Achterwaarts gerichte autostoeltjes....

Discussie in 'Met je kind op pad' gestart door Melrose, 11 nov 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Dit is gewoon kwats.... dus omdat de meeste ongelukken van voren komen, hoeft een hoofd niet van opzij beschermd te worden als de klap van achter of van opzij komt? Sorry, maar dat gaat er bij mij niet in! Zo'n stoel hoef ik niet.

2. lievemommy10

lievemommy10 Fanatiek lid

13 mei 2013
    1.009
    1
    0
    NULL
    NULL
    Je hebt al genoeg uitgezocht zie ik. Inderdaad de britax stoelen die je noemt kunnen met een 2 puntsgordel bevestigd. De Mobi neemt echter vrij veel plek in naar voren dus zou ik persoonlijk ivm de ruimte afraden. Ik heb er eventueel nog wel foto's van ter vergelijking met een Britax Hiway.

Als je de hierboven genoemde stoelen noemt zou ik kiezen voor de Britax Hiway, omdat hij vrij weinig ruimte naar voren inneemt en het onderstel smal is! Praktisch met oog op de toekomst, 3 stoeltjes achterin.

Wbt een vervolgstoel groep 2/3, deze zijn er alleen met een 3 puntsgordel. Enkel een heupgordel is erg onveilig, zowel voor kinderen als voor volwassenen. Het lichaam klapt namelijk helemaal dubbel met veel kracht op nek en rug, tevens grotere kans op intern letsel aan bijv. de organen.
    Bij een vervolgstoel zou ik dus altijd kiezen voor een groep 2/3 MET rugleuning!

En een groep 1/2/3 bestaan volgens mij wel, maar alleen voorwaarts en er wordt dan wel erg veel concessie gedaan omdat de stoel aan zoveel leeftijden moet voldoen, dat het de kwaliteit te niet doet.

3. lievemommy10

13 mei 2013
    1.009
    1
    0
    NULL
    NULL
    3 stoeltjes op de achterbank in een 3 deurs auto is nagenoeg altijd onmogelijk. Of dit nu voorwaarts of achterwaarts is dit maakt hierin geen enkel verschil. Het gaat namelijk om de breedte van de auto.

Ik heb een 5 deurs fiat stilo uit 2002 en hierin past het om 2 achterwaartse stoelen (besafe en Maxway) en een maxicosi te plaatsen.

Edit: Je zou kunnen kijken of het een mogelijkheid is 1 kind voorin te plaatsen (airbag uit!)
    En dan zelf achterin bij de andere 2 kinderen te zitten. Soms past dit net als je zelf erg smal bent...

4. Kusjesmama

Kusjesmama Fanatiek lid

12 dec 2011
    2.662
    1
    36
    NULL
    NULL
    Ik zeg niet dat een stoel geen goede zijbescherming heeft, ik zeg dat een ongeval bijna altijd vooraf gaat aan hard remmen waardoor zijbescherming bij een voorwaartsgerichte stoel eigenlijk niet eens zin heeft omdat het hoofd zich helemaal niet in de stoel bevindt op het moment van de aanrijding.
    Een kind dat achterwaarts zit, ligt al netjes met het hoofd in de stoel dus is het altijd veilig of je nu een mega grote hoofdsteun hebt of niet.

5. Sammie1

Sammie1 Fanatiek lid

14 feb 2012
    3.494
    2
    38
    Bedankt voor je reactie!

Ik las hier ergens in het topic dat de Maxway niet groter is dan een maxicosi qua uitstekend naar de voorruit, dus als we die passen achterin en dat gaat goed, dan kan ik die bijv. zonder problemen installeren?

En hoe denken jullie over de Two way elite?
    Kan je daar echt een baby in vervoeren? Er staat immers vanaf 0 kg? Of is een Maxicosi ten alle tijde veiliger?

Ik zie dat ik op carseat de maxway voor 300,- incl. verzenden kan kopen en de Two way en High way voor 250,- inc. verzenden.

Alleen kan ik hem dan niet uittesten, en ook staat mijn auto niet op de lijst met goedgekeurde auto's. (toyota starlet uit 1986)
    Waarvoor is die lijst eigenlijk?

6. lievemommy10

13 mei 2013
    1.009
    1
    0
    NULL
    NULL
    De Highway neemt minder ruimte (naar voren) in de dan de Maxway. Het is wel iets meer dan een maxicosi, maar omdat de vorm anders is past het weer anders, dus wilt niet zeggen dat je stoel direct veel meer naar voren moet. Soms helpt het al de rugleuning net wat rechterop te zetten van de voorstoel.

Wbt babyvervoeren, de highway is vanaf 0 kg, maar niet voor een pasgeboren baby, pas als deze zelf goed kan zitten, dus ongeveer 9 maanden.
    De two way is pas vanaf 9 kg.
    Voor een baby is een groep 0+ stoel dus zowieso veiliger.

Jouw auto zal niet op de lijst staan, omdat gewoon weg niet alle auto's uitgetest worden, zeker geen oudere modellen. Zolang de stoel geinstalleerd kan worden volgens gebruiksaanwijzing is het goed!

Ik heb mijn Besafe EN mijn Maxway regelmatig in een Toyota Corolla uit 1999 gehad (3deurs) en daar paste het echt meer dan prima. Meer dan voldoende ruimte over. De Starlet is nog wel stukje kleiner zie ik.
    Moeten daar 3 kinderen en 2 volwassenen in, als ik vragen mag?

7. lievemommy10

13 mei 2013
    1.009
    1
    0
    NULL
    NULL
    Sorry ik zie het al ;) 2 kleintjes ;)

Je kunt ook altijd nog de stoel in het midden op de achterbank installeren, mist daar ook een gordel zit?
    Vaak houd je dan net wat meer ruimte over omdat de stoel deels tussen de stoelen door valt. Anders achter de stoel met de maxicosi, dat moet echt wel passen gok ik zo!

8. Sammie1

Sammie1 Fanatiek lid

14 feb 2012
    3.494
    2
    38
    Er zitten nu helemaal geen gordels achterin, maar ze kunnen wel heupgordels plaatsen. 3punt gordels kunnen helaas niet. Raar eigenlijk dat je dus een stoel vanaf 0 kg heb die je pas gaat gebruiken als je net zo goed een groep 1 stoel gaat gebruiken..

Ik hoop dan uiteindelijk dat beide stoeltjes achterin kunnen met de 2 puntgordel, en dat we zelf voorin kunnen blijven.

Als je kindje dan +25 kg is, kopen jullie dan een zitverhoger of een speciale groep 3 stoel?

Lievemommy is het misschien mogelijk om de stoel bij je te passen? Drachten is ons echt te ver weg (wij komen uit alphen a/d rijn). De heupgordels zitten er nu nog niet in, maar kijen of het past kan denk zoiezo? Tot de tijd dat de baby er is kan ze in principe ook gewoon op de voorstoel.

En hoe snel heb je de stoel eruit en weer erin gezet? Een maxicosi zonder isofix is zo gebeurd, is dit vergelijkbaar?

(wij hebben trouwens geen keus qua voor of achterwaarts, ik heb nl geen enkele stoel gevonden die vooruit zit met een 2 punt gordel.. haha)

9. lievemommy10

13 mei 2013
    1.009
    1
    0
    NULL
    NULL
    Een maxicosi kan helaas echt niet alleen met een 2 puntsgordel! Dus die zal dan zowieso voorin moeten.
    De groep 1 stoelen vanaf 0 kg zijn wel handig. Ik heb bijvoorbeeld een dochter die altijd erg klein geweest is voor haar leeftijd, nog steeds. En met goed een jaar was zij de maxicosi wel echt zat maar nog geen 9 kg. Ideaal dus als er dan wel stoelen zijn die al kunnen.
    Daarnaast adviseert Besafe juist een kind vanaf dat hij kan zitten in een achterwaartse groep 1 stoel te zetten, omdat de rechtere houding weer meer bescherming biedt.

Bij mij mogen jullie uiteraard komen passen. Ik heb de Maxway, ietsje meer ruimte neemt deze nog in dan de Hiway, maar geeft je wel een idee.
    Ik ben wel na 12 dec tijdje op vakantie maar daarvoor zijn jullie zeker welkom. Ik woon in Hilversum, dus goed te doen denk ik!

10. mavi derya

mavi derya Fanatiek lid

4 dec 2011
    3.414
    0
    36
    Vrouw
    zuid holland
    pfff.. wat is het moeilijk zeg om te kiezen.. ik heb al een paar dagen van alles gelezen en erover nagedacht... ik twijfel nu eigenlijk tussen de hi-way2 en de max-way... de prijs verschilt niet zo heel veel.. Maar welke is nu beter..
    En dan de maxi cosi mobi.. maxi cosi is natuurlijk wel heel vertrouwd maar ik weet niet of het daarom gelijk beter is..

En ik zag in een youtube filmpje dat ze die tether straps gebruiken.. moet je die er los bij bestellen? en passen die gewoon in elke auto erbij? En ze gebruikte daar ook een wedge heb je dat ook perse nodig?

11. mavi derya

mavi derya Fanatiek lid

4 dec 2011
    3.414
    0
    36
    Vrouw
    zuid holland
    Hoe kom je aan die prijzen ik kom elke keer duurder uit.. :):(

12. Sammie1

Sammie1 Fanatiek lid

14 feb 2012
    3.494
    2
    38
    Op Carseat.se daar komen deze prijzen vandaan ;)

De Maxway in de winkel in drachten kost 349,- excl. verzenden of ernaar toe rijden.

De Mobi is 270 ex verzenden op carseat.se
    Wat ik er van gelezen heb is dat die best groot is.

De Hi way (222,- ex. verzenden) is compacter dan de max way 270,- ex. verzenden) las ik. Maar verdere verschillen weet ik niet.

Je hebt ook nog een Two way elite (222,- ex verzenden) die heeft niet zo'n beugel aan de voorkant, die lijkt me dan stabieler staan dan de max en hi way?

13. mavi derya

mavi derya Fanatiek lid

4 dec 2011
    3.414
    0
    36
    Vrouw
    zuid holland
    maar wat is die vat dan? want incl of excl dat scheelt wel.. ik dacht dat dat de btw was ofzo.. dus dat je die erbij moet doen..

14. lievemommy10

13 mei 2013
    1.009
    1
    0
    NULL
    NULL
    De hiway 2 of de Maxway, ze verschelen op een aantal punten;
    Maxway is de vernieuwde versie van de Hiway2 en heeft oa;
    - een extra hoofdsteun die meegroeit met de gordelhoogte
    - Poot aan voetenzijde heeft een makkelijker verstelsysteem
    - Maxway heeft een iets langere rug
    - Maxway zijn de zijvleugels iets van vergroot

- Hiway2 is denk ik wel echt de compactste stoel tot 25 kg, de Maxway neemt net iets meer ruimte in en is zeker wat breder (kan belangrijk zijn wanneer je meerdere stoeltjes op de achterbank moet plaatsen).

Maxicosi Mobi, opzich een mooie stoel, maar neemt van de achterwaartse stoeltjes zo'n beetje de meeste ruimte in naar voren, omdat deze precies op de hoek van de bank geplaatst moet worden waar op de base een pijltje staat. Daardoor erg veel beenruimte voor het kind, maar minder flexibel te plaatsen en minder ruimte voor de volwassenen voorin.

Qua vertrouwdheid, Maxicosi kennen we allemaal in Nederlands, maar Britax is hetzelfde als Romer die kennen we hier ook allemaal wel denk ik en is een oerdegelijk Duits merk, die ook al jaren goede stoelen doet en ook veel geld besteed aan onderzoek naar veiligheid.

Tetherstraps worden bijgeleverd bij een stoel. Deze zijn makkelijk te installeren op de stoelrails van de voorstoel, of door het frame van de voorstoel (dit kan in iedere auto), er zijn 3 wijze van bevestigen die altijd in gebruiksaanwijzing worden toegelicht.

Via carseat.se kost de Hiway2 255,- euro, de Maxway kost 310,- euro. Verzenden naar NL kost 30 euro en over het algemeen snelle levering.

15. lievemommy10

13 mei 2013
    1.009
    1
    0
    NULL
    NULL
    Klopt, VAT moet op incl staan.;)

16. lievemommy10

13 mei 2013
    1.009
    1
    0
    NULL
    NULL
    Je moet wel de prijzen op Incl VAT zetten, anders betaal je geen btw.

De two way elite staan inderdaad plat op de achterbank maar heeft geen steunpoot! Dus moet altijd leunen tegen een voorstoel, dit kan lastig zijn als hij achter bestuurdersstoel staat, die kun je dus niet zomaar meer verschuiven. En stoel mag daarom dus ook niet in midden geplaatst worden.

17. lievemommy10

13 mei 2013
    1.009
    1
    0
    NULL
    NULL
    Oja, wedge. Niet noodzakelijk, kan makkelijk zijn wanneer je een erg steile achterbank hebt. Dit verschilt erg per auto.

Je kunt evt extra set tetherstraps bij bestellen wanneer je de stoel regelmatig of af en toe naar een andere auto moet verplaatsen. Dan hoef je de tetherstraps niet steeds los te maken. Dit vergemakkelijkt en versnelt het installeren.

18. Sammie1

Sammie1 Fanatiek lid

14 feb 2012
    3.494
    2
    38
    Oke, haha dan zal ik wel verkeerd gekeken hebben ;)

Dan ga ik denk het liefst voor de maxway vanwege de makkelijkere poot, en langere rug en de hoofdsteun, maar mocht die toch te groot zijn dan wordt het denk ik de hi way. De Two way lijkt me dan erg lastig met die stoel waar hij tegen aan moet staan.

(zal ik je pb'n voor een afspraakje om de stoel te passen lievemommy? we hebben nu nog geen gordels achterin, maar dat is niet zo erg denk ik? tgaat meer om het idee of het past toch?)

19. lievemommy10

13 mei 2013
    1.009
    1
    0
    NULL
    NULL
    Je mag me pb'en ;)

20. mavi derya

mavi derya Fanatiek lid

4 dec 2011
    3.414
    0
    36
    Vrouw
    zuid holland
    Ik hoop dat er binnenkort weer een maxi cosi bij moet.. dus dan zit ik wel met 3 stoeltjes.. of zou mijn oudste ( hij is nu 132 cm en 25 kilo) zonder stoel ertussen kunnen zitten?

Deel Deze Pagina