Achterwaarts gerichte autostoeltjes....

Discussie in 'Met je kind op pad' gestart door Melrose, 11 nov 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kusjesmama

Kusjesmama Fanatiek lid

12 dec 2011
    2.662
    1
    36
    NULL
    NULL
    Ik heb al zoveel klachten gehad over met name BabyPark... heel erg triest!
    Heb ook wel overwogen een klacht in te dienen, maar doordat ik me er zo in laat meeslepen niet gedaan voor mijn eigen rust ;)

Britax Roemer heeft een enorm streng verkoopbeleid wat o.a. inhoudt dat de achterwaarts gerichte stoelen niet online verkocht mogen worden (doen BabyPark en BabyDump wel) en dat er speciaal getraind personeel moet zijn in de winkels die toezien op o.a. een juiste installatie (heb heel veel klachten gehad over personeel dat niks wist over de stoelen, laat staan dat ze ze konden installeren).
    Best kans dat ze na klachten niet meer zullen leveren aan de winkels die hun verkoopbeleid niet nakomen.
    Goed van je dat je een klacht indient Petra! Succes en ik ben benieuwd naar een reactie (zal wel tegenvallen ben ik bang).

2. Petra in Zweden

Petra in Zweden Actief lid

14 mei 2013
    260
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hierbij 2 linken, de eerste legt uit waar een plust-test precies op test en geeft ook aan dat een combinatie stoel, dat wil zeggen een stoel die dus zowel achter- ALS voorwaarts te gebruiken is nooit door deze test heen kan komen ivm het voorwaarts kunnen gebruiken. (Zoals bijvoorbeeld de Britax multi-tech en verschillende axkid stoelen en die joeii stages bijvoorbeeld).
    VTI - Accredited crash testing of child car seats
    De volgende link geeft de stoelen aan op de Zweedse markt (Zweedse text), rechterkolom is de plustest waar je kan zien of en tot hoeveel kg ze zijn goedgekeurd door de plustest.
    NTF Konsument

3. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Nou het is de Cybex Sirona geworden!

Kusjesmama, foto's mag je gebruiken voor je facebookpagina of je website. Peugeot 307 SW bouwjaar 2003 :)

Wat een heerlijke stoel ben helemaal happy :D

4. Kusjesmama

Kusjesmama Fanatiek lid

12 dec 2011
    2.662
    1
    36
    NULL
    NULL
    Gefeliciteerd met jullie mooie stoel! Heel veel plezier ervan!

Bedankt dat ik de foto's mag gebruiken, top.

5. lievemommy10

lievemommy10 Fanatiek lid

13 mei 2013
    1.009
    1
    0
    NULL
    NULL
    Gefeliciteerd met jullie stoel! Dat jullie er veel plezier van zullen hebben!!!

6. SophieW

SophieW Actief lid

11 okt 2012
    172
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hoi allemaal,

zou ik ook even van jullie expertise gebruik kunnen mogen maken?
    Onze dochter wordt deze week 1 jaar, en er moet dus bijna een opvolgstoel komen. Ze weegt nu tegen de 11 kilo schat ik zo.

We hebben nu een iso-fix base van maxi cosi met een maxi cosi cabriofix. We hebben nu een mazda 2, uit 2003.

Ik heb de afgelopen tijd vaak gelezen (en ben overtuigd!) dat achterwaarts vervoeren veiliger is. Maar ik zie door de bomen het bos niet meer..... En de prijzen :O ! Daarom wil ik wel zeker weten dat wat ik koop goed is en geen miskoop... Kunnen we het in de toekomst bij een evt volgende blijven gebruiken...

Waar ik zoal mee zit:
    - Is isofix icm achteruitrijden nu veiliger of kan je beter een "normaal" bevestigde stoel kopen?
    - Is er een kans dat ze bv met wagenziekte of andere redenen niet meer achteruit kunnen blijven kijken? Cq als ze groter zijn dat ze dan niet meer willen?
    - Ik zie eigenlijk stoeltjes tot 18 kg en van 9-25 kg. Die tweede spreekt me meer aan omdat we daar dan een stuk langer gebruik van kunnen maken. Maar dan heb je bv de multi-tech II die voor en achteruit kan (9-25kg) (misschien handig voor als ze groot is?) of de max way alleen achteruit (en dan ongeveer 50 euro goedkoper maar dan misschien minder lang te gebruiken?)
    - waar kan je evt die dingen eens zien/proberen. Ik zag ze bv niet op de site van babydump staan. (Ik woon in Tilburg trouwens)

Kortom, help! Wie wil me wat wijzer maken in alle termen en ideeen. (Ik las ook nog iets over tethering kabels??)

Heel verhaal, alvast bedankt voor het lezen en hopelijk de antwoorden!
    p.s. waarom is dit in Nederland trouwens nog zo onbekend? Zelfs bij de ANWB staat er amper wat van op de site. :S

7. lievemommy10

13 mei 2013
    1.009
    1
    0
    NULL
    NULL

Wat goed dat je ook enthousiast bent om je kindje langer achterwaarts te willen vervoeren!

Antwoorden op je vragen,
    -Isofix is niet per definitie veiliger, maar makkelijker te installeren en daardoor minder kans op fouten bij installeren. Nadeel van isofix is dat het enkel tot 18 kg is te gebruiken!
    - Heel enkelt hoor je verhalen over kinderen die toch wagenziek worden, maar dit is heel weinig en zelf nog nooit meegemaakt.
    Uit testen is nog nooit gebleken dat wagenziekte echt door achterwaarts vervoeren wordt veroorzaakt...
    - Persoonlijk spreekt mij een stoel tot 25 kg ook meer aan omdat je dan langer achterwaarts kunt vervoeren, tot 5 jaar is toch wel het advies. En dan heb je dus ook meer waar voor je geld!

Zelf heb ik voor mijn dochter een Besafe Izi X3 (tot 18kg) en een Britax MaxWay (tot 25 kg). Beide stoelen hebben hun positieve en soms iets mindere kanten. Maar over beide stoelen over het algemeen heel tevreden. Zijn beide trouwens met gordelbevestiging.
    De MaxWay is wat smaller, en dus makkelijker met evt meerdere autostoeltje, en iets compacter qua ruimte naar voren. Mijn dochter zit er goed in!
    Besafe heeft een wat comfortabelere zitkuip (gekocht toen ze nog een heel kleintje was van nog geen 1 jaar). Maar neemt zowel in breedte als naar voren iets meer ruimte in in je auto.
    Hangt dus een beetje van wat voor auto je hebt af.

Mijn beide stoelen hebben tetherstraps en een steunpoot. Persoonlijk vindt ik dat een veiligere constructie omdat hij echt als een huis vast zit.
    Tetherstraps bevestig je aan de rugzijde van de autostoel en dan aan de voorstoel. (zorgt er dus voor dat de autostoel niet richting achterbank kan klappen). De steunpoot steunt op de autobodem en geeft zo extra steun.

In NL heb je nu een aantal plekken waar je stoelen kunt passen en kopen.
    - Babyplezier in Eindhoven (van de website achterwaarts.nl)
    - Babypark heeft er een aantal (Maxway, Dualfix en Besafe), alleen laat daar de service en kennis nog wel eens ten wensen over.

Veel mensen in NL bestellen hun stoel ook wel uit het buitenland, onder andere via carseat.se, engelstalige site en verzend voor 30 euro aan huis.

Voor meer info kijk eens op de webpagina vol info en foto's van kusjesmama; www.achterwaartsvervoeren.nl

En voor vragen kun je altijd nog hier terecht!

8. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent

De Max-way vind ik erg mooi en tot 25 kg en nog 'betaalbaar'.
    Bij Babypark zijn ze te bekijken, let alsjeblieft niet op de service want ze hebben er geen verstand van, maar voor het passen prima. Wij hebben de Sirona maar die is echt tot 2,5/3 jaar.
    Isofix is veiliger, achterwaarts maar tot 18 kg!
    De combi x3 ook erg mooi maar tot 18 kg.
    Corrigeer me als ik het fout heb kusjesmama :p

9. SophieW

SophieW Actief lid

11 okt 2012
    172
    0
    16
    NULL
    NULL
    Bedankt voor jullie snelle reacties! Super! Ben ook weer wat wijzer nu :)

We willen de autostoel gewoon in de auto laten zitten, dus als ie wat moeilijker te installeren is, is dat geen probleem. Even een keer goed voor gaan zitten :)
    Dan denk ik dus dat we beter zonder isofix kunnen gaan, zodat we m zo lang mogelijk kunnen blijven gebruiken...
    Dan klinkt de max-way dus als een goede keus, en ik zag op de site van kusjesmama (goede site zeg! Complimenten!) dat die rond de 350 euro zijn. Dat is nog wel te doen...

Iemand anders misschien nog andere stoelen om te overwegen?

Bedankt!!

10. SophieW

SophieW Actief lid

11 okt 2012
    172
    0
    16
    NULL
    NULL
  11. lievemommy10

13 mei 2013
    1.009
    1
    0
    NULL
    NULL
    Voor testresultaten kijk aub niet naar NL testen!!! Die kloppen van geen kant, lees paar berichtjes terug het berichtje van PetrauitZweden.
    De Maxway heeft de Zweedse Plus test gehaald, veel strengere test als de NL'se. (PetrauitZweden legt het verschil tussen de testen uit!)

Ik ben erg blij met onze Maxway, dochter zit er graag in! Beenruimte is zelf mee te spelen.
    En speling in de installatie, kan. Maar als je hem goed straks installeert staat hij echt als een huis!
    Besafe zit strakker nog, maar de X3 is maar tot 18 kg. Je hebt nu ook de nieuwe Besafe Izi Plus en is tot 25 kg te gebruiken.
    Persoonlijk vindt ik de Maxway een heel mooie stoel, zeker prijs/kwaliteit verhouding.

Verder zou je nog naar de Axkid stoelen kunnen kijken, schijnen ook vrij compact te zijn.
    Wat voor auto hebben jullie?

Mijn zus heeft zowel de Multi tech 2, en de Hi-way (beide van Britax) en over beide erg tevreden. Allebei tot 25 kg achterwaarts te gebruiken.

12. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Heeft er iemand ervaring met de Maxicosi Mobi?

13. lievemommy10

13 mei 2013
    1.009
    1
    0
    NULL
    NULL
    Mijn zus die in Zweden woont, heeft hem ooit voor mij gepast in de auto en uitgetest toen ik op stoelen jacht was.
    Mooie stoel, met Zweedse Plus test, maar neemt naar voren vrij veel ruimte in. Meer dan de Maxway bijvoorbeeld. Viel voor mij daarom af, maar qua stoel is hij mooi.

Moet het even opzoeken maar moet er nog foto's van hebben als je geintresseert bent!?

1 winkel in NL schijnt hem te verkopen, even de plaatsnaam vergeten...

14. SophieW

SophieW Actief lid

11 okt 2012
    172
    0
    16
    NULL
    NULL
    @lievemommy10, ja ik had het berichtje van petrauitzweden gezien. Maar het is (vind ik) echt super stom dat er zo'n verschil in testen en gedachten bestaat tussen NL en bv Zweden. Je zou zeggen veilig is overal hetzelfde....

Wij hebben een mazda2 uit 2003, op zich wel een ruime auto. Wat ik me afvroeg, bij de max way moet je de tethering(?) kabels aan de voorstoelen maken, kan je die dan nog wel verplaatsen? Als er iemand anders in de auto rijdt?

en ik had een lijst gevonden van auto's die geschikt zouden zijn voor dat stoeltje, de mazda2 staat er wel bij, maar dan uit 2007... iemand een idee over?

Ik ga de Axkid stoelen nog even bekijken, maar de britax stoeltjes trekken wel.... (de max-way dan) ik kan alleen nog niet vinden waar ik die evt kan passen, de winkels die jullie noemen kon ik m niet vinden in t assortiment online

15. lievemommy10

13 mei 2013
    1.009
    1
    0
    NULL
    NULL
    Je kunt de tetherstraps op verschillende plekken vast maken.
    1. Aan het frame van de stoel, waar je de rugleuning versteld zeg maar. Dan kun je de stoel niet meer verschuiven zonder tethers of losser of juist weer vaster te zetten.
    2. Aan de rails waar de voorstoel op schuift. Soms zit hier wat ruimte tussen rails en bodem van de auto. Je kunt de tetherstraps dan er tussendoor halen, en kun je de stoel blijven verschuiven zonder de kinderautostoel steeds opnieuw vast te zetten.
    3. Wanneer er geen ruimte is tussen de rails en de bodem, kun je ervoor kiezen speciale ogen/haken aan de rails vast te zetten (kwestie van boutje los, haak eraan en boutje weer aandraaien) en dan heb je dezelfde constructie zoals bij punt 2.

Römer Max-Way - Veilige autostoel | Babypark

Hier is de link naar de Maxway bij babypark. Online te bestellen, weet niet welke winkels hem allemaal hebben staan. Amersfoort in ieder geval!
    Ik heb hem ook en mag je ook altijd passen, maar woon niet in de buurt (Hilversum)

Zolang hij goed in de auto staat en past mag je hem daarin gebruiken. Ik gebruik hem in mijn Fiat Stilo, staat ook niet op de voertuigenlijst maar past uitstekend!

How To Fit Britax MAX WAY - YouTube

Dit is het installatie filmpje!

16. SophieW

SophieW Actief lid

11 okt 2012
    172
    0
    16
    NULL
    NULL
    Aha, dat is handig om te weten! Ik had m wel gezien bij babypark, maar er stond bij niet op voorraad. Ik zal maandag anders de winkel in eindhoven even bellen of hij daar wel staat. Inmiddels een andere stoel van axkid, de kidzofix gezien, die is wel wat duurder maar is tot 18kg met isofix te gebruiken en vanaf 18 kg tot 25 met de gordel. Is evt vooruit te gebruiken als dat nodig zou zijn (zal wel niet, maar goed..) Heb je hier toevallig ook ervaringen mee?

dit is de link:
    Kidzofix AXKID rood autostoel voor kinderen van 9 - 25 kg - online webwinkel van Babyspeciaalzaak Babyplezier

Nog even over nadenken dus en op zoek naar een plek om ze "live" te zien!

17. lievemommy10

13 mei 2013
    1.009
    1
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb de Axkid stoelen zelf helaas nog nooit in het echt gezien, maar ik hoor er wel positieve verhalen over. En als ik de foto's en filmpjes zie, lijkt het mij ook wel wat.
    De Axkid Minikid heeft zo'n zelfde pootje als de Maxway en kun je dus wat meer spelen met hoever de stoel liggend komt, en aanpassen op de schuinte van je achterbank.
    Met Isofix kun je daar zowieso niks mee.

18. Kusjesmama

Kusjesmama Fanatiek lid

12 dec 2011
    2.662
    1
    36
    NULL
    NULL
    De Axkid KidzoFix is een fijne stoel. Naast dat je hem tot 18 kg. met isofix kunt bevestigen, heeft de stoel zelfspannende tether straps (de andere Axkid stoelen ook). Dat vergemakkelijkt de installatie flink! Het harnas spant ook zelf strak en de hoofdsteun wordt automatisch ingesteld.
    De Axkid MiniKid neemt minder ruimte in, maar heeft gordelbevestiging.

Heb is zo persoonlijk wie welke stoel prefereert... als je de mogelijkheid hebt, ga passen en oordeel zelf welke stoel voor jullie het geschiktst is :)
    Op mijn FB pagina (als je de website liked, volg je deze) staat een overzicht met winkels die de stoelen verkopen en waar je ook kunt passen. Succes!

19. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Joie Stages in Peugeot 107.

Mogelijk ga ik 'm toch voorin zetten en de Tobi er achter.
    De Tobi heeft achter de bestuurdersstoel te weinig ruimte. Momenteel staat die voorin omdat we afgelopen week een eind moesten rijden.
    Van de week maar eens even omruilen en kijken hoe dat bevalt.

Bijgevoegde bestanden:

20. Melrose

Melrose Fanatiek lid

26 jun 2011
    1.601
    14
    38
    Flevoland
    Je kleintje zit er vrolijk bij. :)
    Is er met deze opstelling nog ruimte voor de bijrijder?

Deel Deze Pagina