A.s. Zaterdag hebben wij een straatbbq. Nu zit onze dochter helemaal onder de waterpokken. We wonen in een klein dorp en het heerst op het kdv. De meeste kids gaan daarheen maar niet allemaal. Zouden jullie wel/niet naar de straatbbq gaan? Onze dochter is bijna 4.
Het duurt nog bijna een week, dan zullen best veel pokken al ingedroogd (en dus niet meer besmettelijk) zijn. Als ze er niet ziek van is zou ik gewoon gaan (ook met niet ingedroogde pokken). Ze zijn al besmettelijk voor dat het zichtbaar is, ze kan dus al zoveel mensen besmet hebben.
Afhankelijk hoe zij zich voelt en of er geen zwangeren aanwezig zijn (voor zover je weet dat ze zwanger zijn). Ik wist bij mijn eerste zwangerschap niet of ik voldoende antistoffen had, dus voor mij was dat in sommige gevallen best lastig.
Ik zou ook gewoon gaan, zeker als zij zich gewoon goed voelt. Heel vervelend die waterpokken, maar ik ga er vanuit dat de andere kinderen die daar rondlopen ze al gehad hebben/gezond genoeg zijn om dat zonder problemen te doorlopen.
Het probleem is dat we hier pas net een paar maanden wonen en we de mensen dus niet kennen. Geen idee. Ik ben zelf wel 35 weken zwanger....
Heb je een buurtswhatsapp waarop je het kunt melden? Kunnen mensen privé altijd aangeven als er een ‘probleem’ is met een zwangere of kind met weinig weerstand of iets dergelijks
Dan is het voor jou een goede timing tav de baby, dan heb je dat maar gehad. Buurt WA vind ik ook een goed idee. Overigens zou ik (als je gaat) je dochter wel goed weg houden bij kinderen onder de 1 jaar.
Als ze er nu onder zit, is de kans heel groot dat zaterdag alles al is ingedroogd en ze dus niet meer besmettelijk is
Hier heerst het ook enorm en na 5/6 dagen is het merendeel ingedroogd. Ik zou het dus even aankijken tot zaterdag en anders op de dag zelf even overleggen.
ik zou met een kind dat besmettelijk is (en ik weet dat) nooit gelegenheden opzoeken waar ze andere kinderen kan besmetten. Ik kan mijn schoonzus die dat wel doet ook regelmatig wel schieten. met waterpokken hier op visite komen en dat zeggen ach ze krijgt het toch wel een keer, dat zal best maar niet wanneer het jou uitkomt omdat je zonodig langs wilt komen met je besmettingsbronnetje toedeloe!
Als de boel zaterdag nog niet compleet ingedroogd is zou ik niet gaan. Een feestje bij vrienden/familie is anders, daar kun je het vragen. Bij een buurt BBQ ken je doorgaans niet iedereen en je weet dus niet of er mensen met verhoogd risico aanwezig zullen zijn. Je kunt wel what’s appen, maar lezen alle belanghebbende dat? Ik zou het risico niet willen lopen dat mijn kind iemand besmet die daar niet op zit te wachten (om wat voor reden dan ook).
Als je de mogelijkheid hebt om het aan te geven of te communiceren op 1 of andere manier zou ik dat doen. Onze dochter heeft chemo en stamceltransplantatie gehad en ondanks dat ze er goed uitziet kan haar lichaam waarschijnlijk momenteel de waterpokken nog niet aan en zal ze in dat geval weer moeten worden opgenomen. Echter zou ik er in onze situatie dan misschien voor kiezen om zelf niet naar zo'n buurtbarbeque te gaan, maar dat is voor ieder persoonlijk. Nu is onze dochter natuurlijk eerder de uitzondering, bij de oudste heb ik mij er nooit druk om gemaakt en er plekken voor vermeden als het heerste.
Eenderzijds snap ik het maar aan de andere kant ziektes als bijvoorbeeld de 5de ziekte zijn 3 weken voor uitbraak al besmettelijk en op het moment van uitbraak niet meer. Als er een kindje in de klas is met de vijfde ziekte kan ik mijn kind niet wekenlang weghouden overal van. Zo zijn er veel meer ziektes die op moment van eerste symptomen al niet meer besmettelijk zijn maar in de periode daarvoor wel
Als wij familiedag hebben (100+ mensen ) is er altijd wel een kind met waterpokken. Vantevoren word het dan even ter waarschuwing op de mail gezet en daarmee is t prima. Dan kun je altijd zelf nog bepalen of het voor jou een risico is of niet
Daarom schreef ik erbij als je het weet. Want de waterpokken zijn inderdaad vooraf besmettelijk maar ook als de blaasjes er zijn en ik vind het echt egoïstisch als je anderen dan opzadeld met zieke kinderen omdat je zelf zo graag naar bijv. een bbq, of als in mijn voorbeeld naar een verjaardag, toe wilt.