Kat met wormen...

Discussie in 'De lounge' gestart door Sugartje, 30 mrt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sugartje

Sugartje Niet meer actief

Ja dat heb ik weer...
    Een kat met wormen.
    Ze word regelmatig ontwormd en ontvlooid maar vannochtend zag ik een stukje worm in haar vacht hangen getver!
    Ik weet bijna zeker dat het een lintworm is of zijn er meer soorten met segmenten?
    Kan ik ook besmet zijn? En mag ik wel daarvanaf geholpen worden omdat ik zwanger ben?
    Wat kan ik het beste als ontwormings middel gebruiken voor haar?

2. Mykelti

Mykelti VIP lid

3 apr 2010
    11.110
    3
    0
    Om goed te behandelen is het belangrijk regelmatig te wisselen van middel en bij voorkeur geen vrij verkrijgbaar middel te gebruiken. Deze zijn vaak al wat langer op de markt en soms wordt de werking minder.

Zelf behandelen heeft pas nut als je daadwerkelijk besmet bent. Neem aan dat je regelmatig je handen wast en geen kattenbak meer verschoont? Dan zal het allemaal wel los lopen.
    Vermoed je toch besmetting, dan even contact opnemen met je huisarts.

3. Lisa2005

Lisa2005 Actief lid

14 apr 2012
    474
    0
    16
    NULL
    NULL
    Bij de dierenarts een goed ontwormingsmiddel halen, werken veel beter dan die je bij de dierenwinkel kan kopen.

4. Sugartje

Ik heb (denk ik) een goed middel gescoord de dierenarts zij dat deze goed was. Ik was regelmatig mijn handen en verschoon inderdaad geen kattenbak meer dat doet pappa maar ;)

5. Mykelti

Mykelti VIP lid

3 apr 2010
    11.110
    3
    0
    Komt dan helemaal goed. Gewoon desnoods binnenkort nog een keer ontwormen (even checken bij de dierenarts hoe lang er tussen moet zitten bij dit middel) en sowieso vlak voor de geboorte.

Hier worden in mei al onze katten en hond weer behandeld voor wormen/vlooien. Gewoon om "zeker" te zijn dat ze vrij zijn voordat de kleine komt.

6. Raatje

Raatje Lid

23 apr 2013
    89
    1
    8
    NULL
    NULL
    Als dierenartsassistente hier nog wat advies;)

Als het op een rijstkorrel leek, dan is het waarschijnlijk een lintworm. Alhoewel spoelwormen in vele groottes voorkomen en het kan dus nog een spoelworm zijn geweest. Een lintworm is op zich niet schadelijk. Vaak zie je deze segmenten bij de anus zitten. Ze kruipen als het ware richting de uitgang ;) Mocht het dit zijn geweest; koop dan ook een vlooienmiddel! De vlo is namelijk de tussengastheer van de lintworm dus lintworm betekent dat je kat ook vlooien heeft..

Om snel van de vlooien af te komen adviseer ik altijd comfortis. Een tablet die binnen 8 uur werkzaam is en alle vlooien doodt.

Het is ook aannemelijk dat het een kleine spoelworm is geweest. Deze kunnen meer schade toe richten aan de kat, mits de kat nooit ontwormd wordt en heel zijn lichaam vol zit. Ook voor kleine kinderen zijn deze wormen schadelijk en daarom zeer belangrijk om altijd goed je huisdier te ontwormen. Ik denk niet dat je zelf besmet bent. Ik neem aan dat je goed de handen wast en je had al aangegeven de kattenbak niet meer te verschonen. Mocht je toch eitjes binnen hebben gekregen dan komen ze bij mensen niet uit tot volwassen spoelwormen. Milbemax is een goed ontwormingsmiddel en pakt alle wormen aan, zelfs de hartworm. Vandaar dat hij ook vaak ingezet wordt als reis ontwormingsmiddel.

Zelf heb ik doorgewerkt in de praktijk toen ik zwanger was en vele katten aangeraakt. Met goede hygiëne is dit prima te doen ( ik wist immers niet wat die katten allemaal bij zich hadden).

Oja en bij een wormbesmetting moet je de kat altijd na 2-3 weken nog een keer ontwormen. Dit komt omdat het wormenmiddel alleen de volwassen dieren doodt. Na 2-3 weken komen de larven uit die er nog zitten en die bestrijdt je dan door opnieuw het middel te geven.

Het is trouwens zo dat een wormenmiddel alleen werkt op het moment dat je het geeft. Dus als je kat na 3 weken weer ergens wormeneitjes oploopt dan is je kat opnieuw besmet. Het werkt niet net als een vlooienpipet ook echt een maand lang. Dit wordt weleens vergeten. Vandaar dat regelmatig ontwormen (om de 3 maanden) zeker wel nodig is.

Sorry voor mijn lange verhaal.

Hopelijk heb je er wat aan!

7. Elisje

Elisje Fanatiek lid

18 jun 2006
    3.930
    933
    113
    Voor zover ik weet bestaan alle wormen uit segmenten? Dus daaraan kan je de sort niet herkennen?

8. Booey

Booey VIP lid

6 dec 2006
    5.663
    0
    36
    Radiator Springs
    Jij mag zelf geen wormtabletten innemen als je zwanger bent!

9. Sugartje

Ik heb haar gelijk een vlooienband gekocht en omgedaan, nergens vlooien te bekennen maar je weet maar nooit, ook een stukje in de stofzuiger zak gedaan. Ze eet regelmatig een muis op, ze krijgt genoeg te eten maar muizen vangen blijft leuk dus kan ook zijn dat ze daar die wormen van heeft. Ik had inderdaad milbemax meegekregen hopen dat ze zich snel beter voelt want ze was vanavond wat suf door de wormkuur.

10. Sugartje

Ohms ze is 3 maanden terug al eens ontwormd dus het kan niet langer actief geweest zijn

11. Mykelti

Mykelti VIP lid

3 apr 2010
    11.110
    3
    0
    Vlooienband is niet echt meer het middel om vlooien te bestrijden. Hier gingen ze vroeger al vrolijk onder de band zitten. ;)

Beter druppels voor in de nek gebruiken tegen vlooien.

12. blike1987

blike1987 VIP lid

14 aug 2010
    6.656
    263
    83
    Dierenartsassistente
    Friesland
    Met een ontworming ONTworm je je kat hé? Dus de wormen die op dat moment in het lichaam zitten gaan dood, je beschermt je kat er dus niet tegen... kan dus best zijn dat ze twee dagen later weer nieuwe wormen krijgt.

Deel Deze Pagina