Even een vraagje over de vele verschillende achternamen die ik onder andere op mijn werk tegenkom. Als ik de persoon in kwestie moet bellen heb ik géén idéé hoe ik het uit moet spreken. Uiteraard heb ik het nu niet over de heer Jansen of mevrouw Van Veen. Weet iemand of er een manier is te kunnen zien hoe je een naam uitspreekt. Bijvoorbeeld Winston Gerschtanowitz van RTL Boulevard. Ooit eens gezien dat het iets van "Gerstanowiets" moet zijn als je het uitspreekt Wie kan er moeilijke achternamen fonetisch schrijven, zodat je weet hoe je ze uit moet spreken?
Tja, helaas is het meestal een kwestie van proberen, de mensen om wie het dan gaan doen er bij mij meestal nooit zo moeilijk over.
Maar het geeft toch niet als je per ongeluk een naam verkeerd uitspreekt? Als de naam moeilijk op papier staat dan zullen vast meer mensen moeite hebben met de naam en is de persoon in kwestie er ook vast wel aan gewend. Ik zou er niet zo'n probleem van maken.
Is wel waar. het omgekeerde komt ook voor dat je een naam niet zomaar even opschrijft. Ze moeten het altijd voor je spellen. Lijkt me lastig als je voor veel mensen een moeilijke naam hebt. Terwijl je naam in het land van je herkomst net als hier de heer Jansen of mevrouw Van Veen is
Ik ga niet zeggen hoe ik heet, maar ik heb ook wel een vrij Hollandse achternaam hoor (die van mijn man) en toch word ie vaak verkeerd gespeld.
Helaas is dat niet mijn ervaring bij sommige personen met een 'moeilijke' achternaam. Dagelijks komen er moeilijke achternamen van klanten voorbij die ik moet uitspreken maar sommige worden gewoon echt boos als je het niet juist zegt of als je vergeet hun titel erbij te noemen of vermeld in een brief (maar dat is weer wat anders). Waar je je al niet druk over kan maken denk ik af en toe .
Ik heb geen gemakkelijke meisjesnaam en ook geen voornaam. Erg lastig idd met spellen of het noemen van de naam door "vreemden"maar soms ook door bekenden. Ik vind het geen probleem als het verkeerd uitgesproken wordt of geschreven. Tuurlijk kun je van alles een probleem maken, maar als ik dat moet doen dan heb ik het behoorijk druk! Vaak wordt er, na het noemen van mijn naam, gevraagd of het zo goed uitgesproken is. Ik vind dat vaak wel heel netjes. Misschien een idee.
ach mijn achternaam is niet moeilijk maar heb hele mooie tussenvoegsels "van der" en dat kunnen vele ook niet goed schrijven hoor.
Hahaha...grappig dat je het vraagt! Bij mijn vorige job kwam ik dit probleem ook vaak tegen. Als je het gesprek begint gewoon zeggen dat je niet zeker weet of je het goed uitspreekt, dat staat beter dan dat je gewoon maaar wat roept. Zij hebben dan ok de mogelijkheid je te verbeteren, minder irritant. Onze achternaam is helemaal niet lastig maar wordt vaak gewoon verkeerd verstaan en dus verkeerd herhaald, opgeschreven. Ik verbeter dan gewoon... Ik denk niet dat er een "trucje" is voor de namen die voor jou moeilijk zijn (dit is natuurlijk voor iedereen anders). Elmo
Ik heb ook een beroep waar ik dagelijks tientallen achternamen moet uitspreken. Ik spreek het dan uit op de manier waarvan ik denk dat het uitgesproken moet worden, mocht degene zich dan geroepen voelen om mij te verbeteren wanneer ik het verkeerd uitspreek dan hoor ik het wel. Vaak zijn mensen met een moeilijke achternaam het gewend dat het verkeerd uitgesproken wordt en nemen ze niet eens de moeite. Ik denk dat ze er zelf ook wel bewust van zijn dat ze een lastige achternaam hebben en dat ze het je echt niet kwalijk nemen wanneer je moeite hebt om het goed uit te spreken. Wanneer ik bij een verkoop de achternaam nog een keer moet controleren en dus ook herhalen vraag ik wel of ik het goed heb uitgesproken en of het goed gespeld is. xxx
Soms kan dat heel hardnekkig zijn hoor. Mijn voornaam is namelijk Denise, een heel gangbare naam. Ik stel mij voor als Denies en dan herhalen ze steevast: Oh, hallo Deniesuh. En laat ik Deniesuh nou 1 van de meest suffe namen ter aarde vinden. En iedereen blijft het gewoon zo zeggen en ja ik word er wel schijtziek van. Mijn achternaam moet ik ook altijd spellen terwijl die niet moeilijk is. Ik geloof niet dat er trucjes voor zijn. Je hebt zoveel verschillende nationaliteiten hier wonen dus zoveel verschillende namen. Even vragen of je het goed uitspreekt lijkt me wel op z'n plaats.
Nou hier ook een hele makkelijk achternaam, maar vaak maken ze er gewoon wat anders van. En mijn vriend zijn achternaam word echt heel vaak verkeerd geschreven met 1 lettertje verschil. Zelfs op zijn diploma stond het fout, hij word er echt moe van het is echt niet zo moeilijk hoor , gewoon nederlands ook.
Mijn meisjesnaam is helemaal niet moeilijk, maar mensen maken er altijd Van Beek van ipv Verbeek, gaan ze dingen onder de B zoeken, sja hoe moeilijk is het... Mijn achternaam nu is ook niet moeilijk, maar weinig voorkomend, dus ik moet het vaak spellen. Nog irritanter vind ik dat mijn collega's de voornaam van mijn man nog niet goed kunnen zeggen, dat stoort me echt enorm. Doe dat ook een beetje moeite! Ik werk veel met jongeren van Turkse en Marrokaanse afkomst, dus ik vraag gewoon of zij hun naam eerst zelf willen zeggen, en zeg ook dat ze me moeten verbeteren als ik het fout zeg!
Gelukkig ben ik niet de enige met de reactie om zomaar wat op te schrijven. Het is toch iemands naam. Soms komt er bij ons op werk post binnen en dan hebben ze gesproken met: ...... en dan de naam volkomen verkeerd geschreven. Voor ons niet zo belangrijk als medewerkers en we kunnen er wel eens lol om hebben Hebben jullie 'stiekum' ook wel eens lol gehad om een achternaam??? Soms klinkt een naam ook genant als je denkt het goed uit te spreken... gelukkig zien ze dan niet dat ik rood wordt van oor tot oor