Tja, ik ben pas bevallen van de 4e en het is nog veeel te vroeg om hier überhaupt over na te denken... maar toch: na een zeer goede zwangerschap en bevalling deze keer, ben ik er vrijwel zeker van dat wij ons 4e kindje nog een broertje/zusje zouden gunnen. Qua leeftijdsverschil zit er gewoon té veel tijd tussen kind 3 en 4 waardoor ze weinig aan elkaar zullen hebben qua belevingswereld. Soms lees je wel eens dat zwangerschappen kort op elkaar ook risico's met zich meebrengen. Wat zijn die risico's dan precies? En wat kun je verwachten? Ik had deze zwangerschap vrijwel geen lichamelijke ongemakken en ook de bevalling ging prima, hoewel ze wel rekening zouden houden met evt iets hoger risico op fluxus vanwege én 4e zwangerschap én zware baby's. Wordt dit risico ook weer groter als je minder tijd tussen zwangerschappen laat, of zegt dat op zich niks? Ben wel benieuwd hoe jullie een kort leeftijdsverschil ervaren hebben en of je het fijn of juist minder fijn vond. En wat de grootste risico's dan eigenlijk zijn. Ik voelde me gelijk na de bevalling weer fit en zo goed als hersteld, maar dit kan natuurlijk ook een gevoel zijn.
Gefeliciteerd nog met de jongste spruit! Zo herkenbaar gevoel. Hier is minste leeftijdsverschil 18 maanden en meeste 3,5 jaar. De 1,5 jaar vind ik mooi om terug te zien in hoe ze met elkaar omgaan. Veel gemeen hebben omdat ze weinig schelen. De zwangerschappen die begonnen na 9 maanden na de vorige bevalling ervoer ik niet elke keer als zwaarder. Maar doordat je jong grut hebt rondlopen maakt dat het pittig. Zeker als ze nog niet lopen en veel van je nodig hebben. De 3,5 jaar leeftijdsverschil vond ik lastiger omdat ze best andere interesses hadden. Maar ik had wel veel tijd voor de baby, de peuter kleuter was al aardig zelfstandiger. Lichamelijk vond ik die zwangerschap wel zwaarder. Dus ja...waar het dan aan ligt. Bij mij was snel erna zwanger worden niet per se pittiger dan langer ertussen. Behalve dus de kleintjes die je wel of niet moet tillen.
Dankjewel! ♡ Bedankt voor het delen van je ervaring! Het is fijn om te lezen hoe het bij anderen gegaan is. Vond je de bevallingen zelf ook niet zwaarder of problematischer doordat je lichaam dus 2 zwangerschappen kort op elkaar heeft moeten dragen? I.v.m. dat de baarmoeder na korte tijd weer opgerekt wordt... en ze vaak zeggen dat het maanden duurt eer je lichaam weer alles "op zijn plek" heeft en voldoende uitgerust is.
Ik ben nu na 9 mnd ongeveer weer zwanger geworden van nr 4 , en vind het wel de zwaarste zwangerschap, bij de andere zat er ruim 1,5 jaar tussen. Merk dat mijn bekkenbodem nog echt niet helemaal hersteld was, dus daar werk ik nu aan, maar ook de jongste moet nog overal getild worden, dat vind ik ook wel tegenvallen. Bij de andere deden de kinderen al vanalles zelf. De andere 3 schelen iedere keer 2,5 jaar en dat is ook een mooi verschil. Intresses liggen allemaal nog redelijk gelijk en ze spelen heel veel met elkaar. Ben benieuwd of ik verschil merk met de jongste 2 straks die maar 1,5 jaar schelen.
@2jongensmama bedankt! Heb je dan echt bekkenpijn deze keer? 2.5 jaar is ook een mooi verschil idd, maar omdat ik ook ouder word en verschillende miskramen gehad heb (en ik dus niet weet of dat nu weer gaat gebeuren en er dus meer tijd overheen zal gaan) was ik aan augustus/september 2023 aan het denken. Dan is onze baby dus ook pas 8/9 maand als het zou lukken.
Ik was ruim 6 maanden na de bevalling van mijn eerste (gepland) zwanger van mijn tweede. Volgens de gynaecoloog was er voor mij geen verhoogd risico gerelateerd aan de korte tijd tussen de zwangerschappen. Ze gaf aan dat dat erg verschilt per vrouw, lichaam en verloop van de zwangerschap. Het is voor mij een complicatieloze zwangerschap geweest met normale kwaaltjes. Ik vond mijn derde zwangerschap (die een kleine twee jaar na de tweede volgde) pittiger
Nee geen bekkenpijn, maar mn bekkenbodem is nog wat verslapt. Bij niezen verlies ik bv al urine. Weet je, ik denk dat dat het prima kan het rond die tijd beginnen. Deden wij ook altijd. En er is geen garantie dat je dan een vlekkeloze zwangerschap hebt, maar dat is er ook niet als je 4 jaar wacht.
Graag gedaan. Nee mijn bevallingen waren niet zwaarder. Maar ik heb ook goede snelle bevallingen gehad. Bij laatste 3 waarvan 1,5 jaar en bijna 2 jaar ertussen zelfs geen hechtingen oid gehad. En geen naweeën. Maar voel me er vooral gezegend mee want kon ook anders zijn. Maar ik ben het eens met @2jongensmama de garantie heb je denk ik nooit ook al geldt voor sommigen zeker wel dat ontzwangeren belangrijk is.
Bij onze oudste zat er 7 maanden tussen toen ik weer zwanger werd de oudste was 16 toen de tweede kwam en daar had ik een hele goede zwangerschap. Niks geen last gehad. toen een mission abortion in 2012 en daarna duurde even voordat we weer zwanger raakte. Die zwangerschap was een hel. Kon niet meer lopen en niks zelfstandig doen. in 2020 onverwacht zwanger geraakt van Anouk. Daar zelf met 37 weken oververhuisd en nu weer zwanger maar nog steeds weinig klachten. Heb we bekkenpijn maar nog minimaal gelukkig. Zegt dus bij mij helemaal niks over hoe snel ik zwanger ben na een zwangerschap.
Wat fijn! Wouden jullie ook nog een 5e vanwege het iets grotere leeftijdsverschil tussen het 3e en 4e kind? Gek genoeg ben ik voor de zwangerschappen zelf niet zo bang, meer voor de bevalling en evt complicaties. Maar of dat komt door het korte leeftijdsverschil...
Ja klopt niet doorslag gevende reden geweest nog een vijfde maar telde zeker mee. ja bevallingen gaan bij sowieso heel makkelijk en snel en heb ik nooit ‘last’ van dus dat kan ik niet zeggen.
Tussen 1 en 2 zit 14 maanden. Ik vond de 2e zwangerschap zeker pittiger. Mn bekken ging een stuk beter, maar ben wel 8 maanden hondsmoe geweest. Kon de hele dag wel slapen. En vanaf 17 weken al harde buiken. Al met al vond ik het vrij pittig. Wel enorm snelle bevalling (65 min zodra het echt doorzette). Nu zit er tussen 2 en 3 straks 4,5 jaar. Maar deze zwangerschap vind ik het pittigste van allemaal Dus ben ook van mening dat het lang niet altijd wat zegt. Qua bekkenbodem, blijf de oefeningen doen om je spieren sterk te maken en te houden, dat scheelt ook al enorm!
Ik ben na de oudste na 9 maanden weer zwanger geraakt. Toen weinig (lichamelijke) complicaties gehad wat betreft het leeftijdsverschil. Ik vond de eerste periode met een dreumes van anderhalf en een baby wel heel erg zwaar. De band tussen beide meiden is wel uniek. Ze kunnen niet met en niet zonder elkaar. Ik ben nu zwanger (straks 15-16 maanden leeftijdsverschil) en ditmaal heb ik hiervoor een zware baby gebaard voor mijn doen. Nu heb ik dus wel complicaties. Ik heb ontsluiting en een verkorte baarmoedermond. Of dit te maken heeft met de zwangerschappen kort op elkaar is niet te zeggen maar ik baal wel enorm van mezelf en de situatie dat het dus mogelijk wel daardoor komt. Ik zou dus persoonlijk iets langer er tussen laten
Ik zou er ook langer tussen laten als het mogelijk is. Dit is mijn 5e zwangerschap in 4 jaar tijd. Waarvan twee voldragen en kort op elkaar ivm overlijden van R. Het is wel een aanslag op je lichaam plus er komen wel vaker complicaties voor kans op vroeggeboorte.