Wie kan ons tips geven? Hoe om te gaan met luidruchtige kinderen (5 en 3)?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door hanna76, 27 apr 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. hanna76

hanna76 Fanatiek lid

15 nov 2007
    3.124
    0
    36
    Hallo,

We zitten momenteel een beetje met onze handen in het haar, over hoe gaan we dit oplossen?
    Zoontje D. (5) en dochtertje J. (3) hoeven elkaar maar te zien of ze praten met gekke, hoge stemmetjes met elkaar. Ze spelen dan vooral 'poesje' (met ieselijke 'miauw'-geluiden) of 'hondje'. Vooral zoontje heeft een hele hard luide schelle stem. Dit gespeel/gepiep gaat zo de hele dag door. Wij worden er horendol van! Maar ook steeds dat gelach en gegrinnik de hele dag door. Zoontje die in de fase zit van: "Scheter! Poepschetie!" En dan liggen ze allebei weer dubbel van het lachen. Wij vinden het onderhand erg vervelend aan het worden. Ze maken zoveel lawaai dat we zelf wel weg kunnen gaan uit de kamer.
    Goed, dan sturen we ze bijv. naar boven om te spelen. Maar daar gaan ze helemaal uit hun plaat! Gillen, krijsen, lachen, etc. Enorm veel lol voor hun, maar niet voor ons. Want dat vind ik dus echt niet normaal, zoveel herrie.
    We hebben al zóveel geprobeerd. Hun allebei apart van elkaar taken geven, bijv. jij gaat daar met de lego spelen en jij komt hier bij de tafel een puzzel doen ofzo. Maar dan nog reageren ze voortdurend op elkaar. Het houdt niet op.
    Het punt is: ze hebben veel fantasie en spelen op zich leuk. Maar die HERRIE en dat gegil en die schelle stemmen. Wij kunnen elkaar dan niet eens meer verstaan. En waar ligt de grens? Op welk punt kap je het af en zeg je 'nu is het klaar'. En wat doe je dan? Op een stoeltje apart in de kamer zetten? Op de trap in de gang? Naar boven sturen?
    Als we ze er op aan spreken, knikken en zeggen ze 'ja', maar doen ze 2 tellen later weer 'nee'. Of ze kijken elkaar aan en liggen meteen weer in een deuk. :cool:

Dus ja... wie heeft tips... Ik merk namelijk dat wij de laatste tijd heel vaak negatief op hun spel reageren. Dat ze dus stiller moeten zijn.
    Wel doen we regelmatig met elkaar of kinderen los van elkaar een spel aan tafel. Dat gaat goed en dan krijgen ze dus wel positieve aandacht.

Lastig, lastig. 't Is een lang verhaal geworden, maar 't gaat dus vooral om de schelle stem van zoontje en dat luidruchtige gespeel van onze kinderen. Hoe krijg je dat eruit? Of bestaat die aan/uit-knop niet...? ;)

Groetjes,
    Hanna

2. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.027
    1.851
    113
    Provincie Groningen
    Herkenbaar. Hier 2 zusjes die zoveel lawaai kunnen maken
    Allebei hoge schelle stemmen.
    Soms doe ik het spelletje wie het langste stil kan zijn, een weldaad voor mijn oren.

3. hanna76

hanna76 Fanatiek lid

15 nov 2007
    3.124
    0
    36
    Dat spelletje hebben we hier nog niet eens gedaan... Al denk ik dat J. van 3 het niet eens snapt. Of wil snappen...

4. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Hier nu ook zo'n periode en ik word er zelf ook gillend gek van. Ik heb nog geen oplossing gevonden, behalve dan dat ik ze naar buiten stuur als ze zo aan het gillen zijn. Ga daar maar gillen en rennen, gelukkig zitten we niet midden in een woonwijk en kan dat gewoon. Na een half uurtje zijn ze dan helemaal uitgeput en kunnen ze weer rustig spelen... :D

5. hanna76

hanna76 Fanatiek lid

15 nov 2007
    3.124
    0
    36
    Hier duurt deze periode al minstens vanaf de zomervakantie 2013. :(
    Mja... zondags rijden we vaak naar het bos om kinderen daar te laten rauzen... Wij wonen nl. wel in een woonwijk... dus daar kan ik ze ook niet helemaal hun gang laten gaan..

6. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.056
    2.193
    113
    Brabant
    Hier produceren ze ook veel geluid, maar dan door ruzie te maken. Dus ik zou best willen ruilen.:)

Op school heeft de oudste geleerd te praten met een 'tafelstem'. Dat helpt al een beetje. Maar de middelste maakt met alles lawaai. Die laat ook alles vallen, stoot t om, valt erover of erop of eraf, alles gaat lomplomperlompst..

7. hanna76

hanna76 Fanatiek lid

15 nov 2007
    3.124
    0
    36

O ja, dat kan ik me voorstellen. Ruziënde kinderen wordt je ook nogal moe van... :(

De 'tafelstem'... Grappig. Misschien kan ik em hier introduceren. :)

8. Koningsgezin

Koningsgezin Fanatiek lid

24 jan 2014
    1.689
    110
    63
    Hier ook een hoop gegil en gekrijs (3 en 1 jaar). Meestal vanwege ruzie, soms vanuit spel. Kan je helaas geen tips geven. Eerder herkenbaar dat het irritant is.

9. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Geen tips, maar ik ben al blij te lezen dat wij niet de enigen zijn. Mijn oudste dochter heeft zo'n schelle stem en is zo enthousiast, en dan rent nr. 2 er achteraan al grinnikend en schreeuwend. En dan begint nr 3 te huilen door al het kabaal......pffff. En als ik ze zeg dat ze rustiger moeten doen doen ze dat wel even maar ze hebben op deze leeftijd een aandachtsspanne van een eendagsvlieg, dus dat is na 2 seconden ook weer vergeten.

Ik probeer ze af te leiden, een ander spel aan te bieden (puzzelen of zo), ze gaan regelmatig naar buiten om helemaal uit te rausen, en soms zet ik gewoon een filmpje op de tv op (foei slechte moeder :D)

En ik denk maar dat het ooit over gaat :D

10. hanna76

hanna76 Fanatiek lid

15 nov 2007
    3.124
    0
    36
    Scheelt idd. een beetje door te lezen dat wij niet de enige zijn...... Maar nu nog de tips!!! ;)

Zoontje zit hier nu steeds Buurman&Buurman na te doen. Ontzettend onnozel en vooral níet grappig, vind ik. Maar dochter doet gewoon lekker mee en ligt overal om in een deuk. Kortom zij hebben lol en ik erger me kapot.......

11. raspberry

raspberry Niet meer actief

Hier twee meiden die samen erg druk kunnen doen. Wat wel wil helpen, is dat ik ga fluisteren. Jongste weet daardoor inmiddels wat 'ssst' betekent, (compleet met vingertje erbij, alleen stopt zij 'm IN haar mond, als ze dat doet ipv ervoor :D).
    Bij teveel energie naar buiten, (fijn dat het goede weer de overhand weer krijgt ;)) en verder soms gewoon uitzingen, want als ze niet naar buiten kunnen en echt teveel energie hebben, dan blijven ze druk.

12. Zolief

Zolief Fanatiek lid

2 jan 2012
    1.413
    44
    48
    Onderin Nederland
    - Zelf inderdaad zacht praten. Dan moeten ze wel stiller zijn om je te horen.
    - Naar buiten sturen.. ook gewoon in de regen. Is toch ook leuk om te ontdekken? Heb jij even een kwartier/half uurtje rust.
    - Koekjes bakken samen.
    - Kleuren of knutselen met een muziekje aan
    - Liedje zingen.
    - Afleiden dus...

13. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Idd, hier gaan ze ook naar buiten in de regen. Laarzen aan, paraplu mee en ik zie wel weer hoe ze binnenkomen. De wasmachine is geduldig... ;)

@Hannah76: Ai... Dat is al wel lang, ja. Hier zijn het vaak idd maar periodes. Meestal als het erg druk of spannend is. Deze week bijvoorbeeld is papa 4 dagen en nachten van huis, Jitte is donderdag jarig (dat vieren we ook die middag) en trakteert dan ook op de BSO. Jelle mag misschien zaterdag afzwemmen, dat hoor ik morgenavond en hij mag morgen mee naar de speelgoed winkel om van zijn zakgeld een klein cadeautje te kopen voor Jitte. (zijn eigen idee, maar dat maakt het niet minder spannend) Al met al snap ik wel waar het hier vandaan komt, zeg maar. Gelukkig is het vakantie en hoeven ze naast dit alles niet ook nog naar school... Al was dat voor mij wel wat rustiger... ;)

14. nijntje1984

nijntje1984 VIP lid

15 sep 2008
    15.693
    1
    0
    JA!! Dat doe ik ook! :) En eigenlijk vindt hij het nog leuk ook :D Hier een zoontje dat gewoon heeeeeel veeeeel babbelt...

15. Koningsgezin

Koningsgezin Fanatiek lid

24 jan 2014
    1.689
    110
    63
    Herkenbaar. Ik erger mij aan Toto van het zandkasteel. De kids vinden hem geweldig.

16. Nyn

Nyn Fanatiek lid

14 jan 2013
    1.008
    0
    0
    NULL
    Arnhem
    Hier hebben we de regel dat er binnen niet geschreeuwd/gegild of wat dan ook wordt. Deze regel geldt ook op het kdv, dus we hebben de regel niet zelf op hoeven te leggen, alleen maar toe te passen.
    En op zich werkt het best goed (icm met naar de gang na 1 of 2 keer waarschuwen).
    Het nadeel is alleen wel dat het soms voorkomt dat zoonlief letterlijk 1 stap buiten de deur doet (op weg naar de auto bijv.) en keihard gaat gillen "want we zijn buiten";)

Ben nu de grenzen op aan het rekken dat we ook niet in de tuin schreeuwen/gillen.

17. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Hier mag inderdaad ook niet geschreeuwd en gegild worden. Maar ik heb wel drie jongens die gewoon heel hard praten alle drie. Ze hebben ook van die hoge schelle stemmetjes. En dan het liefst ook nog door elkaar heen. Of inderdaad dat irritante gegiebel, ook heel herkenbaar.
    Ik kan gewoon heel slecht tegen lawaai, ook van bijv. radio en tv, dus ik word er vaak heel kriegel van.

Wat hier wel iets helpt is zelf in elk geval rustig en zacht blijven praten. Ik herinner ze er ook constant aan dat ik vlakbij ben en dat ik ze dus wel kan verstaan, ook als ze zachter praten. Af en toe doen wij ook het spelletje wie het langst stil kan zijn, nou dat kunnen ze dus echt niet. Er moet er altijd wel eentje echt iets zeggen, dat geen minuut meer kan wachten, haha.
    En om dat gegiebel probeer ik me niet meer te ergeren. Want eigenlijk is het toch juist leuk dat ze zoveel gevoel voor humor hebben dat ze om zichzelf en elkaar kunnen lachen? En het is eigenlijk veel leuker als je gewoon mee probeert te doen, ook al vind je er geen klap aan. Echt, dat scheelt mij enorm in de irritatie

18. pnirmal

pnirmal Niet meer actief

Ach ja haha de jongste hier kan er ook wat van echt wel. en hier zijn ze dan 4 en 13 maar als ze druk doen samen dan pfff. Ze kan me toch gillen.

Wat ik doe is dat ik zeg van pas op ik zet je op het dak.!! Tuurlijk doe ik dat niet maar het helpt even.

Of wat je ook kan doen als ze zo bezig zijn naar de kast lopen en twee pleisters er uit halen en zeggen de mond gaat even op slot misschien moeten ze er wel om lachen en denken even mondje dicht of doe het idd hebben ze weer ander lol. Mama pakt de pleisters.

Hier dus een hoog piepstemmetje en een zoon met een bromstem ( pas de baard in de keel)

Deel Deze Pagina