Hallo, Ik heb in 2008 te horen gekregen dat ik vitamine B12 tekort heb. Ik zit sindsdien aan de injecties (die ik heel mijn leven blijf houden). Nu lees ik op verschillende sites dat je ook extra moet spuiten als je zwanger wilt worden. Heeft iemand daar ervaring mee?
Daar zijn de meningen over verdeelt. Het is wel zo dat je tijdens de zwangerschap meer b12 nodig hebt. Neem je helemaal niets op uit voeding? Ik zou het iig met je gyn, vlos of ha overleggen.... Ik kan je er een mooi verhaal over vertellen: zoals je ongetwijfeld zal weten is 1 van de neven effecten van een b12 te kort dat je problemen krijgt met je cyclus. Het kan zorgen voor (tijdelijke) onvruchtbaarheid en miskramen. Ik kreeg (nu zo'n week of 10 geleden) te horen dat mijn b12 te laag is. Laag genoeg om te spuiten, maar toch eerst met pillen proberen voor 5 weken. Ik had 4 mk gehad, werd allemaal nog onderzocht, maar dat bleek door de b12 te komen. Mijn cyclus ging dwars liggen en ik had geen eisprong meer. Ik kreeg te horen dat ik met dit tekort nu niet zwanger zou kunnen raken. Eerst moest het aangevuld worden, en dan alles herstellen. Dit zou zeker 4 tot 6 maanden duren, daarna zouden we verder kijken... Zie onderschrift. Nog geen 3 weken later bleken we zwanger te zijn. Ik gebruik nu gewoon mijn dosis, en wordt elke 4 weken geprikt... Indien nodig wordt het verhoogd. De beeb neemt wat hij/zij nodig heeft, dan ben jij aan de beurt... Het kan dus zijn dat jouw b12 weer wat zakt, maar junior komt niets te kort! Su6!!! En hopelijk ben je lekker snel zwanger!
Mijn HA zegt dat we moeten wachten tot ik zwanger ben en dat we het dan aan de Gyn moeten vragen. Maar ik heb inderdaad ook gelezen dat je onvruchtbaar kan zijn door vitamine B12 tekort. Ik neem niets op uit voedsel en krijg 1x in de 3 maanden een spuit. Mijn cyclus is sinds ik gestopt ben wel onregelmatig maar niet extreem. De eerste na onstekkingsbloeding was 30 dagen en de 2de keer 28 dagen. Ik moet in september weer prikken maar dan heb ik mijn ijsprong alweer gehad. Is het verstandig om daarvoor nog te gaan?
Koe: ik vind je cyclus wel heel netjes hoor. Een mooie waarde van je B12 om zwanger te worden is 300. Dus ik zou zeker even je bloed laten controleren. En in de zwangerschap kan het heel snel zakken, dus dan is extra spuiten vaak nodig. Is je ook verteld dat je geen foliumzuur mag slikken als je waardes niet op pijl zijn? Dat werkt niet goed samen. (en het is inderdaad bewezen dan B12 kan leiden tot verminderd vruchtbaar zijn en miskramen=> B12 is net zo belangrijk bij de aanleg van het zenuwstelsel etc als foliumzuur!)
Ik slik ook foliumzuur omdat ik dat ook tekort had. Bij de laatste keer bloedprikken bleek ik te weinig te hebben en ben toen gaan slikken. Meestal moet ik 4 weken slikken en is het weer even op peil. Maar omdat ik ook graag zwanger wil worden blijf ik het nu doorslikken. Omdat ik sinds 2008 netjes elke 3 maand mijn spuit haal mag ik dat ook wel bijslikken. Je mag geen foliumzuur slikken als een tekort aan B12 nog niet is aangetoont. Foliumzuur kan ervoor zorgen dat het lijkt alsof je B12 goed is. Maar ik moet 1x in het half jaar bloedprikken om te kijken of ik genoeg heb aan 1x in de 3 maanden een spuit. Tot nu toe lijkt het goed te gaan. Ik weet niet wat mijn waardes zijn. Maar omdat ik lees dat je onvruchtbaar er van kan zijn, weet ik niet of het verstandig is om te wachten tot sept voor een prik. Dan moet ik officieel al mijn eisprong gehad hebben. Ik vertrouw mijn HA niet echt. Volgens mij weten ze bij ons niet echt veel over B12.
Je kunt gewoon naar de praktijk bellen en vragen wat je waardes waren bij het vorige bloedonderzoek. En het is inderdaad zo dat artsen er maar weinig van weten. Ik heb ook enkele miskramen gehad en mijn HA vond de waardes prima (rond 120). Ik ben toen naarmijn internist gegaan en die belde binnen een dag op: moest direct spuiten! Dit was gevaarlijk laag.(was toen inmiddels zwanger) Maar mijn gyn heeft ook geen aktie ondernomen, vond de waarde ook prima?