Hoii, Ik heb even een vraagje, ben benieuwd wat jullie hier van denken! Bij bijna elke cyclus voel ik mijn eisprong. Vaak eerst wat zeurende pijn in een lies en later echt even steken. Tijdens een vorige cyclus klopte dit ook met ovulatietesten. Deze cyclus voelde ik op dag 11 na de menstruatie weer dat zeurende gevoel en ook dag 12 weer met uiteindelijk flink wat steken. Dag 13 en daarna voelde ik niks meer. Ik had nog 3 ovulatietesten liggen en heb ik op dag 11, 12 en 13 gedaan. Het gekke was dat deze op dag 13 sochtends pas positief was. Dus zou mijn eisprong dus waarschijnlijk dag 14 geweest zijn. Maar waarom voelde ik em dan al eerder? Dus nou vraag ik mij zo af, kan een ovulatietest op de dag van eisprong zelf alweer negatief zijn? En kan een ovulatietest positief zijn na de eisprong waarbij er misschien een bevruchting is geweest? Mijn cyclus zit altijd tussen de 25 en 28 dagen. Nou een heel verhaal.. ben benieuwd wat jullie denken!
Je voelt meestal niet de eisprong, maar de laatste groeispurt van je eitje. Het kan dus best dat je eisprong op dag 14 was.
Je voelt niet de eisprong zelf. De steken die je voelt, is de laatste groeispurt van je follikels waarna na een paar dagen je daadwerkelijke eisprong pas plaatsvindt waar je vaak niksnoppesnada van voelt. En dat komt dus goed overeen met je positieve ovulatietest. Binnen 24 tot 48 uur na een positieve ovulatietest vindt je eisprong plaats. Dus dag 13 positief is uiterlijk dag 15 je eisprong. Je cyclus is nu dus: dag 15 + 14 dagen = dag 29. Een 29-dagencyclus dus.
Een ovulatietest geeft NIET de eisprong zelf weer, maar de LH-piek welke de eisprong in gang gaat zetten. Dus ja, logischerwijs kan deze op de dag van eisprong weer negatief zijn. Een bevruchting kun je nevernooitniet meten. Daar is nog geen test voor uitgevonden helaas. En dat je altijd cyclussen hebt gehad van 25 tot 28 dagen wil niet zeggen dat je cyclus nooit eens een keer een beetje langer kan zijn dan 28 dagen. Er zijn zelfs vrouwen met een cyclus van 28 dagen waar je de klok op gelijk kunt zetten, die soms zonder ook maar een enkele reden, zelfs een hele cyclus overslaan. Het lichaam is gelukkig geen robot.
Oke bedankt voor jullie antwoorden. Dan zal het dus kloppen met de testen dat ik de eisprong later had. Be happy, aangezien ik de positieve ovulatietest op dag 13 heel vroeg in de ochtend had (6.00) lijkt me de kans groter dat de eisprong dan op dag 14 is geweest. Daar ga ik dan maar vanuit. En dat mijn cyclus een keer langer kan zijn weet ik. Maar dat zal dan voor het eerst in 13 jaar zijn dat het langer was dan 28 dagen. Het kan maar ik verwacht het niet