Vocht vasthouden

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Doublemom, 17 jun 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Doublemom

Doublemom Fanatiek lid

5 mrt 2012
    1.410
    1.190
    113
    Hoi,

Ik ben nog helemaal niet zo ver zwanger dus had het eigenlijk nog niet verwacht, maar ik merk dat ik nu al vocht vasthoud. Voornamelijk in handen en voeten. Heeft iemand een tip hoe ik dit wat kan verminderen? Ik eet al weinig zout, beweeg genoeg, drink veel water en hooguit 1 kopje koffie. Is er iets wat helpt tegen dit vocht vasthouden? Zou het jammer vinden als mijn ring nu al af moet...

liefs

2. Lieverding

Lieverding Fanatiek lid

9 jun 2019
    1.202
    453
    83
    Vrouw
    Gouden tip: je houdt vocht heel erg vast (de meeste vocht) in de nacht. Probeer niets te drinken tussen 19 uur en 7 uur ochtend. En niets anders drinken dan water dus ook geen thee.
    Voor elke drankje (koffie, thee, cola, dap etc) staat er 1 kop water tegenover. Volgens mij melk kan gewoon dat weet ik niet zeker maar in elk geval probeer enkel water 2-3 ltr per dag (30 ml op lichaamskilo + 500 extra omdat je zwanger bent).

als je toch dorst hebt (nu ik zwanger ben heb ik vaker dorst in nacht) dan kleine slokje nemen of enkel mond spoelen.

dat niet drinken na 19 uur is wel heftig als je altijd het ervoor deed, doe het met stapjes. Het kost 3 dagen om te wennen het niet te doen. Als je 2.5-3 ltr enkel water per dag drinkt heb je dan in avond minder tot geen dorst.
    * en altijd dus minimaal uur ervoor of erna eten drinken niet tijdens. En als je opstaat in ochtend grote kop water halfuur voordat je gaat eten.

Doublemom vindt dit leuk.
  3. 1Hanneke

1Hanneke Fanatiek lid

4 apr 2014
    1.698
    423
    83
    Vrouw
    Capelle aan den IJssel
    Bij mij helpt brandnetelthee enigszins, dat is wat vochtafdrijvend. Niet erg lekker maar met honing best te doen. Ooit aangeraden gekregen van de verloskundige. Hou alsnog vocht vast, zeker nu op het end en met warmer weer, maar niet zodanig dat het pijn doet of mn ring af moet. Asperges schijnen ook vochtafdrijvend te zijn. Veel water drinken en overdag af en toe de voetjes even omhoog.

Ben het met bovenstaande niet echt eens eigenlijk. Ik hou juist overdag vocht vast, want het is moeilijker voor je bloed om tegen de zwaartekracht in omhoog te komen. En je voeten en handen zijn dan het laagste punt. S nachts moet ik enorm veel plassen en dan ben ik in de ochtend het meeste vocht in mn enkels wel kwijt. Water beperken 's nachts lijkt me niet nuttig, ook al drink je overdag genoeg. Naar mijn idee moet je vooral goed drinken wanneer je dorst hebt, zeker als je zwanger bent. Tenzij je hartfalen zou hebben of dergelijke...

4. Lieverding

Lieverding Fanatiek lid

9 jun 2019
    1.202
    453
    83
    Vrouw
    het is niet helemaal zo, ik was bij mij eerste zwangerschap veel vocht vasthouden ook en dus heb toen advies gevraagd bij soort diëtiste die begeleid veel mensen bij afvallen (niet gewoon afvallen maar problematisch) maar ook Begeleiden met menu voor fit zwanger etc.

het hielp mij toen echt (ik kon dus ervoor niet eens schoenen aan of ring) en erna heb ik heb zo bleven drinken altijd voor afvallen na de zwangerschap.

5. Doublemom

Doublemom Fanatiek lid

5 mrt 2012
    1.410
    1.190
    113
    Ik hou dus inderdaad ook overdag heel veel vocht vast en ‘s nachts moet ik er tig keer uit om te plassen. Die minimaal 2 liter water kom ik met glans wel aan. Is op dat ene bakje koffie na ook het enige wat ik drink momenteel.

Deel Deze Pagina