Achterstand spraak, tips.

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by SDenise, Apr 6, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. duimpje

duimpje Bekend lid

Sep 25, 2009
    604
    5
    18
    @amdaa Toen jullie zoon begon met praten begon hij toen met losse woorden of gelijk wel met (korte) zinnen?

2. SDenise

SDenise Fanatiek lid

Jan 27, 2012
    1,859
    0
    0
    Fotograaf/kunstenaar
    Den Haag
    @ amdaa

Ja ik heb daar ook over gelezen en heb zelf het idee dat zoonlief ook een kloof heeft... maar dat kan officieel pas later vastgesteld worden (hij werd getest vlak voor hij werd, dus met 20 maanden)....

Volgende week krijgen we oefeningen voor de mond, hopen dat hij dan doorkrijgt dat er dingen kunnen met die mond van hem ;)

@duimpje
    gebaren wil ik ook meer proberen inderdaad... ! hopen dat dat een beetje helpt... ik vind het gewoon lastig en vooral vervelend voor hem dat hij het gevoel heeft niet begrepen te worden en soms voel ik me een beetje schuldig, als ik het druk heb en dan vergeet om even wat meer aandacht te besteden aan het erachter komen wat hij nu precies wil....

@laravelk
    Zou idd kunnen, logopedist zei ook dat het kan dat hij ineens met 3 jaar praat maar dat is ff afwachten ;)

3. amdaa

amdaa VIP lid

Mar 28, 2015
    9,670
    11,009
    113
    Vrij snel in zinnen, al had hij nog lang moeite met het vormen van goed opgebouwde zinnen. Hij gooide een hoop woorden eruit in veronderstelling dat iedereen zou snappen wat ie bedoelt.
    Rustig en gestructureerd een zin/verhaal opbouwen kwam pas later, en dat heeft veel oefenen en corrigeren gekost.

Hij ging vrij vroeg lezen, en eerlijk gezegd ging toen pas een hele wereld voor hem open wat taal betreft.

4. els1

els1 Actief lid

Jan 23, 2013
    293
    0
    16
    ik blijf het lastig vinden, mijn zoontje wijst naar iets hij is nu 2 jaar en 2 maanden bijna...en dan denkt hij dat ik begrijp wat hij bedoelt hij zegt dan alleen maar: ehhh ehhh...meer niet...en soms zegt hij idd een woordje, maar ineens weer niet...mijn dochter was ook wel wat later met praten, maar toch ook weer niet zo laat..
    Toen ik op internet ging zoeken, stuitte ik steeds weer op autisme...ook omdat ik wat dingen herkende, zoals: op de tenen lopen, achterstand met taalontwikkeling, etc. Maar ik ga daar maar vooralsnog niet vanuit...

5. SDenise

SDenise Fanatiek lid

Jan 27, 2012
    1,859
    0
    0
    Fotograaf/kunstenaar
    Den Haag
    @Els

Als je zoontje verder sociaal is zou ik me daar geen zorgen over maken.. zoonlief loopt hier ook op tenen en houd erg van structuur en controle maar is wel enorm sociaal en speelt met iedereen... kijkt iedereen goed aan...

Dus als je zoontje verder sociaal is zou ik me daar ook geen zorgen over maken :)

6. amdaa

amdaa VIP lid

Mar 28, 2015
    9,670
    11,009
    113
    Met net 2 jaar zou ik me nog geen zorgen maken hoor, een kind dat dan nog niet praat heeft nog geen afwijkingen.
    Er zijn heel veel kinderen die ergens tussen 2 en 2,5 jaar gaan praten.

Heel veel blijven vertellen, voorlezen, voorzeggen, benoemen enz

7. els1

els1 Actief lid

Jan 23, 2013
    293
    0
    16
    ja,precies, voorlezen, en plaatjesboeken doe ik nu ook elke dag, en oefenen zei de logopediste met simpele woorden, dus geen lange zinnen..open/dicht...die/daar etc.
    Sociaal is hij ook...kijkt je goed in, als baby deed hij dat overigens niet...

8. SDenise

SDenise Fanatiek lid

Jan 27, 2012
    1,859
    0
    0
    Fotograaf/kunstenaar
    Den Haag
    Update :

Heel toevallig waren we vandaag bij de logopedist en zij kwam er zelf mee dat ze hem terug wil sturen naar kentalis. Ze gaat ze bellen en vragen of hij daar bij de peutergroep terecht kan...

Dus ik hoop het !

9. Alex1982

Alex1982 Bekend lid

Jan 18, 2011
    607
    0
    0
    Ik werk in de jeugdzorg!
    in het o zo mooie zuiden van het land!
    Wij gebaren ook omdat zoon slechthorend is. Kijk op internet eens naar Lotte en Max. Super leuk. Zoon gebaart super goed dus scheelt frustratie (tenzij wij het gebaar niet herkennen). Het is veel investeren maar zeker waard. Zeker ook bij achterstand zonder gehoor problemen. Hier doen meer ouders het vanweg zoon en de kinderen gebaren mee. Heerlijk om een kind van negen maand en te zien gebaren dat ze melk wilt!!!! Voor meer info pb me maar.

10. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

Dec 4, 2012
    10,846
    4,213
    113
    Female
    Zuid Holland
    Fijn Denise dat je naar kentalis met hem kan.
    Mijn zoon is nog geen 2 en lopen nu een maand of 3 bij logopedie, zit nog weinig vooruitgang in maar wil t nog even aankijken aangezien hij nog 2 moet worden.
    Logopedist geeft ook veel fluit en mond oefeningen in de hoop dat hij zijn mond meer gaat gebruiken.
    Wij doen braaf de oefeningen en lezen hem veel voor, helaas moet hij het toch echt zelf doen het jammere is dat hij het niet eens probeert en alleen de woorden zegt die hij interessant vind.
    Hoop dat als hij straks op de opvang bij oudere kinderen zit en op de psz dat hij het licht ziet.
    Hier geen kentalis in de buurt helaas.

11. hetlichtje

hetlichtje Fanatiek lid

Dec 3, 2010
    1,061
    0
    36
    NULL
    NULL
    Ik wilde al net schrijven dat je ook een andere logopediste zou moeten zoeken.

Mijn zoontje (3 jaar, 1 maand) zegt ook nagenoeg niks. Wij proberen het enorm, ook een lieve en leuke juf probeert het, maar lukt niet.

De logopediste echter, die krijgt er regelmatig nieuwe woordjes uit, die hij vervolgens thuis ook wel zegt, op zijn tijd.

Hij is dol op haar, erg enthousiast. Als ik zeg, we gaan naar ... staat hij al bij de kapstok.

12. SDenise

SDenise Fanatiek lid

Jan 27, 2012
    1,859
    0
    0
    Fotograaf/kunstenaar
    Den Haag
    @Alex

Ik ga er even naar kijken, we doen op een natuurlijke manier al meer aan gebaren maar met nog wat hulp kunnen we misschien nog verder komen :)

@hetlichtje

Ja waarschijnlijk start hij dan bij een vroegbehandeling, een kleine peutergroep waar ze veel aandacht hebben voor de kids. Logopedist is bang dat een normale peutergroep te groot is en Fyodor helemaal niet meer gehoord word en dan misschien wel in zijn gedrag dingen gaat doen om gehoord te worden... daarnaast zullen ze niet genoeg aandacht aan de spraak/taal ontwikkeling kunnen geven dus ben blij et de ontwikkeling hopelijk kan hij er snel terecht !

@zonnebloem

Beter vroeg erbij, heb zelf ook een spraakachterstand gehad en ben al sowieso niet van het afwachten :)

13. leeuw86

leeuw86 Fanatiek lid

Nov 10, 2009
    4,523
    0
    0
    Wou zeggen terug gaan naar kentalis.. Maar lees dat je al terug bent, daar ben je toch op het beste adres.

Zoontje krijgt ook vroegbehandeling en gaat naar een "behandelgroep" (naar woord..) hij gebruikt al veeeel gebaren! Hij is slechthorend.

14. sydneys

sydneys Niet meer actief

Ik lees je topic nu pas. Heel leuk dat hij naar kentalis mag gaan. Hopelijk mag hij er snek terecht

Share This Page