"achterwacht" echt nodig voor school?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door cowgirl80, 14 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. pardoes

pardoes VIP lid

15 apr 2009
    7.663
    1.426
    113
    Hier wordt elk begin van het schooljaar de lijst weer rond gegeven met vraag vul even in, huistelefoonnummer, mobiel mama, mobiel papa, werk papa en wie nog meer te bellen in geval van nood en band met kind. Mijn ouders zijn dus ook altijd op de lijst te vinden, kans is klein dat het nodig is maar je weet maar nooit ;).

En band met juf ligt ook aan juf en kind, vorig jaar had Quinten een juf waarmee hij kon lezen en schrijven, wat was hij gek met haar en omgekeerd die juf voelde voor hem zeker vertrouwd en toen ze laatst op bezoek was op school stond hij te juichen toen ze binnen kwam en riep hard uit eindelijk juf daar ben je en was de rest van de middag niet meer bij haar weg te slaan, maar zo'n band is uitzonderlijk zijn huidige juf is echt juf, ze is wel lief hoor zegt hij dan maar niet juf .... dus weet zeker dat als er wat zou zijn hij haar liever niet mee zou hebben en dat is de band die de meeste kinderen met juf hebben ze is echt wel lief maar het is en blijft juf.

2. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

16 apr 2013
    4.184
    1
    0
    Net daarom dat je hier in BE tegenwoordig op voorhand (begin van 't jaar meestal of bij de inschrijving) toestemming moet geven. Dat het dus je eigen verantwoordelijkheid als ouder is als je kind bijvoorbeeld allergisch reageert.
    School houdt dus wel bij welke ouders wel / geen toestemming hebben gegeven. Staat gewoon in 't leerlingendossier en dat ligt ... op het secretariaat / administratie waar die medicatie ook ligt.
    Ik denk dat je zelfs kan aankruisen / specifiëren in sommige scholen welke medicatie wel en welke niet (bijvoorbeeld wel een kinderaspirine, maar geen middel tegen buikloop).

Kruis je dus aan dat je absoluut geen medicatie wil, dan neem ik ook aan dat ze er sneller vanuit gaan dat je je kind zo snel mogelijk komt halen als ze bellen. Of dat ze sneller bellen.
    Maar tenzij het kind dus geen aspirientje mag of er echt indicaties zijn dat er meer aan de hand is, bellen ze hier dus zelfs niet voor gewoon wat hoofdpijn. Tenzij die hoofdpijn voortkomt uit een val of het kind echt grieperig is, natuurlijk.
    In de meeste gevallen laten ze bij hoofdpijn het kind gewoon een uurtje rusten (eventueel met een aspirine) op 't secretariaat en kijken het aan.

3. tuc

tuc Niet meer actief

ja dat weet ik wel...woonde hiervoor practisch in belgie, heb ook een aantal belgische vriendinnen (misschien omdat wij beiden aan de grens wonen) maar daarvan werken er ook parttime en zijn zij net zo betrokken bij school als dat ik ben. Er zijn er ook 2 die fulltime werken,(maar goed heb ook nederlandse vriendinnen die full time werken) en die zouden het nooit in hun hoofd halen om een ziek of gewond kind een uur of langer op school of de opvang te laten zitten. Dat de voorzieningen zo zijn betekend toch niet dat je er gebruik van moet maken. In principe zou dit in nl ook mogelijk zijn hoor....als mijn dochter om 10 uur een gebroken arm valt en ik kom om 14 uur dan zetten ze haar vast niet buiten op straat en wordt er ook voor haar gezorgd. Maar het is in mijn ogen te bespottelijk voor woorden
    Maar dat vind ik ook als ik om 11 uur was gekomen.

En ja ik schrik van het sociale netwerk dat sommigen hebben...ik zou er spaansbenauwd van worden. En als ik dus zo'n kleine sociale kring had dan zou ik dus zorgen dat 1 van ons wel snel ter plaatse kan zijn.

4. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

@kanoutermeis: hier mag een school dus niet eens aspirine in huis hebben. Ja, voor de leerkrachten.
    Maar zomaar aan een leerling geven? Foei!

En ene kant is het wel goed natuurlijk...
    Aan de andere kant als je kind medicijnen krijgt als een hoestdrankje, astma-puf of een gewone aspirine is het verdraaid onhandig.

5. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.141
    8.872
    113
    Medicatie mag ook in Nederland wel gegeven worden, hoor, als er maar een toestemmingsverklaring getekend is? Scholen zijn er alleen niet zo happig op (en terecht, in mijn ogen).

Bij mijn dochter laatst nog een klasgenootje met een gebroken sleutelbeen, die had Sinaspril bij zich. Moeder moest een formulier invullen en ondertekenen en het was verder geen probleem. Op de school waar ik werk doen we het ook zo.

6. adi

adi Niet meer actief

Bij ons mogen de ouder wel eigen medicijnen meegeven + ingevuld formulier als het een kind een kuur moet krijgen.
    Astma-puf of allergieprik oid ook, mits je die meegeeft + ervoor tekent.

7. Koon

Koon Niet meer actief

Onze sociale kring is groot genoeg. Maar weinig mensen die zomaar alles uit hun handen kunnen laten vallen om met ons kind naar de ehbo te gaan hoor.
    Wat moeten we dan volgens jou? Briefjes in brievenbussen stoppen wie alsjeblieft onze vriend wil worden en dan het liefst ook gelijk achterwacht wil spelen?
    Of 1 van ons zijn baan opgeven voor het geval ons kind zijn arm breekt?
    Niet alles is in te dekken in het leven en soms zijn de dingen gewoon zoals ze zijn.

8. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Precies dat.

9. Maria999

Maria999 Fanatiek lid

5 jan 2012
    4.525
    2
    36
    Helemaal mee eens.

10. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Als een kind naar de EHBO moet (spoed dus) dan regelt de school dit en wij zouden dan gebeld worden. Wij hebben geen achterwacht (in principe zijn we ook niet op heel lange reisafstand maar soms wel).

Ik meld het wel altijd als we beide toevallig 'ver' weg zijn (we werken beide landelijk dus we stemmen goed af waar we zijn op de dag). Ze weten dan ook wie ze zouden moeten bellen. Inmiddels is de kennissenkring zodanig groot in het dorp dat ik altijd wel iemand kan bellen als de nood echt hoog is.
    Ook mijn eigen moeder kan veelal binnen 30 minuten op school / BSO zijn.

11. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.996
    6.745
    113
    zuid-holland zuid
    pfoe wat is mijn topic een discussie geworden zeg! Interessant!

Maar: het feit dat ik geen achterwacht heb en het punt dat mijn kind op zou groeien zonder sociaal netwerk zijn 2 verschillende dingen! Ik heb een heel groot sociaal netwerk maar wel van werkende vrienden en vriendinnen! Ooms en tantes zijn er ook maar werken fulltime en ver weg, 1 opa en oma werken ook nog. Die gaan ook geen vrij nemen om mijn zieke kind op te halen.

In mijn kennissenkring is het ook normaal om veel woon/werk-reistijd te hebben. In de randstad ben je al gauw een uur onderweg in de spits met files of met het openbaar vervoer

Bij ons kun je de BSO trouwens toestemming geven om aspirine ed te geven trouwens.

12. sjak

sjak Niet meer actief

Oef, als ik dit allemaal lees ben ik wel blij dat ik verschillende mensen hun 'ding' kan laten vallen om mijn kind op te halen oid...
    Ik werk 45 min verder en sta zelf voor de klas. Ik kan niet zomaar opspringen en mijn leerlingen laten zitten. Mijn man heeft een dermate baan, dat dat niet eens te verwachten is (hoewel hij zelfs de minister president zou katen zitten als het om zijn dochter gaat!)
    Gister was ik bij toeval vrij, dochter wel naar het kdv, maar na een uur werd ik gebeld, ziek meisje, spugen, spugen, spugen. Ik moet er niet aan denken dat ze daar 'helemaal alleen' in een bedje had gelegen.
    Naast ons staan de oma's op de lijst. Zouden die niet kunnen heb ik nog 3 zussen en veel nichtjes die haar zouden kunnen halen. Gelukkig.

13. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.934
    3.945
    113
    Ik denk niet dat de vraag is 'of het nodig is voor school' maar of het 'nodig is voor je kind'!

Ik zou me vreselijk voelen wanneer de psz en straks de school mij probeert te bellen omdat mijn kind ziek is of een ongeluk(je) heeft gehad en ze kunnen mij ofmijn vriend niet bereiken...

Mijn dochter gaat sinds de zomer naar de psz en als ze daar is hou ik mijn tel continu bij me. Misschien ook wat overdreven, moet nog een beetje wennen ;) maar het gaat om het idee. Wel heb ik op het inschrijfformulier ook het nr van mijn ouders vermeld die ook vlak in de buurt wonen, terwijl daar niet specifiek om gevraagd werd. Ik ben nu met verlof, als ik straks weer ga werken op één van de dagen dat ze heen moet zorg ik wel dat er een achterwacht is!

14. tuc

tuc Niet meer actief

Het gaat er toch ook niet om dat iedereen die je kent dat kan...maar er moet in hemelsnaam toch wel iemand zijn die in nood gelijk kan komen?

Het gaat toch ook niet om iemand die dit 3 keer per week voor je kind moet doen? Het gaat om noodsituaties en ja die heb ik afgedekt. De kans dat ik er niet kan zijn is minimaal, maar het kan. Mijn man is zeker een half uur-3 kwartier verderop. Mijn moeder kan er makkelijk met 10 minuten zijn..maar goed het kàn zijn dat ze toevallig weet ik het wat heeft. Dan bellen ze mijn zwager..nee natuurlijk is het niet de bedoeling dat hij voor elk wissewasje gebeld wordt..het is mijn bedoeling helemaal niet dat tie ooit gebeld wordt..maar al is het maar er even heen en zijn wij ook al onderweg..is het puur om het kind gerust te stellen en de tijd te overbruggen tot papa of mama er is. Je doet nu net alsof dit een wekelijks ding is wat voor komt. En anders zijn er nog vriendinnen die ook veel werken maar elke dag is er toevallig wel iemand. Zijn er 4/5 buurvrouwen waarvan dochter met de kindjes speelt of een andere moeder uit de klas als het echt niet anders is die ik kan appen, die kan waarnemen tot ik er ben.

15. dina88

dina88 Fanatiek lid

7 nov 2008
    2.360
    235
    63
    Vrouw
    Arnhem
    Hier geen achterwacht, omdat ik meteen weg kan van werk, mocht er iets zijn, ik werk op 15 min fietsafstand, manlief is meestal thuis en is er met 5 min

16. Koon

Koon Niet meer actief

In hemelsnaam nog steeds niet nee.
    Ja, ik kan een telefoonlijst met 20 nummers geven. Vast iemand die kan komen hoor. Moet school mijn halve sociale netwerk afbellen, of dan maar gewoon even wachten totdat ik er ben? Of mijn vriend, die kan gemakkelijker weg.
    Gerust laten stellen doe ik liever door de juf (of nu nog gastouder) dan door de buurvrouw waar mijn kind wel eens zou spelen.
    En ik doe helemaal niet alsof dit wekelijks aan de orde is. Waar lees je dat?
    Iemand opgeven als achterwacht betekent wel dat je ook dient te komen als er gebeld wordt. En nee, daarvoor hebben we niemand in ons sociaal netwerk die daarvoor garant kan staan.
    Mocht het zover zijn dat er echt stront aan de knikker is, wordt het vast opgelost door ons. Maar blijkbaar moet ik mij volgens jou daar drukker over maken dan ik doe en alles indekken.

17. misa

misa Niet meer actief

Ik begrijp het goed van de school. Ik zou uit mijzelf al graag een reserve nummer achterlaten. Gewoon voor de zekerheid. En niet voor een ziek geworden kind, maar meer voor echte noodgevallen.

18. Snoeki

Snoeki Fanatiek lid

30 jan 2014
    2.334
    258
    83

En de leidster bij haar op de groep als die een dochter heeft op een andere opvang mag die dan ook heel de dag met de mobiel in haar broekzak je dochter verzorgen? Ik vind dat wat ver gaan. Niet iedereen werkt in de buurt en is 24/7 bereikbaar, dit is nou eenmaal zo.

Soms slaan we te ver door. In echte noodgevallen komen ouders echt wel zo snel mogelijk daar waar het nodig is school of seh. , en als er in nood een keer een leraar van school mee moet is dat heus niet het einde van de wereld zoals iemand al noemde...

19. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Eh ja ... Zolang ze niet de godganse dag met haar vriendinnetjes zit te whatsappen, zie ik niet in waarom niet. Daarbij hebben ze een vaste telefoon op de groep, dus die meiden zijn sowieso altijd bereikbaar.

En hoezo doorslaan. Sinds wanneer is het bereikbaar zijn doorslaan?? En voor mijn kind ben ik 24/7 bereikbaar ja.

20. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Dat was idd zo op de psz, 2 ochtenden per week, maar nu niet meer hoor. Ook bso/kdv, zo zakelijk is dat niet voor kinderen volgens mij. Zeker op t kdv als kindjes echt 4dgn ofzo gaan, die zijn ook gehecht aan hun leidsters hoor.
    En mijn dochter heeft idd een half jaar fulltime dezelfde juf gehad en 1 jaar 4d/wk.

Overigens heeft ze ook wel eens raar gekeken, alsof ze m niet kende, toen ze dr papa in t zwembad tegenkwam, waar hij niet 'hoorde'.

Sorry, ik vind dat jij een beetje vreemde insinuaties maakt ;).

Deel Deze Pagina