achterneef achternicht

Discussie in 'Aangeboren afwijkingen' gestart door Bodien, 5 mei 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bodien

    Bodien Fanatiek lid

    15 mrt 2013
    1.483
    0
    36
    Als je ouders achterneef en achternicht van elkaar zijn, en jezelf met iemand een kind krijgt, is de kans dan groot op een gehandicapt kind?
     
  2. Umm85

    Umm85 VIP lid

    17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Nee
     
  3. Snoopy82

    Snoopy82 Fanatiek lid

    23 mrt 2009
    3.755
    0
    36
    Nee
     
  4. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik ga er even van uit dat die iemand niet je broer is en sluit me aan bij de dames hierboven: nee.
     
  5. Bodien

    Bodien Fanatiek lid

    15 mrt 2013
    1.483
    0
    36
    thanks
     
  6. Kitty07

    Kitty07 Fanatiek lid

    5 jan 2011
    2.296
    25
    38
    Financieel administratief medewerker
    Ergens in Limburg
    Ik denk niet dat dat persé hoeft maar toen ik klein was waren onze achterburen achterneef en achternicht.
    Zij hebben 4 kinderen gekregen en deze hadden wel alle 4 een verstandelijke handicap.
    De een wat erger dan de ander maar toch niet allemaal volledig 100%.
    Geen idee of het wat met het verwantschap had te maken overigens.
     
  7. Maira11

    Maira11 Niet meer actief

    Biologisch zijn er lichte bezwaren in te brengen tegen een neef-nichthuwelijk, omdat dit voor inteelt kan zorgen. De kans op aangeboren afwijkingen is echter ongeveer 2-3% meer dan bij een huwelijk tussen niet-verwante paren, welk risico vergelijkbaar is met vrouwen van 35 jaar en ouder die een kind krijgen. Wetenschappers vinden het scheef als men vrouwen boven de 35 wel laat trouwen, maar neven en nichten om die reden niet.

    Dit staat op wikipedia, Neef-nichthuwelijk - Wikipedia als ik dat lees lijkt mij het groter risico bij achterneef en nicht toch wel erg klein. En als je zelf niet eens achterneef en nicht bent verwaarloosbaar.
     
  8. Adriana85

    Adriana85 VIP lid

    20 okt 2010
    6.081
    25
    48
    Ik ken een echtpaar die volle nicht en neef zijn van elkaar. Zij hebben twee gezonde kinderen gekregen (die zijn inmiddels al begin twintig). Ik denk niet dat TS zich zorgen moet maken wbt haar eigen kinderen.
     
  9. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.191
    4.337
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Nee, je hebt geen verhoogde kans. Vooropgesteld dat je eigen partner geen familie van je is.
    Probleem bij 'inteelt', dus voortplanten binnen de familie, dat je dragerschap van bepaalde ziektes tot uiting komen in je afstammelingen. Dus als ouders drager zijn (maar dus niet ziek), dat die twee dragerschappen samen komen met als resultaat een ziek kind of een kind met een sprecifieke afwijking. Jijzelf bent niet ziek en hebt geen afwijkingen (neem ik even aan), dus is er van bovenstaande risico geen sprake.
     
  10. Ballie

    Ballie Niet meer actief

    Zoals merah ook al zegt, het probleem bij familieleden is dat er een grotere kans is dat beide ouders drager van een afwijking zijn aangezien ze sneller overeenkomstige (afwijkende) genen hebben. Er vanuit gaande dat jij geen familie bent van je man heeft dit op jouw kinderen dus geen invloed. Het kan natuurlijk alsnog zijn dat jullie allebei drager zijn van dezelfde afwijking, maar dat kan altijd en heeft verder niets te maken met het wel of geen familie zijn.
     
  11. Mama092013

    Mama092013 Fanatiek lid

    23 feb 2013
    1.276
    17
    38
    Vrouw
    Ik werk in de gehandicaptenzorg.
    Brabant
    Mijn oom en tante zijn neef en nicht van elkaar.. Zij hebben een gezonde zoon van 22 jaar. Dus het hoeft niks te betekenen hoor :)
     
  12. Islah

    Islah Niet meer actief

    Mijn schoonzus is met haar neef getrouwd en ze hebben 6 gezonde kinderen.
     
  13. Aquilegia

    Aquilegia VIP lid

    19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Nee, jij bent gezond geboren (neem ik aan.). Trouw je zelf met iemand van buiten de familie, dan is het risico voor jou even groot als voor anderen.
     
  14. angel229

    angel229 Niet meer actief

    Ik ken ook iemand die met haar neef getrouwd is en twee gezonde (volwassen) knullen hebben. Het kan wel dus.
     
  15. dirksmama

    dirksmama VIP lid

    29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Je kunt niet zomaar stellen dat het wel of niet goed gaat.
    Als er in je familie erfelijke aandoeningen voorkomen, en als er in je stamboom al eerder (achter)neven en nichten met elkaar getrouwd zijn, dan is de kans op een kind met een erfelijke aandoening natuurlijk wel wat groter.
    kwestie van beetje doorvragen binnen familie.
    Maar als jouw man geen familie van je is, dan denk ik niet dat je je zorgen hoeft te maken.

    Feit is wel dat binnen bevolkingsgroepen waar veel neef/nicht-huwelijken gesloten worden, meerdere generaties lang (bijvoorbeeld sommige kerkelijke groeperingen en migrantengroepen) inteelt meer voorkomt.
     
  16. mjs

    mjs Fanatiek lid

    14 mei 2009
    2.128
    1
    0
    mijn man en ik zijn waarschijnlijk ergens ver familie van elkaar , maar wij hebben dus doordat we samen dezelfde zeldzame genetische afwijking hebben wel 2 kinderen verloren dus ja ... in ons geval is het toch een twijfelgevalletje
     
  17. Minerva

    Minerva Niet meer actief

    Oei, dat het nog zo vaak voorkomt.... "trouwen binnen de familie". Sta er wel een beetje van te kijken. Niet direct negatief ofzo, maar ben wel verbaasd...
     
  18. Mamamama

    Mamamama Actief lid

    28 mrt 2011
    430
    0
    0
    NULL
    NULL
    In Turkije is de wet er op aangepast en zijn alle mannen en vrouwen die besluiten te trouwen verplicht om een bloedtest te laten doen. Ze verbieden je heus niet te trouwen maar kunnen zo wel zien dat het eventuele nageslacht een verhoogde kans heeft op afwijkingen.

    Vind ik echt goed! Had er veel eerder mogen zijn.
     
  19. Bodien

    Bodien Fanatiek lid

    15 mrt 2013
    1.483
    0
    36
    ja mijn ouders hadden ook een kans van 1 op 4.....maar zelf ga ik met iemand die geen familie van me is. Dus denk dat de kans dan wel veel kleiner is...
     
  20. Aquilegia

    Aquilegia VIP lid

    19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Nogmaals, jouw ouders hadden inderdaad een verhoogde kans, maar jij bent gezond. Jij hebt dan (met de man die geen familie van je is) weer de normale kans op een kindje met afwijkingen. Dezelfde kans als iedereen. Niet groter, niet kleiner. Echt waar! :)
     

Deel Deze Pagina