Verre reis voor 25 jarig huwelijk

Discussie in 'Vakantie en vrije tijd' gestart door Luppy, 24 mrt 2024.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Volgend jaar zomer zijn wij 25 jaar getrouwd en we willen dan een keer een bijzondere en verre reis maken met onze kinderen, die dan 12-18 jaar oud zijn. Ik ben al wat aan het rondkijken.

Wij gaan normaal met onze camper op vakantie en trekken dan rond op de bonnefooi. Dat is wat lastiger voor zo’n reis als dit, maar ik wil in geen geval een van dag tot dag volgeplande reis doen, zonder ruimte om daarvan af te wijken. Geen groepsreis en liefst ook niet met openbaar vervoer rondtrekken, want daar houden we niet van en ikzelf en een van de kinderen zijn snel autoziek. Wij willen vooral mooie natuur, de oudste kinderen houden meer van grote steden. Dus dat maakt het niet makkelijker haha.

Op dit moment heb ik half uitgewerkte plannen staan voor:

Japan: eerst een paar dagen Tokio en dan een camper huren en 3 weken rondtrekken. Dat schijnt daar erg goed te kunnen, wist ik niet.

Zuid Afrika: liefst met een camper van Kaapstad naar Johannesburg in ca 4 weken tijd. Nadeel is dat het daar dan winter is, dus fris en misschien geen mooi weer.

Een week naar New York en dan terug via IJsland waar we dan twee weken een rondje om het eiland rijden. Dit is wel een hele erge dure reis, want zowel NY als Ijsland zijn prijzige bestemmingen. Daarom ook een weekje korter in totaal. Oudste zoon vindt IJsland helemaal niks, dus misschien dat hij dan vanaf NY rechtstreeks weer naar huis zou gaan.

Maleisië. Daar schijn je ook goed zelf met een huurauto te kunnen rondrijden. Wij hebben niet heel veel met Azie, nooit geweest, maar het lijkt me wel bijzonder om een keer in zo’n totaal andere cultuur te zijn.

Heeft iemand ervaring met een van dit soort reizen of nog tips voor andere landen waar je in onze zomer op eigen houtje met eigen vervoer kunt rondreizen?

2. sabagirl

sabagirl Fanatiek lid

15 okt 2015
    3.445
    1.129
    113
    Oost Canada?
    West Amerika?
    Singapore combineren met iets?

Zuid Afrika is goed te bereizen. Volgens mij is het rondom Johannesburg wel redelijk weer in onze zomer. En doordat alles minder begroeid is, zie je de dieren wel sneller.
    Met de andere landen geen ervaring

3. artie

artie Fanatiek lid

27 sep 2021
    3.562
    3.894
    113
    Vrouw
    Ik vond Brazilië fantastisch. Lijkt me ook voor pubers heel mooi. Alleen geen ervaring met zelf rijden, openbaar vervoer is wel prima geregeld daar met heel comfortabele reisbussen.

Voor een goede rondreis met de trekpleisters of interessante locaties kan je zien op websites die dat aanbieden (vb joker, sawadee) en dan de dingen die je leuk lijken op een lijst zetten en dan zelf je schema maken. Zo deden wij het voor Brazilië.

Voor Japan zou je eens kunnen zien naar de Vlaamse serie familie gooris in Japan. Die zijn daar gaan rondtrekken met eigen vervoer. Vorig seizoen hebben ze Amerika gedaan trouwens.

4. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Amerika lijkt me ook leuk, maar schijnt niet te doen te zijn op de bonnefooi in de zomervakantie. Campings moet je al een jaar vanavond boeken, heb ik in meerdere blogs gelezen.
    Brazilië nooit aan gedacht. Hebben jullie dat wel met ov gedaan @artie?

5. rijo

rijo VIP lid

5 mrt 2014
    5.272
    2.034
    113
    Japan lijkt me een prachtig land! Australië is ook heel goed te doen in onze zomer.

6. Cornflake

Cornflake Fanatiek lid

12 jul 2023
    1.291
    1.315
    113
    Vrouw
    Ik vond nieuw Zeeland helemaal fantastisch. Van gletsjers tot stranden tot fjorden, steden.. en zo vriendelijk en goed gericht op met je camper rondrijden. Maar ja in de zomer is het daar winter

combinatie van steden en natuur zou ik denk ik toch snel voor VS gaan.
    Japan hoor ik wel toffe verhalen over!

7. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

4 jan 2012
    4.815
    2.674
    113
    Colombia? Dan kun je Bogota, Medellin en Cartagena als steden combineren met jungle, mountainbiken bij de cocoro vallei en naar de kust. De langere afstanden doe je dan met binnenlandse vluchten, dat hebben wij ook gedaan. We hadden één keer een taxirut van een uur, en een keer een busritje van drie uur. Verder alles gevlogen.

Japan staat ook op ons lijstje, en Sri Lanka ook. In Sri Lanka kun je goed met de auto rondreizen.

8. artie

artie Fanatiek lid

27 sep 2021
    3.562
    3.894
    113
    Vrouw
    Ja een combinatie van binnenlandse vluchten, en reisbussen. We hadden een soort vliegtuigabbonrment waarmee je dan een aantal vluchten kon nemen. Kostte niet zo veel dacht ik maar is wel al 10bjaar geleden. En die reisbussen waren ook comfortabel.
    Was echt super hard de moeite vond ik.
    Vb watervallen van iguazu, prachtig. Rio de Janeiro ook echt heel mooi. Alles eigenlijk

9. baby2011

baby2011 Fanatiek lid

15 aug 2010
    1.883
    395
    83
    Zuid afrika is prima te doen in onze zomer. Lekker zelfs

10. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.295
    10.265
    113
    Bij ons staat new york op de lijst. Waren we met onze huwelijksreis, waren er 10 dagen.
    Daar alles gelopen en 1 keer de metro.

Je zou dat kunnen combineren met Canada.

Japan staat ook hoog op de lijst. Wij zouden dan niet zelf rijden maar met de bullettrain. Je kan dan een Japanse kaart kopen die geschikt is voor veel treinen. Je kan de grote stad in als het natuur.

Zelf geweest in Indonesië, India en Nepal, deed dat vroeger met een groepsreis maar zou zelf niet die afstanden afgelegd hebben.

Colombia zou ik zelf niet voor kiezen, prachtig land maar je kan niet overal zo maar komen. ( veiligheid) vriendin heeft die reis met haar moeder gemaakt en zou het zonder die rondreis niet doen.

11. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.990
    6.741
    113
    zuid-holland zuid
    Zuid westen van Amerika ? Zijn je kinderen niet te porren voor een rondje LA-Las Vegas-San Francisco en dan al die mooie natuur ertussen?

Ijsland zijn wij voor we kinderen hadden geweest, en ik wil graag terug… maar mijn oudste is ook echt niet enthousiast. En ik snap het ook, want er is echt voornamelijk natuur en weinig wat bij zijn interesse aansluit. Zeker voor zo’n speciaal jubileum zou ik iets kiezen wat iedereen leuk vindt. We gaan er samen ooit wel weer heen, als hij niet meer mee wil:oops:

Japan staat ook nog op onze wishlist, maar het is ook heel duur begreep ik. Ik lees mee voor ideeën!

12. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.073
    12.030
    113
    Daar moest ik ook aan denken bij de vraag. De NP moeten wel gereserveerd worden, maar je hoeft niet altijd in het park te verblijven. Las Vegas is dan wel een hele leuke stad voor de kinderen om te zien, San Fransisco is ook heel leuk, met Alcatraz LA vond ik zelf wat minder, maar heeft natuurlijk ook leuke onderdelen. Je moet er dan voor zorgen dat je tijdig bij Yosemite, bryce, Zion, grand canyon en tip: antilope canyon, iets boekt. Geweldig mooie parken!

Noordwesten lijkt mij trouwens ook heel mooi! Ook nog een optie, icm met Canada.

13. Fruity90

Fruity90 Fanatiek lid

16 jan 2022
    2.887
    4.160
    113
    Vrouw
    Mocht het Japan worden, de hoge snelheidstreinen (shinkansen) zijn daar wel echt van andere klasse en je kan er retesnel verre afstanden mee afleggen ( 2:11 uur van Kyoto naar Tokyo wat een dikke 6 uur met de auto is), dus als je veel van het land wil zien is dat wel iets om te overwegen.
    Houdt er rekening mee dat het daar in de zomer ook bloedheet kan worden. Qua een keer andere cultuur zit je in Japan ook wel goed.

owly vindt dit leuk.
  14. poema

poema Fanatiek lid

27 jul 2007
    4.036
    453
    83
    Vrouw
    Met drie (ik neem aan al best grote kids, wee niet hoe oud ze zijn) zou ik Amerika doen. En dan bijvoorbeeld de westkust (Grand Canyon, California enzo) en nog vliegen naar NY voor een week bijvoorbeeld (is wel echt heel duur, niet alleen om er te komen maar ook om daar te leven zeg maar... ben er net geweest en ontbijt voor drie personen bij gewoon een heel normaal tentje is zo rond de 50 euro, koffie gemiddeld 10 euro bij de Starbucks oid en uit eten of dingen doen is ook echt heel prijzig).
    Amerika is wel heel goed te doen met een camper en veel te beleven.
    Japan lijkt me ook heel tof. Zuid Afrika zou ik niet snel met een camper doen, wel geweest maar met een auto en geslapen in hotels. Vond ik toentertijd niet echt een heel relaxed land om rond te reizen als ik eerlijk ben...

Australie is ook heel tof, maar onze zomer is daar de winter dus goed opletten waar je dan heen gaat (twee jaar terug vier weken geweest (voor de tweede keer) in onze zomer en ook echt wel shit weer gehad helaas). Wel goed te combineren met twee nachten Singapore of Hong Kong bijvoorbeeld.

Maleisie en Thailand zijn ook heel tof en goed te bereizen als je naar Azie zou willen.

15. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Op zich trekt het westen van de VS ons ook wel, alleen het feit dat het zo duur is en je alles lang vooraf moet reserveren in het hoogseizoen staat me tegen. Maar ik zal er toch nog eens naar kijken, ik denk ik wel dat de jongens dat ook erg leuk zouden vinden.

Zelf willen wij heel graag naar nieuw Zeeland, maar dat zal echt moeten wachten tot we met pensioen zijn, want dat is niks voor onze zomer en in onze winter heeft mijn man niet lang genoeg vrij (onderwijs).

Cornflake vindt dit leuk.
  16. nijn37

nijn37 Fanatiek lid

13 aug 2006
    2.701
    2.382
    113
    Zuidwest-Amerika is wel echt heel erg geweldig. Wij zijn er vorig jaar zomer geweest met onze kinderen van (toen) 11 en 16 en we hebben echt de reis van ons leven gehad hoor. Het was geweldig om dit met onze kinderen te doen.

Echt volledig op de bonnefooi rondreizen in het hoogseizoen daar, nee, dat is niet te doen. Bepaalde dingen zul je toch (lang) van tevoren moeten reserveren. Maar ik zou het toch echt overwegen als ik jullie was. Je hebt wel heel veel prachtige natuur die je kunt afwisselen met steden. Er zijn al de nodige goede tips voorbij gekomen.

En wat betreft de kosten: ik vermoed dat een reis naar Japan of Nieuw Zeeland nu ook niet bepaald goedkoop is.

17. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    10.458
    11.973
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Nieuw zeeland!

18. nutts

nutts Fanatiek lid

13 apr 2014
    1.973
    590
    113
    Canada? Noorwegen Zweden en Finland? Engeland Ierland en Schotland?

19. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Nee, bestemmingen in Europa vallen in principe af, omdat we dat normaal altijd al doen. We zijn nu wel echt op zoek naar iets bijzonders. En heel ver zuidelijk (NZ en Australie) ook, vanwege de winter daar. Geen zin om 4 weken in winterweer door te brengen, haha. Ik wil er wel graag eens heen, maar dat moet maar wachten tot we in onze winter wat langer weg kunnen.

Ik heb nog eens zitten zoeken op vakanties in Zuid-west USA, maar ik vind dat toch wel heel duur uitvallen. Bv camper huren is al enorm duur en dan komen er nog duizenden dollars voor de kilometervergoeding bij. Net alsof je een camper huurt om ermee stil te staan op het parkeerterrein van het verhuurbedrijf.... Het is wel een beetje lastig uitzoeken, omdat je nu alleen voor komende zomer kunt kijken en dat is natuurlijk al erg laat en dus waarschijnlijk duurder dan wanneer je ruim vooraf boekt.

Hotels en huurauto is wel iets goedkoper, maar dan ben je weer veel meer geld kwijt aan eten en drinken, omdat je niet of nauwelijks zelf kunt koken. Op diverse plekken op internet zie ik dat je daarvoor zeker $40-$50 per persoon per dag moet budgetteren. Ik heb 3 grote veel-etende zonen, dus dat zal dan vast wel.

En ik zag dat mensen hele strategieën, compleet met oefenavonden, hadden uitgedacht om campings te kunnen reserveren, op de eerste minuut dat dat mogelijk is, anders zitten ze al vol. Wat een gedoe!

Wat me wel heel leuk lijkt: als we het zo kunnen plannen dat we precies op onze 25e trouwdag in Las Vegas zijn en dan zo'n Vow Renewal ceremonie doen, daar.

@nijn37, hoe hebben jullie dat vorig jaar gedaan? Hotels, camper, tent? En hoe lang van tevoren had je dat allemaal geregeld en lukte dat ook zoals je het wilde?

20. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.174
    4.485
    113
    Nieuw Zeeland of patagonie zou ik ook niet in onze zomer doen. dat lijkt me niet fijn om dan in een koude natte winter aan te komen. veel dingen zijn dan ook gewoon niet te ondernemen, want het is het verkeerde seizoen.

Qua steden is USA wel echt tof natuurlijk. Ik snap wel de drukte in de zomer vakanties. en het vooraf boeken en reserveren kan belemerend aanvoelen. ook de reisafstanden zijn soms best pittig. Wij gaan dit jaar naar noord-west US dat is iets minder toeristisch, maar toch hebben we alles al geboekt, we gaan met auto en slapen in B&B's, huisjes en hotels. De kosten zijn idd wel echt mega. Dat is niet voor iedereen betaalbaar.

Maar voor steden, je zou ook naar kuala lumpur kunnen gaan, of singapore, eventueel een tussenstop in Dubai, en dat kombineren met maleisie, zoals je aangaf. ipv met een huurauto, kun je ook een auto met prive chauffeur kiezen. dan hoef je niet zelf te rijden maar kom je ook overal. ook in thailand kun je overigens met huurauto rondreizen, heeft een nichtje van mij ooit gedaan. was erg leuk.
    Azie is ook wel een stuk goedkoper dan bijv. USA.

Wat mij ook altijd nog wel leuk lijkt is bijv. Costa rica of panama combineren met Miami, vaak moet je via Miami vliegen die kant op, en dan is het een mix van grote stad, en jungle/tropen/vulkanen. en daar is het ook goed op eigen gelegenheid te reizen, zeker costa rica.

Een collega van mij was aan het kijken om rond te reizen in Japan, maar dat was ook erg duur. Is natuurlijk wel een bijzonder land.

Snoopy1979 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina