Achterwaarts gerichte autostoeltjes....

Discussie in 'Met je kind op pad' gestart door Melrose, 11 nov 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kusjesmama

Kusjesmama Fanatiek lid

12 dec 2011
    2.662
    1
    36
    NULL
    NULL
    Leuk te horen :)
    Het is idd een heel dom argument dat ze niks zouden zien... ze zien juist meer :)
    Voorin lijkt mij ook gezellig.

2. Kusjesmama

Kusjesmama Fanatiek lid

12 dec 2011
    2.662
    1
    36
    NULL
    NULL
    Leuk! Best kans dat je hem morgen al hebt denk ik.

Ik verwacht de mijne ongeveer donderdag. Kijk er ook erg naar uit :)

3. Lycka

Lycka Fanatiek lid

10 jan 2012
    1.118
    0
    0
    Zweden
    Ik was van plan om de MC Tobi van de oudste straks voor de jongste te gebruiken, maar ik krijg nu al last van mijn geweten.
    Die stoel ziet er nog prima uit en we rijden maar weinig met de auto. En die achterwaartse stoelen zijn echt gruwelijk duur.
    Daarnaast rijdt er hier niet zoveel verkeer en is de kans op een aanrijding van achteren dus minder groot.
    Maar ja, m'n geweten...
    Ik denk dat ik mijn man maar laat beslissen ;)

4. mamavandave

mamavandave Fanatiek lid

25 nov 2012
    2.016
    1.327
    113
    Vrouw
    Verpleegkundige
    NULL
    Laat hem de crashtest maar zien, van een voorwaartse en achterwaartse stoel. En ook jullie hebben kans op een ongeluk. Wij wonen in friesland, hier is ook weinig verkeer en we gebruiken de auto 1x per week of minder, maar toch... Je zult altijd zien dat jij net die ene keer de pineut bent.

Je kunt je tobi op marktplaats zetten, daar kun je nog wel wat voor krijgen en achterwaartse stoelen kun je al vanuit zweden laten komen voor onder de 300euro!

5. Lycka

Lycka Fanatiek lid

10 jan 2012
    1.118
    0
    0
    Zweden
    Precies daarom knaagt mijn geweten ook. Kinderen zijn toch je dierbaarste bezit.

Ik woon trouwens in Zweden, dus de aanschaf is eenvoudig.

6. Kusjesmama

Kusjesmama Fanatiek lid

12 dec 2011
    2.662
    1
    36
    NULL
    NULL
    De kans op een aanrijding heb je overal helaas. De meeste ongevallen gebeuren vlak bij huis tijdens korte ritjes.

Frontale en zijwaartse aanrijdingen komen het meest voor (96% van de ongevallen) en zijn het meest gevaarlijk.
    Tijdens deze ongevallen is je kind meer dan 500% beter beschermd in een achterwaartse stoel dan in een voorwaartse.

Zoals Mamavandave al zei, er zijn stoelen die je incl. verscheping vanuit Zweden voor minder dan 300 euro thuis hebt en die meegaan tot ca. 6 jaar.

Ik heb inmiddels al zoveel gelezen over achterwaarts vervoeren dat mijn geweten gek zou worden als ik m'n meisje in een voorwaartse stoel zou zetten...
    Ik zou de Tobi op MP zetten en een achterwaartse stoel halen. Maar jullie zijn degenen die een beslissing moeten nemen waar jullie achter staan ;)

7. Kusjesmama

Kusjesmama Fanatiek lid

12 dec 2011
    2.662
    1
    36
    NULL
    NULL
    Je woont in Zweden? Ik dacht het in Zweden de normaalste zaak van de wereld was je kind zo lang het kan achterwaarts te vervoeren :(

8. Lycka

Lycka Fanatiek lid

10 jan 2012
    1.118
    0
    0
    Zweden
    Toen ik de Tobi kocht woonde ik nog in NL.
    Hier zijn inderdaad bijna alleen achterwaartse stoelen te koop.

Denk ook niet dat ik mijn Tobi hier makkelijk kan slijten ;)

Ik ga het er met mijn man over hebben.

9. mamavandave

mamavandave Fanatiek lid

25 nov 2012
    2.016
    1.327
    113
    Vrouw
    Verpleegkundige
    NULL
    Woon je daar al lang? Ik wist niet eens dat je daar voorwaartse stoelen kon krijgen! Zweden is ons favo vakantieland, maar mijn zoontje was al voor de vakantie uit de maxi cosi, anders hadden we m ook ter plekke gekocht. Maar kijk eens op carseat.se, die hebben behoorlijk wat keus.

En je kunt de tobi altijd nog meenemen of meegeven aan familie die langskomt, en m dan hier laten verkopen via mp

10. Kusjesmama

Kusjesmama Fanatiek lid

12 dec 2011
    2.662
    1
    36
    NULL
    NULL
    Hier in NL is het bijzonder als je een achterwaartse vervolgstoel hebt, in Zweden is het raar als je een voorwaartse hebt haha.

Al zou je man geen gewetensbezwaren erbij hebben en jij wel, dan nog zou ik jouw geweten volgen.
    Stel dat je een ongeval krijgt en je kindje is zwaar gewond of erger, ben jij degene die er last van heeft omdat je wist dat het veiliger was.

11. Lycka

Lycka Fanatiek lid

10 jan 2012
    1.118
    0
    0
    Zweden
    @Mamavandave, ik woon hier nu bijna 2 jaar.

@Kusjesmama, ik denk dat mijn (een echte Zweed) dan wel een achterwaartse stoel wil kopen. Geld speelt voor hem niet zo'n rol. Ik ben de zuinige hollandse :p
    Misschien kunnen we een 2ehands kopen van een betrouwbare en bekende eigenaar.

12. Kusjesmama

Kusjesmama Fanatiek lid

12 dec 2011
    2.662
    1
    36
    NULL
    NULL
    Dat is een goede optie lijkt me. Enne... ik zou het heel gek vinden als jouw man als echte Zweed een voorwaartse stoel zou willen ;)
    Dat kan ik me echt niet voorstellen ;)

13. mamavandave

mamavandave Fanatiek lid

25 nov 2012
    2.016
    1.327
    113
    Vrouw
    Verpleegkundige
    NULL
    Leuk! Welk deel van Zweden wonen jullie? Hebben ze in zweden niet een soort marktplaats? Kan me idd voorstellen als je daar zelf woont, je wat gemakkelijker iets tweedehands vindt!

14. Lycka

Lycka Fanatiek lid

10 jan 2012
    1.118
    0
    0
    Zweden
    Ik woon in Västernorrland, vrij noordelijk dus in Zweden, in het gebied Höga Kusten wat op de werelderfgoedlijst staat.

Er bestaat hier ook wel een marktplaats, maar dan weet je niet wat er met een stoel gebeurd is. Dan koop ik er liever een van een bekende of nieuw.

Ik had gewoon in mijn hoofd dat een tweede kindje goedkoper zou zijn. De dure spullen hadden we immers al. Maar de nederlandse kinderwagen bleek al snel niet opgewassen tegen de zweedse wegen en de zweedse winters, dus een andere, oerdegelijke, wagen gekocht. En dan misschien een andere autostoel...
    Maar goed, eerst maar eens horen hoe mijn man er over denkt.

15. mamavandave

mamavandave Fanatiek lid

25 nov 2012
    2.016
    1.327
    113
    Vrouw
    Verpleegkundige
    NULL
    Dat is het volgende op ons lijstje. We hebben nu zuid zweden gehad en midden zweden, aan de kant van Stockholm, zeg maar van het rechtse grote meer midden in zweden, tot de oostkust en dan tot aan Stockholm, hoger zijn we nog niet geweest en dat komt de volgende keer dus, gaan we weer stukje hoger! Was wel leuk afgelopen zomer, we pasten er helemaal bij met onze stoel! Wij hebben m dus uit zweden laten komen.

Je kunt het ook zo zien, je koopt nu een stoel die waarschijnlijk tot een jaar of zes mee gaat, als je er 1 neemt tot 25kilo. Je krijgt dus echt waar voor je geld. Je hoeft niet na de groep 1/2 nog weer een nieuwe te kopen.... En ik vind ongeveer 260euro (zoveel is de britax high way bij carseat.se) nog best meevallen. Zeker voor iets wat zolang meegaat. Een gemiddelde kinderwagen is drie keer zo duur en gaat stuk minder lang mee.

Wij moeten sowieso een tweede achterwaartse stoel omdat we ze zo dicht op elkaar hebben dat de eerste echt nog niet zonder stoel kan (die is net geen twee als ik straks beval). Dus wij hebben de kosten voor een autostoel sowieso twee keer...

16. Lycka

Lycka Fanatiek lid

10 jan 2012
    1.118
    0
    0
    Zweden
    Ik woon nog zo'n 500km boven Stockholm, aan de oostkust. Zeker de moeite waard voor een vakantie.

Mijn man zei: we hebben toch een goede autostoel? En je weet toch niet hoe je botst.
    Dusssss. We hebben nog heel wat nachtjes om er over te slapen.

17. Kusjesmama

Kusjesmama Fanatiek lid

12 dec 2011
    2.662
    1
    36
    NULL
    NULL
    Meen je dat nou? Ben echt met stomheid geslagen haha!

Bij frontale en zijwaartse aanrijdingen (dit zijn 96% van de ongevallen) is achterwaarts vervoeren meer dan 500% veiliger.
    In de 4% van achterwaartse aanrijdingen maakt het in principe niet uit hoe het kind zit, alleen zit een kind dat achterwaarts reist verder bij de achterruit vandaan met het hoofd. Dit kan (zeker bij kleine auto's) toch een voordeel zijn voor achterwaarts.

Er zijn in Zweden niet eens voorwaarts gerichte stoelen te koop. De mensen vervoeren daar al 48 jaar hun kinderen achterwaarts. Kan er echt niet bij dat jouw man als Zweed zo'n opmerking maakt :$

Weet je waarom het precies veiliger is? Lees anders eens op mijn FB pagina wat info. (Zie onderschrift.)
    Toen ik hier voor het eerst over las, was ik gelijk overtuigd. Heb geen moment meer getwijfeld.
    Het gaat niet om een paar procentjes verschil maar om meer dan 500% Dat is een belachelijk groot verschil.

18. kleinepien

kleinepien Fanatiek lid

1 mrt 2013
    1.363
    1.416
    113
    Vrouw
    Oost-Groningen
    #838 kleinepien, 12 mrt 2013
    Laatst bewerkt: 12 mrt 2013
    Ik lees nu al een paar topics over de veiligheid van achterwaarts gerichte autostoeltjes. Klinkt allemaal prima en veilig enz. Maar ik kan nog steeds nergens een plaatje vinden van hoe een kind dan moet zitten, qua beenruimte.
    Ik ben ik het rijke bezit (kuch) van een Fiat cinquecento, knap kereltje die me daar een peuter+ stoel achterwaarts in weet te proppen... :D Sowieso, als het kind (want op zich zijn die beentjes nog tamelijk flexibel natuurlijk) dan achterwaarts in de auto zit, dan zit ie dus met zn voeten op de bank of tegen de rugleuning? Dat zal voor mijn fiatje niet zo'n ramp zijn, maar voor een nieuwere auto (bijv. van de zaak, die ook prive gebruikt wordt) zit je daar toch ook niet op te wachten, steeds die voeten tegen de rugleuning?

Dus ik zie, ondaks de bewezen veiligheid, toch wat praktische bezwaren (en dan noem ik de prijzen nog niet eens). Iemand plaatjes/info die me overtuigen? (en jaaaaaaaa, ik weet wel dat 'veiligheid boven alles' gaat, maar ik bekijk alles graag wat relatiever. Ik word namelijk niet dagelijks aangereden, en als dat zou gebeuren, zit een voorwaarts kindje nog altijd in een stoeltje, in de gordel...)

19. Kusjesmama

Kusjesmama Fanatiek lid

12 dec 2011
    2.662
    1
    36
    NULL
    NULL
    Zie mijn onderschrift ;) Daar vind je o.a. foto's.
    Lees en kijk rustig eens rond.
    Heb je vragen, stel ze gerust :)

Voorin de auto zou een goede optie zijn. Is heel veilig en nog gezellig ook.

20. mamavandave

mamavandave Fanatiek lid

25 nov 2012
    2.016
    1.327
    113
    Vrouw
    Verpleegkundige
    NULL

De beentjes raken ze wel kwijt, lukt mijn kind prima. Wat betreft voetjes op de leuning, er zijn hoezen te krijgen die je over de achterbank doet zodat deze niet vies wordt.

Je koopt overigens al een stoel vanaf 260euro, dat vind ik niet schokkend duur. De nieuwe Nuna maxi cosi van pepp die je maar hooguit 1,5 jaar gebruikt kost met base al meer dan 300euro.... En een achterwaartse stoel kun je 4 tot 6 jaar mee doen...

Deel Deze Pagina