Ik heb de foto's bekeken maar ik heb maar een 3 deurs auto lijkt me heel onpraktisch om je kind erin te tillen. Lijkt me haast niet te doen. Wij willen sowieso geen stoel die kan draaien/zwenken. Lijkt me ook hartstikke gevaarlijk als dat door een dom iets kapot gaat.
@amfy. Ten eerste: 3puntsgordel is minder veilig dan 5punts. Als de gordels bij een babystoeltje te ver onder de schouders uit komen is een achterwaartse opvolgstoel beter. Voor mensen die overstappen op een voorwaartse opvolgstoel geldt dat je kind in de groep 0 stoel past tot de bovenkant van het hoofd (of de oren) erbovenuit komen. (Of je kind 13kg is) Veel kinderen zijn pas met 2,5 of 3 jaar 13kg maar passen qua lengte echt niet meer in de groep 0 stoel. Ook is de houding in ern opvolgstoel beter voor een groter kind en dan kan je kind ook meer zien.
Als jouw zoon tot bijna 2 jaar nog in de maxi-cosi pastte dan heb je hem ook in de maxi-cosi lang achterwaarts kunnen vervoeren. Dat is hardstikke mooi! De meeste kinderen zijn echter veel vroeger de maxi-cosi ontgroeid en gaan over naar een vervolgstoel die vaak dus voorwaarts geplaatst wordt. Het nekje e.d. van de baby zijn dan alleen nog lang niet sterk genoeg voor het opvangen van een harde klap. Achterwaarts komt er véél minder kracht op de nek te staan waardoor de kans op letsel (of erger) veel minder is.
Volgens mij maakt het geen verschil of je een kind voorwaarts of achterwaarts in de auto moet tillen? Edit: even gemist dat je een 3 deurs auto hebt! Dan lijkt het me idd wel onpraktisch...
Met 5 deurs lijkt het me ook nog redelijk onpracktisch maar moet mogelijk zijn. Met 3 deurs zal het wel heel moeilijk gaan je moet zelf onconfortabel staan in de auto dan je kind nog op een bepaalde hoogte tillen waar je gezicht mee in de weg zit haha. Dus hier wordt het gewoon een vervolg maxicosi. Misschien minder veilig maar vast veilig genoeg. Ik rij toch bijna alleen in de binnenstad dus er moet een vreemd ongeluk gebeuren met 50 km/u ( al is dat natuurlijk heel goed mogelijk vooral met het slechte weer wat er aan komt)
@Ikdus: ik begrijp je keuze i.v.m. 3 deurs auto goed. Ik zie mezelf ook niet een kind in een achterwaartse stoel zetten met een 3deurs auto. Edit: had daar ook helemaal niet bij stilgestaan, weer wat wijzer hihi.
Maxi-Cosi mailde me dat VW en Audi opvulstukken zouden hebben voor het opbergvak. Gelijk even met de VW dealer gebeld en volgens hen heeft zowel VW als Audi alleen opvulstukken van schuim om de vloer op te hogen bij het reservewiel... dus geen hard materiaal en ook niet specifiek voor een opbergruimte... Schijnbaar bestaat er dus helemaal niet iets om mijn auto veilig te maken voor een steunpoot Weet iemand of er ook achterwaartse stoelen zijn ZONDER steunpoot? Ik baal als een stekker!
@Ikdus; Uiteraard is het lastiger om je kind in n achterwaartse stoel te zetten met een 3deurs-auto. Onmogelijk is t echter niet. Wij hadden een Peugeootje 106,ik ging met de kleine op de middelste stoel zitten achterin en zette em dan in demaxicosi... Volgens mij kan dat ook bij een vervolgstoel??? @Kusjesmama; ik weet even snel nie zo-n stoel, maar waarom kan je de poot niet kwijt? Heb gemist wat er in de weg zit. De steunpoten zijn meestal een stuk uitschuifbaar. Past het ook niet als je em ingeschoven laat??? Liefs
@I1985: De steunpoot rust op een opbergvakje in de vloer van de auto en dit mag niet (kwam ik vd week achter). De poot kan door het luikje zakken bij een ongeval.
In het midden zit geen vak idd maar dat lijkt me enorm onhandig, ook heb ik op die plek geen isofix. En ik geloof dat (sommige?) stoelen extra vastgezet moeten worden aan de voorstoel? Maar misch vergis ik me daar in, heb me in de installatie nog niet verdiept.
Wat betreft 3deurs: ik ken moeders die hun kinderen (echt waar!!) Via de kofferbak in hun achterwaartse stoel zetten. Ziet er lachwekkend uit, maar is erg praktisch. Je kunt de kinderstoel natuurlijk ook voorin zetten. Over het opvulstuk: je kunt alsnog vsrschillende stoelen testen, je kunt namelijk ook het vak openhouden en de steunpoot helemaal tot in het vak zetten (werkt alleen als de steunpoot lang genoeg is natuurlijk). Ook staan sommige steunpoten in een andere hoek zodat hij misschien niet op het opbergvak rust. Een achterwaartse stoel moet je altijd zo installeren dat hij òf tegen de voorstoel aankomt, of minimaal 25cm afstand heeft tot de voorstoel. Als hij voorin staat moet hij het dashboard raken of zelfs op het dashboard leunen. Ik vind tegen de stoel of dashboard praktischer omdat het anders wel erg veel ruimte inneemt Bij veel voorwaartse stoelen geldt eigenlijk ook een minimale afstand tov. De voorstoel maar die houden veel ouders niet aan.( De voorstoel kan bij een ongeluk naar achteren bewegen)
Bedankt voor de tip Bikerbaby! Als een steunpoot lang genoeg is kan het klepje idd open Beetje jammer dat de verkrijbaarheid zo minimaal is in NL dat ik niet ergens verschillende stoelen kan uitproberen. Edit: ik ga straks gelijk even passen of de steunpoot van de easyfix ook lang genoeg is, al weet ik wel bijna zeker van niet, want ik krijg mijn easyfix met geen mogelijkheid meer uit de auto. Zit muur en muurvast. Ben de halve middag aan het roppen en scheuren geweest maar zonder resultaat.
Steunpoot van easyfix staat op de bodem van het vakje Hehe, problem solved (Mail maxi-cosi voor de zekerheid nog wel even of dit zo mag.)
Met een voorwaartse stoel is je kind in de stoel zetten ook lastig toch? Voorin zetten is geen optie?? Ik zou zelf liever voor achterwaarts gaan, en voor de sirona kiezen omdat die kan draaien.. dan dat ik voor 'gemak' ga en een voorwaartse stoel gebruik. Het leven met de gevolgen van een ongeluk is heel wat lastiger dan het gepruts om je kind in een achterwaartse stoel te zetten in een 3deurs auto.
Denk er wel om dat als er voorin een airbag zit en die niet uit te schakelen is dat daar geen autostoeltje mag.