vijfde ziekte en zwanger

Discussie in 'Gezondheid' gestart door annetje, 23 nov 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. annetje

annetje Lid

11 mei 2007
    99
    0
    0
    Ik sta voor de klas (kleuters) en 1 kind is vorige week ziek geweest. Nu kwam dat kind vandaag op school met allemaal rode vlekjes. (leek op vijfde ziekte)
    Op internet las ik dat dit heel gevaarlijk kan zijn voor het ongeboren kindje.
    Mijn zwangerschap is nog maar heel pril, maar ik maak me wel een beetje zorgen. Ik kan het eigenlijk nog niet op mijn werk vertellen, want niemand weet het nog.

Wat kan ik het beste doen? En weten jullie ook of er, indien ik de vijfde ziekte wel zou krijgen, er iets aan te doen is?

2. Wup

Wup Fanatiek lid

23 apr 2007
    4.912
    1
    36
    Ik zou voor de zekerheid de verloskundige even bellen. Volgens mij kan je geprikt worden op antistoffen zodat je weet of je het zelf in het verleden al gehad hebt of dat je nu zelf net besmet bent (dat verschil kunnen ze zien).

3. pardoes

pardoes VIP lid

15 apr 2009
    7.661
    1.421
    113
    Inderdaad even bellen met je vk, zij kunnen dan een bloedtest
    laten doen om te kijken of je het hebt gehad zelf, als dat het geval is, is het niet zo erg voor de kleine. En vanaf 20 weken kan het helemaal geen kwaad meer, maar zover ben je volgens mij nog niet.
    Gezien je beroep acht ik de kans groot dat je al wel antistoffen hebt ;)

4. kindje2opkomst

11 jun 2009
    57
    0
    0
    Amsterdam
    Snel bellen en je laten prikken.
    Ik zit in de kinderopvang en het duurde wel 2 weken voordat ik de uitslag binnen had, mocht twee weken niet op de groep staan van de verloskundige dus werd ik "verbannen" naar een andere lokatie omdat wij geen andere groepen hebben.
    Misschien dat jij voor een andere klas kan staan, maar je zult het wel moeten melden aan de leiding ben ik bang....
    Succes!

5. sunnyday

sunnyday Fanatiek lid

10 apr 2009
    1.449
    0
    0
    Ik zou voor de zekerheid bellen met de vk of ha. Mijn dochtertje was ook erg ziek en een aantal dagen erna allemaal rode vlekjes. ws de 5e of 6e ziekte. Ik was toen net 5 weken zwanger. De ha zei dat aangezien ze eerst koorts (ziek) was en daarna de vlekjes het de 6de ziekte was. bij de 5e krijgen ze vlekjes en daarnaast zijn ze ziek. Maargoed bij mij wilde ze geen bloed afnemen om te kijken of ik antistoffen had, want als het de 5de ziekte was en ik had geen antistoffen ging het toch mis en moest het maar afwachten.:(

6. mamabeer

mamabeer VIP lid

28 mrt 2007
    6.229
    0
    36
    mama
    thuis
    even voor de zekerheid bellen met de verloskundige... ze kunnen dat zo testen. Altijd bellen als je het echt niet vertrouwd..daar zijn ze voor:D

7. annetje

annetje Lid

11 mei 2007
    99
    0
    0
    Bedankt voor alle goede raad. Het kind was 'gelukkig' een paar dagen afwezig nadat ik het bericht maakte en daarna bleek ze krentenbaard te hebben. Dat is niet schadelijk in de zwangerschap, dus ik kan weer opgelucht adem halen...

8. Vash

Vash Bekend lid

24 nov 2008
    889
    0
    0
    Amsterdam
    Volgens mij ben je ook al te laat tegen de tijd dat je de vlekjes etc. ziet, daarvoor is het juist besmettelijk.

Deel Deze Pagina