Achterwaarts gerichte autostoeltjes....

Discussie in 'Met je kind op pad' gestart door Melrose, 11 nov 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kusjesmama

Kusjesmama Fanatiek lid

12 dec 2011
    2.662
    1
    36
    NULL
    NULL
    N.a.v. je toevoegingen nadat ik mijn vorige berichtje al had gepost:

Je kunt een stoelhoes krijgen voor over je stoel, daarmee voorkom je dat de stoel vies wordt.

Een ongeluk zit in een klein hoekje. De meeste ongevallen gebeuren vlak bij huis tijdens een kort ritje...

Een kindje dat voorwaarts vervoerd wordt, krijgt bij een frontale aanrijding een klap dat gelijk is aan een gewicht van ca. 300-320 kilo op zijn nek. Aangezien het skelet van kinderen nog voor een groot deel uit kraakbeen bestaat, kan de ruggengraat zo'n klap niet aan. In het ergste geval rekt de nek zover uit dat de ruggengraat knapt en je kind 'intern onthoofd' wordt.

Een kind dat achterwaarts vervoerd wordt, krijgt ipv 300-320 kilo slechts ca. 50-60 kilo aan kracht op zijn nek.

Meer hierover kun je lezen op m'n FB pagina.

2. kleinepien

kleinepien Fanatiek lid

1 mrt 2013
    1.363
    1.416
    113
    Vrouw
    Oost-Groningen
    Ik heb inderdaad even op je fb-pagina gekeken en in mijn autootje zou dat dus inderdaad uitdraaien op de passagiersstoel.
    Toch denk ik dat ik nog niet helemaal 'klaar' ben voor die overgang van vooruit naar achteruit. Ik kan niet zo goed tegen 'wat als...' dingetjes. Zoals ik al gewijzigd had in mijn vorige post: de kans dat je een ongeluk krijgt met je kindje in de auto, is er altijd, maar de keren dat het daadwerkelijk gebeurt zijn vele malen kleiner. En dan nog zit het kindje in een tot op heden goedgekeurde stoel, in een gordel. Ik snap wel dat onderzoeken hebben aangetoond dat achterwaarts veiliger is, maar over tig jaar worden er vast weer nieuwe onderzoeken gedaan waar uitkomt dat een driedubbelgedraaide zijplaatsing het beste werkt. Ofzo. Er zullen steeds weer nieuwe onderzoeken zijn die andere inzichten opleveren. Dus hoe dan ook doen we het steeds fout.
    We kunnen het wel 'zo goed mogelijk, met de op dit moment aanwezige kennis' proberen te doen, maar dan blijft in het achterwaarts geplaatste geval -voor mij- de prijs nog steeds een obstakel.
    Maar goed, tegen de tijd dat het verplicht is, zullen we hier in NL vast ook wel wat goedkopere (tweedehands) achterwaartse stoelen op de markt hebben, hoop ik.

3. Kusjesmama

Kusjesmama Fanatiek lid

12 dec 2011
    2.662
    1
    36
    NULL
    NULL
    Af en toe staan er tweedehands stoelen op MP, helaas nog niet zoveel.

De ontwikkelingen gaan steeds verder inderdaad. Gelukkig maar, want ik zou m'n kind niet graag meer in een reiswieg vervoeren op de achterbank zoals men dit 'vroeger' deed.
    Deze ontwikkelingen zullen ook altijd door blijven gaan om de veiligheid zo optimaal mogelijk te hebben/krijgen om onze kinderen zo goed mogelijk te beschermen.

4. mamavandave

mamavandave Fanatiek lid

25 nov 2012
    2.016
    1.327
    113
    Vrouw
    Verpleegkundige
    NULL
    In Zweden wijzen testen al 48jaar lang uit dat achterwaarts veiliger is, dus zie dat niet ineens veranderen in de komende jaren.

Ik ben juist allergisch voor opmerkingen zoals jij nu maakt. De kans op een ongeluk is klein.... Ja, maar het zal jou maar net over komen. Er zijn vast meer dingen die je laat, of juist doet, omdat ze schadelijk kunnen zijn. Ook al is de kans klein. Je betaalt ook elke maand je verzekering tegen brand, diefstal en andere schade aan je huis. Terwijl de kans dat er bij jou een keer wordt ingebroken niet zo groot is. Waarom is dat dan anders met je kind??

En nogmaals, ik vind 260euro wel meevallen, wat bijvoorbeeld de high way kost. Durf te wedden dat jouw kinderwagen bijvoorbeeld duurder was, en misschien heb je een maxi cosi met base, dan zit je er ook al aan. Waarom mag dat wel veel geld kosten, maar een veilige autostoel niet?

En ja, vooorwaartse stoelen kun je ook goedkoop krijgen. Maar je kunt ook een kinderwagen voor een paar tientjes kopen, of je kinderkamer voor een schijntje via marktplaats, maar die kopen de meeste mensen wel nieuw voor honderden euro's. Maar een veilige autostoel van nog geen 300euro is teveel...

5. Bikerbaby

Bikerbaby Actief lid

20 nov 2012
    115
    0
    0
    NULL
    NULL
    Het leven met de gevolgen van een auto ongeluk is veel zwaarder en duurder dan een achterwaartse autostoel. Een aangepaste stoel voor een gehandicapt (verlamd) kind kost alleen al rond de duizend euro....

Door het geven van borstvoeding en het gebruik van wasbare luiers heb ik genoeg bespaard om achterwaartse stoelen te kopen ;)

En je kunt natuurlijk denken dat je zelf de beste chauffeur bent maar ik ben al 1x vanachter aangereden (besruurder remde te laat), 1x in de zijkant geraakt doordat degene die inhaalde tegemoetkomend verkeer over het hoofd gezien had en 1x de vangrail geraakt bij gladheid/sneeuwchaos... (toen reed mijn partner).
    2x was er dus een ander schuld en 1x lag het aan het weer.....
    (Gelukkig maar 1x met kind in de auto)
    Ik zou na het lezen over de voordelen van achterwaartse stoelen niet voor voorwaarts kunnen kiezen. Hoe kan je die keuze ooit tegenover je kind verantwoorden?

6. Kusjesmama

Kusjesmama Fanatiek lid

12 dec 2011
    2.662
    1
    36
    NULL
    NULL
    Ukkie: heb je je stoel al?

Die van mij is nu in Duitsland, Hamburg. Leuk om te volgen :)

7. ratatosk

ratatosk VIP lid

16 mrt 2010
    5.429
    5
    0
    Onze tweede x3 staat in de auto :) leuk :)
    De eigenaar van babyplezier maakte nog een foto van mijn twee jongens naast elkaar, hij vond het zo leuk.

8. Kusjesmama

Kusjesmama Fanatiek lid

12 dec 2011
    2.662
    1
    36
    NULL
    NULL
    Nice :) Zal een mooi gezicht zijn idd :)

9. mamavandave

mamavandave Fanatiek lid

25 nov 2012
    2.016
    1.327
    113
    Vrouw
    Verpleegkundige
    NULL
    Is jouw jongste nu al over? Met 7mnd?

10. Bikerbaby

Bikerbaby Actief lid

20 nov 2012
    115
    0
    0
    NULL
    NULL
    Met de combi x3 kan dat.. ik zou pas overgaan als het kind zelf kan zitten maar het is een 0-18kg stoel die volgens HTS besafe vanaf 6 maanden gebruikt kan worden.

11. mamavandave

mamavandave Fanatiek lid

25 nov 2012
    2.016
    1.327
    113
    Vrouw
    Verpleegkundige
    NULL
    Ah oke, dat wist ik niet!!

12. ukkie89

ukkie89 Fanatiek lid

26 okt 2011
    1.541
    0
    36
    Vrouw
    Ergens in het midden
    :D Hij is binnen !!!
    Hij ziet er echt mooi uit. Nu manlief binnenkort aan het werk zetten ben erg benieuwd hoe het er in de auto uitzie en hoe ons meiske het vind:)

13. Kusjesmama

Kusjesmama Fanatiek lid

12 dec 2011
    2.662
    1
    36
    NULL
    NULL
    Leuk!!! Die van mij is er ook :) Hij is idd errug mooi.
    Ik moet ook eerst even tijd hebben om hem in de auto te zetten.
    Heb m'n meisje er al wel even in gehad.

14. ukkie89

ukkie89 Fanatiek lid

26 okt 2011
    1.541
    0
    36
    Vrouw
    Ergens in het midden
    Jeej wat fijn dat jij hem ook al heb:D
    Wat voor kleur had je nu?

15. Kusjesmama

Kusjesmama Fanatiek lid

12 dec 2011
    2.662
    1
    36
    NULL
    NULL
    Chili Pepper: rood.

16. ratatosk

ratatosk VIP lid

16 mrt 2010
    5.429
    5
    0
    Ja inderdaad, ik heb zelfs begrepen dat hij vanaf de geboorte kan? Ik zelf vind ook dat de kleine goed moet kunnen zitten en aangezien mijn zoon al staat kan het wel ;)
    Wel alleen in de slaapstand. Dat vind ik een prettiger idee.

Zoon is overigens morgen acht maanden.

17. Bikerbaby

Bikerbaby Actief lid

20 nov 2012
    115
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wow! Nu al staan? Wat knap!

Hij is officieel goedgekeurd voor gebruik vanaf de geboorte. .. maar de houding is voor een newborn niet echt plat genoeg dus zou dat niet aanraden :)

Wel een fijne stoel! Mooi & veel beenruimte!
    Wat voor auto heb je? Past er nog iemand tussen/naast de 2 stoelen?

18. ratatosk

ratatosk VIP lid

16 mrt 2010
    5.429
    5
    0
    Nee hè het is echt een zithouding. Ik zou er geen pasgeborene inzetten.
    We hebben een Peugeot 307 station. Er past nog wel een klein kontje tussen maar een maxi cosi niet. Dat wordt nog wat met onze derde straks.. Als kraamcadeau maar een nieuwe auto vragen dan?

19. mamavandave

mamavandave Fanatiek lid

25 nov 2012
    2.016
    1.327
    113
    Vrouw
    Verpleegkundige
    NULL
    Haha oneerlijk he!!! Idd, als je drie kids wilt, moet je vaak toch een nieuwe auto. Neemt de combi X3 veel ruimte in, in de auto? En is die zwaar?

20. ukkie89

ukkie89 Fanatiek lid

26 okt 2011
    1.541
    0
    36
    Vrouw
    Ergens in het midden
    Heb jij er straps en die ringen bij gekregen ik niet namelijk:(

Deel Deze Pagina