Achterwaarts gerichte autostoeltjes....

Discussie in 'Met je kind op pad' gestart door Melrose, 11 nov 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    @ lievemommy10
    Ik ben het eens met je bericht, dank je!

2. Petra in Zweden

Petra in Zweden Actief lid

14 mei 2013
    260
    0
    0
    NULL
    NULL
    Persoonlijk vind ik de i-size wet een goede vooruitgang voor Europa, maar voor bijvoorbeeld Zweden zou het een flinke achteruit gang zijn als men deze weet hier in zou voeren.. (Heb er hier wel reclame voor gezien, maar aangezien hier de regel tot min 3jaar geld).. Hier worden kinderen zolang mogelijk achterwaarts vervoerd (al valt hier nog veel te leren voor ouders), er zijn stoelen tot 25kg omdat dit veiliger is (langer gebruik). Zou dit straks niet meer mogen??
    Ik heb mijn vragen al op verschillende forums gesteld, maar nog geen antwoord gekregen. I-size is met isofix.. Isofix is maar tot 18kg achterwaarts, isofix zit niet op de middenplaars vd auto of voorstoel (als ik het goed heb??) hoe gaat men meer als 3 kinderen vervoeren?? 3 kinderen op achterbank zal waarschijnlijk helemaal onmogelijk worden omdat je nooit 3 zitjes met isofix naast elkaar krijgt, vaak heb je echt de hele bank nodig dan..
    Autostoelen merken en verkopers hebben mij hier nog geen antwoord op kunnen geven, waarschijnlijk is dit ook nog allemaal niet klaar.. Het begin vd wet is er, maar hij zal nog veel verder uitgewerkt moeten worden de komende jaren.. Vele auto's hebben geen isofix (mijne niet) en over 5 jaar als wet doorgevoerd wordt nog steeds niet alle..

3. Username

Username Niet meer actief

Dank voor de foto! Dat valt me heel erg mee, had verwacht dat die stoel veel groter zou zijn :)
    Heb geen idee hoe lang en zwaar dochter nu is. Volgende week naar kinderarts en daar wordt ze weer gewogen. Dochter zit net iets onder de gemiddelde groeicurve. Dank voor je moeite.

4. Kiwi25

Kiwi25 Niet meer actief

Ik kom ook nog even advies vragen. Ik kan een tweedehands Britax Fixway overnemen voor 150 euro (uit 2009, amper gebruikt). Het is een stoel met isofix bevestiging en tetherstraps, geschikt voor 9-18 kg achterwaarts. De stoel heeft een lange rug, geschikt voor kinderen tot 110-115 cm. Stoelen met isofix bevestiging hebben per definitie 18 kg als limiet, maar er schijnt dat in de toekomst rekening gehouden gaat worden met het gewicht van het autostoeltje zelf. Dat stoeltje + kind maximum 33 (of zelfs 37) kg mag zijn voor isofixbevestiging, wat betekent dat de Britax Fixway in feite tot 20 kg (of 24) achterwaarts gebruikt kan worden.
    Hieronder een foto van het stoeltje met een kind van 4 jaar oud, het is best een grote stoel qua ruimte.

Mijn andere optie is voor 150 euro een nieuwe Joie Tilt / Joie Steadi te kopen. Ik las op een Japanse site dat die tot 100 cm te gebruiken is. Ook lees ik dat het een redelijk lage stoel is, die best ver achterover ligt net als de Joie Stages, dit vanwege de manier van bevestigen.

Ik ben benieuwd wat jullie zouden doen in mijn situatie?

Dit zijn de feiten:
    - Mijn dochter is langer dan gemiddeld.
    - Ik heb momenteel een Daihatsu Charade 1999 zonder isofix. In maart moet hij voor de APK. Het plan was om hem dan nog 1 jaar te gebruiken als dat lukt (vanuit kosten, goedkoper). Als ik de Fixway koop moet ik aanstaande zomer al over naar een auto met isofix. Het plan was een Daihatsu Cuore 2009 te gaan kopen als volgende auto, die rijdt 1:20, weinig belasting, weinig onderhoud. De Fixway is best groot, misschien past dat wel helemaal niet haha, dus ik moet de volgende auto dan speciaal uitzoeken op het autostoeltje wat ik al zou hebben, en misschien betekent dat wel een minder zuinige auto.
    - Mijn dochter is slechts 5,5 maand, maar doet nu al continue sit-ups (ook in maxi cosi), ze wil altijd rechterop zitten.

Pro Britax Fixway:
    - Te gebruiken tot minimaal 4 jaar waarschijnlijk. Als hij tot 20-24 kg toegestaan wordt dan misschien wel tot 5 jaar.
    - Hogere zit (uitzicht) en rechterop dan Joie Tilt.
    - Betere crash test resultaten.

Pro Joie Tilt:
    - Nieuw stoel 2014 ipv tweedehands 2009.
    - M'n volgende auto hangt er niet vanaf, dus alle vrijheid om te bepalen wanneer (en welke) volgende auto aanschaf.
    - Waarschijnlijk meer beenruimte voor passagier op de passagiersstoel (maar dat is incidenteel, meestal alleen met dochter in auto).

Ik ben bang dat m'n dochter tussen de 2,5 en 3,5 jaar de Joie Tilt al zou kunnen ontgroeien. Dus ik neig nu naar de Fixway, en dan maar voor lief te nemen dat de volgende auto dus moet komen als ze de maxi cosi uitgroeit, en dat het moet passen in een volgende auto. Als ik een belachelijk grotere auto moet gaan kopen dan ik van plan ben zou ik altijd volgend jaar nog kunnen besluiten de Fixway ongebruikt weer door te verkopen.

Lastig, lastig!

5. Petra in Zweden

14 mei 2013
    260
    0
    0
    NULL
    NULL
    Die keuze is inderdaad erg lastig, maar ALS ik jou was zou ik nog even wachten met aanschaf van nieuwe stoel, zoals je zegt is je dochter nog maar 5,5 maand dus je hebt nog alle tijd om nog betere opties langs te laten komen. Zeker omdat je ook aangeeft dat er dan evt een nieuwe auto voor moet worden aangeschaft.
    Wat ik kan zeggen over fix-way is dat ik die prijs veel te hoog vind! Voor een stoel van 2009 moet je echt geen 150 euro gaan betalen. De hi-way vervolgstoel op fixway kost nieuw nog geen 300euro, een stoel van 2009 die dus bij gebruik al 5 jaar oud is zou ik geen 150 euro voor betalen. In Zweden betalen ze er top echt 50 tot 70 euro misschien voor?? In nl misschien nog 100 euro, het maakt niet uit hoeveel hij gebruikt is het gaat om het aantal jaar.
    Wat betreft isize en gewicht autostoeltje durf ik niks te zeggen, maar ik zou niet gokken op een oud stoeltje wat bij de nieuwe wetgeving Anders zou kunnen worden gebruikt.
    Ik snap je dilemma, maar soms is het beter te wachten met de aanschaf van iets wat je graag wilt :) Waarom wil je de stoel nu eigenlijk al kopen ALS ik vragen mag?

6. lievemommy10

lievemommy10 Fanatiek lid

13 mei 2013
    1.009
    1
    0
    NULL
    NULL
    Eens met PetrainZweden. Ik zou ook afwachten op iets anders, de prijs voor de Fixway vindt ik ook erg hoog, stoel is al enkele jaren oud EN je moet er een andere auto voor aanschaffen!
    Je kleintje kan nog wel maanden vooruit in de Maxicosi, en wie weet komt er nog wat anders op je pad. En anders elke maand iets apart zetten om een nieuwe Hiway aan te kunnen schaffen.
    En anders kun je ook dan nog de Joie Stages aanschaffen, of de nieuwe die binnenkort uitkomt, deze stoelen zijn ook mooi laag geprijsd.
    Overigens vindt ik hier een nadeel aan dat je deze achterwaarts altijd in de babyligstand moet blijven gebruiken...

Wbt het omhoog gaan zitten van je kleintje, probeer de gordels echt goed strak aan te trekken! TE strak bestaat niet, je kindje kan dan misschien iets omhoog met het hoofdje, maar lijfje blijft dan wel strak in de stoel!

Ik snap je dilemma en dat je niet iets voorbij wilt laten gaan waar je later misschien spijt van krijgt. Maar ik denk echt als je nog een aantal maanden wacht er echt betere opties voorbij komen! ;)

7. Kiwi25

Kiwi25 Niet meer actief

Hoi Petra en lieve mommy,

Bedankt voor jullie reacties en het lezen van mijn lap tekst!
    Ik denk dat jullie inderdaad gelijk hebben. Ik verwacht dat mijn rechtop-willende-zittende dochter de babyligstand van de Joie autostoeltjes niet gaat accepteren, dus die goedkope opties vallen af. Ze zit nu goed vast hoor, maar alsnog probeert ze tegen de gordels in omhoog te komen, dat liggen vind ze maar niks.

Ik was denk ik iets te enthousiast om een betaalbaar achterwaarts stoeltje te vinden. Ik koop eigenlijk bijna niks nieuw voor mijn dochtertje, bijna alles tweedehands (vanwege kosten en milieu, al heb ik het geld wel). Maar als ik 5.000-7.000 euro ga besteden aan een volgende auto, dan kan een nieuwe Hiway er ook wel in 1 beweging bij voor 300 euro. :D

Bedankt!

8. Danielle86

Danielle86 Fanatiek lid

13 feb 2012
    2.787
    0
    36
    Noord-Brabant
    Mocht je echt hinder blijven ondervinden met je dochter en het recht op willen zitten, zou je kunnen overwegen een famili-fix van maxi-cosi aan te schaffen (mits je een maxi-cosi hebt die daar op past). dan kun je de maxi cosi namelijk meer recht op zetten.

9. Petra in Zweden

14 mei 2013
    260
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wij hebben pebble op easybase, staat ook sl stuk meer rechtop. Maar ook als je hem met de gordel gebruikt kan je hem al wel rechterop monteren ( in onze Astra is de gordel bijvoorbeeld vrij kort, daardoor staat hij daar al vrij rechtop als je hem net gordel monteerd.

10. Leonike

Leonike Bekend lid

21 nov 2011
    521
    2
    18
    Op de family-fix zit een hendel waarmee je de Maxi-Cosi op de base rechterop kan zetten. Zo recht krijg ik 'm met de gordel niet (iets met beentjes die klem komen te zitten:D).
    De easybase heeft deze optie niet.

11. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Waarom is de maxi-cosi Milofix maar tot 15 maanden achterwaarts te gebruiken?
    En iemand de link om de joie stages te bestellen?
    Ben blij te zien dat babypark de afbeeldingen van rubriek autostoeltjes enkel achterwaartse stoelen toont :)

12. Kusjesmama

Kusjesmama Fanatiek lid

12 dec 2011
    2.662
    1
    36
    NULL
    NULL
    Joie Stages is te bestellen op www.rearfacingtoddlers.com.
    Je kunt in het Nederlands corresponderen.

De MiloFix is nog van de 'oudere' generatie combinatie groep 0+/1 stoelen waar je vanaf 13 kg. voorwaarts moet vervoeren.
    Gelukkig komen er nu steeds meer combinatiestoelen waarbij tot 18 kg. achterwaarts vervoerd kan worden :)

13. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Ben tevreden met mijn Sirona maar vond die wel leuk geprijsd jammer maar zo kort te gebruiken hihi

14. rums

rums Niet meer actief

Die laatste valt al af.

Zijn de Axkid Kidzone en de Axkid Minikid dezelfde?

En zijn er echt niet meer stoeltjes die aan mijn eisen voldoen?

15. Kusjesmama

Kusjesmama Fanatiek lid

12 dec 2011
    2.662
    1
    36
    NULL
    NULL
    De KidZone en de MiniKid zijn hetzelfde, behalve dat de MiniKid minder ruimte inneemt. De KidZone staat op een 'plaat' waardoor hij meer ruimte inneemt.
    Daarnaast kan de KidZone zowel voor- als achterwaarts gebruikt worden en de MiniKid alleen achterwaarts.
    Daardoor heeft de MiniKid de Swedish Plus Test doorstaan en de KidZone niet.

Heb je al op www.achterwaartsvervoeren.nl gekeken naar het overzicht van alle stoelen die verkrijgbaar zijn? Ik denk dat je daar vrij snel een selectie kunt maken van stoelen die aan je wensen voldoen.

16. rums

rums Niet meer actief

aaa ja. Kom de Two-Way Elite ook al tegen die ziet er ook klein uit.
    En de Joie Tilt ziet er ook klein uit en lijkt ook aan mijn eisen te voldoen.
    Nu er nog achterkomen waar die twee te kopen.

17. Kusjesmama

Kusjesmama Fanatiek lid

12 dec 2011
    2.662
    1
    36
    NULL
    NULL
    De Two Way Elite gaat heel lang mee maar is door de lange rugleuning niet een van de compactste stoelen.
    Hij is te bestellen via www.carseat.se.

De Joie Tilt is te bestellen via www.rearfacingtoddlers.com. Ik denk dat die wel redelijk compact is.

De Britax Romer Hi Way 2 is ook erg compact. Tevens te bestellen in Zweden.

Wil je de stoel achterin de 3deurs auto zetten of voorin? Als je hem voorin zet (airbag uit) dan zullen alle stoelen wel passen.

18. rums

rums Niet meer actief

Bedankt!

Achterin vervoeren. En is de britax ook voorwaarts te zetten?

19. Kusjesmama

Kusjesmama Fanatiek lid

12 dec 2011
    2.662
    1
    36
    NULL
    NULL
    De Hi Way 2 niet.

Waarom wil je er een voorwaartse mogelijkheid bij?

20. rums

rums Niet meer actief

Omdat ik na een aantal jaar mijn zoontje waarschijnlijk voorwaarts wil vervoeren.

En omdat ik een hersenspinsel heb dat achterwaarts vervoeren meer ruimte in beslag neemt. Dus als ik dan hetzelfde stoeltje voorwaarts doe het minder plek in beslag neemt. Snap je het nog :p

Deel Deze Pagina