Ja idd!! Of baby Bjorn draagzakken voor baby's... De enige reden waarom dat verkocht wordt, is omdat de (juiste) regelgeving ontbreekt. Ik hoorde zelfs een keer iemand, die zei, ze verzinnen toch elke keer wat nieuws, je zult zien dat we over vijf jaar weer ineens opzij moeten vervoeren of iets dergelijks... Beetje jammer...
Idd erg jammer. Want ik kan niet ontkennen dat de adviezen en regelgeving omtrent kinderen nogal eens wijzigt. Maar de reden dat dat regelmatig wijzigt, is juist dat men nieuwe inzichten op doet! Er wordt steeds meer onderzoek naar risico's gedaan en er worden (gelukkig!) steeds meer veiligere oplossingen bedacht. Ik vind het prima en ga graag in deze wijzigingen mee.
Idd. Vroeger zaten kinderen los in de auto, later in een reiswieg en toen kwam er een stoeltje. Gelukkig maar dat er steeds geinvesteerd blijft worden in veiligheid en ik ga ook graag mee in die ontwikkelingen. Het is zo verschillend hoe mensen reageren op het achterwaarts vervoeren... mijn ervaring is dat veel mensen liever geld uitgeven aan luxe artikelen ipv aan veiligheidsartikelen. De babykamer moet in een bepaalde stijl, de kinderwagen moet 'mooi' zijn en ga zo maar door. Ik blijf me er over verbazen dat (echt veel!) mensen geen moment stil staan bij de veiligheid die een autostoel moet geven. Men staat er niet bij stil en bezuinigd juist vaak op de autostoel. Er zullen vast mensen zijn die een duurdere autostoel echt niet kunnen betalen, maar het grootste gedeelte wíl het gewoon niet. Al eet ik een maand lang broodjes pindakaas, ik wil dat mijn dochter zo goed mogelijk beschermd in de auto zit. Vaak is het echt een kwestie van prioriteiten stellen. De combinatie van het belang van veiligheid niet inzien en de prijs, zorgt er helaas voor dat veel mensen toch voor een voorwaarts gerichte stoel kiezen. Mensen die niet willen, kun je ook niet overtuigen. Dat probeer ik dan ook niet. Ik vertel er graag over, maar mensen moeten er open voor staan. Ik respecteer ieders keuze, maar begrijpen doe ik het niet Wel denk ik dan: 'Als je later een achterwaarts gerichte vervolgstoel voor je kleinkind uitzoekt, denk je nog wel eens aan me terug ' Want ooit zal het ook hier in NL heel normaal zijn dat kinderen achterwaarts vervoerd worden.
Helemaal mee eens!! Ik probeer het ook niet, ik vertel erover en krijg soms vragen. Maar proberen te overtuigen heb ik allang opgegeven. En idd, voor de baby er is geeft men duizenden euro's of in elk geval honderden euro's uit aan babykamers, kleding, maxi cosi en kinderwagen, maar als de kinderen er zijn en ouder worden en er moet iets nieuws komen... Dan is het allemaal te duur!
Eigen comfort gaat ook vaak voor trouwens. Mensen die het 'vervelend' vinden zelf achterin de driedeursauto te gaan zitten zodat er op de passagiersstoel een veilige achterwaarts gerichte autostoel voor het kind kan komen bijvoorbeeld. Ik heb kort geleden veel informatie gegeven aan mensen die graag een hele veilige autostoel wilden. Eerder had ik tussen neus en lippen wel eens verteld over achterwaarts vervoeren en dat ik daar zo mee bezig was, maar kreeg geen respons. Toen het in het nieuws geweest was, wilden ze toch wel meer weten en moest het toch echt een achterwaartse stoel worden als ze op tv zeiden dat dat veel veiliger was. Prima, van alles verteld, mijn MW in hun auto gepast, zoontje er even in enz. Fantastisch allemaal, zij zouden ook een MW aanschaffen als zoontje wat groter was. Leuk! Maar toen ineens viel mijn oog op zoontje van 10 maanden achterin de auto, in een: jawel: voorwaarts gerichte stoel. Schijnbaar waren de nieuwe meubels toch belangrijker En hebben ze gelijk alle veiligheid maar overboord gegooid want zoontje pastte nog maaaaanden in de groep 0+ stoel maar nee die moest dan ook gelijk maar in zijn nieuwe (goedkope) voorwaartse stoel, in de winterjas en met de gordeltjes lekker los (Allemaal dingen die ik had uitgelegd en waarvan ze blij waren dat ik het vertelde omdat ze dat niet wisten...) Tja, dan zakt mijn broek wel echt af hoor... maar goed, ik hoop dat ik nooit hoef te zeggen 'zie je wel' als er iets gebeurd met 't kleine mannetje tijdens een ongeval...
Het is inderdaad heel jammer dat mensen soms niet voor de best mogelijke veiligheid kiezen, ik kan er soms ook maar moeilijk tegen. Mijn haren gaan er soms van overeind staan... Net als de opmerking, van ja maar de kans dat je een ongeluk krijgt is toch maar zo klein... Tja als we zo zouden gaan denken hoeven we onze kinderen uberhaupt niet in een autostoel te zetten. En waarom verzekeren we onze auto dan ook nog.... Zo ken ik er ook nog wel een paar. Een arts had in een filmpje een keer een mooie uitspraak, "Als je in een loterij 90% kans hebt om te winnen, dan doe je dat toch!!! Daar zou je helemaal niet over moeten twijfelen!!!" Zo denk ik er ook over! Ik zal dan ook nooit toestemming aan iemand geven om mijn kind voorwaarts mee te nemen, alleen het idee al krijg er de kriebels van. Omdat je inmiddels weet wat de gevolgen kunnen zijn. Wij hebben uiteindelijk ook voor achterwaarts gekozen omdat toen ik dit eenmaal allemaal opgezocht had, ik steeds het idee had van als ik nu toch nog voorwaarts kies en er mocht ooit iets gebeuren, dan kan ik mezelf dat nooit vergeven... En hoe zouden we het onze dochter ooit moeten uitleggen als ze zwaar gehandicapt zou zijn en dan moet zeggen ja we kozen voor gemak maar wisten wel dat het eigenlijk niet zo veilig was.... Net als wat kusjesmama zegt, ik hoop dat ook nooit tegen 1 van die ouders te hoeven zeggen... Laten we er maar vanuit gaan dat het bij onze kleinkinderen ook geen kwestie van kiezen meer zal zijn!!!
Ik ben ook blij met de grens van 15 maanden. Ik begreep dat achterwaarts vervoeren verplicht wordt tot die leeftijd. Natuurlijk is het, hoe langer achterwaarts, hoe beter! Zelf zou ik met 15 maanden voor geen goud overgaan naar voorwaarts. Zo'n ukkie is dan nog zo teer! Maar...ik hoop dat door de grens van 15 maanden mensen eerder kiezen voor langer achterwaarts vervoeren. Ik bedoel, de kans is wellicht klein dat men de MC tot 15 maanden zal gebruiken, i.v.m. de grootte van het kind. Hopelijk stapt men dan eerder over naar de achterwaartse vervolgstoel, uiteraard met inachtneming van het minimumgewicht. En wanneer het kind er ruim en blij in zit, zullen ze zelf ook in zien: "hey, hij/zij zit prima, zit achterwaarts en dus veiliger, deze stoel kan nog lang mee!" En dan zijn ze hopelijk geneigd de achterwaartse vervolgstoel te blijven gebruiken tot de grens van 18 kg of 25 kg, afhankelijk van de stoel. Hopelijk wordt men op die manier een beetje "gepusht" om de stoel te blijven gebruiken, omdat ze hem toch al hebben! Zo zie ik het althans. Wij hebben overigens onlangs mijn schoonouders ingelicht dat we iedere keer de Kidzone in hun auto zullen installeren. En wonder boven wonder gingen ze akkoord....had ik niet verwacht. Althans, niet zonder tegensputteren. Ze zijn echt van de generatie van: "jullie zijn ook gewoon voorwaarts vervoerd en veilig opgegroeid" etc. Da's dus mazzel hebben.
Er zullen straks waarschijnlijk meer combinatiestoelen 0/1 stoelen komen i.v.m. de 15 maanden grens. Die kun je dan tot een bepaald gewicht achterwaarts gebruiken en daarna moet je hem omdraaien. Daarmee wordt langer dan 15 maanden niet bepaald gestimuleerd jammer genoeg.
Wij hebben vandaag de max-way binnen gekregen vanuit Zweden. Mijn jongste past er prima in! Nu willen we voor de middelste ook graag een achterwaartse stoel en wouden we nog een Max-way bestellen (eerst 1 gedaan zodat we konden passen) , maar nu zit hij al met de bovenkant van zijn hoofd gelijk aan de bovenkant van de stoel.... Iemand een idee welke stoel langer is? Ik denk dat hij het nu niet eens een jaar vol gaat houden in de max-way qua lengte.... Ik had wel al de two way elite gezien en die leek op de foto langer... Maar kun je die ook ergens passen in Nederland?
De Two way elite is langer, de Multi tech ook. Overigens kan je kind in de stoel totdat de ogen op gelijke hoogte zijn met de achterzijde van de stoel. Zo snel groeien ze dus inprincipe de stoelen niet uit... Mijn neefje van bijna 5 is 110 cm en past nog prima in de Britax Hiway (die is nog korter als de Maxway). Misschien is dat een goeie graadmeter om naar te kunnen kijken. De Axkid Kidzone heeft ook een lange rug, deze is te koop in Eindhoven bij Babyplezier, ook de Klippan Triofix is een stoel die lang mee kan en een lange rug heeft. Misschien zijn dit opties om naar de kijken!!! De Two Way heeft slechte zijbescherming, dus zou ik zelf als laatste voor kiezen. Hopelijk heb je iets aan mijn berichtje!!!
De Multi Tech gaat door de grote hoofdsteun minder lang mee dan de Max-Way. Op een gegeven moment komen de schouders klem te zitten onder de hoofdsteun, vandaar dat de Max-Way toch langer te gebruiken is. De Two Way Elite is een stoel die in Zweden heel veel wordt gebruikt, daar is niets mis mee. De zijbescherming lijkt minder dan hij in werkelijkheid is. Daarnaast gaat een ongeval vaak vooraf aan hard remmen door je het ongeval ziet aankomen. Tijdens dit remmen wordt het kind al goed met het hoofd in de stoel gedrukt, waardoor het hoofd goed beschermd is tijdens de klap van het ongeval. Diepe 'vleugels' zijn bij achterwaarts vervoeren veel minder belangrijk doordat het kind zo goed met zijn hoofd in de stoel gedrukt wordt. De Klippan Triofix mag maar tot 18 kg. achterwaarts gebruikt worden, dus die optie valt helaas af.
Onze zoon zit nu nog in de maxi-cosi, maar ik ben al aan het rondkijken voor een vervolgstoel voor later, dus vandaar een paar vraagjes. Ik ben er namelijk wel bewust van dat het veiliger is, maar, wordt het kind niet enorm afgezonderd met dat achterwaarts vervoeren? Ik kan mij niet voorstellen dat een kleuter van 3 het leuk vind om naar de achterbank te zitten kijken en zijn moeder en vader niet kan zien. En zo'n stoelen zijn natuurlijk duurder, en wij hebben het al niet zo breed, wat is nu zo ongeveer de goedkoopste achterwaartse stoel?
Het kind wordt niet afgezonderd. Het is toch ook niet zo dat als je aan het rijden bent en ze zitten voorwaarts dat je de hele tijd net ze bezig bent, dat is ook gevaarlijk. Bovendien kijken ze voorwaarts ook alleen naar het achterhoofd van de ouders. Achterwaarts zien ze juist meer, het is niet vergelijkbaar met een maxi cosi. ze zitten veel hoger en kunnen dus opzij uit het raam en uit het achterraam kijken. Ze zijn idd wat duurder, maar bedenk ook dat ze veel langer meegaan. Normaal zou je na een tijdje weer een grotere stoel moeten. Nu hoef je tot ze een jaar of 5 zijn maar 1 stoel te kopen.
Er is een nieuwe stoel op de markt: de Joie Stages. Deze is te gebruiken van 0 - 25 kg. Tot 18 kg. achterwaarts te gebruiken. Prijs is ca. 175 euro. Enorm voordelig want hij gaat ca. 6 jaar mee! Schijnt een kwalitatief goede stoel te zijn waar veel mensen enorm enthousiast over zijn. Helaas alleen nog maar te krijgen in het buitenland (Toys R Us) en deze winkel verstuurt niet naar Nederland. Momenteel heeft deze winkel het alleenrecht op de verkoop van deze stoel, maar er zullen na afloop van het contract van alleenrecht meer winkels komen die ze zullen gaan verkopen en ook vast naar Nederland versturen. Voor de Nederlandse markt is de Hauck Varioguard momenteel het goedkoopst. Middels isofix bevestiging achterwaarts te gebruiken tot 18 kg. Prijs 250 euro. Voor een overzicht van meer stoelen, kijk op www.achterwaartsvervoeren.nl 'Like' de website en blijf op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen via FB.
En wat als er een auto achterop knalt? Het maakt volgens mij geen bal uit. Anders zouden ze in ned massaal alle autostoeltjes verbieden. Toch?
De meest voorkomende ongevallen zijn frontaal of zijwaarts (96% van de gevallen). Deze ongevallen vinden vaak plaats onder hoge snelheid en hebben de grootste kans op ernstig letsel. Bij een zijwaartse aanrijding is het kind net als bij een frontale aanrijding beter beschermd dan een kind dat voorwaarts gericht vervoerd wordt. Dit komt omdat de meeste ongevallen vooraf gaan door hard remmen doordat men de klap ziet aankomen. Tijdens het remmen wordt een achterwaarts gericht kind al met het hoofd in de rugleuning van de stoel gedrukt, waardoor het hoofd goed beschermd is op het moment van de klap van het ongeval. Bij voorwaarts gerichte kinderen daarentegen, wordt het hoofd tijdens het remmen voorover gegooid waardoor het hoofd op het moment van de klap niet beschermd wordt door de rugleuning van de stoel. Slechts 4% van alle ongevallen is een achterwaartse aanrijding. Deze ongevallen zijn kop staart botsingen waarbij de auto die van achteren geraakt wordt bijna altijd ruimte heeft om door te schuiven naar voren. Hierdoor wordt de kracht van het ongeval voor een groot deel opgevangen door de beweging die de auto naar voren maakt. Daarnaast vinden achterwaartse aanrijdingen vaak plaats onder relatief kleine snelheid. Tijdens deze 4% van de ongevallen maakt het in principe niet uit of een kind voor- of achterwaarts gericht zit. Wel zit een kind dat achterwaarts gericht zit met het hoofd verder bij de achterruit vandaan. Vooral in kleine autos kan dit toch zeker een voordeel betekenen bij een aanrijding van achteren.
Dat is een stoel voor de Amerikaase markt, deze mag je niet gebruiken in Europa. In Amerika hebben ze een heel andere norm voor autostoelen. Edit: heb je al op www.achterwaartsvervoeren.nl gekeken? Daar vind je een uitgebreid overzicht van diverse stoelen.