Achterwaarts gerichte autostoeltjes....

Discussie in 'Met je kind op pad' gestart door Melrose, 11 nov 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. lievemommy10

lievemommy10 Fanatiek lid

13 mei 2013
    1.009
    1
    0
    NULL
    NULL
    Vandaag reed ik mee in een Renault Twingo, voor het eerst mijn Britax Maxway testen of hij er in paste. Ik was benieuwd...
    Degene van wie de auto is had maar 1 achterautostoel erin, en alleen achter de bestuurdersstoel, ik was er bang voor dat het niet goed zou passen... Maar ik was erg verrast hoeveel ruimte de Renault Twingo achterin heeft!
    Deze achterstoelen zijn te verschuiven naar voren en achteren, ik zette deze is de maximale stand naar achteren om de meeste ruimte te creeeren. Ik was bang dat de poot van de maxway daardoor de autobodem niet meer zou kunnen raken, maar dit ging nog prima!

Overigens zou je de stoel in de Twingo ook makkelijk voorin kunnen plaatsen, want de airbag is met sleutel aan en uit te zetten.

De stoel ging er met gemak in, stukje beenruimte overhoudend en de voorstoel kon op meeste maximale stand naar achteren! En dan nog hield je meer dan 10 cm ruimte over!

Ik zal een aantal foto's plaatsen, positief getest dus de Renault Twingo icm Britax Max-way!
    Ik zeg uitstekende auto, voor mensen die een kleine auto willen aanschaffen en een achterwaartse stoel hebben.

Bijgevoegde bestanden:

2. lievemommy10

lievemommy10 Fanatiek lid

13 mei 2013
    1.009
    1
    0
    NULL
    NULL
    Nog wat aanvullende foto's. Zie eerder bericht.

Bijgevoegde bestanden:

3. Kusjesmama

Kusjesmama Fanatiek lid

12 dec 2011
    2.662
    1
    36
    NULL
    NULL
    Mooi verslag met foto's Lievemommy10!

4. Koon

Koon Niet meer actief

Vraagje aan de experts hier, klopt het dat een autogordel niet blokkeert als er een persoon onder de 15 kg in vervoerd wordt op een verhoger?

Vraag is niet voor mijzelf, maar kwam dit tegen op internet en kan geen goede bron vinden voor deze informatie.
    Als het klopt, hoe zit het dan met een maxi cosi? Kindjes die daarin zitten zijn een stuk lichter.

5. Kusjesmama

Kusjesmama Fanatiek lid

12 dec 2011
    2.662
    1
    36
    NULL
    NULL
    #2725 Kusjesmama, 12 dec 2013
    Laatst bewerkt: 12 dec 2013
    Heb een en ander even nagevraagd en m'n berichtje daarom even aangepast ;)

Dit wordt inderdaad altijd gezegd: dat de gordel niet blokkeert onder een gewicht van 15 kg. Dit blijkt niet waar te zijn; de gordel blokkeert wel.
    Desondanks is het heel gevaarlijk een kind jonger dan 4 jaar op een verhoger te zetten, omdat het bekken nog niet genoeg ontwikkeld is om een klap van de heupgordel op te kunnen vangen.
    Wat dat betreft mogen mensen die een kind te vroeg op een verhoger willen zetten graag geloven dat het fabeltje wel waar is :) ;)

6. Koon

Koon Niet meer actief

Bedankt voor je snelle reactie.
    Een kind onder de 15 kg moet dus vervoerd worden in een groep 1 autostoel?
    Is dit verplicht?
    Heb je hier een betrouwbare bron voor toevallig? Waarin ook staat dat een autogordel tot 15 kg niet blokkeert. Ik kan niks vinden via google.

Ik vraag dit omdat ik een protocol aan het schrijven ben voor een zorginstelling mbt veilig vervoeren van minderjarigen.
    In deze instelling zijn 1-2-3 stoelen beschikbaar vanaf 9 kg waarin het kind met een normale autogordel vastzit.
    Het zijn behoorlijk verouderde stoelen, maar voldoen wel aan de norm (helaas).
    Ik moet dus wel reeel blijven (achterwaartse stoelen gaat hem niet worden, er moet al veel te veel bezuinigd worden in 2014) maar wil de medewerkers wel zo goed mogelijk voorlichten over hoe zij onze clienten zo veilig mogelijk kunnen vervoeren.

7. Koon

Koon Niet meer actief

Oh, ik reageer precies op het moment dat je je bericht hebt aangepast.
    Met ook goede info over het bekken.
    Bedankt.

8. Kusjesmama

Kusjesmama Fanatiek lid

12 dec 2011
    2.662
    1
    36
    NULL
    NULL
    Wat goed dat je zo'n veiligheidsvoorschrift schrijft!
    Misschien heb je wat aan het artikel dat ik geschreven heb op www.achterwaartsvervoeren.nl onder 'tips voor veilig vervoeren'?

Verder is het kort gezegd voor de veiligheid noodzakelijk dat kinderen zolang mogelijk in de stoel blijven die voor hen geschikt is.
    In een groep 0+ stoeltje tot 13 kg of tot de kruin boven de rand van de stoel uitkomt.
    In een groep 1 stoel tot 18 kg of tot ze verder dan de ogen/bovenkant oren boven de stoel uitkomen.

Kinderen die erg lang of zwaar zijn op een leeftijd jonger dan 4 jaar, waardoor ze niet meer in een groep 1 autostoel passen, zijn veiliger in een stoel die tot 25 kg met een harnas gebruikt kan worden ipv een autogordel, maar dat zal bij jullie geen optie zijn begrijp ik.

Succes met schrijven :)

9. Koon

Koon Niet meer actief

Bedankt!

Ik vind het erg interessant. Die interesse kwam pas nadat we voor ons zoontje op zoek moesten naar een vervolgstoel.

Het is niet gemakkelijk om zo'n stuk te schrijven, omdat ik me aan de wettelijke normen en regels moet houden. En niet naar mijn eigen visie moet kijken.

10. Samvs86

Samvs86 Actief lid

19 sep 2011
    430
    0
    0
    #2730 Samvs86, 16 dec 2013
    Laatst bewerkt: 16 dec 2013
    Een aantal maanden geleden al mee gaan lezen/ verdiepen/ vragen stellen.
    Nu moeten we binnenkort toch echt over op een nieuwe stoel. En heb het al teruggeschroefd naar 3 stoelen, maar....

Ik blijf twijfelen:
    Hi Way (omdat hij het meest compact is)
    Max Way
    Axkid Mini.

We rijden een Kia Cee'd station. Willen een compacte stoel. Vooral omdat we zoveel mogelijk beenruimte willen voor de kleine.

Wie trekt me over de streep voor een bepaalde stoel.
    Weet de verschillen tussen de Hi Way en Max Way.
    Maar lees goede ervaringen over Max Way en Axkid Mini en weet niet goed wat daarin de verschillen zijn (behalve zelfspannende tethers).

Ik zit echt met beenruimte in mn hoofd! Zou het echt fijn vinden als z'n beentje gewoon over de rand kunnen bungelen (Ook al weet ik dat kids toch wel een comfortabele manier vinden voor de benen)

Ik zag trouwens in instructiefilmpjes dat MaxWay niet tegen de bestuurdersstoel mag staan en bij de MiniKid zetten ze hem er wel tegen aan. Klopt dat? Scheelt misschien ook weer beenruimte voor de kleine?
    Oja, misschien NIEUWS: Prenatal Eindhoven (vlakbij Ikea) heeft de MaxWay staan.

(Zit er dus over te dubben om bij Prenatal de MaxWay te gaan passen en bij Babyplezier de Axkid Mini. Maar vind het zo onhandig dat het in 2 verschillende winkels is. Moeilijk vergelijken)

11. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Dit is een heel groot topic en misschien is de vraag al vaker gesteld maar waar blijven de beentjes van het kind in een achterwaarts gerichte autostoel? Als ik zie dat de benen van mijn 2 jarige al weinig plek hebben in een gewone autostoel. ...

12. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Ik ben nogal geschrokken van ren YouTube filmpje van een 18 maanden oud jongetje in Amerika die zijn nek brak bij een botsing.

13. Samvs86

Samvs86 Actief lid

19 sep 2011
    430
    0
    0
    Op de site is een link te vinden over de beenruimte.....

14. Stefanie78

Stefanie78 Fanatiek lid

7 jul 2010
    3.744
    1
    36
    Friesland
    Frannie, wij gaan voor onze dochter ook over naar achterwaarts. Elise is nu 2,5 en bijna 18 kg dus moet eigenlijk over na ene gordelstoeltje en daar is ze te klein voor. Maar de voeten zitten meestal in kleermakerszit. Wij zijn voor een 2way gegaan, die kan ook voorwaarts (voor het geval dat het echt niet meer wil of past) en het harnas kam ook voorwaarts tot 25 kg dus dan kan ie nog een paar jaar mee.

Wij bestellen de stoel uit zweden, op de site van achterwaartsvervoeren staan veel foto's www.achterwaartsvervoeren.nl

bij die foto's van kinderen in stoeltjes staat op nr 26 een meisje in de two way elite, ik hoop dat we ook zoveel ruimte gaan krijgen

15. Kiwi25

Kiwi25 Niet meer actief

Hoi Stefanie, ik heb een vraagje over je Two Way Elite. Dat schijnt nogal een lage stoel te zijn. Het zal natuurlijk per auto verschillen, maar kon jouw kindje uit het raam kijken op jonge leeftijd in dit stoeltje?

16. Stefanie78

Stefanie78 Fanatiek lid

7 jul 2010
    3.744
    1
    36
    Friesland
    Kiwi hij moet nog binnenkomen, maar we hebben een lage auto (mondeo) dus ik vrees er wel voor, ze kan nu alles zien omdat we een tobi hebben die heel hoog zit. We hebben pas net besteld dus ik hou je op de hoogte

17. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Vandaag bol.com gemailt met de vraag waarom hen geen achterwaartse autostoeltjes verkopen aangezien veel mensen er onbekend mee zijn en bol.com toch wel heel bekend is dat er dan misschien meer bekendheid zou komen voor achter waarts vervoeren hier het antwoord: Kreeg dit antwoord binnen 5 minuten!

Hartelijk dank voor uw e-mail van 17 december 2013.

U geeft aan dat het misschien ene goede zet zou zijn om achterwaartse stoelen te gaan verkopen van 0-18 kg met isofix bevestiging of die van 9-25 gordelbevestiging omdat deze bewezen veiliger zijn.

Wij willen u erg danken voor deze inbreng en wij zijn bezig om deze ook in het assortiment te krijgen. Helaas zijn wij ook afhankelijk van de leveranciers en moeten deze ook geleverd kunnen worden. Op dit moment hebben wij nog geen afspraken met de leveranciers die dit kunnen leveren. Wanneer wij deze afspraken krijgen zullen de stoelen uiteraard zo spoedig mogelijk op de website verschijnen. Wij danken u voor uw inbreng.

Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

18. Kusjesmama

Kusjesmama Fanatiek lid

12 dec 2011
    2.662
    1
    36
    NULL
    NULL
    Ik had idd al gehoord dat Bol.com en Wehkamp.nl e.d. binnenkort ook achterwaartsgerichte vervolgstoelen gaan verkopen.
    Ze ruiken geld ;)
    Er komt vraag naar, dus gaan ze ze verkopen.
    Ik weet niet of ik daar erg blij mee ben... aan de ene kant wel natuurlijk. Maar of het zo goed is dat bedrijven zonder verstand van zaken stoelen gaan verkopen (geldt ook voor voorwaarts eigenlijk)? Ik ben een beetje anti-commercie :)

19. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Tsjah ik heb liever alleen maar achterwaartse stoelen in de wereld dan de meerderheid voorwaartse van nu :p

20. Kusjesmama

Kusjesmama Fanatiek lid

12 dec 2011
    2.662
    1
    36
    NULL
    NULL
    Dat ben ik met je eens.

Nu nog winkels met verstand van zaken en dan komt NL er wel ;)

Deel Deze Pagina