Nah ik durf t bijna niet te vragen want misschien is t wel een hele stomme vraag.. maar ik weet het serieus niet dus ik waag het er toch op... Ik zou over 2013 een X bedrag terug krijgen van de belastingdienst, ik ben ervan op de hoogte dat ik dit door moet geven aan de gemeente. Zij gaan dan oordelen of ik daar uberhaupt wel een cent van te zien krijg (dat zou leuk zijn betaal ik een rekening, zo niet ook goed...). Echter ik had nog een schuld open staan uit 2010 (die had eigenlijk met de sanering mee gemoeten maar dat is mislukt, heel verhaal.. Nu moest ik m alsnog betalen...) Anyhow ik belde dus net om een regeling te treffen voor desbetreffende rekening en dat hebben ze dus verekend met de terug gaaf van 2013.. Nu krijg ik eerdaags een brief waarin alles vermeld staat, maar ik ben ineens zo bang dat de gemeente dan zegt tja, dan moet je dat bedrag van die aanslag van 2010 maar aan ons terug betalen want het bedrag was X... Kan dat?? Of pakken zij het aangepaste bedrag en kijken zij aan de hand daarvan of ik eventueel iets zou krijgen? Begrijp me goed ik ben super blij dat die rekening weg is, het was een dwangbevel.. Maar ik wil geen problemen bij de gemeente.. (Ik heb issues en angst omtrent geld)..
Mijn contact persoon bij de gemeente is heel moeilijk bereikbaar dus zal waarschijnlijk Maandag pas een antwoord krijgen, daarom mijn vraag hier pas. Krijg er een paniek door en misschien weet iemand hier het wel.
Ik heb ook een tijdje in de bijstand gezeten maar ik werd nooit gekort omdat ik geld ontving van de belasting. Ging het om toeslagen? Zo ja, dan heeft de gemeente daar al helemaal niks mee te maken.
Nee het gaat om inkomstenbelasting 2013, hij heeft duidelijk aangegeven dat ik deze door moest sturen naar hem en dat hij dan ging beoordelen of dat ik daar nog (gedeeltelijk) recht op had of niet.
Maar het is belastingTERUGGAVE, dus je hebt ooit teveel belasting betaald die je nu terug krijgt, dat wordt niet gezien als inkomsten voor 2014 dus mogen ze je daar niet op korten.
Maar ik zat vorig jaar ook een half jaar in de bijstand, dus zij vinden dat zij dan eerst even moeten checken in hoeverre zij recht hebben op dat geld. Dat maakt me allemaal niet uit, dat is het punt ook niet. Het gaat mij er puur om ik zou 900 euro terug krijgen, de belastingdienst verrekend 600 euro met 2010 , dus ik krijg nu nog 300 euro terug op papier.. Stel ik breng deze brief naar de gemeente. Kunnen zij mij erop "afrekenen" dat de belastingdienst een bedrag heeft verekend zeg maar? Ik hoef geen geld terug te krijgen, wil alleen geen schulden meer.. thats all..
Ik denk het niet, de belastingdienst is een preferente schuldeiser dus die kan praktisch doen wat ze willen. Jij hebt er toch ook verder geen invloed op? Je had dit niet kunnen voorkomen oid.
Zij hebben alleen recht op een gedeelte van het geld als jij dat niet vooraf heb aangevraagd. Bijvoorbeeld de alleenstaande ouderkorting. Als jij dat achteraf krijgt dan moet dat naar de gemeente. En als dat zo is en dat is verekend ben je dat bedrag zeker schuldig aan de gemeente. Maar gaat het enkel om inkomensbelasting en dus geen alleenstaande oudertoeslag dan hebben ze er geen recht op.
Ik neig ook meer naar , volgens mij niet. Omdat ik hier inderdaad geen invloed op heb. Maar ik zie het al helemaal gebeuren dat ik het moet terug betalen, thats my luck. Dat word een paar dagen in spanning afwachten.
Wanneer de teruggave van 900,- geld betreft wat eigenlijk in 2013 op jouw uitkering had moeten worden gekort dan zul je moeten terugbetalen aan de gemeente. Het is daarbij dus van belang waar het bedrag wat je terugkrijgt vandaan komt. Betreffen het heffingskortingen dan is dit inkomen voor de bijstand en zul je moeten terugbetalen. Wanneer het betrekking heeft op aftrekposten zoals medische kosten dan niet. Aangezien je maar een half jaar uitkering hebt gehad zul je ook nooit die volledige 900,- moeten terugbetalen, maar naar rato naar de uitkeringsperiode, de helft dus.
Voor zover ik weet is er geen bedrag wat ik aan ze had moeten betalen. De alleenstaande ouder korting word al enige tijd van mijn uitkering ingehouden,en buiten dat heb ik geen inkomsten o.i.d. Blijf het een ingewikkelde boel vinden die belastingdienst.