Ik word er gek van! (vader)

Discussie in 'De lounge' gestart door Beckje, 6 jan 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Beckje

Beckje VIP lid

12 jul 2010
    8.652
    4
    36
    Ik weet niet of dit het juistje onderdeel is, maar kon even niets beters vinden...
    Al een aantal jaren is mijn vader (die schizofreen is) ontzettend dom en naief bezig... hij geeft zomaar geld aan iemand in afrika om hier naar toe te vliegen (en dan heb ik het over bijna 1000 euro) en dan ook nog er 100% van overtuigd zijn dat ze komt....
    zo gaat het nu al heel lang... daarnaast interesseert hij zich vooral voor zijn eigen ding. zit gerust met mijn schoonfamilie aan tafel met hard geluid aan te smsen met 1 van zijn troela's... (die ook nog eens rond de 24 zijn...)

Ik kan hier niet meer normaal mee omgaan. Het maakt me woedend.... Ik heb hem al moeten dwingen om NIETS meer erover te vertellen maarja... Het word me soms gewoon ook nog opgedrongen (ok is ie nu al vrij mee gestopt) maar dan bedoel ik dus letterlijk als een kleuter zijn telefoon met een foto voor mijn gezicht houden dat ik mijn hoofd weg moet draaien en wachten tot het scherm op zwart gaat... heb hem al vaak zat daarom voor de deur laten staan.... ook als ik zeg dat ie niet mag komen omdat ik het gruwelijk druk heb met voorbereidingen voor sinterklaas bijv, komt ie TOCH gewoon langs.... :x:x:x
    geen idee wat ik hiermee wil, misschien wat herkenning maar vooral ff mijn hart luchten. Ik kan hier ECHT niet meer tegen... grootste punt is nog dat we voor een groot deel financieel afhankelijk zijn van hem :(

2. Noelle85

Noelle85 Fanatiek lid

8 jul 2013
    1.788
    491
    83
    In hoeverre zijn jullie financieel afhankelijk van je vader?

Zelf heb ik ook een vader met een schizo-affectieve stoornis, en na jarenlang stress van hem te hebben ondervonden, uiteindelijk de beslissing genomen om definitief het contact te verbreken. Ook hier maakte het niet uit hoe vaak ik vroeg dingen niet te vertellen, hij bleef doorgaan. Als ik m'n telefoon niet opnam, of niet direct terug smste, gelijk een berichtje met 'wat is er aan de hand, waarom reageer je niet, ik maak me zorgen'. Uiteindelijk bleef hij zo veel energie uit me zuigen, bleef maar in het verleden hangen, obsessief gedrag en dingen niet los kunnen laten en ga zo maar door. En hoe hard het ook klinkt, het geeft zo veel rust nu hij niet meer in mijn leven is. Ik vind het jammer dat hij nooit zal weten dat hij een kleinzoon heeft, maar het is niet anders. Mijn zus heeft nog wel contact met hem, die heeft wel een manier gevonden om met hem om te gaan (contact is overigens alleen via mail/sms en heel weinig).

Ik denk dat dat ook een keuze is die je voor jezelf moet maken; kan ik een manier vinden om met hem om te gaan, of blijf ik het me te veel aantrekken en is hij alleen een stressfactor in mijn leven?

Makkelijk is het niet, zeker omdat sommige dingen ook aan zijn ziekte zijn te verwijten, maak maak een beslissing waar jij rust in kan vinden en waar jij je goed bij voelt.

3. Beckje

Beckje VIP lid

12 jul 2010
    8.652
    4
    36
    tja daar zit ik al jaren mee te dubben... hebben helaas flink bedrag moeten lenen voor de schuld van ons huis die door de verkoop is gekomen... en momenteel zitten we met wat onverhoopte kosten. en tja die auto die hij gegeven heeft is natuurlijk wel terug te geven, maarja... ff een andere gaat ook niet. gewoon zo een rotsituatie. het is mijn vader... maar zo voelt het totaal niet.
    tja hier rende hij ook gewoon vrolijk de verloskamer! in... vond dat zo vreselijk. heb toen een klacht ingediend bij het ziekenhuis... hij begreep dat tot de dag van vandaag niet... want ja, hij had er geen probleem mee... :( helaas heb ik ook geen moeder meer, wat het nog moeilijker maakt allemaal...

4. Beeb87

Beeb87 Niet meer actief

Is je vader nergens in behandeling?

Lijkt me vrij heftig allemaal.
    Weet nog een ander topic van je inderdaad met die vrouw die hij hierheen wilde laten komen.

5. Beckje

Beckje VIP lid

12 jul 2010
    8.652
    4
    36
    nee, niet echt. hij neemt medicijnen tegen zijn psychoses, die werken (op 1 keer na) gelukkig aardig goed. iig geen politie meer aan de deur gehad dat ie weer achterlijke dingen uithaalde....
    vind het ook enorm heftig, zeker nu. mis mijn moeder zo vreselijk, zou zoooo graag een ouder hebben als steun... heb wel lieve schoonouders die gewoon normaal zijn, maar het is toch anders...

6. Beeb87

Beeb87 Niet meer actief

Ja schoonouders zijn toch anders.
    Maar in ieder geval wel fijn dat je daar geen problemen mee hebt.

Misschien kan je je zorgen bij de huisarts neerleggen?

7. Beckje

Beckje VIP lid

12 jul 2010
    8.652
    4
    36
    ben er al vaak mee naar de psych geweest, liep daar nu al jaren, maar ben er nog geen steek mee opgeschoten eigenlijk... en zijn huisarts doet niets zolang hij geen gevaar vormt voor zichzelf of anderen... beetje met rug tegen de muur verhaal dus...

8. Thunder

Thunder Bekend lid

30 apr 2014
    811
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wat een moeilijke situatie voor jou zeg!

Hier is de broer van mijn man schizofreen plus nog een aantal stoornissen en verslavingsgevoelig. Wij hebben nauwelijks contact met hem, vooral sinds we een kind hebben. Je weet nooit wat hij allemaal bedenkt of van plan is door zijn ziekte en we willen onze kinderen daar niet aan bloot stellen.

De financiele afhankelijkheid maakt het een hele lastige situatie... Hadden jullie het geld geleend en de auto aangenomen toen hij zich al problematisch gedroeg? Dan is het helemaal lastig als je nu ineens het contact zou willen minderen of verbreken..." je hebt immers wel zijn geld aangenomen, daar was ie goed genoeg voor" zou hij dan kunnen gaan denken.

Is er een vaste afbetalingsregeling voor de schuld en de auto? Zou je het geld bij een ander kunnen lenen en hem terug betalen?

Lijkt mij namelijk zaak zo snel mogelijk compleet onafhankelijk van hem te worden. Want ik zou persoonlijk een dergelijke stressfactor niet in het leven van mijn gezin willen. Hoe moeilijk het ook is.

Heb je een goede band met je schoonouders? Misschien eens met hen praten over het gevoel een ouder te missen? Dat kan misschien opluchten en de band nog meer versterken. Misschien heb je wel een hele leuke schoonmoeder die ook met jou alleen eens wat quality time wil doorbrengen. Zal uiteraard nooit vervanging zijn, maar misschien wel een fijn gevoel geven.

9. Pluisje88

Pluisje88 Niet meer actief

Jeetje, wat heftig zeg. Kan me voorstellen dat dit je veel stress oplevert! Is het misschien een optie om voor de onverhoopte kosten een betalingsregeling te treffen met het betreffende bedrijf/instantie? En ondertussen je vader het geleende bedrag te blijven afbetalen?

Dan zou je e.v, mocht dit je keuze zijn, het contact drastisch verminderen of verbreken en hoef je je niet schuldig te voelen dat je dat geld hebt moeten lenen. En die auto, tsja ik ben van mening dat hij je gegeven is en dat heeft niks te maken met hoe hij zich opdringt in jouw leven (terwijl jij aangeeft dat je deze manier van contact niet prettig vind).

Ik begrijp dat hij psychische problemen heeft, heb zelf geen ervaring met schizofrenie (wel met manische depressie) in mijn familie/omgeving maar als dit jou op deze manier zoveel stress oplevert mag dit geen reden zijn om hem in je leven te laten zijn. Vooral nu je zwanger bent lijkt me dat extra zwaar en zeker niet goed voor je (overigens is stress dat natuurlijk nooit).

Kun je misschien ook zijn behandelend arts bereiken? Hij/zij zou je eventueel misschien ook tips kunnen geven hoe je met hem om kunt gaan of hem dingen duidelijk kunt maken. De manier waarop je zus met hem omgaat, is dat geen optie voor jou of werkt dat in de relatie met je vader/jou niet?

Ik wens je heel veel sterkte!

10. Beckje

Beckje VIP lid

12 jul 2010
    8.652
    4
    36
    heb geen zus, ben enigst kind :) familie verder in nederland is er niet helaas...
    de relatie met mijn vader is altijd een haat/liefde relatie geweest... zijn veel dingen gebeurd en dat is enorm moeilijk...
    betalingsregelingen heb ik genoeg, helaas is het geld voor de hypotheek veel en veel te hoog om even ergens anders te lenen...
    tja het is geen kwaaie... maar het word echt niet beter erop...
    lijkt of ie elke keer iets verzint wat nog 'achterlijk' is dan het vorige wat ie deed.... maarja compleet contact is ook weer zoiets...
    heb hem wel gedwongen dat ie maar 1x per week mag bellen ipv 3x per dag... dat kost hem nog steeds erg veel moeite, maar het maakte het wel íets leefbaarder voor ons

11. Thunder

Thunder Bekend lid

30 apr 2014
    811
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik begrijp dus dat jij contact verbreken of drastisch minderen niet als optie ziet sowieso?

12. Beckje

Beckje VIP lid

12 jul 2010
    8.652
    4
    36
    tja ik weet het niet... vind het erg lastig om de knoop definitief door te hakken...

13. Beckje

Beckje VIP lid

12 jul 2010
    8.652
    4
    36
    nou een update, hij maakt het me wel steeds makkelijker. heeft ie weer een nieuwe troela... blijkt ze zwanger te zijn (zegt ze iig)... ben enorm pissig geworden. zeg ik: ja een kind heeft toch ook een stabiele relatie van de ouders nodig... zegt ie: wat weet jij er nou van... ARGH heb boos de horen erop gegooid. ben zo kwaad en weet niet wat ik ermee moet. mijn vriend zegt er nix van. die haalt zijn schouders op en het boeit hem niet wat me pa doet. maar als dochter word je hier toch helemaal gillend gek van... heb gezegd dat ie gestoord bezig is en dat ik niet tegen zoveel domheid kan. ben er KLAAR mee... maarja en nu.... ik heb echt geen idee wat ik ermee moet. voel me razend maar ik kan het niet kwijt... wil iig nu geen overhaaste beslissing maken, want dat lijkt me niet goed, maar dit gaat toch echt mijn petje te boven...

14. Beckje

Beckje VIP lid

12 jul 2010
    8.652
    4
    36
    en nog even als 'aanvulling' is weer zo'n grietje zonder geld, 18 jaartjes jong en weer uit afrika (waar hij tot nu toe elke keer tegen de lamp is gelopen...) normaal zou ik zeggen, ok dom, maar snap het gewoon echt niet hoe iemand zo dom kan zijn met bijna 60...
    nu maar bedenken hoe ik me financieel loskoppel van hem -.-
    ik vraag me af of het wel haalbaar is, werken met een baby en een peuter... (en dan bedoel ik bijv kapotte brommers opkopen, opknappen en weer doorverkopen enz)

15. Spikkel19

Spikkel19 VIP lid

18 okt 2011
    8.460
    361
    83
    misschien hem gewoon iedere maand betalen maar geen contact meer opnemen?
    ik snap best dat dat heel frustrerend is meid, maar aan de andere kant, hij is volwassen en maakt zelf keuzes al zijn ze oerdom..

16. Beckje

Beckje VIP lid

12 jul 2010
    8.652
    4
    36
    tja helaas word je alleen letterlijk uitgelachen als je zegt dat je je zorgen maakt... dat maakt het nog pijnlijker.
    helaas houden we op dit moment niets over om terug te betalen. moeten nog de peuterkamer e.d. klaar maken en ook wat apart houden voor nummer 2... dus moet maar even kijken of het haalbaar is om her en der wat bij te klussen...

17. Spikkel19

Spikkel19 VIP lid

18 okt 2011
    8.460
    361
    83
    oei ja dat maakt het lastig,

18. iPinky

iPinky Actief lid

6 okt 2014
    382
    0
    0
    buitenland
    Ik snap niet zo goed wat het probleem is? Waar heb je nou precies het meeste last van? Is het het vele contact, of dat hij blijkbaar elke keer een nieuwe 'vriendin' heeft, of dat hij zich elke keer laat belazeren? Of dat hij jou daar elke keer mee confronteert?

Jij bent namelijk financieel van hem afhankelijk en niet andersom. Voor de rest mag hij toch zelf weten hoe hij zijn geld uitgeeft?! Daar heb jij voor de rest toch niet zoveel mee te maken? Het enige wat je kan doen is hem adviseren, maar als hij daar vervolgens niet naar luistert, dan houdt het op.

Ik zou hem een aantal websites laten doorlezen, er staan genoeg van dit soort verhalen op internet (ook van mensen die niet schizofreen zijn en er keer op keer intuinen). Maar als hij zich daar niets van aan trekt, dan houdt het op. Of je moet hem onder curatele laten stellen en zijn zaakwaarnemer worden.

19. Beckje

Beckje VIP lid

12 jul 2010
    8.652
    4
    36
    nouja gewoon hij als persoon. het keihard neerhalen en je keihard uitlachen als je je zorgen maakt. het over alle grenzen heen lopen, keer op keer... gewoon eigenlijk alles.
    en continue geconfronteerd te worden dat ik gewoon helemaal geen ouders meer heb. mijn moeder is dood en mijn pa is gewoon helemaal van t padje... en als ik zeg dat ik er niets van wil horen word het me gewoon opgedrongen. dat is het grootste probleem aan het hele gebeuren...

20. iPinky

iPinky Actief lid

6 okt 2014
    382
    0
    0
    buitenland
    #20 iPinky, 21 jan 2015
    Laatst bewerkt: 21 jan 2015
    Dan zou ik, als ik jou was, heel duidelijk mijn grenzen aangeven en wat regels opstellen. Zodanig dat jij er mee kan leven. Zoals:

- maximaal één of twee keer per week telefonisch contact
    - maximaal één keer per maand of per week komen eten, maar dan moet hij zijn telefoon thuis laten

De rest daar heb je twee oren voor gekregen. Ene oor in, andere weer uit. En als je het contact beperkt, hoef je ook niet constant dezelfde verhalen aan te horen. Gewoon zodanig beperken tot je er zelf niet meer knettergek van wordt en je die paar uur op een avond rustig ja en amen kan knikken.

Mijn oma is ook een gek mens en mijn moeder heeft toch een tijdlang met haar afgesproken, maar wel op haar eigen voorwaarden. Familie heb je helaas niet voor het uitkiezen, maar je mag best een beetje egoïstisch zijn. Je moet er absoluut niet zelf aan onderdoor gaan. ;)

Oh en stoppen met zorgen maken, want dat wordt dus blijkbaar niet gewaardeerd.

Deel Deze Pagina