Achterwaarts gerichte autostoeltjes....

Discussie in 'Met je kind op pad' gestart door Melrose, 11 nov 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamavandave

mamavandave Fanatiek lid

25 nov 2012
    2.016
    1.327
    113
    Vrouw
    Verpleegkundige
    NULL
    Heb ze gewoon bij carseat.se besteld, omdat ik de tether straps ook daar moet halen, die verkopen ze volgens mij niet los in nl. Overigens kon ik die ringen ook nergens vinden in nl... Manlief is ervan overtuigd dat hij het zelf kan ja... Het klinkt simpel, je draait de bouten los waarmee de rails van de bestuurdersstoel aan de bodem zit en daar komen ze tussen... Bouten er weer in en aandraaien en dan zou het klaar moeten zijn...

2. Kusjesmama

Kusjesmama Fanatiek lid

12 dec 2011
    2.662
    1
    36
    NULL
    NULL
    Thanks Mamavandave. Lijkt me ook erg handig die ringen.

Want... ja dames... heel waarschijnlijk (ik slaap er nog even een nachtje of 2 over ;) ) heb ik mijn keuze EINDELIJK gemaakt.

Jullie raden nooit wat die keuze zal zijn :p Ik houd het nog even voor me totdat het definitief is :D

3. ukkie89

ukkie89 Fanatiek lid

26 okt 2011
    1.541
    0
    36
    Vrouw
    Ergens in het midden
    Klopt het dat dit ook verplicht word in Nederland? Zoiets hoorde ik van me schoonvader maar kan er niet echt iets over terug vinden.

4. Kusjesmama

Kusjesmama Fanatiek lid

12 dec 2011
    2.662
    1
    36
    NULL
    NULL
    Wat is i-Size?

i-Size is een nieuwe standaard voor autostoeltjes, die de komende jaren naast de huidige veiligheidsnorm R44 zal bestaan. De grote veranderingen zijn dat i-Size vervoer in achterwaartse rijrichting verplicht maakt voor kinderen tot 15 maanden, dat alle autostoeltjes uitgerust moeten zijn met ISOFIX en de introductie van een zijwaartse aanrijdingtest. i-Size zal het voor ouders makk...elijker maken om het juiste kinderstoeltje te kiezen en te installeren en zal reizen voor kinderen nog veiliger maken.

Waarom wordt het voor ouders makkelijker om het juiste autostoeltje te kiezen?

i-Size is gebaseerd op de leeftijd en de lengte van het kind in plaats van het gewicht. Die keuze werd gemaakt op basis van recente gegevens over de huidige behoeften van kinderen. Daarnaast wordt het voor ouders zo ook makkelijker om het juiste autostoeltje te kiezen.
    Bovendien zal het nog duidelijker zijn of het kinderstoeltje geschikt is voor uw auto, door middel van universele keuring en gemeenschappelijke labels in de auto en op het autostoeltje.

Waarom is i-Size veiliger?

i-Size autostoeltjes moeten verplicht ISOFIX-compatibel zijn vervoer in de achterwaartse rijrichting bieden voor kinderen tot 15 maanden. Een achterwaarts gericht autostoeltje is de veiligste manier om uw kind de eerste maanden te vervoeren, in bijzonder om hoofd- en nekletsels te voorkomen. Als uw kind ouder is, mag u uw kind zowel in een autostoeltje met achterwaartse of voorwaartse rijrichting vervoeren. ISOFIX vermindert bovendien verkeerd gebruik aanzienlijk, iets wat nog steeds de hoofdoorzaak is van onjuist geïnstalleerde autostoeltjes.
    De nieuwe standaard houdt ook rekening met zijwaartse aandrijdingen.

Welke gevolgen heeft dit voor mij?

Zodra de eerste i-Size-gekeurde autostoeltjes op de markt komen, hebben ouders de keuze uit een autostoeltje dat voldoet aan de R44- of aan de i-Size-norm.
    Waarom is deze nieuwe standaard nodig?
    Kinderveiligheid is enorm vooruit gegaan, maar er zijn nog steeds veel kinderen die omkomen of zwaar gewond raken in verkeersongelukken. Een van de hoofdredenen is dat autostoeltjes nog vaak verkeerd gebruikt worden of dat ouders een autostoeltje kiezen dat niet geschikt is voor hun kind.
    i-Size helpt ouders om het juiste autostoeltje te kiezen voor hun kind.

Vanaf wanneer geldt de nieuwe standaard?

Vanaf juni 2013 kunnen producenten van autostoeltjes hun producten laten keuren. Vanaf eind 2013 zijn ook de eerste autostoelen met i-Size-keuring beschikbaar, in de loop van 2014 groeit deze beschikbaarheid nog meer. De huidige norm ECE R44 zal waarschijnlijk tot 2018 naast de nieuwe standaard blijven bestaan.

Deze informatie is afkomstig van Britax Roemer.

5. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Wel isofix en een station, ruimte zat :)

6. mamavandave

mamavandave Fanatiek lid

25 nov 2012
    2.016
    1.327
    113
    Vrouw
    Verpleegkundige
    NULL
    Dan heb je een hoop keus! ;) Ik zou eens naar de axkid mini kijken, deze is tot 25 kilo, maar installatie is zonder isofix. En naar de klippan Triofix, deze is tot 36 kilo en wel met isofix. Zelf ga ik het liefst voor een stoel die minstens tot 25 kilo kan, dus voor mij vallen bijvoorbeeld de cybex sirona en hauck varioguard af, net als de max fix. Deze drie zijn wel alledrie met isofix, maar zijn tot 18 kilo.

7. Miekjepiekje

Miekjepiekje Bekend lid

29 dec 2011
    696
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wij zijn er bijnaaa uit, het wordt waarschijnlijk de Max Way.
    Nog even drie vraagjes aan de experts hier:D
    -Mijn auto staat niet op de autolijst (een 2 deurs opel corsa uit 2000), kan ik de MAx Way dan wel veilig gebruiken?
    - Ik wil de stoel op de voorstoel zetten, dus dan heb ik van die ringen nodig voor de tether straps (toch?). Kun je die gewoon in de vloer bevestigen? Of moet ik daarvoor langs de autogarage?
    - Bij mijn man komt de stoel wel op de achterbank, heb ik dan ook van die ringen nodig? Of maak je die straps dan aan de voorstoel vast? Ik kan het op de filmpjes niet echt zien.

Ik wilde ook nog even zeggen dat ik erg blij ben dat ik dankzij jullie op de hoogte ben van achterwaartse autostoelen! :) :)

8. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Zit er geen Airbag voorin bij die nieuwere Corsa's? Weet zo niet of die uit kunnen? Sorry als je hier al aan gedacht had :)

9. ukkie89

ukkie89 Fanatiek lid

26 okt 2011
    1.541
    0
    36
    Vrouw
    Ergens in het midden
    Ik zit erover te denken om de BeSafe iZi Combi Isofix X3 aan te schaffen. Heeft er iemand hier al ervaring mee?
    En lees dat er bij sommige nog een extra steun of bepaalde ringen bij besteld moeten worden. Heb dat bij de Besafe niet bij zien staan neem aan dat dit dan ook niet nodig is?

10. Kusjesmama

Kusjesmama Fanatiek lid

12 dec 2011
    2.662
    1
    36
    NULL
    NULL
    Niet alle auto's staan op de voertuigenlijst. Je kunt even mailen met carseat.se of langsgaan in Drachten bij BabyPlanet. Dan kun je ook passen.

Bevestigingsringen tether straps voor voorin de auto weet ik niet...
    Bevestigingsringen achterin komen tussen de rails van de voorstoel. Maar je kunt ze ook aan de onderkant van de voorstoel vastmaken. Ringen lijken me wel fijner en ook veiliger omdat er dan niks mee kan gebeuren, zoals klem komen te zitten tussen de rails. Kosten 13 euro bij carseat.se die ringen.

Fijn dat je waarschijnlijk een keuze hebt gemaakt :) :)
    Bestel je hem via internet of ga je naar Drachten?

11. Kusjesmama

Kusjesmama Fanatiek lid

12 dec 2011
    2.662
    1
    36
    NULL
    NULL
    Die ringen zijn niet noodzakelijk maar volgens mij krijg je ze bij de Besafe erbij :)

Edit: volgens mij zijn hier geen bezitsters van een Besafe. Lijkt mij een erg goede stoel. Enige nadeel dat ik wel eens lees is dat hij in verhouding tot andere stoelen vrij veel ruimte inneemt.

12. Kusjesmama

Kusjesmama Fanatiek lid

12 dec 2011
    2.662
    1
    36
    NULL
    NULL
    Zelf heb ik het liefst een stoel die tot 25 kg. achterwaarts gebruikt kan worden.
    Dit is tot ca. 5,5 jaar i.p.v. ca. 3,5 jaar bij een stoel die tot 18 kg. achterwaarts gebruikt kan worden.

13. ukkie89

ukkie89 Fanatiek lid

26 okt 2011
    1.541
    0
    36
    Vrouw
    Ergens in het midden
    Dankjewel voor je reactie:)
    Heb net nog eens zitten kijken maar hij komt als redelijk uit de test van de ANWB. Dus ga nog even verder kijken. Moeilijk hoor.:(
    Welke keus had jij nu gemaakt?:p

14. Kusjesmama

Kusjesmama Fanatiek lid

12 dec 2011
    2.662
    1
    36
    NULL
    NULL
    Kijk alsjeblieft niet naar de ANWB test of de test van de Consumentenbond... die testen veel minder uitgebreid en ze testen niet achterwaarts! De Besafe combi kan ook voorwaarts worden gebruikt en zo hebben ze hem getest.

De Swedish Plus Test is de allerstrengste test ter wereld en zij test ook specifiek op de belasting van de nek wat het allerbelangrijkst is voor de veiligheid van een autostoel. De ANWB en Consumentenbond testen daar helemaal niet op.
    Er zijn maar een handje vol stoelen die de strenge Zweedse test doorstaan, en daar is de Besafe er 1 van! Het is een uiterst veilige stoel :)

Als je nog meer opties wilt overwegen, laat dan even weten wat voor eisen je hebt voor een stoel (isofix, gordel, hoeveelheid ruimte, tot hoeveel kg. enz.) of kijk eens op mijn FB pagina voor een overzicht van een aantal stoelen.

15. ukkie89

ukkie89 Fanatiek lid

26 okt 2011
    1.541
    0
    36
    Vrouw
    Ergens in het midden
    Ok dankjewel dan ga ik er nog even over nadenken;)
    Ik heb isofix dus het liefst wil ik een autostoeltje wat daar op past. En tot ongeveer 4-6 jaar.

16. Kusjesmama

Kusjesmama Fanatiek lid

12 dec 2011
    2.662
    1
    36
    NULL
    NULL
    Isofix mag maar gebruikt worden tot 18 kg. Een groter gewicht mag die bevestiging niet dragen.
    Daarom zijn de meeste stoelen met isofix bevestiging maar tot 18 kg.

Er zijn wel stoelen die je met zowel isofix als gordel kunt gebruiken tot 25 kg. Vanaf 18 kg. is de bevestiging dan met de gordel.
    Dit zijn de Axkid Kidzofix en de Klippan Triofix (zelfs tot 36 kg. te gebruiken).
    Maar de Triofix moet vanaf 18 kg. voorwaarts worden gebruikt.
    Dus als je een stoel wilt die tot 25 kg. achterwaarts kan worden gebruikt en tot 18 kg. met isofix kan worden bevestigd, is de enige optie de Axkid Kidzofix.

Isofix bevestiging is niet veiliger dan een bevestiging met gordel (wel voor een groep 2/3 verhoger, maar dat is een heel ander verhaal). De installatie is wel makkelijker en je kunt het in principe niet fout doen.

Ik wilde eerst ook graag een stoel met isofix bevestiging omdat ik dat nu eenmaal in m'n auto heb en het me in eerste instantie het beste gevoel gaf. Nu ik me er uitgebreid in heb verdiept, kies ik voor een stoel met gordelbevestiging die tot 25 kg. achterwaarts kan.
    In deze categorie heb je ook veel meer keuze.

17. Kusjesmama

Kusjesmama Fanatiek lid

12 dec 2011
    2.662
    1
    36
    NULL
    NULL
    Nu ik al een gedeelte heb verklapt, dat het dus geen isofix bevestiging wordt...kan ik ook wel laten weten dat wij waarschijnlijk voor de Britax Max-Way gaan :)
    Dinsdag gaan we naar Drachten om te kijken of hij voldoet.
    Anders is de Axkid Minikid nog een optie.

18. Melrose

Melrose Fanatiek lid

26 jun 2011
    1.601
    14
    38
    Flevoland
    Leuk! Laat vooral weten wat je bevindingen zijn, ik ben erg benieuwd want ik zit ook aan deze stoel te denken. Ik begreep dat hij praktisch is omdat hij vrij compact is. En mooi geprijsd.

19. Melrose

Melrose Fanatiek lid

26 jun 2011
    1.601
    14
    38
    Flevoland
    Oh wacht, ik dacht dat de Max Way WEL Isofix had? Of is het optioneel?

20. Kusjesmama

Kusjesmama Fanatiek lid

12 dec 2011
    2.662
    1
    36
    NULL
    NULL
    Max-Way heeft geen isofix bevestiging.
    De Max-Fix wel, maar die kan maar tot 18 kg. gebruikt worden.

Deel Deze Pagina