Fout verloskundige

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Vlinder1985, 21 jul 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vlinder1985

Vlinder1985 Bekend lid

10 sep 2012
    802
    4
    18
    Utrecht
    Afgelopen donderdag belde mijn schoonzus in de avond op dat haar dochters de vijfde ziekte hebben/gehad. Ik heb gelijk de verloskundige gebeld en ik kon de dag erna bloed laten prikken, de uitslag zou maandag volgen. Vandaag gebeld, maar een andere verloskundige wist mij te vertellen dat dit misschien wel tot vrijdag kan duren. Oke prima, foutje is menselijk.

Belt ze mij later op, ik was in de veronderstelling over de uitslag, maar het ging over mijn 20 weken echo die voor aankomende woensdag gepland staat. Ik heb namelijk recht op een echo in het ziekenhuis, aangezien ik geboren ben met een gaatje in mijn hart en dit kan erfelijk zijn. Uiteraard wil ik hier gebruik van maken. Maar mijn echo van aankomende woensdag vervalt hiermee en kan ik pas over 2 weken terecht. Ik heb ook aangegeven dat ik hier niet blij mee ben en dat ik echt naar deze echo heb toegeleefd. Ze zouden het intern bespreken om deze fouten voortaan te voorkomen. Maar ja, daar heb ik niets aan. Die 20 weken afspraak is ook nog eens ingepland tijdens de afspraak waarbij ik aangaf vroeger een gaatje in mijn hart had.

Zouden jullie hier verder iets mee doen?

2. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.465
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Eigenlijk snap ik het probleem niet?
    Dat je je 20weken echo later krijgt dan je eigenlijk had gedacht (eerder afgesproken)/gehoopt?
    Misschien kun je vragen of je ter overbrugging toch nog even een korte echo tussendoor mag bij hen?
    Als dit het probleem is, dan zou ik er niets mee doen. Echo is nog prima binnen het juiste termijn. Snap dat je misschien liever anders had gehad, maar het lijkt me niet onoverkomelijk.

3. Kiekies

Kiekies Fanatiek lid

17 sep 2012
    2.264
    0
    0
    Leerling VIG
    Waar liefde is
    Mijn 20 weken is ook verzet. Mocht uiteindelijk 2,5 week later door een fout van de balie medewerkster. Ik heb er niks mee gedaan want als ik eerder kon hadden zij mij heus wel ingepland.

Wel vervelend natuurlijk!

4. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Nee, jammer dan

5. schoentje24

schoentje24 Bekend lid

6 aug 2013
    869
    1
    18
    Ik begrijp wel dat je naar zo'n 20 weken echo toeleeft, rot dat je langer moet wachten. Zou de 20wk echo anders bij je gewone VK zijn? Misschien kun je vragen of de 20wk echo toch gewoon op die woensdag kan bij je vk en 2,5 week later alleen de controle in het zkh vanwege het gaatje in je hart... Misschien een mogelijkheid. Maar ik snap ook wel dat ze wellicht geen andere optiea hebben... Dat zou dan jammer zijn, maar niks aan te doen
    .

6. rijtjes

rijtjes Niet meer actief

Als ik het goed begrijp krijg jij je echo in het ziekenhuis, maar heeft de vk je per ongeluk ook voor een echo gepland op de praktijk? Nee, je krijgt 1 20 weken echo vergoed, je had toch zelf ook die fout kunnen zien als je al wist dat je een echo in het ziekenhuis krijgt? Ik snap het probleem niet zo goed?

7. Uiltje84

Uiltje84 Niet meer actief

Ik snap dat je het vervelend vindt, een 20weken echo is zo belangrijk. Maar ik zou er niks mee doen, het kan nu eenmaal gebeuren. Gelukkig hebben ze nog op tijd bedacht dat je recht hebt op een GUO ipv een SEO. Zo zou je het ook kunnen zien :)
    Ze bespreken het al intern, dus ze doen er iets mee. Wat verwacht je nog meer?

8. Beepje

Beepje Fanatiek lid

14 feb 2013
    2.310
    9
    38
    Nou ja helemaal netjes van de vk is het niet. Als zij al beter had opgelet had ze het al kunnen weten. Ook met dat bloed kreeg ts ineens iets anders te horen. Ik zou dat ook niet leuk vinden, maar t feit blijft wel dat er nu achteraf weinig aan te doen is.

9. Knoopster

Knoopster Bekend lid

24 dec 2013
    543
    28
    28
    NULL
    NULL
    Ik snap de teleurstelling goed.
    Dat ik mijn 20 weken echo zou krijgen werdt die 1 uur van te voren afgebeld omdat de echoscopiste ziek was. (in het ziekenhuis)

Ik en mijn vriend werken fulltime.
    Ik had de hele dag vrij genomen en mijn vriend zou tussen het werken door langs komen.
    Daarnaast was het ook nog eens de verjaardag van mijn vriend wat super leuk had geweest om dan die echo te krijgen.

Omdat alles voor die dag geregeld was wilde ik het ook graag die dag hebben.

Had verschillende ziekenhuizen gebeld en kon daar wel terecht, echter alleen niet voor de uitgebreide. Daarvoor was op dat moment geen plek. Uiteindelijk heb ik op vrijdag, ipv maandag de echo gehad.

Met extra foto's voor mijn vriend omdat hij er nu niet bij kon zijn.
    Had de situatie uitgelegd en gevraagd om wat extra afdrukken als 'tegenprestatie'. Vond de echoscopiste niet meer dan logisch.

10. Maagd

Maagd Fanatiek lid

8 jan 2014
    3.683
    10
    38
    Noorden/ drenthe
    Ik begrijp dat het niet leuk is om te wachten op de echo als je daar zo naartoe leeft. Maar dit soort fouten worden dagelijks gemaakt en ik zou er niet teveel heisa om maken. Je kan hooguit aangeven dat je het niet leuk vind dat je nu moet wachten.
    Begrijp verder niet zo goed wat het probleem dan is.
    Als je al wist dat je de 20 weken echo in het ziekenhuis ging krijgen ivm je achtergrond dan had je zelf ook kunnen ingrijpen op het moment dat je de afspraak voor as woensdag maakte. Nu is het even een teleurstelling

11. poisson1987

poisson1987 Bekend lid

23 okt 2013
    643
    0
    0
    Huisarts in opleiding
    't Gooi
    Ik snap frustratie (combi van hormonen en ergens naar uitkijken en dan gaat het niet door). Maar, fouten maken is menselijk. Dat weet je hopelijk wel? Misschien kun je wel even bij VK langs voor luisteren van hartje met dopler of korte echo?
    En dan je frustratie loslaten en naar de volgende datum toeleven! Want, dit is niet meer aan te passen, en alvast goede oefening in loslaten!

Heb trouwens ook zoiets meegemaakt. Had 20-weken-echo om 15:30, stond ook op kaartje dat ik meegekregen had. Werd ik om 14 uur gebeld waarom ik niet was komen opdagen, in hun agenda stond om 13:30 uur.... Vonden dat ik nieuwe afspraak moest maken. Want echoscopiste werkte maar tot 15 uur. Ben ik toen niet mee akkoord gegaan. Briefje meegenomen als bewijs en om 15 uur toch ons meisje van top tot teen bekeken.

12. babytjuhh

babytjuhh Bekend lid

24 jan 2011
    630
    5
    18
    NULL
    NULL
    Logisch dat je teleurgesteld bent..Je leeft al weken naar deze afspraak toe!
    1 troost de 20 weken echo in t zh is tig x beter dan bij een praktijk (was bij ons iig wel!)..Dus daar zou ik sowieso blij van worden!
    hopen dat je nog ff bij je vk terecht kan..anders geduld hebben meid!

13. Brightness2013

Brightness2013 Niet meer actief

Snap de teleurstelling zeker, maar dat was het dan ook, zoals je zelf zegt; een foutje is menselijk.

14. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

En laten we dit geen "fout" noemen maar een vergissinkje... en het niet uit proportie blazen. Begrijp best dat het allemaal spannend is een eerste kind (waarschijnlijk) maar een verloskundige die een fout maakt is wel wat anders....

15. Brightness2013

Brightness2013 Niet meer actief

Vergissing
    Een vergissing is een abusievelijk onware uitspraak (taalfout) of onbedoeld verkeerde handeling (gedragsfout). Een vergissing is een cognitieve fout: het denkproces leidt niet tot het juiste resultaat.

Vergissing - Wikipedia

;)

16. KimK

KimK Niet meer actief

Ik snap je teleurstelling wel in de zin van dat je dus straks 22 weken bent bij de 20-weken echo. Als er dus iets is dat niet goed is heb je daarna maar weinig tijd om te beslissen. Ik neem aan dat je dit bedoelt? Succes met wachten, komt allemaal vast goed :)

17. Vlinder1985

Vlinder1985 Bekend lid

10 sep 2012
    802
    4
    18
    Utrecht
    Precies, is toch de echo waar je naartoe leeft. En ik heb nogmaals gebeld en gevraagd of ze me wel nog willen checken, want mijn volgende afspraak staat pas na de 22 weken echo gepland. Dus kan vrijdag langskomen.

18. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.465
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    #18 merah, 22 jul 2014
    Laatst bewerkt: 22 jul 2014
    ...