mij heen word er ook heel hard gelachen als ik vertel wat mijn achternaam dan word. Het klinkt gewoon niet. Maar er zijn natuurlijk ergere dingen om je druk over te maken. Uiteindelijk is het maar een naam. Het houd me alleen wel bezig en het liefst wil ik niet al te lang meer wachten met het nemen van een beslissing.

11. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Wij hadden een systeem bedacht met namen voor Thijmen kwam. Als het een meisje zou zijn dan zou het de achternaam van mijn vriend krijgen met een tweede naam uit mijn familie en als het een jongen zou zijn zou het mijn achternaam krijgen met een tweede naam uit de familie van mijn vriend. We zijn overigens niet getrouwd.

Nu heeft Thijmen wel roet in het eten gegooid doordat bij de echo werd gezegd dat het een meisje zou zijn. Wij hadden dus alles geregeld voor de achternaam van mijn vriend... Maar hij was toch een jongen, dus daar ging ons systeem :) Nu heeft hij de achternaam van mijn vriend en een tweede naam uit mijn familie. Ik wilde namelijk wel dat hij met ons allebei een verbintenis had in naam.
    Dat ik nu een andere achternaam heb, vind ik eigenlijk niet zo boeiend.

12. Amare

Amare Niet meer actief

Misschien is het al gezegd hoor (heb niet het hele topic gelezen),maar je wilt dat je kindje jouw achternaam krijgt omdat je het anders een naar idee vind, dat jij als enigste een andere achternaam hebt.
    Maar als je kindje jouw naam neemt, jij behoudt je eigen naam, doe je dan je niet hetzelfde bij je vriend?

13. liefde1978

liefde1978 Fanatiek lid

4 feb 2009
    1.493
    0
    0
    noord-holland
    Ik snap dat de keuze moeilijk is, maar als iemand dan antwoord, met allemaal dezelfde naam; Een echt gezin, dan gaan mijn nekharen toch lichtelijk overeind staan. Ik geloof niet dat een naam ervoor zorgt dat je een gezin bent. Een achternaam is een verbond op papier, een gezin is een gevoel van verbondenheid hebben...
    Succes met je keuze, het lijkt me dat je gewoon je eigen achternaam en die van je vriend zou moeten nemen, dan kun je nog kiezen als je echt niet kan wennen?

14. mrsb

mrsb Actief lid

24 okt 2010
    265
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ons zoontje krijgt vriend zijn naam. Wij zijn niet getrouwd willen wel trouwen in de toekomst maar ook dan hou ik mijn eigen naam. Voor mij voegt het weinig toe om allemaal dezelfde achternaam te delen. En ik ben al bijna 24 jaar gewend aan mijn eigen naam, zou het maar raar vinden om mijzelf opeens anders te noemen.

15. poisson1987

poisson1987 Bekend lid

23 okt 2013
    643
    0
    0
    Huisarts in opleiding
    't Gooi
    Ons kindje krijgt achternaam van vriend. En wij gaan zeker nooit trouwen, dus ik krijg nooit de achternaam van onze Uk en vriend. Vind het juist wel een mooi idee, ik 'geef haar het leven' en mijn vriend/haar vader geeft haar haar naam...

16. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Hier alle 4 achternaam van papa en ik mijn eigen naam en nooit het gevoel gehad dat ze minder als 'mijn kind' voelde. Ze komen uit mijn buik, ik ben hun moeder op papier, die naam vind ik niet belangrijk. Ik zou erg het idee hebben papa buiten te sluiten door ze mijn achternaam te laten dragen puur omdat ik zo'n gevoel zou hebben. Het is geen vreemde vent ofzo, het is de vader en als het goed is je grote liefde toch?

17. videlsje

videlsje Bekend lid

21 dec 2011
    636
    0
    0
    dingetjes maken, naaien en wat frutselen
    brabant
    Hier krijgt ons kind ook de achternaam van mijn man. Wij zijn 2 maanden geleden getrouwd. En ik heb gekozen voor een dubbele achternaam. Omdat je nooit je meisjesnaam kwijt raakt heb ik dat bewust gedaan maar ik lig er ook niet wakker van dat mijn naam stopt bij mij en mijn zusje. Dus je moet lekker doen waar je jezelf goed bij voelt

18. Summer2012

Summer2012 Bekend lid

11 jul 2012
    652
    2
    18
    Onze dochter heeft de achternaam van haar vader. Wij zijn wel getrouwd, maar ik heb mijn eigen achternaam behouden. In m'n paspoort staat echter wel e/v (echtgenote van "zijn achternaam").

Mijn zus en ik zijn beide geboren met de achternaam van onze vader, maar omdat hij nooit naar ons omkeek, hebben we later de achternaam van onze moeder gekregen.

19. sm1

sm1 Fanatiek lid

17 dec 2011
    1.889
    115
    63
    Hier hebben ze een dubbele achternaam. Achternaam van papa en achternaam van mij.

20. frums

frums Bekend lid

25 sep 2011
    642
    287
    63
    Misschien is het een idee om een (variant op) jouw achternaam als 2e voornaam te geven?
    En inderdaad...zoasl ergens al genoemd zou ik het raar vinden als je de baby jouw achternaam geeft omdat je anders niet het gevoel hebt dat het jou kind is....maar papa als enigste een andere naam is geen enkel probleem voor je? Heb je dan niet het gevoel dat hij de vader niet is?

Deel Deze Pagina