Achterwaarts gerichte autostoeltjes....

Discussie in 'Met je kind op pad' gestart door Melrose, 11 nov 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kusjesmama

Kusjesmama Fanatiek lid

12 dec 2011
    2.662
    1
    36
    NULL
    NULL
    Hier kun je zien dat een groter kindje ook voorin zou kunnen:

Skoda.jpg

2. Chebu

Chebu VIP lid

17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    #882 Chebu, 16 mrt 2013
    Laatst bewerkt: 16 mrt 2013
    Wij hadden de stoelen idd ook zo op de foto. Maar mijn grote kind van 4 zat duidelijk niet comfortabel. Plus daar kwma bij dat hij op een ritje van 15km klaagde over misselijkheid. Daar heeft hij in de voorwaartse stoel geen last van. Ik ben het er wel mee eens dat het op korte afstanden wel kan, maar wij gaan regelmatig op vakantie naar Nederland en hoe comfortabel is het voor hem om 6 uur opgevouwen te zitten?
    En ik ken genoeg mensen die alle spullen tweedehands hebben, ook de autostoelen dus met je opmerking over de financiën ben ik het niet eens. Ik weet niet eens meer welke stoelen het waren maar een Brittax zat er in ieder geval bij. Een isofix kon in combinatie met de Skodabank niet. Vanwege het stijl aflopende deel dus.

Het is mij in ieder geval toch behoorlijk tegengevallen vond ik. Je hebt, om 2 of meerdere kinderen zo te vervoeren echt wel een grotere auto nodig. Want ik zie niet in hoe er bijv. Nog een derde kind bij kan. Iets wat met 2 voorwaartse stoelen en een maxi cosi nog net wel kan. Je kunt toch ook niet verlangen dat er dan gelijk een grotere auto moet worden gekocht?

Nu is het natuurlijk wel zo dat mijn 4-jarige nu wel voorwaarts vervoerd kan worden dus dan speelt het probleem niet zo, maar ik heb best veel vriendinnen die in een al wat oudere auto rijden of een kleine auto. Of zijn alleenstaand. Zij kunnen zo'n grote uitgave al helemaal niet doen.

Overigens hebben mijn kinderen allebei tot 16 maanden in een maxi cosi gezeten, gewoon omdat dat voor mij het veiligst aanvoelde.

3. Kusjesmama

Kusjesmama Fanatiek lid

12 dec 2011
    2.662
    1
    36
    NULL
    NULL
    Een achterwaartse autostoel kun je ook tweedehands kopen.

4. Kusjesmama

Kusjesmama Fanatiek lid

12 dec 2011
    2.662
    1
    36
    NULL
    NULL
    Jammer dat het voor jullie niet comfortabel genoeg is. Je moet doen waar jullie je goed bij voelen.

5. Chebu

Chebu VIP lid

17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Als ze echt goed ingeburgerd zijn waarschijnlijk wel, maar hier in Duitsland moet je nog wel goed zoeken naar een tweedehands achterwaartse stoel. Maar dat zal in de toekomst wel verbeteren hopelijk.
    Verder vind ik het een goede opzet trouwens hoor, je fb pagina.

6. Kusjesmama

Kusjesmama Fanatiek lid

12 dec 2011
    2.662
    1
    36
    NULL
    NULL
    Dank je wel.

Er worden idd helaas nog niet veel tweedehands achterwaartse stoelen aangeboden. Ik hoop ook dat straks meer mensen ze gaan gebruiken uiteraard :)

7. Bikerbaby

Bikerbaby Actief lid

20 nov 2012
    115
    0
    0
    NULL
    NULL

Ik denk juist dat je ze in Duitsland op dit moment best veel ziet op ebay (kleinanzeigen). Maar omdat de 'hype' rondom reboard- stoelen na het stukje wat op tv is geweest zo groot is, gaan die stoelen voor onmogelijke prijzen weg. ...
    In NL koop je de X1 bijv 2e hands voor 50 euro terwijl die in Duitsland soms al meer dan 200euro opleveren op ebay!

Waar woon je?
    Ik kan je de zwergperten aanraden in witten en leipzig, daar heb je de meeste keuze en ook voor de voorwaartse stoel voor je oudste hebben ze een hele fijne stoel (izi up).

8. Chebu

Chebu VIP lid

17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Au daar woon ik niet echt in de buurt.

9. Bikerbaby

Bikerbaby Actief lid

20 nov 2012
    115
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik woon in Thüringen. . Heb 4 verschillende achterwaartse stoelen.. die je best mag komen uitproberen :)
    Maar is ook niet in de buurt zeker?

10. Chebu

Chebu VIP lid

17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Ik woon in het noorden. Heb trouwens jaren in Leipzig gewoond lol. Maar toen hadden we nog geen kinderen.

11. Yummy

Yummy Fanatiek lid

7 jan 2011
    4.571
    8
    38
    Brabant
    Wij hebben ons georienteerd, maar uiteindelijk besloten om voor onze dochter voor een voorwaartse stoel te gaan.
    Een achterwaartse is veiliger, maar voorwaarts is zeker niet onveilig.

Mijn vriend is 2 meter en het past gewoon echt niet om 2 kinderstoelen waarvan 1 achterwaarts in de auto te plaatsen en dat wij ook nog kunnen zitten. Nu met de maxicosi past het echt nét.

De enige optie zou zijn dat de achterwaartse stoel op de bijrijdersstoel komt en onze zoon daar dan achter zit, maar dan zou mijn vriend dus áltijd moeten rijden en ik zou opgepropt achter hem moeten zitten (zonder mijn benen kwijt te kunnen want hij zit geheel naar achteren omdat hij 2 meter).
    Ik zou dan nooit kunnen rijden want mijn vriend kan niet achter mij zitten op de achterbank ivm zijn lengte.

En wij hebben écht geen enorm kleine auto dus ik vind het best knap dat er echt gezinnen zijn met 2 of 3 kinderen die in hun "normale" auto op deze manier hun kinderstoelen kwijt kunnen. Ben het eigenlijk wel met Chebu eens dat dit soort achterwaartse kinderstoelen pas echt een succes zouden zijn als we gewoon iets ruimere auto's hadden.

Wij hebben trouwens een vijfdeurs VW Golf 4 uit 2005 (of 2006? ;)) en dat is naar mijn idee geen enorm kleine auto. Hoogstwaarschijnlijk kopen we begin volgend jaar een nieuwe auto, maar tot die tijd gaan we het zeker niet redden met de maxicosi aangezien onze dochter nu met 8 maanden al 10 kilo is :D.
    We laten haar eerst nog zo lang mogelijk in de maxicosi, maar daarna zal het dus gewoon de Maxicosi Axiss worden.

12. mamavandave

mamavandave Fanatiek lid

25 nov 2012
    2.016
    1.327
    113
    Vrouw
    Verpleegkundige
    NULL
    Sorry, maar onzin... Je hebt het niet geprobeerd, dus weet je ook niet of het past. En ik weet zeker dat het wel zou passen... Mijn man is ook 2m en met mijn 1,78 ben ik ook niet klein. Toch kunnen wij beide prima rijden met de achterwaartse stoel achter de bestuurder, in een Toyota yaris. Zonder opgevouwen te zitten. En een vw golf uit 2007 is zeker niet kleiner. Misschien dat je het eerst een keer kan passen/proberen?

Ik denk dat je jongste nog wel even in de maxi cosi past hoor. Lengte is in dat opzicht belangrijker dan gewicht. Mijn zoontje kon tot 14mnd in de mc en was toen eigenlijk qua lengte nog niet eruit, maar toen vond ie het echt niet meer leuk....

13. Yummy

Yummy Fanatiek lid

7 jan 2011
    4.571
    8
    38
    Brabant
    ;) Bijzondere aannames!

Ik heb vorige week zowel de Axkid Kidsofix als de Cybex Sirona in mijn auto gehad en nee dat was geen succes. Beide stoelen konden enkel vóór in de auto geplaatst worden en dan met mijn zoon erachter. Mijn vriend MOET dan rijden en ik moet met opgetrokken knietjes achter hem zitten.
    Dus ja het past, maar nee dat zie ik absoluut niet zitten.

Overigens is mijn dochter ruim 80 cm en 10 kilo en best groot voor haar leeftijd en ik ken een hoop kindjes van 12 tot 14 maanden die kleiner zijn qua gewicht en lengte.

14. mamavandave

mamavandave Fanatiek lid

25 nov 2012
    2.016
    1.327
    113
    Vrouw
    Verpleegkundige
    NULL
    Ik vind het gewoon een beetje apart, want volgens mij staat jullie auto gewoon op de autotypelijst van bijvoorbeeld max way. Ik zou in een kleinere auto overigens ook sowieso niet kiezen voor een isofix als de kidsofix, want isofix stoeltjes staan over het algemeen wat verder van de achterbank af en nemen meer ruimte in. Maar de cybex neemt naar mijn weten net zoveel ruimte in als een maxi cosi?

Dus als de maxi cosi nu past, zou de sirona geen problemen moeten geven.

En past je man echt niet meer in de auto, of heeft hij gewoon niet ruim de ruimte zoals hij heeft zonder autostoel? Zoals ik zei, mijn man is ook 2m en die zit het liefst zo ruim mogelijk. Maar ook met iets minder ruimte zit hij nog steeds comfortabel en past gewoon in de auto. Hij heeft dan misschien niet de ruimte om breeduit te zitten, maar het is nog comfortabel genoeg.

15. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    IK vind een Golf overigens niet heel ruim hoor en zeker achterin niet!

16. Yummy

Yummy Fanatiek lid

7 jan 2011
    4.571
    8
    38
    Brabant
    Nou de Cybex staat echt een stuk(je) verder naar achteren en in onze golf zit die ruimte achterin echt niet. Nu met maxicosi past het trouwens ook alleen als de Maxicosi achter mij staat, achter de stoel waar mijn man zit past het niet.

Wat mijn man betreft is het geen kwestie van comfort, maar het past simpelweg niet. Hij zit anders met zijn knieen tegen de voorkant (naast het stuur) aan en zo kun je onmogelijk rijden. Ja misschien een kwartiertje, maar zeker niet langer.
    Achterin past hij niet, tenzij ik mijn stoel helemaal naar voren in de voorste stand zet :D maar dan kan ik niet rijden.

Wij hebben overigens zowel een Toyota Yaris als een Corolla Verso gehad en die Toyota's zijn (naar mijn idee) achterin toch een stuk ruimer dan een VW Golf.

En onze auto zal vast op die lijst staan, maar die lijst houdt geen rekening met eventuele verdere passagiers die langer zijn dan de gemiddelde mens. Dus de autostoelen passen wel, mááár niet als mijn man ook mee gaat met de auto. En om hem thuis te laten of nu meteen €15.000 uit te geven aan een nieuwe auto dat gaat mij te ver. (En nee ik ga geen goedkope maar grote auto kopen enkel om een achterwaartse autostoel te kunnen gebruiken)

17. Kusjesmama

Kusjesmama Fanatiek lid

12 dec 2011
    2.662
    1
    36
    NULL
    NULL
    Volgens mij geeft Yummy aan dat het wel past maar dat het dan voor haar niet comfortabel is te zitten achterin en dat haar man niet achterin past als zij zou rijden. Dat lijkt me heel aannemelijk.
    Het is wel een verschil of je 1 of 2 autostoeltjes kwijt moet.

Het is jammer dat mensen dan moeten kiezen tussen eigen comfort of veiligheid van de kinderen. Maar dat zal in sommige gevallen helaas wel moeten. Mensen maken daar een keuze uit en die moeten we respecteren vind ik.

18. mamavandave

mamavandave Fanatiek lid

25 nov 2012
    2.016
    1.327
    113
    Vrouw
    Verpleegkundige
    NULL
    Ik denk wel dat die lijst ook rekening houdt met langere passagiers. Het is niet zo dat alle zweden heel klein zijn. Zweden zijn juist 1 van de langste inwoners van Europa. Isofix staat idd iets van de bank af, dus misschien dat een stoeltje zonder isofix dan wel past? Dat de voorstoel dan tegen het stoeltje aan komt is verder geen probleem.

Wij hebben dus wel een andere auto genomen omdat we dan meer ruimte hebben om spullen mee te nemen nu met twee kids (niet om de ruimte voor twee autostoelen!). Ik vind het wel wat apart dat het wel heel normaal is om een grotere auto te kopen als men bijvoorbeeld een derde op komst heeft. Maar een grotere auto kopen als je van 1 naar 2 kinderen gaat en daardoor meer ruimte nodig hebt (of dat nou voor spullen of autostoelen is) dat is dan teveel....

19. Bikerbaby

Bikerbaby Actief lid

20 nov 2012
    115
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn vriend heeft een golf (4-geloof ik?) Combi... en de sirona past beter achter de bestuurder dan de maxicosi met base.

Ik zou zelf niet voor voorwaarts kunnen kiezen nadat ik de crashtests en de duitse reportage (waar je een verlamd kindje ziet!) Heb gezien.
    Een autostoel kan het leven redden van je kind, dat vind ik erg belangrijk!

Ja, de stoelen zijn duur.. maar qua ruimte kan je echt wel compacte stoelen vinden die niet meer ruimte innemen dan de groep 0 stoel.

Ik denk dat veel mensen bij een voorwaartse stoel vergeten om 50cm afstand aan te houden tussen de voorstoel en het kind.. . Het hoofd van een kind in voorwaartse stoel mag/kan namelijk max. 50cm naar voren beqegen bij een ongeluk!
    Als je dat bekijkt neemt een voorwaartse stoel toch ook veel ruimte in?

20. Kusjesmama

Kusjesmama Fanatiek lid

12 dec 2011
    2.662
    1
    36
    NULL
    NULL
    Ik vind het wel raar dat dat ook niet in de gebruiksaanwijzing staat... dan kunnen mensen het ook niet weten.

Deel Deze Pagina