Wanneer het gaat om het vaststellen van de ontwikkelingsstoornis ADD met een geldige diagnose dient dit door een kinderpsychiater te gebeuren. Orthopedagogen, psychologen en dergelijke mogen een sterk vermoeden uitspreken. Omdat je spreekt van een ontwikkelingsstoornis mag dit alleen door een medicus, dus kinderpsychiater, vastgesteld worden. Ik ben namelijk orthopedagoog en werk bij een onderwijsadvies bureau. Veel succes en goed dat je actie onderneemt. Een diagnose kan bevestigen, maar ook uitsluiten dat er sprake is van ADD. Hoe dan ook dan heb je duidelijkheid.
Hoi hoi, inmiddels al wel iets gehoord? Mijn zoon van 11 heeft add, ik zal even proberen naar voren te halen hoe het toen in zijn werk ging... Op het kdv was er nog niks te merken van enige 'problemen'. In de kleuterklas kon hij zomaar ineens in een kringgesprek over iets anders beginnen, of als een tijger door de klas heen springen. Was ie compleet met zijn koppie ergens anders . Maar ja, het is een kleuter dus wat verwacht je? Misschien toch nog wat te speels. De juf was ook niet echt stevig dus wellicht lag het daaraan. Toch knaagt het dan ergens. In groep 3 bleek dat ie echt moeite had zich ergens op te concentreren. Thuis hadden e dit nog niet zo gemerkt omdat hij úren met zijn lego kon spelen. Maar iets dat niet bovenmatig zijn interesse had, was ie snel de weg kwijt. We hebben toen geuit bij de intern begeleider op school dat wij dachten dat er meer aan de hand was. Hij werd toen geobserveerd door de ib-er. Toen hij 4/5 was zat ie op zwemles, maar daar maar weer afgehaald omdat hij gewoon niet meekreeg wat de badjuf zei. Inmiddels was ie 7, weer op zwemles maar nu in groepjes van 4. Dat ging al een stuk beter, veel minder afleiding. Echter, hier viel het op dat niet zijn hele lichaam . Aangekomen in groep 4. Hij liep een grote achterstand op met spelling en taal. Zijn juf, zelf moeder van een adhd-er, herkende haar zoon in de mijne. Zij kon hem op een goede manier begeleiden maar hij had meer nodig. Daarnaast bleef hij erg ontzettend onduidelijk schrijven en heeeel langzaam. ook draaide hij letters en cijfers om. Wij zijn bij de huisarts geweest. In eerste instantie toch voor zijn motoriek. We zijn toen doorverwezen naar het Beatrixoord in Haren, een revalidatiecentrum. Dat duurde ongeveer 2 maanden voor we voor een eerste gesprek konden komen. Daar is hij uitgebreid onderzocht, motorisch, IQ, concentratie. Dat duurde al met al een 4 tot 6 maanden. Daar kwam in ieder geval uit dat hij DCD heeft, dat staat voor developmental coördination dissorder. maw ontwikkelingsstoornis in de motoriek. Verder kwam eruit dat zijn IQ hoog is (134) dus dat dat wel goed zit. Daarom had ie zich ook zo lang weten te redden, hij kon zich met spreken bijv heel goed uit de voeten. En hij had voor een paar dingen een grote interesse waar ie ook goed (soms te goed voor zijn leeftijd) over kon vertellen. Daarnaast spraken zij het vermoeden uit dat er wellicht ook een concentratieprobleem zat, maar daarvoor moest hij onderzocht worden door een psychiater. Omdat we gelukkig al bij het beatrix waren konden we sneller worden doorverwezen. 3 maanden later (ipv 6) konden we bij accare terecht, weer onderzoeken ed, en weer een paar maanden later kwam de conclusie ADD. Daarvoor kreeg hij medicatie (ritalin). Daar ging het echt een stuk beter mee. Alleen het schrijven bleef achter. Dus weer naar een andere instantie... en idd ook dyslectie. Al met al waren we eind groep 5 klaar met alles... dat is 2 jaar geleden. Sindsdien doet ie het echt geweldig! op spelling na, alles A-scores op de cito's. Maar goed, het is een lang traject maar als je eenmaal binnen bent gaat het redelijk snel...
oh ja, ik wilde nog toevoegen... Xander was soms ook wel eens druk, maar vooral als er veel indrukken tegelijk waren. Maar niet drukker dan andere kinderen. We merkten wel dat hij bijv heel erg sterk reageerde op chocola, dat stoorde echt zijn concentratie
@ napoleon: ik herken veel in jouw verhaal al merkten wij op het kdv ook al dat hij anders was dan andere toen was het niet storend. Nu wel, hij heeft nu een super lieve en goede juf ( wij dachten hiervoor dat het ook gedeeltelijk aan de klas/juf lag. Zijn nu bezig met onderzoeken woe as weer een afspraak voor hoe en wat, de lijsten zijn ingevuld en in okt krijgt hij een intelegentie test omdat hij allemaal a's op zijn cito's heeft. Vooral wat je schrijft over de dingen in de klas in de kring is heel herkenbaar. Wij express hem nog niet op zwemmen gedaan idd ook met het idee dat ie nu de les nog niet kan volgen. Ik hoop dat we over een poos duidelijk hebben......
Napoleon bedankt voor je verhaal! Vind het fijn om te lezen dat mijn zoon niet de enige is. Ik heb inmiddels weer de huisarts gebeld, en zij zou alsnog contact opnemen met lentis jonx. Anders zouden we een andere instantie proberen. Is jouw ervaring met accare goed?