Psychologische test/ iq bij kleuter 5 jaar...

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by ichtus, Feb 6, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. ichtus

ichtus VIP lid

Mar 5, 2007
    14,841
    1
    38
    gelderland(noord)
    Mijn oudste is 5..

ongelofelijk intelligent en emotioneel nogal lastig te begrijpen..

Ik wil m graag laten testen, maar waar, hoe, wanneer t beste..
    kosten, vergoeding.. pfff. er zijn zoveel vragen..

via school lukt t niet, maar ze staan achter t idee..

zoek eigenlijk wat herkenning en ervaringen met dit soort testen..op hoogbegaafdheid.. want hier lijkt t toch echt op...

vind t doodeng, maar t jochie sleept alles zo met zich mee... maakt zich duidelijk zorgen en t koppie zit gewoon vol.. daarentegen speelt ie veel, maakt makkelijk vriendjes, is niet verlegen en erg lief.. (op de normale buien van een kleuter na dan..hihihi ;) )

Alvast bedankt voor de reacties...

2. sam

sam Fanatiek lid

Sep 11, 2005
    1,543
    0
    0
    Misschien via Stichtig MEE, weet het niet hoor maar misschien kunnen zij iets voor jullie betekenen.
    Trouwens ook geen idee of dat bij jullie in de buurt ook zit.

Succes

3. mamatje24

mamatje24 Fanatiek lid

Sep 10, 2008
    1,236
    0
    0
    google gewoon eens wat verder en zet voor jezelf bepaalde punten neer die erbij horen en in wel opzicht jouw kindje daar misschien bij hoort.

ik ben er van overtuigd dat die van mij (beide) op bepaalde vlakken hoogbegaafd zijn en heb dit ook besproken op school en voor zover mogelijk wordt er daar ook goed rekening mee gehouden al merk ik nu dat er met de middelste steeds minder rekening meer wordt gehouden nu ze een nieuwe juf heeft en daar ga ik binnenkort ook over praten op school want ik merk dat ze nu ineens geen zin meer heeft in school door bepaalde dingen die er nu gebeuren tijdens de lessen.

kijk en lees eerst een op google, en ga jezelf afvragen of je wel wilt dat je kindje onderzocht wordt, zo ja spreek je huisarts hierover aan, die kan je ongetwijfeld verder helpen.

succes

4. ichtus

ichtus VIP lid

Mar 5, 2007
    14,841
    1
    38
    gelderland(noord)
    Dank jullie wel... ga zeker even kijken....

5. ichtus

ichtus VIP lid

Mar 5, 2007
    14,841
    1
    38
    gelderland(noord)
    @mamatje24.. ongelofelijk zeg.. heb ff je link bekeken.. tis alsof ik over mijn eigen zoon lees..

bijzonder.. ga t echt s voorleggen..

thnx...

6. bosi333

bosi333 VIP lid

Aug 1, 2006
    37,265
    6,790
    113
    Goed van je dat je er iets mee doet.

Ik zou hem zeker laten testen.

Over een half jaar ga ik iets voor deze groep kinderen doen. Al is 5 nog wel wat jong.

Ik hoop dat je vind wat je zoekt en dat je zoon er iets mee kan.

7. Tulp21

Tulp21 Niet meer actief

er zijn nu ook een aantal basisscholen in Ned. die gericht zijn op kinderen die hoogbegaafd zijn. Hiervoor moeten ze allerlei testen doen (die je zelf moet bekosten) en zodra er min. 130 als IQ uitkomt is je kind hoogbegaafd op allerlei vakken. Dit is dus ook de test die je bedoelt voor je zoontje.
    Idd google eens kind hoogbegaafd? en je krijgt heel veel info.

Succes ermee.

8. Mamamarin

Mamamarin VIP lid

Mar 5, 2006
    5,590
    0
    0
    kijk ook eens naar Meervoudige intelligentie. Je kan ook op bepaalde vlakken hoogbegaafd zijn en op andere vlakken "normaal" begaafd

9. duikster

duikster VIP lid

Nov 13, 2005
    5,714
    73
    48
    Ichtus,

als je je kleine wilt laten testen zijn er al wel verschillende mogelijkheden ten aanzien van intelligentietesten/capaciteitentesten. Een goede particuliere psychologenpraktijk gericht op het (jonge) kind moet zo'n test in huis hebben. (SON, WPPSI, RAKIT of GOS). Via je verzekering kun je zien of je voor 1e lijnspsychologie verzekerd bent en wat je eventueel vergoed krijgt. Vraag is of alleen weten wat het IQ is nu heel veel oplevert. De emotionele ontwikkeling van je kind kan namelijk heel anders ontwikkelen dan het IQ.
    Ook de schoolbegeleidingsdienst weet wellicht wel plekken waar ze dat onderzoek zouden kunnen doen bij jou in de buurt.
    Het afnemen van dit soort testen bij jonge kinderen is prima te doen. Ze zijn wel zo gemaakt dat ze de interesse van een kind ook kunnen pakken. Zeker bij hoogbegaafde kindjes zal dit dan ook geen probleem zijn.
    Doet hij al iets aan lezen/ voorbereidend schrijven / rekenen / loco etc.?

Om een echt goed beeld te krijgen is alleen een test denk ik niet toereikend. Vraag is meer wat je door zo'n test te weten wilt komen. Wil je handvatten hoe om te gaan met zijn snelle denken of met zijn emoties. Afhankelijk van je preciese vragen is het ook verstandig om dan een specifiek en gericht onderzoek op te zetten. onderzoek naar de sociaal emotionele ontwikkeling is nl. een heel andere verhaal dan alleen de intellectuele capaciteiten testen.....

10. noura

noura VIP lid

Apr 27, 2006
    8,819
    0
    0
    raar dat een school je niet doorverwijzen kan?
    hier hebben ze het bij mijn oudste op school laten testen.
    is al weer jaren terug, maar mijn oudste doet nu 4vwo
    mijn dochter gaat naar het gymnasium, is ook heel slim, en heeft de laatste jaren extra uitdaging door haar meer aan te bieden buiten de normale lesstof. zo zit ze wel in dezelfde klas, doet ook mee, maar heeft ook nog extra stof hierbuiten. zo heeft ze spaanse les gehad, en nu frans. ook begon ze in groep 5 met powerpoint presentaties.
    heel goed dat je je er in verdiept.

11. Mamamarin

Mamamarin VIP lid

Mar 5, 2006
    5,590
    0
    0
    In principe zou de school en beroep moeten kunnen doen op de schoolbegeleidingsdienst.
    Kan bij ons tenminste wel. Een IQ bepaling is niet zo'n heel groot onderzoek. Wel als je een breed psych. onderzoek aanvraagt. Dus dan heb je sociaal-emotionele ontwikkeling en werkhouding er ook bij.
    Als je dat zelf gaat regelen via bijvoorbeeld GGZ-jeugd of BJZ ben je veel tijd kwijt. En bij een particuliere praktijk kost het aardig wat.

12. Liesbeth79

Liesbeth79 Bekend lid

May 18, 2007
    575
    1
    18
    Female
    Gelderland
    Ik ben zelf orthopedagoog bij een particuliere praktijk en wij doen regelmatig intelligentieonderzoeken bij kleuters. Zo'n onderzoek is dan meestal ook nog wat uitgebreider, om een gped beeld te krijgen, maar ligt er aan wat je zelf wil. Meestal wordt een groot gedeelte vergoed, als de betreffende orthopedagoog/psycholoog geregistreerd is bij een beroepsgroep (wat bij ons dus wel het geval is).
    Scholen zelf kunnen ook wel een IQ-onderzoek doen, maar dat zullen ze niet snel doen, omdat ze maar een beperkt budget hebben bij een schoolbegeleidingsdienst.

Toevallig woon ik ook in Noord-Gelderland, dus als je meer wilt weten moet je maar even PB sturen.

13. noura

noura VIP lid

Apr 27, 2006
    8,819
    0
    0
    hier is dus wel een groot onderzoek gedaan, maar heb nooit iets over kosten gehoord.

14. Mamamarin

Mamamarin VIP lid

Mar 5, 2006
    5,590
    0
    0
    Bij ons samenwerkingsverband is een IQ-test helemaal niet zo'n gedoe. Wordt vrij snel gedaan.
    Je zou ook aan kunne kloppen bij het VTO-team? daar kan je terecht voor kinderen van 0 tot 7 jaar. Die kunnen ook onderzoeken doen en vaak wordt dat dan volledig vergoed.

15. Liesbeth79

Liesbeth79 Bekend lid

May 18, 2007
    575
    1
    18
    Female
    Gelderland
    alleen een iq test moet inderdaad niet zo'n probleem zijn, maar ts heeft het ook over lastig gedrag, emotioneel moeilijk te begrijpen. Dan kun je beter kiezen voor een uitgebreider onderzoek.

16. Mamamarin

Mamamarin VIP lid

Mar 5, 2006
    5,590
    0
    0
    Ja, dat zal misschien wel aan ons samenwerkingsverband liggen waar we bij zijn aangesloten, maar ook dat is niet zo'n punt bij ons: een breed po.
    Maar ik denk dat je met deze probleemstelling dus heel goed kan aankloppen bij het VTO team bij jou in de buurt (is via de GGD/CB)

17. Mamamarin

Mamamarin VIP lid

Mar 5, 2006
    5,590
    0
    0

Share This Page