Stuitligging

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door astrid10, 2 jan 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. astrid10

astrid10 Lid

7 nov 2006
    33
    0
    0
    Hallo,

Ik ben nu 28 weken zwanger en mijn baby ligt iedere keer bij controle in een stuitligging. In het begin is toevallig ontdekt dat ik een uterus bicornis heb en toen heeft de gynaecoloog ook meteen aangegeven dat ik een verhoogde kans op een stuitligging heb.

Ik hoop nu natuurlijk dat de baby toch nog gaat draaien. Kun je dat eigenlijk voelen? Tot nu toe heb ik dus alleen maar gestomp gevoeld (en draaide de baby dus niet).

Zijn er nog manieren, tips om de baby te beïnvloeden om te gaan draaien?
    Het 'gewone' draaien bij de gynaecoloog valt helaas af voor mij omdat een uterus bicornis een contraindicatie hiervoor is.

Het lijkt er steeds meer op dat het een keizersnede gaat worden en als het enigszins zou kunnen, zou ik dit heel graag willen voorkomen.

Nu weet ik wel dat 28 weken normaal gezien nog vroeg is, maar volgens mij heeft de baby door mijn afwijkende baarmoedervorm (mijn baarmoeder is nu ook lang en smal, bij 26 weken had hij de 'hoogte' van 32 weken) vrees ik dat de baby ook minder ruimte heeft om te gaan draaien.

Alvast bedankt.

2. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi Astrid,

ik denk dat de kans dat je baby spontaan draait inderdaad niet zo groot is, omdat je baarmoeder lang en smal is en omdat je baby al goed gegroeid is. Er is dus verder niet zoveel aan te doen. Ik houd zelf niet van het alternatieve circuit en raad dat ook af, maar er zijn wel mensen die daar hun heil in zoeken.
    Maar je hoeft toch niet per se een keizersnede? Je kunt ook kiezen voor een gewone bevalling! Daar is niet ieder ziekenhuis even enthousiast over maar als je het wilt proberen zou ik dat zeker aankaarten. Lees meer op: www.nvog.nl kies dan verloskunde en dan stuitligging.
    Als je meer vragen hebt, laat maar weten!

Mirjam

3. astrid10

astrid10 Lid

7 nov 2006
    33
    0
    0
    Hoi Mirjam,

Bedankt voor je snelle reactie.

Ik zou erg graag een gewone bevalling willen, desnoods met een stuitligging. Maar volgens mijn gynaecoloog heb ik hier een dubbele contraindicatie voor nl. een uterus bicornis én het feit dat het mijn eerste kind is. Stuitligging betekent in mijn geval automatisch keizersnee.

Vandaar dat ik erg graag zou willen dat de baby zou gaan draaien. Ik heb ook al wat gelezen over acupunctuur, maar ik hoopte (misschien tegen beter weten in) dat je nog tips of iets dergelijks zou hebben..........

4. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    hoi Astrid,

wat nogal eens geprobeerd wordt om een stuit te draaien is de moxatherapie. Ik ben er zelf geen voorstander van maar ik wil er wel wat over zeggen.
    Ik baseer me op een uitgebreid artikel dat te lezen is op
    http://www.stichting-promise.nl
    artikelen/taoistische-methodes/klassieke-acupunctuur.htm
    (in 2 stukken, is te lang in 1 keer)

Hier een stukje tekst dat mogelijk relevant voor je is:
    Zoals gezegd heeft de werking van acupunctuur geen westers medische verklaring, maar wel suggestieve. De eigenlijke werking, voor zover er werking is, heeft dan ook een bovennatuurlijke bron, een occulte of demonische oorsprong. Waar komt deze geneeswijze vandaan? We komen met die vraag terecht bij het Taoïsme. Taoïsme is een filosofie uit China, verwoord in een aantal boeken, waaronder de "l-Tjing" het boek der veranderingen, wat later door allerlei occultisten waaronder de psycholoog Jung "verwesterlijkt" is. Volgens de l-Tsjing bestaan er vanaf het begin twee kosmische oerkrachten, die verwekt zijn in de oeraanvang, de "Tai Tji". Deze krachten zijn het "Jin en het Jang". Samen vormen deze twee krachten een eenheid, een harmonie. Jin is het vrouwelijke, donkere, passieve, langzame en koude. Jang is het mannelijke, lichte actieve, warme en snelle. Om de Jin in een bepaald orgaan te bevorderen moeten de naalden langzaam ingebracht worden. Het snel inbrengen van de naalden bevordert het Jang. Het linksom draaien van de naalden bevordert het Jin, rechtsom draaien stimuleert Jang. Snel uithalen voor Jin, langzaam uithalen voor Jang. Koude naalden voor Jin, warme naalden voor Jang. Er is een speciaal kruid dat de "echte bijvoet" heet. Het wordt ook "Moxa" genoemd.
    Het wordt op de naalden bevestigd en dan aangestoken om de naalden warm te maken. Dit versterkt dan de Jang-kracht. Zoals al eerder vermeld is moxa een speciaal kruid dat "de echte bijvoet" of artemisia vulgaris heet. Het wordt op naalden bevestigd en dan aangestoken om de naalden warm te krijgen, dit zou dan de Jang-kracht versterken. Ook kan de moxa direct op de huid worden toegediend. Nog een andere toepassing is met een houten kistje met een bodem van gaas waarin de moxa verbrand wordt. let op dat je dan niet besmet wordt door deze het hepatitisvirus of aids-virus. Dit kan komen omdat door het verwarmen van de naalden de steriliteit niet meer gewaarborgd kan blijven, vooral ook omdat veel acupuncturisten, zoals fysiotherapeuten en zogenaamde "beunhazen", nauwelijks besef hebben van deze dingen.

Bezint eer ge begint!
    Mirjam

5. astrid10

astrid10 Lid

7 nov 2006
    33
    0
    0
    Hallo Mirjam,

Wederom bedankt voor je snelle reactie.
    Acupunctuur m.b.v. naalden lijkt me ook niet zo aantrekkelijk. Ik dacht hierbij zelf ook aan de moxatherapie (jouw link kan ik echter niet aanklikken, horen die punten daar wel?).
    Ik zeg niet dat ik er per definitie razend enthousiast over ben, maar ja, volgens mij zijn mijn reguliere opties uitgeput.

Mocht de baby toch nog gaan draaien, kun je dat dan voelen? Of voelt het als de gewone stompjes?

6. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    hoi astrid,

als de baby draait voel je dat soms heel duidelijk, soms merk je er niks van (als je slaapt bijvoorbeeld).
    Nog een keer de link in 2 stukjes, is te lang in 1 keer

http://www.stichting-promise.nl
    artikelen/taoistische-methodes/klassieke-acupunctuur.htm

Mirjam

7. astrid10

astrid10 Lid

7 nov 2006
    33
    0
    0
    Beste Mirjam,

Nu kom ik wel bij het artikel terecht.