Lengte metingen ziekenhuis wijken af van fysio meting

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door hardlopertje, 2 nov 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. hardlopertje

hardlopertje Bekend lid

9 jul 2012
    853
    28
    28
    Ergens op de aardbol
    Hoi,

Ik heb een vraagje. Onze dochter komt regelmatig bij de fysio en wordt daar eens in de 4 maanden gemeten hoeveel ze is gegroeid. Nu komen wij ook 3 keer per jaar bij de kinderarts en daar wordt ze ook gewogen en gemeten. Alleen wijken die metingen telkens 3 a 4 cm af tenopzichte van de metingen bij de fysiotherapie. Bij de kinderarts is ze kleiner.
    Bij de fysio hangt zo’n rol ding die je naar beneden trekt en kun je makkelijk aflezen hoe lang je bent.
    Bij de kinderarts krijg ze een plankje op het hoofd en moet ze eronder weg stappen en dan kijken ze welke lengte ze heeft. Maar nu de vraag moet je boven of onder het plankje meten. Als er boven het plankje wordt gemeten klopt de meting precies met bij de fysio.
    Wie werkt er bij het ziekenhuis/huisarts/consultatiebureau en kan mij vertellen hoe je die meetlatten moet aflezen?

2. olleke

olleke Fanatiek lid

8 mrt 2012
    4.854
    4.104
    113
    Logisch denken zegt echt onderkant plankje lezen. De dikte van het plankje zou je er anders bij tellen.

Grote kans dat de meter van de fysio dan niet op goede hoogte hangt lijkt mij.
    Maar als het er alleen om gaat of er groei plaatsvindt is het op zich niet zo belangrijk als er steeds maar op dezelfde manier gemeten wordt bij fysio en op dezelfde manier in het zhs steeds.
    Dat ze onderling anders meten maakt niet uit dan.

famofthree vindt dit leuk.
  3. famofthree

famofthree Fanatiek lid

13 sep 2017
    1.024
    1.031
    113
    Vrouw
    Exact wat olleke zegt

4. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.069
    2.203
    113
    Brabant
    Idem.

En de meetdingen bij cb/zkh worden geijkt. Fysio niet per se.
    Onzd dochter is ook groter bij de fysio dan thuis:)

5. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Je kunt ze alleen vergelijken met dezelfde meter. Geldt ook voor weegschalen. Die van het CB wijkt bij ons ook af van de huisarts en thuis..

6. hardlopertje

hardlopertje Bekend lid

9 jul 2012
    853
    28
    28
    Ergens op de aardbol
    Snap helemaal wat je bedoelt Olleke. Deze gedachten hadden wij uiteraard ook, maar het plankje is vast gemaakt op de bovenkant van dat blokje wat over de meetlat schuift. Vandaar dat onze twijfel begon.
    De Meetlint bij de Fysio is ook geijkt dat zit namelijk het consultatiebureau bij in (daar had ik al naar gevraagd). Die gebruiken elkaars materiaal zeg maar weegschaal/meetlat/speelgoed/wachtkamer/ maar ook behandelkamers enz.

Uiteindelijk maakt het niets uit hoelang/hoe kort ze is. Alleen vind ik het vervelend dat de kinderarts mega zeurt om haar lengte en er over denkt haar groeihormonen te geven.
    Daarover zijn wij uiteraard met haar in gesprek geweest, maar dan belemmeren wij ons kind weer in de ontwikkeling :S

7. olleke

olleke Fanatiek lid

8 mrt 2012
    4.854
    4.104
    113
    Zou natuurlijk ook nog kunnen dat het zo opgehangen is dat je wel de bovenkant moet aflezen omdat dat simpelweg makkelijker leest dan aan de onderkant kijken...en dat de betreffende persoon het gewoon verkeerd doet

8. hardlopertje

hardlopertje Bekend lid

9 jul 2012
    853
    28
    28
    Ergens op de aardbol
    En dat is precies wat ik graag zou willen weten van iemand die met die meetlatten werken? Moet je nu boven of onder lezen? Logische wijze zeg is boven (leest makkelijker en daar zit het plankje aan vast)

Deel Deze Pagina