Hoe stukjes leren eten?

Discussie in 'Voeding' gestart door MamaChantal, 21 jul 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.541
    3.057
    113
    Hoi hoi

Onze dochter eet nu alles nog gepureerd, maar vind het nu ook wel interessant om op een broodkorst te sabbelen.
    Maar zodra er een stukje korst afbreekt, gaat ze kokhalzen en spugen.
    Zelfde met een koekje..

Is het gewoon een kwestie van wennen? Leren ze vanzelf wat ze ermee moeten? of moet ik wachten met aanbieden?
    Ze heeft nog geen tandjes..

2. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Ik lees ff mee! Hier t zelfde probleem

Zelfs met een potje van 8 maanden waar hele
    Kleine stukjes in zitten.. 5 hapjes 'op' en gelijk spugen..

3. Jente2010

Jente2010 Fanatiek lid

21 okt 2010
    1.430
    0
    0
    ik heb hier wel een slechte eter. maar kan je wel zeggen dat kokhalzen gaat over. ik had altijd bang van dat kokhalzen.

gr

4. heppiedepeppie

heppiedepeppie Fanatiek lid

6 apr 2011
    3.296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    Ik heb er nog niet heel veel ervaring mee, maar is het geen idee of volgens de rapley methode grote stukken aan te bieden die ze zelf in haar handjes kan pakken? Dan kan ze deze ook zelf in haar mond stoppen en leert ze het ook bijten/kauwen én leert ze stukjes in haar mond te hebben.

Wij doen dit ook bij ons zoontje, naast dat we hem gewoon geprakt en soms nog gepureerd eten geven. Meestal gaat 3/4 van het eten via de slab richting de vloer, maar hij heeft op die manier wel het heft in eigen handen. Hier werkt het prima! En tandjes hebben ze voor die manier niet nodig! Als je het gewoon goed kookt, kunnen ze met hun sterke kaken ook een heel eind komen!

5. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Ik zeg inderdaad; zo snel mogelijk leren, dat lijkt me het handigste. Hoevaak ik hier op fora lees dat kindjes moeite hebben met stukjes. Onze dochter hebben we volgens de rapley methode leren eten, dus direct stukken in de hand, zo groot als hun vuistje of groter. En die heeft natuurlijk wel de eerste dagen even moeten wennen aan eten ipv melk, maar we hebben nooit de typische kokhals en stukjes uit prutjes spuug problemen gehad. De kokhalsreflex zit bij een zuigeling nog heel erg voor in de mond, dat is heel erg veilig want ze zullen iets eerder uit kokhalzen als dat ze zich erin zullen verslikken. Langzamerhand verplaatst die reflex zich naar achterin de mond. Dit moeten ze leren door oefening.

Tandjes hebben kinderen overigens niet nodig om te eten, de kaakjes zijn hartstikke sterk ( Steek je vinger er maar eens tussen ) daar krijgen ze echt wel een stuk banaan, sperzieboon of broccoli mee platgekauwd.

6. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.541
    3.057
    113
    nu stikt ze er telkens bijna in en moet ik regelmatig het stukje uit dr mond vissen omdat het het niet zelf eruit krijgt, of ze spuugt het zelf uit als haar dat lukt.

7. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Juist niet eruit halen, ze kan het er prima zelf uit kokhalzen. Kijk maar gewoon wat er gebeurd, handen op je rug. Het is even akelig om te zien, maar ze kunnen het prima zelf! En onthoud de gouden regel: Kokhalzen MET geluid is nooit een probleem. Kokhalzen en dan STIL vallen is een probleem, dan moet je ingrijpen. Maar gewoon geluidjes is niet erg, dan hebben ze gewoon nog lucht. ( Ik heb 1x moeten ingrijpen, toen ze zich verslikte in... aardappelpuree! )

8. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Suusjeuh, ik heb m hier nog nooit geluid horen maken met
    Kokhalzen...

En hier ook serieus keer half gestikt in gepureerd eten;)

9. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.541
    3.057
    113
    Ze heeft weinig energie en word snel blauw door dr hartje.
    Dus ja ik haal vaak het stuk eten uit haar mond als haar dat zelf niet lukt.
    Anders stikt ze ja..
    Misschieb is het idd afwachten wat ze ermee doet.. Zal het haar vaker aanbieden :)

10. soefdeboef

soefdeboef Fanatiek lid

5 aug 2011
    2.049
    0
    0
    Onze kleine is n moeilijke eter geweest :)DHoera GEWEEST!:D)
    Wij hebben haar vooral veel knabbel dingen gegeven!
    Soepstengels, koekjes, maïs chippies, wortel chippies (voor baby's) en ze krijgt altijd stukjes voordat ze haar eten krijgt.
    Dus als ze boontjes eet, krijgt ze eerst een knabbelboontje en daarna gepureerd hapje.
    Als ze n potje krijgt eerst een soepstengel en dan potje.
    Ook fruit eerst stukje en dan gepureerd hapje.
    Zo leert ze steeds beter stukjes te eten en brood gaat ook heeeel langzaam vooruit.
    Maar goed, we hebben er 3 maanden over gedaan voordat ze van een lepeltje wilde eten...
    Dus de laatste tip... Heb geduld en blijf aanbieden ;)!

Succes!

11. soefdeboef

soefdeboef Fanatiek lid

5 aug 2011
    2.049
    0
    0
    Ohw zie nu ook het hartprobleem... Lastig hoor!
    Heeft onze kleine ook, maar niet zo ernstig gelukkig.
    Die knabbel chippies smelten soms wat in de mond en zijn daardoor erg geschikt...
    Wij kwamen erachter toen we haar kroepoek mee lieten eten (niet zo gezond, maar ze vond het heerlijk!:))!

12. heppiedepeppie

heppiedepeppie Fanatiek lid

6 apr 2011
    3.296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    Zo doen wij het de laatste tijd ook!! En dat werkt best goed. Hier ook geen echte groenten eter maar hij vindt het maar wat interessant dat hij zelf mag eten! Daarna krijgt hij van ons een prakje (in doe het eten vaak door de knoflookpers, dan is het niet gepureerd maar ook niet zo heel grof, en vooral met aardappel krijg je dan lekker luchtige puree)

13. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.541
    3.057
    113
    We zijn al heel bloj dat we zover zijn gekomen als dat e nu is.
    Ze eet nu pap en fruit,dat is super voor haar medischd conditie.
    Maar ze vind het nu zelf wel interessant om een koekje of broodkorst te eten,maar zodra ze erin stikt wilt ze het niet meer.
    En ze mag het niet als negatief gaan ervaren..dan hebben we een groot probleem.

14. Toke

Toke Fanatiek lid

9 sep 2009
    1.000
    2
    36
    Ik lees even mee. Vanmorgen heeft mijn 4maanden oude zoontje voor het eerst rijstebloem gekregen in papvorm, van een lepeltje. In het begin vond hij het leuk, maar na een paar hapjes huilde hij. Ik heb het er toen maar in zijn flesje bij gedaan, meer verdund. Dat was prima. Ik hoop niet dat ie elke keer zo boos is als ie van een lepeltje eet, ik zou het graag leuk houden voor hem, maar zou niet weten hoe. Niet verder aandringen als ie niet wil lijkt me wel belangrijk. morgen weer opnieuw proberen.

15. soefdeboef

soefdeboef Fanatiek lid

5 aug 2011
    2.049
    0
    0
    Met 4 maanden hoeft er nog helemaal niets hoor... Je kan nog rustig die rijstebloem in de fles geven 2 maanden ( als je al iets wilt geven)...

16. soefdeboef

soefdeboef Fanatiek lid

5 aug 2011
    2.049
    0
    0
    Nou inderdaad ze doet het echt heel goed hoor! Hoe eet ze het fruit?
    Wel gepureerd?
    Hier kokhalst ze de kleinere stukjes er ook vaak uit... Daarom werkten die chippies ook zo goed, omdat dat soort van smelt!
    Hier ook heel voorzichtig geweest met negatieve ervaringen voorkomen! Sinds ze het volhoudt eet ze bij ons aan tafel met ons mee en dat werkt het allerbeste!
    Grtz.

17. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Inderdaad wel blijven aanbieden en zelf rustig blijven (ook als je toch het stukje uit de mond moet halen)...
    Zorg dat je kindje helemaal rechtop zit in de kinderstoel of op schoot als ze iets eet. Dan kan ze het ook kwijt als het nodig is.
    Wat als je wat brood roostert en dan in repen snijdt en het zo aanbied? Is het misschien wat minder plakkerig en wat steviger?
    Tandjes zijn inderdaad niet nodig om te eten!

Als ze aangeeft het niet meer te willen zou ik het ook zeker niet aandringen, dit ook om die negatieve gevoelens mbt stukken eten te voorkomen.
    Hier nooit een 'stukjesprobleem' gehad ivm gedeeltelijk Rapley vanaf het begin, dus kan je helaas geen adviezen/tips geven hoe die overgang aan te pakken....

18. Toke

Toke Fanatiek lid

9 sep 2009
    1.000
    2
    36
    We mogen binnenkort met hem aan de groente en fruit. Het leek me fijn voor hem om alvast van een lepeltje te oefenen. Tis nogal een hongerlapje, ik had n beetje verwacht dat hij het leuk zou vinden. Misschien geldt dat toch echt vooral voor de flesjes.

19. soefdeboef

soefdeboef Fanatiek lid

5 aug 2011
    2.049
    0
    0
    Net als alle andere dingen moeten ze ook leren eten!
    Verder mag je wel al starten vanaf 4 maanden, maar hoeft er dan nog niets...
    Rustig aan opbouwen en leren eten dus!

20. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Vaak gaat het ze gewoon niet snel genoeg, zeker als ie honger heeft!
    Je kunt ook een klein beetje maken in een schaaltje om met de lepel te geven en de rest standaard in de fles geven (als je toch al met iets wil beginnen). En dat steeds verder opbouwen...

Maar inderdaad, je hoeft nog helemaal niks bij 4 maanden...

Deel Deze Pagina