Hier moesten we die gegevens invullen toen dochter met school begon. Onze eigen nummers, van werk en een back-up. Oma is hier back-up en die is in principe met 10 min op school, zelf doen we er 20 min over om vanuit werk op school te komen. Dochter van vriendinnetje had laatst in haar broek gepoept.... Moeder konden ze niet bereiken, vader kon niet weg (eigen winkel). Geen achterwacht geregeld.... Uiteindelijk heeft school mij gebeld of ik te hulp kon schieten. Ik vond het vooral zielig voor het meisje, dat er helemaal niemand was die haar kon halen.... Of een achterwacht echt nodig is... Ja, ik vind van wel. Natuurlijk kan je extra kleertjes op school neerleggen, maar er zijn nog genoeg andere dingen te bedenken waarom je je kind moet ophalen. Gebroken arm, ziek, luizen (kon dochter een keer ophalen om haar haren te wassen )...
@tuc: en hoe zou ik dat moeten oplossen dan? Banen liggen niet echt voor het opscheppen dus daar heb je weinig keuze in. En ja, gewerkt worden moet ook. En opa en oma zijn niet zo oud dat ze niet hoeven te werken. Natuurlijk kan ik een vriendin bellen op zo'n moment. En als die dan toevallig niet hoeft te werken wil ze ongetwijfeld dochterlief even opvangen. Maar dat is bij fiks overgeven toch een stuk nuttiger dan bij een gebroken arm. Daar wil je kind toch echt z'n ouders bij hebben. En er zijn ook weleens van die dagen dat je ongewild toch net te laat bent... Dan is een vriendin ook prima. Maar als er echt wat mis is... Zal je als ouder toch naar huis moeten. Ik vind het dan ook vreemder dat mensen gewoon hun telefoon uitzetten op werk en dus helemaal niet bereikbaar zijn. Dat gaat gevoelsmatig bij mij er niet in Maar werken heb je weinig keuze in.. En niet iedereen heeft de luxe om dichtbij huis te kunnen werken. (waarom niet gewoon stil? Kun je zien wie er belt zonder dat je hoeft op te nemen.. Belt school dan kun je je even excuseren en terugbellen want die bellen alleen als het nodig is tenslotte)
Eh ik reageerde hierin op ts, die had het erover dat er op de opvang een ziek kind op bed gelegd wordt tot er een ouder is...zie ik op school niet gebeuren. Het lijkt mij ook logisch dat je je zieke kind zo snel mogelijk thuis wil hebben of in ieder geval bij iemand vertrouwd.
Eh ja ... mijn zusje is achterwacht bij ons. Ik vind dat eigenlijk niet meer dan normaal, en misschien zelfs wel noodzakelijk. Nu woon ik "maar" 40 minuten van het kinderdagverblijf, maar het is nu 2 keer voorgekomen dat ik niet op tijd kon zijn om haar op te halen ivm met files ... dan is het toch echt wel heel prettig dat ik mijn zusje kan bellen die haar op kan halen. Zeker met calamiteiten. Natuurlijk spring ik direct in de auto, maar dan nog ben ik er pas na 30 a 40 minuten. Mijn zus is er met 5 minuten en het is voor Eva toch echt wel prettiger om een bekend gezicht bij zich te hebben.
tja ik ben iemand met veel contacten dus genoeg mensen. Het gaat erom dat er vast iemand bij het kind is die het even kan steunen terwijl jij onderweg bent. En sowieso willen wij dus niet dat we beiden ver weg zitten...daar hebben wij vooraf ook over nagedacht. Maar hier dus verschillende familieleden en anders vriendinnen...
Ik zou me geloof ik eeuwig schuldig voelen als mijn kind 2,5 uur kotsend op school moet zitten omdat er niemand bereikbaar is. Dit is dus laatst bij mij in de klas gebeurd bij een van mijn leerlingen. Arm kind, helemaal niemand bereikbaar! Ik ben het niet altijd eens met tuc . Maar ik geef haar nu volkomen gelijk!
Hoezo snap je dat niet?!! Niet iedereen kan toch maar thuis of dichtbij werken?! Of heeft familie in de buurt zitten? Ik neem aan dat als een kind zijn arm breekt of nog erger, dat er echt wel iemand mee gaat naar het ziekenhuis. De IB-er, conciërge of desnoods een juf, dat een andere juf haar klas er ff bij neemt. Net als 's ochtends blijkt dat een juf niet kan komen oid, dan moet er ook even snel een oplossing gezocht worden en een klas tijdelijk overgenomen worden. Nee, niet bij iedereen is het mogelijk om altijd iemand voorhanden te hebben, mocht er een noodgeval zijn. Het is niet zo dat er dagelijks of wekelijks dit soort noodgevallen zijn toch! En in sommige noodgevallen is een kwartier ook te lang en moet er direct actie ondernomen worden. Je zit toch ook niet altijd naast je telefoon als je kind op school is? Misschien ben je net wel in de tuin of op zolder bezig en hoor je je telefoon niet.
ik heb hier achterwachten, ik ben thuisblijfmama en woon op 2 minuten afstand, mijn man werkt in het dorp, maar mocht ik weg zijn of geen mogelijkheid hebben door wat dan ook zijn er 2 vrienden standby en oma, gewoon voor de zekerheid.. zodat er altijd iemand is die haar kan halen.. Al zal het niet snel nodig zijn dat iemand anders haar haalt maar toch.. fijn idee
Natuurlijk ga je zelf naar huis als er iets ergs is. Maar als je dan nog een uur onderweg bent, vind ik het wel leuk dat er in tussentijd al een vertrouwd gezicht bij haar is. Bij ons wonen grootouders en tantes allemaal op max een kwartiertje. Wij hebben er bewust voor gekozen zo dichtbij te wonen, net om uitwijkmogelijkheden te hebben in dit soort situaties. Ook werk is in functie daarvoor gekozen: vriend zit op 45min, dus ik zocht iets dichtbij huis. Ik vind het prettiger om te weten dat wij zo veel opties hebben als er iets gebeurt.
Precies, beetje relativeren hoor.. Hier genoeg gehad (ik niet, mn zussen wel) maar die piepten echt niet dat de juf meeging naar het ziekenhuis ipv mama. Zo werkt dat gewoon. Hou je niks van over, soms zijn we wel wat té soft hoor.. Adi nooit bij na gedacht, zal eens aan juf vragen hoe ze dat doen. Maar vermoed dat ze dan gewoon een ander bellen, oma is ook vrijwilliger op school en sowieso kent iedereen elkaar daar.
Vaak mogen ziekenhuizen niets doen als er geen ouder bij is. Dus een kind geopereerd moet worden zal moeten wachten totdat die er is (levensbedreigende situaties uitgesloten). overigens, eerlijk waar, sinds Eva er is, ben ik getrouwd met mijn mobiel. Die neem ik dus altijd en overal mee naartoe en zit altijd in mijn kontzak als ze op het kinderdagverblijf is.
Trouwens, ik woon nu dichter bij familie, maar dan nog kan ik op een schooldag niet iemand anders regelen die er binnen een kwartier is, als ik op het werk ben (op dik een uur reisafstand). Dat wordt dan ook minimaal een 20-25min.
Mja die luxe heeft niet iedereen vrees ik Heb opa en oma die van net zo ver moeten komen als ik... 2 vriendinnen die ook werken... En dat is het wel. Is in ons geval geen kwestie van er wel of niet over nadenken helaas.
Ik denk trouwens ook dat een juf/pm'er over t algemeen best wel een vertrouwd persoon is voor de meeste kinderen. Soms misschien zelfs meer dan een familielid of goede vriendin.
Same here.. En ook op werk staat hij dus zeker niet uit. Wel meestal het geluid uit maar dan zie ik in ieder geval wel dat school belt. (En de rest van de oproepen en berichtjes negeer ik gewoon) In de Ict is het ook doodnormaal om je mobiele telefoon mee te nemen naar een vergadering trouwens. Daar kijkt er echt niemand vreemd van op. Wel als hij daadwerkelijk met geluid af gaat overigens... Dat wordt niet gewaardeerd maar verder lig er bij vrijwel iedereen een mobieltje met zichtbaar display. Mocht bijv manlief of mijn (schoon)moeder bellen stuur ik hem een berichtje met de vraag of het belangrijk is. De rest van de telefoontjes (exclusief achool)kan best een uurtje wachten.
Ik heb m ook meestal wel bij de hand, maar nee ben er niet mee getrouwd. Als een kind geopereerd moet worden, dan wordt t eerst onderzocht, wachten etc. Heeft t gegeten, dan kan t niet onder narcose. Dus dat zal sowieso in 99% (?) van de gevallen niet binnen een uur gebeuren (tenzij het idd om een levenbedreigende situatie gaat). Dus tegen die tijd zullen de meeste ouders er wel zijn.
Sja - ik persoonlijk vind het ronduit sneu als mijn kind in het ziekenhuis zit te wachten met iemand die het kind niet echt goed kent te wachten totdat papa of mama komt. Dan is tante toch echt een beter alternatief hoor. Ik snap prima dat je soms geen keuze hebt, maar ik zou me daar echt vreselijk schuldig over voelen. Maar goed, ik vind achterwacht sowieso belangrijk, want wat als Eva ziek is, en ik kan niet thuis blijven van werk? Of mijn man. Nu hebben wij beiden ontzettend flexibele werkgevers, dus het zal vrij zeldzaam voorkomen, maar er zijn gewoon situaties denkbaar waarin het niet anders kan. Dan kan mijn dochter echt niet naar het kinderdagverblijf. Met (hoge) koorts wordt mij dan toch echt zeer vriendelijk verzocht om ik haar op kan komen halen.
Mijn man werk op dit moment rustig op 2 uur afstand die kan dus niet snel thuis zijn. Mijn ouders staan als 3e. Ben ik niet thuis dan is een van hun het vaak wel. Beiden wonen we op5 minuten van school.
Hier is de iber 1 dag in de week en extra juffen en meesters zijn er niet. Als er een juf ziek is komt de directeur vanaf een van de andere locaties en die geeft dan de les. Ik heb mijn telefoon altijd hard staan juist voor zulke dingen. Als ze mij niet bereiken bellen ze mijn man. Die heeft eigenlijk altijd zijn telefoon bij zich en kan dus opnemen en handelen door of mij te bellen om te kijken of een van de buren te bellen dat ze naar school moeten of bij mij aan moeten bellen.