boterhambeleg en listeriose-gedoe

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Moppiepoppie, 24 jan 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Moppiepoppie

Moppiepoppie Fanatiek lid

13 jan 2008
    2.072
    250
    83
    Laatst las ik op een site dat, om de kans op listeriose te beperken, je boterhambeleg en eigenlijk allerei voedingsmiddelen zo snel mogelijk na opening op moet eten. Vooral boterhambeleg zoals kipfilé en ham geloof ik. Omdat je er anders grotere kans op hebt dat de listeria bacterie er inzit ofzo. Nu vroeg ik me af; klopt dit verhaal en voor welke voedingsmiddelen geldt dit? En kan ik het niet gewoon tot de houdbaarheidsdatum eten ook al heb ik het vier dagen geleden al geopend? We hebben niet echt het geld om alles maar vers te kopen en na twee dagen weg te gooien...

2. Brigitte

Brigitte VIP lid

25 sep 2006
    6.432
    5
    38
    Hoi Moppiepoppie,

natuurlijk hoef je niet zoveel weg te gooien, maar het is wel verstandig goed iin de gaten te houden of iets er nog goed en vers uitziet. Die listeria kan toch zomaar ergens lekker gaan nestelen als het vlees bijvoorbeeld minder vers is. Je kunt wellicht oook kleinere porties van het beleg kopen, dan is het eerder op en kun je een volgend pakje beleg pakken uit de vriezer bv. Dus we adviseren max. 2 dgn om evt risico zo klein mogelijk te houden, maar als jij goed in de gaten houdt of het nog niet aan het bederven is, kan dat natuurlijk ook.

Groetjes Brigitte

Deel Deze Pagina