Actieve follikels?

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door mamavansaar, 18 aug 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamavansaar

18 aug 2014
    31
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo Dames,

Ik en mijn man hebben onlangs besloten om voor een tweede kindje te gaan.

Ons eerste kindje was een verassing maar zeker niet minder welkom.

Ik heb altijd getobd met menstruatie (overmatig) en alle anticonceptie pillen die er zijn tot aan de nuvaring aan toe. Niks voelde ik me lekker bij. Sinds een paar maanden gestopt met de nuvaring en mijn cyclus is een zooitje.

Ik bloed bijna de hele maand en soms een paar dagen niet. Ik ben hiervoor naar de gynaecoloog geweest. Niks raars gevonden.

Nu is mijn probleem dat ik door de onregelmatige cyclus lastig kan bepalen wanneer ik mijn eisprong heb. Ik vroeg de gynaecoloog dan ook of ik überhaupt wel ovuleer.

Ze vertelde me toen dat ze op de inwendige echco toen actieve follikels heeft gezien.
    Ik vroeg wat dat precies betekende en ze zei dat het eitjes waren die op t punt stonden "vrij" te komen.

De dagen erna heb ik onbeschermd gevreeën met mijn man..

Nu is mijn vraag dus eigenlijk... Hoe lang is een follikel "actief" voordat je echt een eisprong hebt. Ik voel me nl. al dagen vreemd en heb symptomen maar testte een paar dagen geleden negatief. Ik weet niet wanneer mijn nod is want er zit totaal geen normaal ritme in. Dus wanneer ik echt kan testen weet ik niet.

Ik vraag me af of de dagen na dat de dokter heeft gezien dat ik actieve follikels had ik een eisprong kan hebben n gehad?

2. Klaartje863

Klaartje863 VIP lid

10 mei 2012
    6.606
    57
    48
    Waarschijnlijk heeft er een grote follikel gezeten (zo rond de 18-20mm), dan staat ie op het punt om te springen.
    Of hij daadwerkelijk ook is gesprongen, kun je zo niet met zekerheid zeggen. Je zou daarvoor bijvoorbeeld kunnen gaan temperaturen. Je kunt dan zien wanneer je ei is gesprongen, het geeft je veel inzicht in je cyclus.

Follikels groeien in het begin langzaam, zo'n 1mm per dag. Wanneer ze rond de 12mm zijn gaat het wat harder en kunnen ze 2mm per dag groeien. Rond de 18mm zijn ze rijp en zal de LH-piek ingezet gaan worden en kort daarna volgt dus de eisprong. Dit even op basis van gemiddelden ;) Bij lange cyclussen groeit de follikel dus wat langzamer dan bij korte cyclussen.

Misschien voel je je vreemd, nadat je eitje is gesprongen. Je maakt dan namelijk het hormoon progesteron aan en daardoor kun je allerlei (zwangerschaps)kwaaltjes krijgen.

3. mamavansaar

18 aug 2014
    31
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt Flora!

Dat was inmiddels ruim 2 weken geleden. Dus als ik nu symptomen zou voelen van een eisprong zou dat wat laat zijn. Ik ben ook al een week in de weer met ovulatie testen. Die zijn allemaal negatief. Wat dus niet raar zou zijn als ik zwanger ben geraakt die dagen na mijn bezoek aan de gynaecoloog.

Ik wacht het maar gewoon af of ik komende weken ongesteld wordt of niet. Ik heb voor mijn doen al een flinke tijd niet gebloed. Ik ben bloed namelijk vaker wel als niet.

Een lichaam kan je behoorlijk in de maling nemen als zwanger worden in je hoofd zit.

Deel Deze Pagina