Hi! Wat gebruiken jullie? Wij hebben altijd pannen met een Teflon anti-aanbaklaag gebruikt maar sinds kort hebben we pannen met een keramische anti-aanbaklaag. Ik twijfel alleen wat nu gezonder is. Ik lees namelijk dat Teflon enkel schadelijke gassen kan vrijgeven op een temperatuur van 260 graden en dit komt eigenlijk nooit voor, en eventuele stukjes PTFE zouden voor zover bekend geen kwaad kunnen bij inslikken (wanneer de anti-aanbaklaag beschadigd geraakt). Dit staat op waarzitwatin.nl. Een keramische laag is zonder schadelijke stoffen, maar ik lees dan wel weer dat die gemaakt wordt met nanodeeltjes van siliciumdioxide en die nanodeeltjes kan het lichaam dan weer helemaal niet afbreken. Er is nog niet bekend wat de gezondheidsgevolgen zijn van een opstapeling van nanodeeltjes. De coating van onze keramische pannen is nog steeds goed, alleen bovenaan de rand (ik denk van het stapelen, al hebben we panbeschermers die we ertussen plaatsen) zijn er al hele kleine stukjes coating weg dus geen idee in hoeverre hier nanodeeltjes van kunnen vrijkomen. Of zijn er nog alternatieven? Misschien alles gewoon rvs, zonder anti-aanbaklaag?
Ik ben zeer tevreden met onze ijzeren pannen van de Buyer. Je moet ze in t begin inbranden (is niet moeilijk en instructies genoeg te vinden op internet). Ik heb ze nu 7 jaar, en bakt ideaal.
wij bakken sinds een tijdje gewoon in stalen pannen zonder extra anti aanbak laag, maar met een natuurlijke anti-aanbak laag. het is even wennen, je moet namelijk de pannen inbranden, altijd met vet bakken, en de pannen alleen met water schoonmaken. maar ze bakken bij ons echt top. Koekenpan, VARDAGEN, koolstofstaal, 20 cm - IKEA
Wij hebben ook stalen pannen, maar ik weet niet of die veel gezonder zijn. Dat zwarte laagje is in principe aangebrande olie en eten dat aangebrand is, is niet gezond. Dus elke keer wordt dat zwart verhit. Maar ik kan er nog niets over vinden op internet.
Dat is wel een goeie, aangebrand is inderdaad niet gezond… Wat is het lastig om pannen te vinden die op geen enkel vlak schadelijk zijn!
En niet lastig met aanbakken? Moet je dan meer vet/olie gebruiken en misschien op lagere temperatuur bakken?
Er is een verschil tussen aangebrand rn ingebrand toch? En hoort een stalen pan zwart te worden? Vraag ik me even hardop af. Wij hebben een gietijzeren pan, die bakt heerlijk. En 3 pannen met keramisxhe laag, die waren al vrij snel niet meer anti aanbak en ze worden niet goed heet op onze inductie. Ik overweeg dus over ye gaan op alleen nog gietijzer
Gietijzer is in te branden, toch? Verder niet veel onderhoud? Ik denk altijd dat gietijzer nogal onderhoudsintensief is, maar dat is misschien onterecht.
Nee zeker niet lastig. Meer vet/olie is niet nodig. Het is een systeem met meerdere metaallagen en houdt warmte heel lang en goed vast. Dus je kunt/moet dan op lagere temperatuur bakken inderdaad. Je gebruikt dus ook minder gas/energie.
Ja, die pannen krijgen een zwart laagje. Het gaat er niet makkelijk af, maar ja, geen idee wat er vrijkomt na het verhitten.
Nee joh, ik doe er niks aan. 1 x ingebrand volgens instructie. Altijd bakken in vet Afwassen alleen met water(eerst af laten koelen) Schuurspons indien nodig. Er kan niks kapot. Ideaal!