Achterwaarts gerichte autostoeltjes....

Discussie in 'Met je kind op pad' gestart door Melrose, 11 nov 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ti87

Ti87 Bekend lid

12 apr 2012
    613
    0
    0
    Even een vraag... Wij zijn op zoek gegaan naar een autostoel voor ons zoontje van 1 jaar. Achterwaarts vervoeren is het veiligste maar ons zoontje heeft best lange benen dus willen we ook een stoel die voorwaarts kan. Nu willen we de cybex sirona kopen maar lees net dat grotere kindjes niet zo lang in deze stoel kunnen? Zoontje is nu 78 cm en zo'n 10,5 kg. Ondanks zijn lengte paste hij nog tot 11 mnd in de maxicosi omdat voornamelijk zijn benen dus lang zijn en niet zijn bovenlichaam. Is het dan toch een goede keus om de sirona te kopen? Welke andere stoelen zijn er nog die voor-, en achterwaarts kunnen die meer geschikt zijn voor langere kindjes?

2. wensdroom

wensdroom Fanatiek lid

18 okt 2012
    3.487
    1
    0
    heb wajong dus werk niet
    omg Lingewaard
    de cybex sirona is een fijne stoel maar onze dochter is klein dus of hij ook fijn in gebruik is met lange kindjes of kindjes met lange benen kan ik niet zeggen. onze dochter hoefde ook nog niet perse over in deze stoel maar de maxi cosi heeft mijn zus binnenkort weer nodig dus vandaar. mijn nichtje van bijna 4 heeft er ook in gezeten tijdens een autoritje en zij deed gewoon de benen over elkaar en dan zat ze prima. ik heb dis geen goed advies voor je denk ik maar wellicht dat andere hier dat wel hebben

3. Kusjesmama

Kusjesmama Fanatiek lid

12 dec 2011
    2.662
    1
    36
    NULL
    NULL
    De Cybex Sirona is een van de duurste stoelen terwijl je hem het kortst kunt gebruiken. Kinderen met een gemiddelde lengte passen er tot ca. 2,5 a hooguit 3 jaar in. Als je een bovengemiddeld lang kind hebt, zou ik dus absoluut niet voor deze stoel kiezen.

Ik begrijp je redenering voor tevens een voorwaarts gerichte optie. Echter zitten kinderen prima tot late leeftijd achterwaarts. Het skelet van kinderen is nog heel flexibel, waardoor ze in veel posities comfortabel kunnen zitten (voor ons als volwassene moeilijk voor te stellen, maar ons skelet is dan ook heel anders!). Kinderen zitten van nature met gebogen benen.
    Stoelen met gordelbevestiging kun je flexibel installeren, dat wil zeggen; je kunt de stoel zo ver van de achterbank af installeren als je wilt, mits de stoel nog stevig vastgezet kan worden. Hiermee kun je naarmate je kind ouder wordt, steeds meer beenruimte creeeren. Bekijk maar eens wat foto's op www.achterwaartsvervoeren.nl. Dan heb je er een beeld bij.
    Voor grote kinderen adviseer ik een stoel tot 25 kg. Hier kunnen kinderen tot ca. 5 en soms wel 7 jaar achterwaarts in zitten. Er zijn ook wel stoelen tot 25 kg. die zowel voor- als achterwaarts gebruikt kunnen worden. Een overzicht van stoelen, inclusief prijsindicatie en verdere info vind je tevens op de website.

4. wensdroom

wensdroom Fanatiek lid

18 okt 2012
    3.487
    1
    0
    heb wajong dus werk niet
    omg Lingewaard
    @Kusjesmama ik ben het met je eens dat je bij een boven gemiddeld lang kind beter niet voor de Cybex Sirona kunt kiezen. want is idd een dure stoel. maar ben het niet met je eens dat een gemiddeld kind er maat tot 2,5 a 3 jaar in past. want mijn nichtje van bijna 4 heeft er in gezeten en zij is gewoon gemiddeld van lengte en dat paste nog prima.

5. Kusjesmama

Kusjesmama Fanatiek lid

12 dec 2011
    2.662
    1
    36
    NULL
    NULL
    Ok, dat is voor het eerst dat ik dat hoor. Heb veel ervaringen gehoord en die gingen allemaal maar tot 2,5 of hooguit 3 jaar.

6. wensdroom

wensdroom Fanatiek lid

18 okt 2012
    3.487
    1
    0
    heb wajong dus werk niet
    omg Lingewaard
    de ervaring met mijn nichtje is echt de enige die ik heb, en ons viel het echt mee. ze reed met ons mee en oma die ook mee ging was vergeten om de stoel van mijn nichtje bij haar ouders uit de auto te halen en omdat we toevallig de maxi cosi nog bij oma hadden staan mijn dochter die ook nog prima in de maxi cosi kan ( maar dus de cybex sirona als nieuwe stoel heeft omdat de mijn zusje binnenkort de maxi cosi weer nodig heeft) dus in de maxi cosi gezet en mijn nichtje van dus bijna 4 jaar in de cybex sirona. en wat ik la schreef dat paste nog prima. ze zat met de benen over elkaar dat wel maar ze zat er verder goed in. mijn nichtje is wel smal en licht maar dat heeft volgens mij niks te maken met wel of niet in de stoel passen.

maar betreft mijn eigen dochter zij is klein dus vermoed ook dat zij er ook zeker lang in zal kunnen als ze doorgroeit op de wijze zoals ze dat nu doet.

7. Ti87

Ti87 Bekend lid

12 apr 2012
    613
    0
    0
    #3727 Ti87, 4 mei 2014
    Laatst bewerkt: 4 mei 2014
    Bedankt voor jullie antwoorden. Vind het erg lastig. Vooral het veiligheidskussen van de sirona spreekt me erg aan bij voorwaarts vervoeren. De site van achterwaarts vervoeren ziet er handig uit. Ik ga daar eens rondkijken want zag ook de lengte van de stoelen erbij staan. Dat lijkt me beter dan het gewicht...

8. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Dat kussen is juist minder veilig dan een vijfpuntsgordel, ik zou gaan voor de max way die kan je van de achterbank af stellen voor meer beenruimte omdat die met gordelbevestiging is. En dan ben je tot 25 kg klaar en hij is stukken goedkoper :)

Heb zelf de Sirona heel tevreden en past hier precies over een jaar gaat de baby in de Sirona en S in een max-way kan het precies zo doorgeschoven worden :)

9. Ti87

Ti87 Bekend lid

12 apr 2012
    613
    0
    0
    #3729 Ti87, 4 mei 2014
    Laatst bewerkt: 4 mei 2014
    Waarom is dat minder veilig? Het vangt wel het lichaampje op bij naar voren klappen?

Nu kwam vriend net met het idee om een volvo stoel te nemen. We krijgen namelijk binnenkort een nieuwe auto dus misschien kunnen we wel wat regelen met de dealer :) En zag dat de volvo stoel de Romer multi tech 2 is. Alleen deze komt uit de test van ANWB van 2009 maar net voldoende. Weet niet of dat inmiddels veranderd is.

Wat handig dat je zo kan doorschuiven. Hier nog geen tweede op komst dus doorschuiven gaat waarschijnlijk niet lukken ;)

10. wensdroom

wensdroom Fanatiek lid

18 okt 2012
    3.487
    1
    0
    heb wajong dus werk niet
    omg Lingewaard

11. Petra in Zweden

Petra in Zweden Actief lid

14 mei 2013
    260
    0
    0
    NULL
    NULL

12. Kusjesmama

Kusjesmama Fanatiek lid

12 dec 2011
    2.662
    1
    36
    NULL
    NULL
    Ik denk dat je de MT2 vast wel gratis bij jullie nieuwe auto zou kunnen regelen ;) Ze geven ze ook uit zichzelf wel weg bij een nieuwe auto soms.
    Zou het zeker proberen :D Fijne stoel hoor!

Edit: Petra heeft al heel mooi uitgelegd dat je nooit naar een ANWB of Consumentenbond test e.d. moet kijken. Deze testen hebben weinig met veiligheid te maken.
    De MT2 is een goede stoel, niets mis mee en uiteraard minimaal 5x veiliger dan voorwaarts.

13. Petra in Zweden

14 mei 2013
    260
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb uiteindelijk nog wel dit gevonden, maar het bewuste filmpje waar je een auto over de kop ziet vliegen en het kind daarbij uit de stoel met zitkussen vliegt kan ik nog niet vinden. Wel in eerder geplaatste berichten op dit forum een link maar deze werkt niet meer. Hier nog wel informatie erover van Britax: Geschiedenis.
    Misschien heeft Kusjesmamma deze filmp ook ergens op haar site staan?

14. Kusjesmama

Kusjesmama Fanatiek lid

12 dec 2011
    2.662
    1
    36
    NULL
    NULL

Helaas in het Duits en Engels, maar erg interessant:

http://www.britax-roemer.de/auto-kindersitze/warum-5-punkt-gurt-britax-roemer/alle-fakten-und-zahlen-zum-5-punkt-gurt

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=370280416449147&set=a.282375891906267.1073741829.282362311907625&type=1&theater

Edit: ik zie dat het filmpje over het vangkussen er niet meer op staat.... vreemd!

15. Petra in Zweden

14 mei 2013
    260
    0
    0
    NULL
    NULL
    Vanuit Maxi-Cosi nog een aantal vragen beantwoord over waarom geen veiligheidskussens maar 5-punts gordels: (text gekopieerd van de facebooksite van rearfacing todlers), zie link Kusjesmamma.
    From their FAQ page: FAQ

-"When can we expect results from the international study on safety shields and booster seats ?
    Answer
    The research report is expected in the summer of 2014 and will be published by the United Nations."

-"Why can car seats with a safety shield get a high safety score from the STIWA/ADAC test that is used by local consumer associations ?
    Answer
    In the test of STIWA/ADAC a Q-type crash test dummy is used. These dummies do not measure the loads on the weaker lower abdomen area of the body since they do not have sensors in this area. Since this soft part absorbs significant load during the crash test but this load is not measured, the safety score that comes out of the test can be high."

-"Why does Maxi Cosi use a 5-point harness instead of a safety shield ?
    Answer
    A 5-point harness transfers crash forces from the seat to the child’s rigid body parts that can take high loads: shoulders and hips/pelvis bone. Test dummies are equipped with sensors that measure the forces applied to these rigid parts carefully and the limits of the forces that these body areas can withstand have been established. All car seats developed by Maxi Cosi are designed so that the forces are optimally distributed and that they remain within these limits.

It is not possible to measure the loads on the soft lower abdomen area, as the current crash test dummies are not equipped with sensors in this areas. Because the forces on the softer parts cannot be measured, Maxi Cosi chooses actively to not develop car seats with a restrain system that loads these parts.

Additionally, a 5-point harness makes sure that children remain in the safest position within the car seat (within the protective seat shell) during all types of car crashes and it gives a tailored fit to children of different sizes."

-"Why have the crash test dummies no sensors in the soft abdomen area ?
    Answer
    The technology has not yet advanced to such a degree that sensors can be added in this abdomen area part. The United Nations has assembled a Task Force consisting of international experts to conduct a research study that focusses on the measurement of the forces on the abdomen and deformations of the chest of the child by developing new sensors for the crash test dummies. Their objective is also to establish injury limits for the abdomen area and assess the overall risks for children."

-"Why has the roll-over test been modified in the car seat legislation ?
    Answer
    A car seat that passed ECE R44-04 legislation showed insufficient restraining capabilities during a simulated roll-over test. Crash tests by UTAC (independent testing organization for the automobile industry) have showed that after two full roll-overs, the dummy was ejected from a car seat with a shield systems. Even if crash tests do not exactly correspond to a real accident, this highlights that there are cases where a risk of ejection exists.

To prevent such ejection from a car seat, a more severe test has been added to the ECE R44-04 legislation in order to better reproduce roll-over crashes. This amendment has been active since December 2013. From now on, any car seat (new or modified) that passes the ECE R44-04 approval process will also have passed this stricter roll-over test."

16. Ti87

Ti87 Bekend lid

12 apr 2012
    613
    0
    0
    Wat een nuttige info! Mijn moeder vroeg nog van houd zo'n veiligheidskussen je kindje dan wel helemaal in de stoel maar nu blijkt dus dat dit ook niet het geval kan zijn. Zo wordt je wel een beetje misleid want je denkt dat het met veiligheidskussen het veiligste is omdat er overal ook van die plaatjes bij staan met goed testresultaat. Want de yuno komt ook goed uit de test (als winnaar geloof ik)en die heeft ook zo'n kussen.

De multi tech is dus eigenlijk alleen geschikt voor achterwaarts? Maar stel dat het achterwaarts vervoeren op den duur echt niet meer gaat, dan zullen wij dus een nieuwe stoel moeten kopen. Wij willen juist voor,- en achterwaarts zodat we toch de optie hebben om hem voorwaarts te vervoeren. Ik ben gewoon beetje angstig dat we zo'n dure stoel kopen en zoontje er snel niet meer in past of niet meer achteruit wil. Dan kunnen we hem altijd nog voorwaarts zetten maar dan moet de stoel voorwaarts ook wel veilig zijn natuurlijk. Wel fijn om te lezen dat de multi tech in Zweden wel populair is en jouw zoontje wat betreft lengte er ook nog in past. Ik kon deze stoel inderdaad niet vinden in de test omdat deze dus niet getest is.

Volgens de volvo catalogus is de stoel nu 345,- dus zou mooi zijn als we het met korting kunnen krijgen of beter nog gratis :D Maar ik kijk nog heel even naar de andere stoelen en dan maken we een keuze. Mijn vriend wordt onderhand een beetje gek van mijn getwijfeld want op elke stoel is wel iets aan te merken dus hakken maar gauw de knoop door ;)

Heel erg bedankt!

17. Petra in Zweden

14 mei 2013
    260
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mocht je de stoel voorwaarts willen gebruiken kan je de multi-tech ook voorwaarts gebruiken met 5-punts gordel (als autostoel zeg maar), daarna kan je hem als stoelverhoger gebruiken waar hij ook voor goed gekeurd is. Alleen voor dat laatste wordt hij in Zweden zelf afgeraden in vergelijking met andere stoelverhogers omdat de multi-tech zo zwaar is.
    Maar zoek je een stoel die zowel voor als achterwaarts kan is multi een goede optie en in jullie geval zou ik het mooi op een deal met de Volvo dealer gooien! :)

18. Stefanie78

Stefanie78 Fanatiek lid

7 jul 2010
    3.744
    1
    36
    Friesland
    Wij hebben de two way elite van britax, kan tot 25 kg achterwaarts en voorwaarts. Het is het enige stoeltje waarbij het harnas ook voorwaarts tot 25 gaat. Onze dochter is 1.02 en 17 kg en kan nog wel effe achterwaarts maar als ze ze voorwaarts moet/gaat kan ze tot 25 kg in het harnas blijven en dat vind ik een fij idee aangezien ze deze maand pas 3 wordt. Wij hebben hem in zweden bestelt, hijk is ook niet zo duur,

19. Username

Username Niet meer actief

Dames ik heb een vraag en hoop dat jullie me antwoord kunnen geven. Dochter zit sinds kort in de Axkid Kidzone. Tot nu toe altijd wakker want korte stukjes gereden.
    Morgen moeten we 2 uur rijden en overmorgen weer terug. Meestal doen we dat soort afstanden op de momenten dat zij slaapt. Ideaal. Nu staat de stoel redelijk rechtop want anders kan de bijrijdersstoel niet meer gebruikt worden. Schuiner hebben we geprobeerd maar dat lukt niet. In het midden van de achterbank lukt ook niet want dan kunnen de andere gordels achterin niet meer gebruikt worden omdat de stoel er op staat.
    Rechtop is op zich geen punt. Ze zit goed. Maar wat als ze in slaap valt? Ik denk dat haar hoofdje dan naar voren valt en heb altijd begrepen dat dat kwaad kan bij zulke kleintjes. Ze is nu 13 maanden. Kan het kwaad? Wat schatten jullie in? Anders betekent het dat ik achterin moet zitten, maar dat is eigenlijk niet echt een optie want ik word erg misselijk achterin.

20. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Hier gebeurd dat eigenlijk niet.. Gebruiken nooit de ligstand van onze Sirona..

Deel Deze Pagina