Hallo allemaal, Misschien een hele domme vraag maar alles moet je toch wassen voor de geboorte van je kindje maar wanneer deden of doen jullie dit? Kan je gewoon nu al kleren wassen enz en dan inruimen in de kast of moet je ze echt nog eens wassen voor de geboorte???
Ik had met 7 maanden alles gewassen en gestreken in de kast liggen, maar je kan het ook doen als je verlof in gaat.. heb je wat te doen. Ik heb het overigens daarna niet meer gewassen hoor, het is schoon.. blijf niet aan de gang, haha. Als je voor de "show" het bedje opmaakt, moet je wel even voor de geboorte het weer wassen i.v.m. stof, dat is niet zo fris. Het is trouwens wel bekent dat de meeste kraamverzorgsters je bedje opnieuw opmaken en dus alles eruit trekken als ze komen.. ik maak m'n bedje om die reden dus niet op.
Ik heb met 36 weken alle kleertjes gewassen. Er kunnen soms nog chemicalien van het maak proces in de stof zitten. En dat is niet zo fijn voor een vers huidje. Veel eerder wilde ik het niet doen, want dan komt er zo'n stoflaagje op. In eens zo'n grote was stond ook leuk aan de waslijn Ik ben rond de 4-6 maanden opgehouden om de kleren eerst te wassen..
ik heb het gedaan met 32 weken zwangerschap geloof ik. alles is mooi schoon en gestreken en idd doe het niet nog een keer als het in de kast ligt komt er geen vuil bij denk ik. oh ja en idd bedje moet ik nog even een keer doen. liefs
Ik heb de kleding, lakens en dekens gewassen met 36 wkn. De kraamverzorgster heeft de wieg opgemaakt. Toen ons kereltje in zijn ledikant ging (met 6 weken) heb ik opnieuw de lakentjes gewassen. Ik was nu nog steeds alle nieuwe dingen eerst. Er zitten een hoop chemicaliën in.
Ik was mijn eigen nieuwe kleding en beddengoed trouwens ook altijd eerst voordat ik ze aantrek. Dat terzijde, ik heb wel rond 23 weken alles al gewassen (had vakantie en had zo'n zin alles schoon te hebben) Bedje heb ik 2 weken geleden opgemaakt, maar hemeltje hangt erover heen en dus kan er geen stof o.i.d. bijkomen, dus dat ga ik niet nogmaals wassen. Ik heb alleen de kleertjes maat 62 en hoger nog niet gewassen, maar dat komt ook omdat ik geslachtsbepaalde kleertjes in die maten heb, en toch nog voorzichtig ben, straks komt er toch nog ineens een jongetje uit en dan heb ik die kleertjes al gewassen, en zoals ze nu zijn (nieuw met kaartjes eraan) kan ik ze misschien nog makkelijk op marktplaats verkopen.
Hoi Ramona Ik heb twee weken geleden alles gewassen. Je weet toch niet hoeveel mensen er met hun handen aan die rompertjes en zo gezeten hebben in de winkel, denk ik altijd. Nu ligt het in de kast, dan wordt het niet vies dus ik ga het voor de geboorte niet nog eens wassen. Ik heb van die Zwitsal geurbuiltjes in de kast gelegd (een stuk Zwitsal zeep kan ook) want dat ruikt zo lekker. In een ander topic hierover op het forum had ik gelezen dat je het beste de kleertjes met Neutral kunt wassen (zonder kleur- en geurstoffen en zo) en geen wasverzachter gebruiken (vanwege de parfum die daar in zit). Dus dat heb ik braaf gedaan. En zoals deepfreeze al zei: het staat ook wel erg leuk, al die schattige poppenkleertjes aan de waslijn! En je bent lekker snel klaar met strijken Groetjes
Dank jullie wel allemaal voor de reactie,s ik wist wel dat je alles moet wassen dat doe ik trouwens ook met me eigen kleding als ze nieuw zijn maark had geen idee wanneer ik dat zou gaan doen maar nu dus wel!! Fijne zwangerschap verder allemaal!!
Ik doe in december alles nog even wassen idd, wil het nu nog niet te doen, is nog beetje vroeg. Maar ook de "oude" kleertjes die ik heb liggen ga ik dan wassen. Kan ik dan alles lekker ophangen en strijken.... En als het kastje dan volhangt met kleertjes kan je echt niet meer wachten tot ie er iss!>!>
Ik heb alles rond de 32 weken gewassen omdat ik toen vakantie had. Je kan het doen wanneer je zelf wilt.. ik zelf heb het toen in pedaal emmer zakken verpakt in de kast gelegd. Dat vond ik wat frisser.
Ik ga pas wassen in mn verlof. Vind dat nu nog veel te vroeg. En het bedje maak ik ook pas op vlak voor de geboorte. Ivm stof. Ik heb wel alle kleertjes opgehangen aan de roede in onze inbouwkast. Staat superschattig! Elke dag kijk ik er even in.
Dit vond ik best wel lastig... met 37 weken mag je thuis bevallen, dus moet je alles klaar hebben. Met 41 weken ben ik pas bevallen... ik heb het tussendoor een paar keer uitgeklopt. Van een beetje stof wordt het niet echt vies natuurlijk. Maar op zich hoef je nog niets op te maken, dat kan de kraamhulp ook doen. Als je alles maar bij elkaar in de kast hebt liggen.
Ja, altijd wassen voor je kindje het draagt. de timing maakt niet uit hoor! In alle kleding zit wel een restje chemicalien/verfstoffen vanuit het productieproces, en niet te vergeten bacterien want de meeste spullen worden in Azie of het Oostblok gemaakt en gaan door verschillende handen voor ze in de winkel hangen. Dit geldt natuurlijk niet voor organic kleding..maar daar is helaas nog niet zoveel aanbod in Nederland (wel op verschillende online shops). Ik probeer de pyama's en ondergoed altijd van eco-katoen te kopen, want dat zit het dichts tegen de huid van mijn zoon - hij heeft een zeer gevoelige huid. Ook belangrijk als je kind een gevoelige huid heeft; gebruik een ph-neutraal wasmiddel en liever geen wasverzachter. Succes ermee! Groetjes, Juliette
ik ben er ook al vroeg bij met het wassen zie ik. Kan nog al enthousiast zijn met zulke dingen zeg maar! Ik doe het wel gedoseerd, het hoeft nog net niet in een paar dagen klaar te zijn.Het bedje maak ik nog niet op hoor, dat vind ik nog wel te vroeg. En de kraamverzorgster doet het toch waarschijnlijk weer anders. Ik heb ook geurbuiltjes van zwitsal, dan ruikt het effe wat lekkerder. Het staat ook wel leuk al die kleine kleertjes en hydro luiers op de draad.
Tip! - Alles wassen met Neutral was poeder omdat je nog niet weet of je kleine allergisch is. - Alles per maat schoon in een plastic krat met deksel doen. Blijft het mooi schoon en kun je elke keer een andere krat pakken als hij aan de volgende maat toe is.
Dan zou ik als aanvullende tip geven: kleding niet zozeer op maat sorteren als wel op grootte. Ik kwam er al snel achter dat het ene truitje in maat 50 net zo groot is als het andere in 56 of soms zelfs 62. Slaat echt helemaal nergens op! Dus ben er een middag voor gaan zitten en heb alle broekjes bij broekjes gelegd etc. En dan van klein naar groot opgestapeld. Als je puur naar de maat kijkt ga je regelmatig dingen tegenkomen die je ongebruikt weer weg kan leggen omdat ze erg klein vielen. Hier heeft de kraamhulp overigens het bedje en de wieg niet opnieuw opgemaakt hoor. Is niet altijd.
Ik vind het juist zo heerlijk om al die kleertjes in de kast te zien hangen/liggen....en bovendien zoals cjtp ook zegt, de ene maat 50 is bijv. net zo groot als een maat 56 en ik denk dat als je alles in de kast hebt liggen, dat je dus wel sneller kijkt wat er nog meer ligt, om zo geen kleertjes over het hoofd te zien doordat je ze hebt weggelegd...
Ja daar heb je wel een punt...niemand weet wanneer de geboorte zich aandient. Maar ik zorg maar dat ik alles gewassen en al in de kast heb en dan is het bedje idd zo opgemaakt.