Ik loop stage in een woning met ouderen(45+) met een verstandelijke (en soms ook lichamelijke) handicap. Nu wil ik graag een boekje in elkaar zetten met allemaal ideeën die uitgevoerd kunnen worden met de cliënten. dat de vrijwilligers deze ook kunnen bekijken en zo ideeën kunnen opdoen wat ze kunnen gaan uitvoeren met de cliënt. ipv. het standaard bakje koffie drinken, boekje lezen. Wie heeft er nog leuke ideeën? het mag van alles zijn! Simpel,creatief,muziekaal, met matriaal of zonder...evt liedjes die het goed doen in verzorgingshuizen bij ouderen mogen ook genoemd worden!
Wandelen, dieren kijken bij kinderboerderij, snoezelen. Knutselen, verven, puzzelen. Is ook beetje afhankelijk welk niveau. Zijn het zwaar verstandelijk beperkte cliënten? Spelen met scheerschuim kan dan ook leuk voor ze zijn. Qua muziek / liedjes doet vaak hollandse muziek (toppers, Frans Bauwer, Big Benny etc.) het goed. Dames vinden het ook leuk om te tutten: krulspelden, nagels lakken.
Naar de bieb Naar de kinderboerderij Disco maken met discolampen, een dj, cocktails Bioscoop maken van de huiskamer inclusief popcorn Spelletjesmiddag met een carroussel van korte gezelschapsspelletjes Optutten of verkleden en dan een fotoshoot doen Samen koken of bakken
Gisteren panda bakjes gemaakt. Kleurplaat panda. Uitknippen bakjes er om heen maken met handvaten verschillende kleuren papier. Vorige week bloemen gemaakt met vaas. Kun je ritjes voor gebruiken ect ect. Uren knutsel plezier.
Nagels vijlen en lakken valt vaak goed bij dames. Haren mooi maken, opmaken. sjoelen is ook vaak leuk. (Hiervoor bestaan speciale sjoelbakken mey dikkere stenen. ) Eendjes voeren als er slootjes dichtbij zijn. aan tafel een zachte bal overgooien (bij voorkeur als er meerdere mee willen doen)
Hangt idd een beetje af van het niveau, maar wat onze groep leuk vindt (ik werk ook met deze doelgroep). *Kleuren *Wandelen *Tutten (staat eigenlijk met stip op nr 1), nageltjes lakken etc. Kun je ook combineren met een andere verwendingen voetenbadje etc. *Bakken zijn ze bij ons ook gek op (wel lekkere dingen uiteraard taart, koekjes, cupcakes etc etc) *Kralen rijgen (kettingen maken) *Spelletje doen als in sjoelen of memorie of loco *Voorlezen zijn ze bij ons ook gek op *Even ergens een bakje koffie halen! Dus even uit de groep vinden ze ook fijn. Ik lees hem hierboven ook, maar vaak zijn deze mensen gek op muziek en wij regelen 1 keer per jaar een disco en dan komt er nog een groep en maken we alles lekker donker en hebben we discolampen en dan hebben we een dj.. Dat is altijd een groot succes!
Seizoensgebonden knutselactiviteiten doen het altijd goed: Paasversieringen, eieren beschilderen,sint- of kerstknutselen, voorjaars-, herfst-, winterassecoires maken, enz.